Skydning med carbid som drivmiddel - lovligt?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Warming
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt, fiskeri,flugtskydning
Geografisk sted: Tørsbøl
Has thanked: 1 time

Skydning med carbid som drivmiddel - lovligt?

Indlæg af Warming » 17. feb 2015, 18:00

Se jeg kan ikke helt finde ud af hvor vidt det er u/lovligt at skyde med carbid?

gik og kede os på arbejde og kom til at lave en lille 40cm høj carbid kanon af et pænt solid paprør. sender uden problemer en tennisbold med lidt papir om 50m op.

... men... må vi det? :help:
Senest rettet af Lycon 17. feb 2015, 18:04, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Emnelinjen er ændret til at afspejle indlægget indhold.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Re: Skydning med carbid som drivmiddel - lovligt?

Indlæg af Langenge » 17. feb 2015, 18:39

Warming skrev:Se jeg kan ikke helt finde ud af hvor vidt det er u/lovligt at skyde med carbid?

gik og kede os på arbejde og kom til at lave en lille 40cm høj carbid kanon af et pænt solid paprør. sender uden problemer en tennisbold med lidt papir om 50m op.

Det er jo det evindelige problem med, hvor går grænsen mellem skydevåben, fyrværkeri og legetøj.
En knaldhættepistol, der skyder med kartoffelstykker, vil nok, i retten, gå ind under legetøj.
En solid bordbombe, der skyder noget konfetti op i højden, vil gå ind under fyrværkeriloven.
En kanon, der skyder en tennisbold op i 50 meters højde, med en eller anden form for komprimeret luft, eller endnu værre et brændstof eller eksplosivstof, vil nok gå ind under våbenloven.
Dit spørgsmål kan nok ikke besvares klart ud fra loven, da sådan en dims ikke er nævnt.
Derfor vil det være et spørgsmål om fortolkning af loven, og det lader vi jo domstolene om.
Mit gæt vil være, at I nok skal bruge Jeres lille kanon på et øde sted, hvor ingen får ondt i røven af det.
JEG ville ikke turde tage den i retten!
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 17. feb 2015, 18:51

Her er én der har spurgt om "appelsin-kanoner" som jo typisk kører på lightergas/hårspray :
https://fimp.wordpress.com/2007/08/02/b ... jern-igen/

Så vidt jeg ved er det ligemeget om man benytter lightergas, hårspray eller andet - herunder også karbid (er udvikler acetylén-gas).
Så umiddelbart ville jeg være kedelig og heller ikke gøre noget.

Desværre.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Sunscale
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, Hund & Genladning
Geografisk sted: Salling
Has thanked: 13 times
Been thanked: 18 times

Indlæg af Sunscale » 17. feb 2015, 19:22

Nu er carbid jo et bredtudtryk for gasser såvel som solide materialer, men går ud fra at det carbid du snakker om, har eksplosive egenskaber.
Efter som en ganske 'almindelig' appelsinkanon er omfattet af våbenloven, og man derforskal have tilladelse til den, vil jeg byde på at din kanon også er ret så ulovlig, uanset hvilket drivmiddel du bruger.

Artikel vedr. appelsinkanon.
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id- ... kanon.html

Det er vist ikke meget ved siden af, hvis jeg siger at man overtræder paragraf 1, stk. 1 og 4

§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
4) håndgranater, bomber, miner og lignende våben, der virker ved en gennem eksplosion fremkaldt trykvirkning eller udslyngning af smålegemer,
Den største form for dovenskab er, at gøre tingene rigtigt første gang
.17 HMR - .223 Rem - 6,5x55 - .300 Win Mag - 3 x Tysk Langhåret Hønsehund

Brugeravatar
Warming
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Warming » 17. feb 2015, 20:52

Tak for svar og for kaffe, var ikke klar over vi var blevet så snerpet herhjemme.

wau :mad:

politiet pisser sku da i bukserne af grin hvis jeg kommer og vil ha tilladelse til en 40L mælkejunge og fodbold
https://www.youtube.com/watch?v=AvjSxY_03RU

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 17. feb 2015, 22:32

Nu er der jo ting der er meget strengt forbudt og ting der kun er lidt forbudt.

Jeg var engang til et bryllup, hvor en sangskjuler var udformet som en kanon. Drivmidlet var en ballon med ilt/acetylengas som blev affyret med en påsvejst hundeproppistol. Har også ved flere lejligheder været med til at affyre appelsinkanoner med hårlak som drivmiddel.

Det er min opfattelse, at de ting kun er en lille smule forbudt.

Derimod kendte jeg for 20-25 år siden mange der havde US carabiner, tyskerrifler og andet spændende fra krigens tid uden tilladelser. Det var lidt forbudt dengang, men de har det ikke mere, for det er blevet meget strengt forbudt.

.....så deeet.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 17. feb 2015, 22:50

Langenge skrev:
Warming skrev:Se jeg kan ikke helt finde ud af hvor vidt det er u/lovligt at skyde med carbid?

Det er jo det evindelige problem med, hvor går grænsen mellem skydevåben, fyrværkeri og legetøj.
En knaldhættepistol, der skyder med kartoffelstykker, vil nok, i retten, gå ind under legetøj.
En solid bordbombe, der skyder noget konfetti op i højden, vil gå ind under fyrværkeriloven.
En kanon, der skyder en tennisbold op i 50 meters højde, med en eller anden form for komprimeret luft, eller endnu værre et brændstof eller eksplosivstof, vil nok gå ind under våbenloven.
Dit spørgsmål kan nok ikke besvares klart ud fra loven, da sådan en dims ikke er nævnt.
Derfor vil det være et spørgsmål om fortolkning af loven, og det lader vi jo domstolene om.
Mit gæt vil være, at I nok skal bruge Jeres lille kanon på et øde sted, hvor ingen får ondt i røven af det.
JEG ville ikke turde tage den i retten!
Flot at kunne ramme op i røven med en tennisbold i et paprør på 50 m afstand. :giggle:

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 18. feb 2015, 14:27

Så længe man ikke generer nogen, er til fare for nogen eller opfører sig åndssvagt, så tror jeg ikke man er i den store fare.

Konstruer den på en måde, så du ville turde stille dig i vejen for bolden, så ville der næppe være stof til at slæbe dig i retten.
Hvis du kan argumentere for, og vise at det er legetøj, så er du godt hjulpet.

Appelsinkanoner og kartoffelkanoner af en vis størrelse, ville jeg absolut ikke stille mig i vejen for!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 18. feb 2015, 15:08

Gråskæg skrev: Flot at kunne ramme op i røven med en tennisbold i et paprør på 50 m afstand. :giggle:
Skræmmende at nogen kæder de to ting sammen i én tanke.... :getout:
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Warming
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Warming » 18. feb 2015, 18:44

Jeg går også pænt godt af vejen når den skal leges med,
selv om jeg bor i en bætte landsby går jeg endnu længere af vejen, for ikke at komme til at træde nogen over tæerne.

den er lavet af et stykke paprør (den hvor pallehætter bliver levet på på) næsten 2cm tykt,
bunden er egentlig bare tape (stærk pakke tape) knap 5mm, så står carbiden i en ½ cola dåse.
tennisbolden er løst omviklet af det der (værksteds tør hænder af i papir) til den kan holde sig selv uden af falde ned i.
den tændes ved et lille hul jeg har lavet på godt 3mm dia.

jeg tror egentlig ikke den er slemmere end en paintball. så turde godt blive ramt af den, bare ikke lige i klokkern.

Brugeravatar
Gammeltoft
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt og sportsskydning
Geografisk sted: Fyns land
Been thanked: 7 times

Indlæg af Gammeltoft » 20. feb 2015, 13:46

§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
4) håndgranater, bomber, miner og lignende våben, der virker ved en gennem eksplosion fremkaldt trykvirkning eller udslyngning af smålegemer,
Hmmm, burde det så ikke være lovligt at lave en luftdrevet mortér der skyder med appelsiner.
Den vil jo ikke virke som en eksplosion som sådan, men kun ved frigivelse af indespærret trykluft???????????

Hvad er definitionen på et "smålegeme"?????
Er en appelsin et "smålegeme"?????
Shoot low, they might be crawling!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 20. feb 2015, 13:53

Gammeltoft skrev:
Hmmm, burde det så ikke være lovligt at lave en luftdrevet mortér der skyder med appelsiner.
Den vil jo ikke virke som en eksplosion som sådan, men kun ved frigivelse af indespærret trykluft???????????

Det har du skam helt ret i :smile:
Bare den så er mindre end kaliber 5,5 mm.
Kræver nogle forholdsvis små appelsiner.

EDIT: Bruger du små plastikkugler i stedet for appelsiner, tror jeg godt du må lave den i 6 mm :???:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Taxen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
Geografisk sted: Østjylland
Been thanked: 6 times

Indlæg af Taxen » 21. feb 2015, 18:07

I Holland går de så lidt i modsat retning med kaliberen. Der kan de finde på at omdanne en Gl aflagt Gyllevogn til Carbid kanon fortalte en Hollandsk bekendt da vi fejrede Nytår sammen for nogle år siden. Han havde desvære boet så længe i Dk. at han havde lært at den slags bruger vi ikke her til lands Da jeg forslog ham at visse hvordan de gør . :rolf:
https://www.youtube.com/watch?v=m7D029mTgAM
Taxen
Ps Fandt det her Husk at tænde og skrue godt om for lyden

Superliga
Gold Member
Gold Member
Interesser: Historiske våben, skydning
Geografisk sted: Midt-vest jylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Indlæg af Superliga » 24. feb 2015, 14:59

Appelsinkanoner er jo officielt ulovlige i Danmark, da der er blevet afsagt dom i en sag. Men mon ikke der er en bagatelgrænse et sted.

Ellers en skam, for det er altså bare alt for sjovt at sende en appelsin 3-400 meter væk med et ordentligt drøn. Jeg har da også bygget en ud af PVC rør. Mk1: helt simpel model med hårlak og en fyrfads lighter som tænding, 40 liters kammer, 2 meter løb på 85 mm. Mk1,5: Samme kanon udbygget med 3 meter løb, fjerntænding med gnisttænder og 9 voltsbatteri, gevind mellem kammer og løb for lettere betjening, blæser til blanding af hårlak og luft og mulighed for flere typer ammunition. Bla. hjemmelavet haglskål der uden problemer fordeler 300 gram småsten på 50 meter :getout:

Havde Mk2 i støbeskeen, men de planer blev ligeså stille lagt på hylden da jeg fandt ud af det var drøn ulovligt :cry: (selvom jeg vist stadig har tegningerne et sted)

Vild ungdom :nutkick:

Besvar