gik og kede os på arbejde og kom til at lave en lille 40cm høj carbid kanon af et pænt solid paprør. sender uden problemer en tennisbold med lidt papir om 50m op.
... men... må vi det?

Det er jo det evindelige problem med, hvor går grænsen mellem skydevåben, fyrværkeri og legetøj.Warming skrev:Se jeg kan ikke helt finde ud af hvor vidt det er u/lovligt at skyde med carbid?
gik og kede os på arbejde og kom til at lave en lille 40cm høj carbid kanon af et pænt solid paprør. sender uden problemer en tennisbold med lidt papir om 50m op.
... men... må vi det?
Flot at kunne ramme op i røven med en tennisbold i et paprør på 50 m afstand.Langenge skrev:Det er jo det evindelige problem med, hvor går grænsen mellem skydevåben, fyrværkeri og legetøj.Warming skrev:Se jeg kan ikke helt finde ud af hvor vidt det er u/lovligt at skyde med carbid?
... men... må vi det?
En knaldhættepistol, der skyder med kartoffelstykker, vil nok, i retten, gå ind under legetøj.
En solid bordbombe, der skyder noget konfetti op i højden, vil gå ind under fyrværkeriloven.
En kanon, der skyder en tennisbold op i 50 meters højde, med en eller anden form for komprimeret luft, eller endnu værre et brændstof eller eksplosivstof, vil nok gå ind under våbenloven.
Dit spørgsmål kan nok ikke besvares klart ud fra loven, da sådan en dims ikke er nævnt.
Derfor vil det være et spørgsmål om fortolkning af loven, og det lader vi jo domstolene om.
Mit gæt vil være, at I nok skal bruge Jeres lille kanon på et øde sted, hvor ingen får ondt i røven af det.
JEG ville ikke turde tage den i retten!
Skræmmende at nogen kæder de to ting sammen i én tanke....Gråskæg skrev: Flot at kunne ramme op i røven med en tennisbold i et paprør på 50 m afstand.
Hmmm, burde det så ikke være lovligt at lave en luftdrevet mortér der skyder med appelsiner.§ 1. Det er forbudt uden tilladelse af justitsministeren eller den, han dertil bemyndiger, at indføre eller fremstille, herunder samle:
1) Skydevåben samt genstande, der fremtræder som skydevåben og som følge af konstruktionen eller det anvendte materiale kan ombygges hertil,
4) håndgranater, bomber, miner og lignende våben, der virker ved en gennem eksplosion fremkaldt trykvirkning eller udslyngning af smålegemer,
Gammeltoft skrev:
Hmmm, burde det så ikke være lovligt at lave en luftdrevet mortér der skyder med appelsiner.
Den vil jo ikke virke som en eksplosion som sådan, men kun ved frigivelse af indespærret trykluft???????????