Enig. Men de gør det så ikke af sig selv. heller ikke når de er blevet gjort opmærksom på, at én af blanketterne har samme fejl og har rettet den. Så tag og skriv til dem, så skal de nok ændre det. Politiet har mailadressen politi@politi.dk og Justitsministeriet har adressen jm@m.dkKruffe skrev:Tja, men ikke desto mindre fremgår det af blanketten - hvis det ikke er nødvendigt/relevant, så burde de fjerne det.
Nye blanketter fra politiet
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 1123 times
Re: Nye blanketter fra politiet
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- Mausertossen
- Platin Member
- Interesser: skydevåben
- Geografisk sted: Bagsværd
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 13 times
Indsender man en SKV2 blanket og glemmer at skrive CPR/CVR nummer på sælgeren på, får formanden den lige i hovedet igen og besked om at skrive det.
-S
-S
And the Lord said, “Let there be crackpots.”
And there were crackpots.
- Charlie don't surf
- Silver Member
- Interesser: Samlervåben og Sortkrudt
- Geografisk sted: Thy_
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 28 times
Og på SKV blanketter burde det være nok, alt efter sælgers registrering, at påføre enten SKV ID, politiet jour.nr eller CVR. Nr
Sent from my iPhone using Tapatalk
Charlie Lima Lima
- Mausertossen
- Platin Member
Og på de blanketter i arkivet jeg lige kan finde er det blevet accepteretCharlie don't surf skrev:Og på SKV blanketter burde det være nok, alt efter sælgers registrering, at påføre enten SKV ID, politiet jour.nr eller CVR. Nr

-S
- Kruffe
- Platin Member
- Interesser: Historiske våben og jagt
- Geografisk sted: Kongeriget Jylland
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 68 times
Nye blanketter fra politiet
@ Mausertossen: Sagde du ikke lige, at de røg retur, såfremt CPR ikke var angivet?
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.
- Mausertossen
- Platin Member
SKV-ID er for SKV-kontoret nok. Men jeg vil gætte på at det nok ikke gælder hvis det er den første skyder man registrerer.Kruffe skrev:@ Mausertossen: Sagde du ikke lige, at de røg retur, såfremt CPR ikke var angivet?
Husk, mange foreninger laver en SKV3 på folk før de overhovedet kan blive medlem. Det afhænger lidt af situationen, men den sikreste måde at få blanketten retur på er at glemme at underskrive... Jeg har sågar oplevet at SKV havde rettet i CVR-nummeret (som på den ansøgning var sælgers ID.)
Summa summarum: sælger skal identificeres!
-S
- Charlie don't surf
- Silver Member
Har du eksempler på, at journalnummeret er nok, Hvis det er et våben som kommer fra en tilladelse udstedt af politiet? (På SKV 2 ansøgning)
Charlie Lima Lima
- Mausertossen
- Platin Member
Jeg har eksempler på at en ansøgning er godkendt (fået stempel, journalnummer og underskrift fra en politikreds) og tilsendt foreningen via SKV. Da jeg ikke har indsigt i politiets journaliseringssystem ved jeg dermed ikke hvorfra riflen er kommet, om den har været på jagttegn, samlertilladelse, foreningsriffel eller privat SKV-registreret.Charlie don't surf skrev:Har du eksempler på, at journalnummeret er nok, Hvis det er et våben som kommer fra en tilladelse udstedt af politiet? (På SKV 2 ansøgning)
Set med SKV-kontorets briller det jo også ligegyldigt, de bruger ikke politiets journalsystem. Ligeledes er det ligegyldigt om en skytte skriver sit SKV-ID i linien for evt. tidligere våbentilladelse, for politiet bruger ikke SKV-systemets numre til noget, mig bekendt.
Brug af det 'gamle' journalnummer er dog sjældent, jeg måtte halvt ind i første (af tre) ringbind med blanketter før jeg fandt den første (godkendte) ansøgning. Det er på den anden side også ret sjældent mine medlemmer køber rifler direkte fra jægere eller samlere. Det går oftere den anden vej...

Anbefaling: skriv altid så mange oplysninger Du kan på ansøgningen, navn, adresse, evt SKV, CVR, CPR og/eller Journalnummer, det går det meget hurtigere af.
Note to self: Husk at underskrive....

-S
- Charlie don't surf
- Silver Member
De våben hvor politiet har skrevet i sælgerfeltet, hvis jeg har forstået dig korrekt, kan jo også være "skunkvåben" som politiet har sagt god registrering. Således er det gjort på de SKV2 blanketter jeg har set, hvor skunkvåben er blevet lovliggjort.
Charlie Lima Lima
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Eller importvåben, hvor importtilladelsens nummer er anført som sælger.Charlie don't surf skrev:De våben hvor politiet har skrevet i sælgerfeltet, hvis jeg har forstået dig korrekt, kan jo også være "skunkvåben" som politiet har sagt god registrering. Således er det gjort på de SKV2 blanketter jeg har set, hvor skunkvåben er blevet lovliggjort.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
- Mausertossen
- Platin Member
Netop. Importtilladelsen er faktisk en slags 'midlertidig' tilladelse til opbevaring og transport af våbnet, indtil det er bekræftet som ankommet til landet ved anmeldelse til told, hhv det lokale våbenkontor.Langenge skrev:Eller importvåben, hvor importtilladelsens nummer er anført som sælger.Charlie don't surf skrev:De våben hvor politiet har skrevet i sælgerfeltet, hvis jeg har forstået dig korrekt, kan jo også være "skunkvåben" som politiet har sagt god registrering. Således er det gjort på de SKV2 blanketter jeg har set, hvor skunkvåben er blevet lovliggjort.
I de tilfælde hvor jeg har indsendt en ansøgning, sammen med en ansøgning om importtilladelse, har jeg altid scannet import-ansøgningen for at have lidt sammenhæng i papirerne angående dette våben.
-S
- Krung
- Platin Member
- Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
- Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 137 times
Jeg er netop blevet ringet op af Adm.center Øst. De bad om mit CPR nr, som ikke var udfyldt på "Anmeldelse af glatløbet haglgevær"-blanketten.
Jeg spurgte om de måtte bede om det. Svaret var "Vi er jo politiet". De sagde også selv at "det kunne de jo selv slå op". De nævnte ikke noget om sælgers CPR-nummer, så jeg ved ikke om de også har ringet til sælger.
Er det en af disse blanketter, som ikke burde indeholde CPR-nummerfelter? Jeg har ikke noget problem med at udlevere mit eget CPR-nummer til politiet, men hvad skal de så med mit navn og adresse?
Jeg spurgte om de måtte bede om det. Svaret var "Vi er jo politiet". De sagde også selv at "det kunne de jo selv slå op". De nævnte ikke noget om sælgers CPR-nummer, så jeg ved ikke om de også har ringet til sælger.
Er det en af disse blanketter, som ikke burde indeholde CPR-nummerfelter? Jeg har ikke noget problem med at udlevere mit eget CPR-nummer til politiet, men hvad skal de så med mit navn og adresse?
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
- Kruffe
- Platin Member
- Interesser: Historiske våben og jagt
- Geografisk sted: Kongeriget Jylland
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 68 times
Hvorfor havde du ikke udfyldt dit CPR-nummer? Hvis du er køber, så er der ingen andre end politiet og dig, der ser formularen. Politiet anvender dit CPR nummer til at knytte dig sammen med våbnet i deres system - hvilket udmønter sig i et journalnummer.
Der hvor det giver mening ikke at udfylde CPR nummer - det er ved angivelse af sælger. Her kan man istedet skrive journalnummeret der refererer til den tidligere registrering (denne kan politiet anvende til at finde sælger og afmelde våbnet i systemet). Som sælger er man ikke nødvendigvis interesseret i at udlevere sit CPR nummer til køber, da nummeret i givet fald vil stå på købers anmeldelsesblanket (som køber opbevarer som dokumentation for anmeldelse).
Så hvis du er køber, så er det fuldt forståeligt, at de beder om dit CPR nummer. Hvordan havde du ellers tænkt dig, at de skulle registrere våbnet til din person?
Der hvor det giver mening ikke at udfylde CPR nummer - det er ved angivelse af sælger. Her kan man istedet skrive journalnummeret der refererer til den tidligere registrering (denne kan politiet anvende til at finde sælger og afmelde våbnet i systemet). Som sælger er man ikke nødvendigvis interesseret i at udlevere sit CPR nummer til køber, da nummeret i givet fald vil stå på købers anmeldelsesblanket (som køber opbevarer som dokumentation for anmeldelse).
Så hvis du er køber, så er det fuldt forståeligt, at de beder om dit CPR nummer. Hvordan havde du ellers tænkt dig, at de skulle registrere våbnet til din person?
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.
- Krung
- Platin Member
Jeg troede det var overflødigt. Det sagde hun jo også det var, men jeg endte også med at give det, for det ville speede behandlingen op.Kruffe skrev:Hvorfor havde du ikke udfyldt dit CPR-nummer?
Ja, det brokkede hun sig heller ikke over, men det ville da være sjovt at se om hun har kontaktet sælger for at få det.Kruffe skrev:Der hvor det giver mening ikke at udfylde CPR nummer - det er ved angivelse af sælger. ...
På samme måde som de finder ud af hvem jeg er, når de stopper mig og beder om navn og fødselsdato.Kruffe skrev:Hvordan havde du ellers tænkt dig, at de skulle registrere våbnet til din person?
Det undrer mig at de har brug for navn og folkeregisteradresse, når de åbenbart har brug for (følsomme data som) CPR nummer.
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.
-
- Bronze Member
- Interesser: jagtriffel
- Geografisk sted: jylland
- Been thanked: 1 time
Jeg kan ikke forstå, at cpr nr. skulle være nødvendig når der står navn og add. Jeg mener helt bestemt at huske, hvis man har det, så kan man altid spore personen. Jeg kan desværre ikke helt huske hvor jeg hørte oplysningerne om det var i forbindelse med pant eller lignende. Men kort fortalt så burde navn og add. være nok til at politiet kan finde frem til sælger/køber hvis de ønsker det.
Er i øvrigt helt enig med alle jer andre, som siger fra med mod den uvane, at cpr.nr skal stå på alt. Behovet virker mere til at skyldes at politiets IT (eller mangel på samme) ikke kan dele oplysninger og der nok skal tastes lidt ekstra. I øvrigt virkede svaret med "sagligt begrundet" da fuldstændigt tåbeligt. Da politiet tros alt ikke (officielt) selv kan udvide deres beføjelser ud egen vurdering af saglighed.
Sol.
Er i øvrigt helt enig med alle jer andre, som siger fra med mod den uvane, at cpr.nr skal stå på alt. Behovet virker mere til at skyldes at politiets IT (eller mangel på samme) ikke kan dele oplysninger og der nok skal tastes lidt ekstra. I øvrigt virkede svaret med "sagligt begrundet" da fuldstændigt tåbeligt. Da politiet tros alt ikke (officielt) selv kan udvide deres beføjelser ud egen vurdering af saglighed.
Sol.
- Krung
- Platin Member
Det ER jo også overflødigt, for de kan sagtens finde dig på denne information, for du har jo ikke pligt til at oplyse andet, når de stopper dig.Sol skrev:Jeg kan ikke forstå, at cpr nr. skulle være nødvendig når der står navn og add.
Jeg mener faktisk at CPR nummer burde stå på ALT i stedet for navn og adresse, for den virkelige fejl er at man tillægger et CPR nummer "authentication"-egenskaber - Altså at man kan bevise at man er hvem man siger man er, bare fordi man kender CPR nummeret. CPR nummeret er til identificering og ikke authentication. Det har vi sværtID til.Sol skrev:Er i øvrigt helt enig med alle jer andre, som siger fra med mod den uvane, at cpr.nr skal stå på alt.
Men når man nu ender med en straf for at offentliggøre et CPR nummer, fordi det offentlige efter en kollektiv hjerneblødning tillægger CPR nummeret mere end identificering, så skal de sgu også have argumenterne i orden når de afkræver mig det.
Desværre vil jeg jo gerne have tilladelsen, så det haltede med at være stålsat.
-
- Bronze Member
- Interesser: jagtriffel
- Geografisk sted: jylland
- Been thanked: 1 time
Krung skrev: Jeg mener faktisk at CPR nummer burde stå på ALT i stedet for navn og adresse, for den virkelige fejl er at man tillægger et CPR nummer "authentication"-egenskaber - Altså at man kan bevise at man er hvem man siger man er, bare fordi man kender CPR nummeret. CPR nummeret er til identificering og ikke authentication. Det har vi sværtID til.
Interessant vinkel! Det havde jeg ikke tænkt over