Jagt fra motoriseret køretøj

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Megatons
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Havjagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Jagt fra motoriseret køretøj

Indlæg af Megatons » 18. mar 2015, 10:55

Kære alle

Jeg har et stort stykke jord, som jeg kommer rundt på ved brug af motoriseret køretøj.

Nu er mit spørgsmål så, hvornår betragtes det som jagt fra motoriseret køretøj..?

Eksempel:
Jeg kørte ud og stillede i det her tilfælde ATVen, for så at gå ca. 100-200 m væk. Da jeg kom retur til min parkerede ATV, stod vildtet på en sådan måde, at jeg ved anlæg på ATVen kunne skyde tilfredsstillende.

Men er det egentlig okay? :???:

Hvis ikke, så må jeg jo huske skydestokken :smile:

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Re: Jagt fra motoriseret køretøj

Indlæg af LapuaMagnum » 18. mar 2015, 11:13

Jeg er ikke sikker på at jeg tolker loven rigtigt men jeg vil mene at man ikke må skyde fra et kørende køretøj og ikke må jage vildt fra køretøjer, men jeg ville personligt ikke have et problem med at bruge et køretøj som støtte, hvis det ikke kører eller er startet.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Keldda » 18. mar 2015, 11:24

LapuaMagnum skrev:Jeg er ikke sikker på at jeg tolker loven rigtigt men jeg vil mene at man ikke må skyde fra et kørende køretøj og ikke må jage vildt fra køretøjer, men jeg ville personligt ikke have et problem med at bruge et køretøj som støtte, hvis det ikke kører eller er startet.

mvh
Og det må du ikke , præcis denne situation er brugt i undervisning til jagttegn eller var.
Det resulterer faktisk i konfiskation af køretøjet hvis det er brugt til jagt, plus nul jagttegn
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 18. mar 2015, 11:28

Keldda skrev:
LapuaMagnum skrev:Jeg er ikke sikker på at jeg tolker loven rigtigt men jeg vil mene at man ikke må skyde fra et kørende køretøj og ikke må jage vildt fra køretøjer, men jeg ville personligt ikke have et problem med at bruge et køretøj som støtte, hvis det ikke kører eller er startet.

mvh
Og det må du ikke , præcis denne situation er brugt i undervisning til jagttegn eller var.
Det resulterer faktisk i konfiskation af køretøjet hvis det er brugt til jagt, plus nul jagttegn
Enig.

Det at bruge et køretøj som støtte for våbnet var et af eksemplerne på "strengt forbudt" situationer til jagtprøven.

Ditto for på nogen måde at bruge et køretøj som sløring, uanset om man er inden i eller nærved køretøjet.

Ifølge jagttegns pensum og prøve skal man være væk fra køretøjet i en grad at køretøjet ikke indgår i jagtsituationen.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 18. mar 2015, 11:32

Keldda skrev:

mvh
Så er det godt jeg aldrig har gjort det, men forstår ikke helt forskellen på om man køre med en anhænger med et skydebord og bruger det eller man bruger køretøjet som støtte. Jeg ville aldrig køre for at slukke motoren hvis jeg så et stykke vildt og tage anlæg på køretøjet, da det i min optik vil være at bruge køretøjet til at opsøge dyret direkte. Men hvis lovgivningen er sådan skal den overholdes.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Lasse68
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Girls, guns and rock'n roll
Geografisk sted: Kjøwenhavns Vestegn
Has thanked: 35 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Lasse68 » 18. mar 2015, 11:58

Nu kan det jo være en overfortolkning fra instruktørens side af. Vi ved alle at det findes. Måske nogle skulle spørge NST istedet for.
Lasse
GV M/95 - AP COMP M2
Parker Hale 30.06 Bauer 2.5-10 x 50
Hatsan Marine Guard 12/76
AYA S/S 12/70
Remington 67 12/70
Dumoulin16/65
SPS Plus 9x19

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 4 times

Indlæg af Mosc5 » 18. mar 2015, 12:02

Medmindre du har et handicap.
I så fald kan du få tilladelse til at måtte jage fra køretøj.
Jeg har deltaget i en jagt, hvor en af deltagerne kørte på sin ATV ud til såterne. han havde tilladelse pga. et handicap forhindrede ham i at gå.
Det begrænsede dog de poster han kunne anvises, da nogen dele af såterne er svært tilgængelige.
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 18. mar 2015, 12:07

Loven siger blot:
§ 25. Jagt må ikke finde sted fra motordrevet køretøj og luftfartøj.
https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=143627
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 18. mar 2015, 12:46

LapuaMagnum skrev:
Keldda skrev:

mvh
Så er det godt jeg aldrig har gjort det, men forstår ikke helt forskellen på om man køre med en anhænger med et skydebord og bruger det eller man bruger køretøjet som støtte. Jeg ville aldrig køre for at slukke motoren hvis jeg så et stykke vildt og tage anlæg på køretøjet, da det i min optik vil være at bruge køretøjet til at opsøge dyret direkte. Men hvis lovgivningen er sådan skal den overholdes.

mvh
hvis du hægter anhængeren af inden du benytter den til jagten, så har den jo ingen motor :thumbup:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Nic
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 3 times

Indlæg af Nic » 18. mar 2015, 14:26

grunden til at du ikke må bruge et køretøj som "skydestok" er at vildtet ser biler osv i hverdagen og bliver vendt til dem og derfor ikke frygter dem.
dvs du kan i princippet komme unødigt tæt på et stykke vildt ved at benytte et køretøj, herved får du en fordel i forhold til vildtet.

det er i min optik ikke etisk korrekt at bruge et køretøj eller ligende til jagt, ej heller i den situation du beskriver i dit indlæg.
jeg ville lade dyret gå og være tilfreds med at nyde synet og oplevelsen i den nævnte situation.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 18. mar 2015, 14:34

... og så er det bare helt umuligt at betjene en pumpgun, bare nogenlunde, mens man kører Harley !! :giggle:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 409 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 18. mar 2015, 15:10

Så må man have en leveraction og lave Arnold tricket ;-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Gråskæg
Platin Member
Platin Member
Interesser: pürch og fuglejagt
Geografisk sted: Polen
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Indlæg af Gråskæg » 18. mar 2015, 18:21

Mosc5 skrev:Medmindre du har et handicap. I så fald kan du få tilladelse til at måtte jage fra køretøj. Jeg har deltaget i en jagt, hvor en af deltagerne kørte på sin ATV ud til såterne. han havde tilladelse pga. et handicap forhindrede ham i at gå. Det begrænsede dog de poster han kunne anvises, da nogen dele af såterne er svært tilgængelige.
Det er noget som jeg har tænkt en del over som benamputeret. Jeg ved dog ikke om det er Politiet eller NST man skal henvende sig til. Jeg har overvejet at anskaffe en EL-ATV til at komme rundt og inspicere med, den kan jeg nemlig transportere med min lift i bilen, men må man skyde fra sådan en, og hvis ja, er det så etisk korrekt? Jeg har engang læst en artikel med den handicappede tidl. speedway-kører Gunnarsen, der var på jagt i sin EL-kørestol, som han havde dispensation til at skyde fra. I USA og Alaska har jeg hørt om, at udover særlige tilladelser til at jage, så havde de også specielle kvoter for afskydning af vildt. Det er noget, som vi må se at få afklaret, og hvis nogen herinde ved noget konkret, så lad os høre.

Brugeravatar
Nic
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 3 times

Indlæg af Nic » 18. mar 2015, 23:37

I dit tilfælde ville jeg tænke mere på hvordan dine muligheder er for st opsporre anskudt vildt og få det bragt tilbage.

Gråskæg
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Gråskæg » 19. mar 2015, 00:47

Nic skrev:I dit tilfælde ville jeg tænke mere på hvordan dine muligheder er for st opsporre anskudt vildt og få det bragt tilbage.
Jamen det er da et relevant spørgsmål, i første omgang hundene og i anden - mobiltelefonen.
Man kan jo også vælge, at lade være med at skyde på noget, der er tungere end det kan slæbes efter opbrækningen.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 19. mar 2015, 09:02

Nic skrev:I dit tilfælde ville jeg tænke mere på hvordan dine muligheder er for st opsporre anskudt vildt og få det bragt tilbage.
Du skal jo netop ikke selv opspore anskudt vildt, men overlade denne opgave til en swiss-hundefører, så lige præcis dette, ser jeg ikke som noget problem.

Det er i øvrigt pudsigt at det er tilladt at drive jagt fra cykel og hesteryg.

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 19. mar 2015, 09:36

Der er nu ikke noget mærkeligt i, at man må bedrive jagt fra hesteryg. Det kan vist godt kaldes kulturelt betinget. :smile:
Derimod er det undrende, at man ikke, før for nylig, har fået lov at benytte lyddæmpere, af hensyn til hesten :blink:

Cyklen giver ikke nogen nævneværdige fordele.

Schweisshund er generelt noget man benytter ved hjortevildt. Gråskæg kunne komme til at nedlægge så meget andet vildt også. Det virker nu til, at han sagtens kan magte den udfordring.

Gråskæg - skriv da til Naturforstyrrelsen og hør dem ad! Alternativt DJ. Det lyder da ret relevant i din situation. Håber det kan gå til held, så du kan nyde noget mere jagt :razz:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 19. mar 2015, 09:54

C-X skrev: Schweisshund er generelt noget man benytter ved hjortevildt. Gråskæg kunne komme til at nedlægge så meget andet vildt også. Det virker nu til, at han sagtens kan magte den udfordring.
Du har helt ret! :thumbup: Jeg læste det som hjortevildt. :oops:

Hvis Gråskæg tager på andejagt, så skal der jo alligevel være hund med, så heller ikke her skulle det være et problem at ikke selv kunne eftersætte vildtet.

Peter

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Been thanked: 6 times

Indlæg af Keldda » 19. mar 2015, 13:08

C-X skrev:Der er nu ikke noget mærkeligt i, at man må bedrive jagt fra hesteryg. Det kan vist godt kaldes kulturelt betinget. :smile:
Derimod er det undrende, at man ikke, før for nylig, har fået lov at benytte lyddæmpere, af hensyn til hesten :blink:

Cyklen giver ikke nogen nævneværdige fordele.

Schweisshund er generelt noget man benytter ved hjortevildt. Gråskæg kunne komme til at nedlægge så meget andet vildt også. Det virker nu til, at han sagtens kan magte den udfordring.

Gråskæg - skriv da til Naturforstyrrelsen og hør dem ad! Alternativt DJ. Det lyder da ret relevant i din situation. Håber det kan gå til held, så du kan nyde noget mere jagt :razz:
Virkelig ? :rolf:
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 19. mar 2015, 13:20

Bofhenator skrev:Så må man have en leveraction og lave Arnold tricket ;-)
Ved ikke om du lagde mærke til det, men i filmen benyttede de 3 forskellige geværer. :blink:

Han snuppede én med almindelig leveraction-greb - men det han snurrede rundt i luften, var et med en "Large-loop" ladebøjse, idet det er svært med den almindelige ladebøjle.

Her er de 3 der blev benyttet til filmen - og man lægger ikke nødvendigvis mærke til forskellen - selvom den i midten lige har hvid fiber også.
ShotgunsT2props.jpg
ShotgunsT2props.jpg (23.79 KiB) Vist 5835 gange
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 409 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 19. mar 2015, 13:27

HappyNanoq skrev:
Bofhenator skrev:Så må man have en leveraction og lave Arnold tricket ;-)
Ved ikke om du lagde mærke til det, men i filmen benyttede de 3 forskellige geværer. :blink:

Han snuppede én med almindelig leveraction-greb - men det han snurrede rundt i luften, var et med en "Large-loop" ladebøjse, idet det er svært med den almindelige ladebøjle.

Her er de 3 der blev benyttet til filmen - og man lægger ikke nødvendigvis mærke til forskellen - selvom den i midten lige har hvid fiber også.
ShotgunsT2props.jpg
I know, men forklaringen ville jo ødelægge joken... Og man skal da være et skarn hvis man lader noget så træls som facts ødelægge en god historie ;-)
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Been thanked: 4 times

Indlæg af Mosc5 » 19. mar 2015, 19:09

Gråskæg skrev:
Mosc5 skrev:Medmindre du har et handicap. I så fald kan du få tilladelse til at måtte jage fra køretøj. Jeg har deltaget i en jagt, hvor en af deltagerne kørte på sin ATV ud til såterne. han havde tilladelse pga. et handicap forhindrede ham i at gå. Det begrænsede dog de poster han kunne anvises, da nogen dele af såterne er svært tilgængelige.
Det er noget som jeg har tænkt en del over som benamputeret. Jeg ved dog ikke om det er Politiet eller NST man skal henvende sig til. Jeg har overvejet at anskaffe en EL-ATV til at komme rundt og inspicere med, den kan jeg nemlig transportere med min lift i bilen, men må man skyde fra sådan en, og hvis ja, er det så etisk korrekt? Jeg har engang læst en artikel med den handicappede tidl. speedway-kører Gunnarsen, der var på jagt i sin EL-kørestol, som han havde dispensation til at skyde fra. I USA og Alaska har jeg hørt om, at udover særlige tilladelser til at jage, så havde de også specielle kvoter for afskydning af vildt. Det er noget, som vi må se at få afklaret, og hvis nogen herinde ved noget konkret, så lad os høre.
Jeg er desværre ikke klar over igennem hvilken instans vedkommende havde opnået tilladelsen. Men jeg vil da tro at en henvendelse til danmarks jægerforbund eller naturstyrelsen, vil give dig svar.
Jeg læste på et tidspunkt om nogle hav/strandjægere der, pga. handicap, havde dispensation til at jage fra motoriseret båd i Horsens fjord, i et område hvor der normalt ikke er tilladt motorbådsjagt.
I dit tilfælde kan jeg ikke forestille mig at de ikke ville give lov!

Hilsen Morten
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

Lange
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Holstebro

Indlæg af Lange » 19. mar 2015, 19:22

Tror du skal kontakte nst hvis ikke det er dem kan de sikkert hjælpe dig vidre.
jeg har været på jagt med en anden jæger der have en pensionist crosser med terrængående dæk, super fin ordning der er dog grænser for hvor de kan komme frem.
han fortalte at han havde været på jagt hvor der var lerjord og en del regn det var ikke den bedste oplevelse, han havde brug for en del hjælp for at komme tilbage til bilerne. Heldigvis er vi som jægere jo et hjælpsom folk, så intet problem ud over at det var i gode venners lag og han har måtte ligge ryg til en del dril

Gråskæg
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Gråskæg » 19. mar 2015, 20:24

Tak for indsparkene, folks - både de muntre og de konstruktive!
Heldigvis er der hjælp i nærheden, når jeg er på jagt i DK, så det skal nok gå, jeg har et skjul bag nogle rundballer, som jeg bare skal transportere mig ud til.
Hernede drejer det sig nok så meget om at inspicere hegn og plantninger, og der kan jeg så tage et gevær med eller lade være.

Megatons
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Havjagt
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 2 times

Indlæg af Megatons » 1. apr 2015, 02:01

Fede inputs :razz:

Besvar