Der er i hvert fald flere faldgruber i dette.
Dels er der meget forskel på forskellige landes krav til hvornår et våben er "deaktiveret".
USA kræver to stk tværgående skæringer, og det skal være flammeskæringer, hvor der fjernes materiale fra låsen i en størrelsesorden på 8mm eller mere for hver skæring.
Kun derved er låsestolen/frame'en "deaktiveret". Alle andre dele kan efterlades intakte.
Tyskland har omvendt ret lave krav til "deaktivering", så i princippet kan man relativt nemt købe et "deaktiveret" våben i tyskland og smide det i bagagerummet.
Men fordi Danmark har andre regler som er strammere end Tyskland, så vil det tyske "deaktiverede" våben pludselig være at betragte som "våben" i Danmark, fordi det ikke opfylder deaktiveringen efter danske regler. Dermed har man pludselig ulovligt importeret et våben, selvom det ikke er intensionen.
Helt specifikt skal man så passe ustyrligt meget på med krigsvåben, hvis de engang var fullauto.
Det hedder sig nemlig at sådanne våben kun kan gives importtilladelse til via Justitsministeriet, hvor man ved almindelige jagtvåben går til et af de to våbenkontorer i Øst og i Vest.
Import af dem er en smule værre endnu og kan i princippet også købes i eksempelvis tyskland som "deaktiverede" efter tyske regler.
Så der er rigelig grund til at passe ekstremt meget på, i netop dette tåbelige lille område af lovgivningen.
Om Center øst og center vest sender ansøgningerne videre til justitsministeriet.. ved jeg ikke, men det gør de vist ved eksporter til Grønland. Men førhen var det i hvert fald en smule værre ulovligt at importere fullauto-våben, end almindelige jagtvåben.
Men i princippet er det muligt.
Man kan strengt taget også købe våbnet i tyskland, og forarbejde våbnet yderligere I TYSKLAND, så det overholder danske deaktiveringsregler - selv her ville jeg passe utroligt meget på.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.
̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿
Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.