Råder "Krudtslam" sine læsere forsvarligt? (tomme hylstre)
- KXE
- Silver Member
- Interesser: Jagt og sportsskydning
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 100 times
- Been thanked: 6 times
Re: Råder "Krudtslam" sine læsere forsvarligt?
Hold op det er godt skrevet. Tak skal du have. Glæder mig til at høre den venlige jurists svar, omend jeg desværre ikke forventer det helt store.
Fedt at du tager dig tid til kampen.
Fedt at du tager dig tid til kampen.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
Smukt!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 330 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Ja, det er en rolle du udfylder på imponerende måde, Warrernoia!Deth skrev:Til <Træls Fluekneppende Borger>![]()
Enhver jurist vil blive lokket til at intrigerende uskyldige spørgsmål, og derefter rykket rundt af velforberedt parathed. Du er klart den dejligste TFB jeg nogensinde har mødt!

Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
-
- Banned
- Interesser: Plinking
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 5 times
Juristerne har svarene på jeres spørgsmål klar i skuffen i den generelle plan om afvæbning af befolkningen.
1) Forbud mod genladning af kalibre man ikke selv har våbenpåtegning på.
2) Forbud mod genladning generelt.
Der ønskes bevidst en mudret lovgivning, så alle kan kriminaliseres, hvis det er belejligt for myndighederne, for det er så ærgerligt når de skal gå igen med uforrettet sag.
Der ønskes bevidst en mudret lovgivning, så alle kan kriminaliseres, hvis det er belejligt for myndighederne, for det er så ærgerligt når de skal gå igen med uforrettet sag.
- Warrernoia
- Silver Member
- Interesser: Håndskydevåben
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 28 times
Never attribute to Malice, what can be adequately explained by Incompetence.......Tranberg skrev:Juristerne har svarene på jeres spørgsmål klar i skuffen i den generelle plan om afvæbning af befolkningen.
"Once the monkeys learn they can vote themselves bananas, they'll never climb another tree.", Robert Heinlein
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Jeg kiggede, for morskabs skyld efter på Karnov om opbevaring af ammunitionsdele var nævnt i nogen af forarbejderne til våbenloven. Det kunne jeg ikke finde nogen steder hvor de var. Der var følgende om opbevaring af våben, i Retsudvalgets betænkning
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=92648
Forarbejderne til våbenlovsændringen der trådte i kraft i 2000 findes i al væsentlighed her:
http://webarkiv.ft.dk/?/samling/19981/l ... t/L130.htm
Der er i øvrigt en del skræmmende forslag fremsat, som heldigvis ikke blev til noget.
Jeg har ikke kunnet finde forarbejder til våbenbekendtgørelsen - men det jo også netop en bekendtgørelse hvor JM fastsætter regler ud fra hjemler JM har andetsteds.
Kan findes på retsinfo her:Ad d): Justitsministeriet kan oplyse, at det som anført i besvarelsen af spørgsmål nr. 27 vil blive fastsat i den kommende våbenbekendtgørelse, at skydevåben som minimum skal opbevares i sikringsskab, der er godkendt efter den europæiske standard EN-0 eller lignende sikringsniveau.
Rigspolitichefen har foretaget en sammenligning af produkter testet efter henholdsvis SKAFOR-Standardtyvmetoden og efter EN-metoden, der er en fælleseuropæisk standard. På baggrund heraf vurderes det, at sikringsniveauet for EN-metodens certificering EN-O er sammenligneligt med sikringsniveauet for SKAFOR-Standardtyvmetodens klassificering SKAFOR BLÅ.
Justitsministeriet finder på baggrund af Rigspolitichefens indstilling, at man med det påtænkte sikringsniveau for våbenopbevaring, som er nærmere belyst i besvarelsen af det nævnte spørgsmål, vil kunne tilgodese de sikkerhedsmæssige krav, som med rimelighed bør stilles.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=92648
Forarbejderne til våbenlovsændringen der trådte i kraft i 2000 findes i al væsentlighed her:
http://webarkiv.ft.dk/?/samling/19981/l ... t/L130.htm
Der er i øvrigt en del skræmmende forslag fremsat, som heldigvis ikke blev til noget.
Jeg har ikke kunnet finde forarbejder til våbenbekendtgørelsen - men det jo også netop en bekendtgørelse hvor JM fastsætter regler ud fra hjemler JM har andetsteds.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt, Sportsskydning
- Geografisk sted: Østjylland
- Been thanked: 3 times
Re: Råder "Krudtslam" sine læsere forsvarligt? (tomme hylstr
Er der kommet svar?
Sportsskytteklubben Mildot
- Warrernoia
- Silver Member
- Interesser: Håndskydevåben
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 28 times
Re: Råder "Krudtslam" sine læsere forsvarligt? (tomme hylstr
Ja.....et "Kære Hr Husstands-omdelt"-brev som undskylder at JM grundet manglende resourcer ikke kan nedlade sig til at give detaljerede svar på spørgsmål fra simple dødelige civilister.Lyhne skrev:Er der kommet svar?

De skal nu ikke dø i synden, så vil prøve igen. På et tidspunkt bliver de vel trætte af mig og graver et svar frem begrundet i den faktiske lovgivning og forarbejderne hertil.
/Warrernoia
"Once the monkeys learn they can vote themselves bananas, they'll never climb another tree.", Robert Heinlein
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt og genladning
- Geografisk sted: Roskilde
- Has thanked: 2 times
Re: Råder "Krudtslam" sine læsere forsvarligt? (tomme hylstre)
Hej,
Tak for din indsats! Dit arbejde er super vigtigt i forhold til at sikre en ordentlig retstilstand på området, hvor håndhævelse og tilladelser baseres på en ordentlig og redelig tolkning af gældende lov.
Er der kommet svar på dit spørgsmål fra JM?
mvh btv
Tak for din indsats! Dit arbejde er super vigtigt i forhold til at sikre en ordentlig retstilstand på området, hvor håndhævelse og tilladelser baseres på en ordentlig og redelig tolkning af gældende lov.
Er der kommet svar på dit spørgsmål fra JM?
mvh btv
“Today I will do what others won't, so tomorrow I can accomplish what others can't”
― Jerry Rice
― Jerry Rice
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1123 times
Re: Råder "Krudtslam" sine læsere forsvarligt? (tomme hylstre)
Hele denne kamp minder til forveksling om min korrespondance med JM om det ulovlige forbud mod lyddæmpere. I starten fik jeg et par venlige "Lille De..." svar. Da jeg fastholdt at forbuddet var ulovligt, og kunne argumentere holdbart for det, blev jeg simpelthen ignoreret. Man har ikke en chance som enkeltperson. Så meget for "lighed for loven" i JM! Der blev først ændret på sagen da Danmarks Jægerforbund begyndte at kæmpe for det.
Så jeg tror denne misére skal løses på samme måde. Vi må få skytteorganisationerne og Jægerforbundet til at gå ind i kampen. Forsyne dem med argumenterne, så de står stærkest muligt overfor JM, og så lade dem skaffe det resultat vi ønsker.
Derudover kan jeg rigtig godt lide Warrernoias synspunkt: Våbenlovens § 1 stk.1 nr.3 definerer ikke ammunition, men oplister bare hvad der er tilladelseskrævende. Hvis listen var en definition, ville enhver med en våbenpåtegning eller tilladelse, der samtidig er tilladelse til køb af ammunition, kunne købe krudt, fænghætter og projektiler. Det kan han ikke, så derfor gælder de skærpede opbevaringskrav heller ikke listen, kun ammunitionen.
Den vil jeg i hvert fald bruge, skulle jeg nogensinde stå i situationen, og jeg tror faktisk at en dommer ville følge argumentationen. Man bliver altså ikke dømt for noget der ikke er forbudt.
Derudover er det noget sludder at en præcisering kræver lovændring. Det kræver kun, at bekendtgørelsens formulering om, at "ammunition skal opbevares i sikringsskab" ændres til, at "patroner skal opbevares i sikringsskab". Så er al tvivl fjernet. Det kan gøres overnight hvis JM vil.
Så jeg tror denne misére skal løses på samme måde. Vi må få skytteorganisationerne og Jægerforbundet til at gå ind i kampen. Forsyne dem med argumenterne, så de står stærkest muligt overfor JM, og så lade dem skaffe det resultat vi ønsker.
Derudover kan jeg rigtig godt lide Warrernoias synspunkt: Våbenlovens § 1 stk.1 nr.3 definerer ikke ammunition, men oplister bare hvad der er tilladelseskrævende. Hvis listen var en definition, ville enhver med en våbenpåtegning eller tilladelse, der samtidig er tilladelse til køb af ammunition, kunne købe krudt, fænghætter og projektiler. Det kan han ikke, så derfor gælder de skærpede opbevaringskrav heller ikke listen, kun ammunitionen.
Den vil jeg i hvert fald bruge, skulle jeg nogensinde stå i situationen, og jeg tror faktisk at en dommer ville følge argumentationen. Man bliver altså ikke dømt for noget der ikke er forbudt.
Derudover er det noget sludder at en præcisering kræver lovændring. Det kræver kun, at bekendtgørelsens formulering om, at "ammunition skal opbevares i sikringsskab" ændres til, at "patroner skal opbevares i sikringsskab". Så er al tvivl fjernet. Det kan gøres overnight hvis JM vil.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.