Må jeg selv lave piston conversion?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Kallebob
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Håndvåben, våbenteknologi
Geografisk sted: østjylland
Been thanked: 1 time

Må jeg selv lave piston conversion?

Indlæg af Kallebob » 20. apr 2015, 22:21

Jeg har tænkt på om det var muligt at få plads til et piston system under et Troy alpha rail (AR15). Efter en del læsning bl.a. på AR15.com har jeg fundet ud af det med lidt snilde godt kan lade sig gøre med et xlp piston kit fra Adams Arms.

Spørgsmålet er så:

Hvis jeg får et kit hjem, må jeg så selv installere det?

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Re: Må jeg selv lave piston conversion?

Indlæg af Senserazer » 20. apr 2015, 22:27

Det er der vel ingen, som tager skade af. :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 21. apr 2015, 07:41

Du har en halvautomat som du opgraderer til en bedre halvautomat. Jeg kan ikke se det rager nogen. Jeg har trawlet våbenlovgivningen igennem nogle gange efterhånden, og kender ingen bestemmelser der forbyder det. Eftersom vi lever i en demokratisk retsstat er alt hvad der ikke er forbudt tilladt. Så jeg vil mene der er grønt lys.

Men husk: :photo:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Kallebob
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Kallebob » 21. apr 2015, 08:50

skal lige have min sig 516 hjem først :biggrin:
Så her til sommer skal den have fuld pedal på banen, så kan jeg bygge om når vejret bliver dårligt senere på året. Jeg skal selvfølgelig nok lave en tråd i "gør det selv". Men umiddelbart er planen at skifte piston+bolt carrier til Adams Arms xlp kit, så skal løbet kortes ned og så skal der dæmper på :blink:

regner med at den kommer til at se nogenlunde sådan her ud:
Capture kopi.png
Stock-wise tænker jeg magpul ctr.
Capture kopi.png (89.27 KiB) Vist 4557 gange

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 21. apr 2015, 09:37

Kallebob skrev:skal lige have min sig 516 hjem først :biggrin:
Så her til sommer skal den have fuld pedal på banen, så kan jeg bygge om når vejret bliver dårligt senere på året. Jeg skal selvfølgelig nok lave en tråd i "gør det selv". Men umiddelbart er planen at skifte piston+bolt carrier til Adams Arms xlp kit, så skal løbet kortes ned og så skal der dæmper på :blink:

regner med at den kommer til at se nogenlunde sådan her ud:
Fornuftit! :giggle: Fantastisk at se så mange køber "rigtige" rifler :rock:

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 348 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 21. apr 2015, 12:13

Men Sig 516 er jo allerede en piston-gun??

Og overvej lige CTR. Syntes ikke det giver meget kindstøtte. Jeg skifter til ACS. Hvis du er sikker, får jeg et CTR i overskud..

Brugeravatar
Kallebob
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Kallebob » 21. apr 2015, 12:17

Ja men med original, piston/block kan man f.eks. ikke installere et Troy Alpha rail. Desuden er den Sig jeg har kigget på en gen 1 og har hørt at folk ikke er alt for vilde med hvordan de lavede gas block'en på den. Så derfor vil jeg gerne have et andet kit på, det er dog ikke noget der haster.

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Indlæg af Agamemnon » 21. apr 2015, 13:03

Kallebob skrev:
Desuden er den Sig jeg har kigget på en gen 1 og har hørt at folk ikke er alt for vilde med hvordan de lavede gas block'en på den
Hvad var det, de ikke var vilde med? :what:
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
Kallebob
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Kallebob » 21. apr 2015, 13:33

Agamemnon skrev:
Kallebob skrev:
Desuden er den Sig jeg har kigget på en gen 1 og har hørt at folk ikke er alt for vilde med hvordan de lavede gas block'en på den
Hvad var det, de ikke var vilde med? :what:
De skriver at ventilen sidder fast med gevind og kan være besværlig at få ud hvis den er beskidt. Ud over det er der nogen der er lidt utilfredse med den ball detent der skal presses ned for at man justere gas flowet.

Men rent funktionelt skulle der ikke være noget.

458hunter
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 458hunter » 21. apr 2015, 15:08

Man kan få andre rails til Sig, der virker med den piston block der allerede sidder på. Tænker det rent økonomisk må være bedre..?

Brugeravatar
Kallebob
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Kallebob » 21. apr 2015, 17:15

Chrstn_Olsen skrev:Man kan få andre rails til Sig, der virker med den piston block der allerede sidder på. Tænker det rent økonomisk må være bedre..?
Ingen tvivl om at der findes billigere løsninger. Jeg er dog blevet ret forelsket i idéen om at have dæmper direkte op ad rail'et, som du kan se på det billede jeg postede tidligere. Desuden kan jeg godt lide en udfordring, og kan godt lide at nørkle lidt med tingene. Så kan jeg også få det lige som jeg vil have det, og i sidste ende have en ret unik AR (selvom der jo findes millioner af konfigurationer af dem i forvejen) :giggle:

458hunter
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 458hunter » 21. apr 2015, 17:26

Jeg er helt med på looket. De ser fedt ud når dæmperen sidder op ad eller indeni free floaten :)

Brugeravatar
Warrernoia
Silver Member
Silver Member
Interesser: Håndskydevåben
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Warrernoia » 22. apr 2015, 00:14

Det korte svar om du selv må lave ændringen er NEJ. Det kræver en bøssemagertilladelse.

/Warrernoia
"Once the monkeys learn they can vote themselves bananas, they'll never climb another tree.", Robert Heinlein

Casperfc
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: pistol skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 10 times

Indlæg af Casperfc » 22. apr 2015, 06:16

Warrernoia skrev:Det korte svar om du selv må lave ændringen er NEJ. Det kræver en bøssemagertilladelse.

/Warrernoia
Jeg er meget interesseret i hvor du har det fra? Er der noget lovtekst eller retningslinjer hvor man kan slå det op?

Jeg havde forestillet mig at hvis man skulle lave andres våben at tilladelse var nødvendig. Hvor går grænsen henne ved hvad man må lave? Tak

458hunter
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 458hunter » 22. apr 2015, 07:12

Man må selv skifte en vekselpibe - mange dele på en AR kan skiftes på samme måde. Skru den gamle af og den nye på. Med mindre self den gamle ejer har voldsmændenes skæftet :modbat: (dont ask)

Brugeravatar
Warrernoia
Silver Member
Silver Member
Interesser: Håndskydevåben
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 28 times

Indlæg af Warrernoia » 22. apr 2015, 07:25

Casperfc skrev:
Warrernoia skrev:Det korte svar om du selv må lave ændringen er NEJ. Det kræver en bøssemagertilladelse.

/Warrernoia
Jeg er meget interesseret i hvor du har det fra? Er der noget lovtekst eller retningslinjer hvor man kan slå det op?

Jeg havde forestillet mig at hvis man skulle lave andres våben at tilladelse var nødvendig. Hvor går grænsen henne ved hvad man må lave? Tak
Det er en konsekvens af din våbenpåtegning. Du har tilladelse til at erhverve, besidde, evt. bære og anvende dit våben. Der gives udelukkende tilladelse til reparation og service som en erhvervstilladelse under BEK§41. Som jeg forstår det, er praksis, at det dækker indgreb i våbnets mekaniske funktion, det vil sige du må gerne skifte sigtemidler, grebsskaller og evt. drop-in vekselpiber, men ikke lås, aftræk mv.

Jeg tror såmænd ikke du kommer i gyngen af den grund, men når du skal igang med projektet, så husk at SIGs carrier er proprietær ref. deres receiver-rail for at undgå carrier tilt, så dit kit skal være specielt til SIG516. Derudover var der tidligere dimensionsforskelle mellem 516 produceret i US og i EU, men det var vist primært i lower'en. De våben som er leveret til DK de sidste 2 år er alle US-producerede. SIG starter EU-produktion op af 516 igen til sommer.

/Warrernoia
"Once the monkeys learn they can vote themselves bananas, they'll never climb another tree.", Robert Heinlein

Casperfc
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: pistol skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 10 times

Indlæg af Casperfc » 22. apr 2015, 07:31

Warrernoia skrev: Det er en konsekvens af din våbenpåtegning. Du har tilladelse ........
/Warrernoia
Tak for svaret [THUMBS UP SIGN]

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 22. apr 2015, 07:33

Senserazer skrev:Det er der vel ingen, som tager skade af. :razz:
Hold du dig bare til hvad jeg sagde i første omgang :razz:

Brugeravatar
Kallebob
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Kallebob » 22. apr 2015, 08:00

Warrernoia skrev:
Casperfc skrev:

/Warrernoia
Jeg tror såmænd ikke du kommer i gyngen af den grund, men når du skal igang med projektet, så husk at SIGs carrier er proprietær ref. deres receiver-rail for at undgå carrier tilt, så dit kit skal være specielt til SIG516. Derudover var der tidligere dimensionsforskelle mellem 516 produceret i US og i EU, men det var vist primært i lower'en. De våben som er leveret til DK de sidste 2 år er alle US-producerede. SIG starter EU-produktion op af 516 igen til sommer.

/Warrernoia
Den Sig jeg kigger på er som sagt en gen1, hvilket betyder at bolt carrier groupen ligner LWRC's meget. Som også var en af grundene til at de måtte lave en gen2 med væsentlige ændringer i bl.a. bolt carrier groupen.
Jeg har endnu ikke fundet nogen eksempler på at nogen har skiftet deres bolt carrier, men har heller ikke brugt så meget tid på det.

Brugeravatar
Kallebob
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Kallebob » 22. apr 2015, 11:48

Spørgsmålet er om man får problemer med en carrier som Adams arms carrieren i forbindelse med Sigs upper receiver eller om det er piston'en man får problemer med. Er det piston'en er der ingen sved på panden siden den alligevel også vil blive skiftet ud med Adams arms' piston. Hvis der derimod er stridigheder mellem carrier/upper ja så er det straks en anden sag. Jeg har efterhånden lavet en del research på området og indtil videre har jeg kun set eksempler på folk der skifter deres bcg ud med en LWRC.

Der er heller ikke meget info at hente fra Adams arms hjemmeside. Der står bare: This system will work with .223/5.56 x 45 mm NATO :???:

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 22. apr 2015, 12:30

Kallebob skrev:Spørgsmålet er om man får problemer med en carrier som Adams arms carrieren i forbindelse med Sigs upper receiver eller om det er piston'en man får problemer med. Er det piston'en er der ingen sved på panden siden den alligevel også vil blive skiftet ud med Adams arms' piston. Hvis der derimod er stridigheder mellem carrier/upper ja så er det straks en anden sag. Jeg har efterhånden lavet en del research på området og indtil videre har jeg kun set eksempler på folk der skifter deres bcg ud med en LWRC.

Der er heller ikke meget info at hente fra Adams arms hjemmeside. Der står bare: This system will work with .223/5.56 x 45 mm NATO :???:
Er det mil. std. dele? Det kunne måske besvare det

Brugeravatar
Kallebob
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Kallebob » 22. apr 2015, 12:33

Senserazer skrev:
Kallebob skrev:Spørgsmålet er om man får problemer med en carrier som Adams arms carrieren i forbindelse med Sigs upper receiver eller om det er piston'en man får problemer med. Er det piston'en er der ingen sved på panden siden den alligevel også vil blive skiftet ud med Adams arms' piston. Hvis der derimod er stridigheder mellem carrier/upper ja så er det straks en anden sag. Jeg har efterhånden lavet en del research på området og indtil videre har jeg kun set eksempler på folk der skifter deres bcg ud med en LWRC.

Er det mil. std. dele? Det kunne måske besvare det
Ikke umiddelbart.
På de div. foraer står der at bcg'en er proprietary, men har ikke kunne finde noget specifikt på upper'n

458hunter
Platin Member
Platin Member

Indlæg af 458hunter » 22. apr 2015, 14:06

Så køb en ny upper receiver også - du skal jo næsten skifte alt det andet ;)

Brugeravatar
Kallebob
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Kallebob » 22. apr 2015, 14:13

Chrstn_Olsen skrev:Så køb en ny upper receiver også - du skal jo næsten skifte alt det andet ;)
Ja det kunne selvfølgelig være en mulighed, så er det kun loweren og løbet jeg beholder. Hvordan er det egentligt med import tilladelser til f.eks. sådan noget som en stripped upper receiver? Hvad kræver tilladelse?

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 22. apr 2015, 16:06

Casperfc skrev:

Warrernoia skrev:

Det korte svar om du selv må lave ændringen er NEJ. Det kræver en bøssemagertilladelse.

/Warrernoia

Det er en konsekvens af din våbenpåtegning. Du har tilladelse til at erhverve, besidde, evt. bære og anvende dit våben. Der gives udelukkende tilladelse til reparation og service som en erhvervstilladelse under BEK§41. Som jeg forstår det, er praksis, at det dækker indgreb i våbnets mekaniske funktion, det vil sige du må gerne skifte sigtemidler, grebsskaller og evt. drop-in vekselpiber, men ikke lås, aftræk mv.
Tilladelsen til at erhverve, bære, besidde og anvende våbnet er nødvendig fordi disse ting generelt er forbudt uden tilladelse jf. Våbenlovens §§ 1 og 2. Det er også forbudt at fremstille, herunder samle skydevåben uden tilladelse, derfor skal bøssemagere der vil fremstille våben fra grunden eller indkøbe stumperne og samle dem til nye skydevåben have en fremstillingstilladelse.

Men det er ikke forbudt at forbedre skydevåben som man allerede har tilladelse til. Det finder du ikke noget forbud mod noget sted. Så jeg er lodret uenig i din tolkning, om end mange bøssemagere og politifolk gerne tolker meget konservativt på, hvad vi amatører selv må lave.

Personligt skifter jeg både pibe, aftræk, skæfte, sigtekikkert m.m. som det passer mig. Jeg plomberer halvautomaten til to skud hvis jeg skal bruge den på jagt i Danmark, og jeg fjerner plomben igen når jeg skal have den med på jagt i Sverige. Det er selvfølgelig noget jeg gør "under egen sikring". DVS. det er min røv der kommer på komedie hvis jeg gør noget der er ulovligt, men det tror jeg nu ikke jeg gør. Kallebob skal også gøre op med sig selv hvad han tør stå inde for, men jeg synes ikke din tolkning skal stå umodsagt. Jeg kan ikke finde nogen bestemmelser der støtter den.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Besvar