Svar fra JM angående enhåndsbetjente knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Re: Svar fra JM angående enhåndsbetjente knive

Indlæg af Elbæk » 15. maj 2015, 08:48

Lasse68 skrev:
Elbæk skrev: Jeg mindes i midt/slut 90'erne/start 00'erne hvor politiet i Esbjerg og omegn (hvor bl.a. min gamle WMA instruktør, som er søn af to advokater, kommer fra), såfremt de ikke fandt andet, påfaldende ofte fandt en lille pose amfetamin ved ransagninger hos yngre personer. Det skete så ofte at det begyndte at vække opsigt - og, sjovt nok; efter en henvendelse, fra flere lokale advokater, til justitsministeriet, så skete der et markant fald i den slags fund under ransagninger.
Det kán selvfølgelig være at hele Esbjergs ungdom var på amf. dengang (det kan jeg strengt taget ikke vide) - men, der kunne også være andre årsager... Især når den slags fund, angiveligt, ofte kunne kædes sammen med situationer hvor politiet måske havde været lige hårdhændede nok overfor personer eller disses ejendom i forbindelse med ransagningen. Det er, selvfølgelig, altsammen blot spekulation :tinfoil:

Måske har man, hos etaten, med den nye retspraksis, fundet sig et "Vi kan altid finde noget på dig" kort at trække? Sådan et kort kan jo, for politiet, være mægtig praktisk at have i mange forskellige situationer... Og ikke så praktisk for borgerne.
Så skulle flertallet af Esbjergs betjente rende rundt med narko på sig - Og risikere ALT i forhold til tjenesten i politiet. Det lyder sgu som en dårlig amerikansk film og rimer ikke på det jeg kender til kulturen i dansk politi.
Nu er begrebet "boomerang anklage" jo ikke ukendt i Danmark - langt fra faktisk. Endvidere ville jeg være meget varsom med at prise "kulturen" i det danske politi - mængden af eksempler på påfaldende glemsomhed, kammerateri og uregelmæssigheder som fejes væk som værende "misforståelser" (uden yderligere forklaring eller uddybning), minder om, ja, en dårlig amerikansk film. Jeg er sikker på at den gennemsnitlige danske betjent er god og ærlig som dagen er lang - men jeg er samtidig totalt uimponeret over politiets evne til at håndtere de brådne kar som der så rent faktisk er.
Et andet eksempel på at det ikke står så godt til med kulturen, er at enhver kritik af politiet, konsekvent, skal drejes over på et totalt unyttigt "for/imod politiet" spor - frem for at se lidt mere nøgternt på de enkelte tilfælde.

Hvad der præcis foregik i Esbjerg, kan jeg kun gisne om, men påfaldende var det, at mængden af disse fund faldt markant efter at disses overraskende hyppighed blev påtalt af den lokale advokatstand overfor JM.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 15. maj 2015, 10:20

NSander skrev:Jeg anmodede justitsministeriet tilbage i Januar om en klar definition af deres fortolkning af hvornår en kniv var enhåndsbetjent, da der - som de fleste ved - har været nogle sager, hvor tolkningen af enhåndsbetjent er "hvis en betjent med for meget fritid, gennem møje og besvær, og med uendelig tid, kan åbne en lommekniv med en hånd, så er den enhåndsbetjent" Det er JM heldigvis ikke enige i!

Som jeg læser svaret, så burde den være afgjort, og den enkelte betjent kan ikke længere trylle en kniv om til en enhåndsbetjent, bare ved at åbne den.
DJ, bede om oplysninger hvis man har nogen her:
http://www.jaegerforbundet.dk/page1978.aspx

Har du sendt dit svar videre til dem?
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Gunrunner
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning. ;)
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 87 times

Indlæg af Gunrunner » 15. maj 2015, 10:23

Lasse68 skrev: Så skulle flertallet af Esbjergs betjente rende rundt med narko på sig - Og risikere ALT i forhold til tjenesten i politiet. Det lyder sgu som en dårlig amerikansk film og rimer ikke på det jeg kender til kulturen i dansk politi.
Flertallet, måske ikke. Men man kunne måske med en vis fantasi forestille sig at enkelte betjente med en blakket forståelse af begrebet "retssikkerhed" vurderede, at chancen for at det blev opdaget at der i deres tjenesteuniform lå en lille pose med et par gram ulovligt stof, er forsvindende lille.
Jeg mener - hvor ofte er det at en betjent i uniform bliver visiteret?

Sekundært - en betjent med bare en smule fantasi og kreativ tilgang til sandheden vil ALTID kunne finde på en plausibel undskyldning for at have den slags i lommen.
"Jeg konfiskerede det i sidste uge og har glemt det i lommen."
"Vi fandt det på gaden under en patrulje, og jeg har glemt det i lommen."
"En borger henvendte sig til os og afleverede det fordi de havde fundet det på sønnens værelse - og jeg har bare glemt det i lommen."

... Jeg siger ikke at det er sådan politiet tænker - jeg siger at det altså ikke er fordi en betjent risikerer særligt meget HVIS vedkommende valgte at have lidt coke liggende i lommen "til en regnvejrsdag"...

Bemærk iøvrigt at jeg i det store hele er meget tilfreds med det danske politi - så det ovenstående skal hverken tages som en anklage eller en påstand. Det er udelukkende en stille betragtning her en rolig fredag formiddag.

MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben og luftrifler
Geografisk sted: Kongernes Nordsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af MichaelMejer » 15. maj 2015, 12:35

Også er der den her meget vinklede spæde start på et tv2-program:
https://www.facebook.com/ntknives/posts ... 2341448922
Journalister mig et vist sted....

Brugeravatar
Hedegaard
Silver Member
Silver Member
Interesser: Alt mellem himmel og jord...
Geografisk sted: Fyn...
Has thanked: 8 times
Been thanked: 74 times

Indlæg af Hedegaard » 15. maj 2015, 14:01

Jeg tror at vi alle har oplevelser/ historier der bekræftiger at betjente er mennesker og dermed besidder de samme fejl og mangler som alle andre mennesker .
Men nok om det, lad os vende tilbage til det som tråden handler om, nemlig den af JM udfærdigede besvarelse til NSanders forespørgsel på en definition af en enhåndsbetjent foldekniv.

Jeg har tilladt mig at benytte den af NSander så generøse offentliggørelse af JMs besvarelse, til at forfatte en lille skrivelse til Jægerforbundet, de i en tidligere post omtalte retsordførere for partierne i folketinget, en række journalister fra en række dagblade der har skrevet om sagen over de sidste dage, samt en række journalister fra DR og TV 2
Til rette vedkommende:

Præmissen for den seneste tids domme og skriverier omkring fortolkningen af knivloven, syntes alle at have som centralt element, at det drejer sig om at såfremt en betjent/borger kan (omend med stor fingerfærdighed) åbne en foldekniv med en hånd, ja da er kniven at betragte som værende enhåndsbetjent, og dermed ulovlig.

Denne præmis og fortolkning bygger desværre på et forkert grundlag, idet Justitsministeriet allerede i det lovforberedende arbejde til revisionen af knivloven i 2004 (som alle senere revisioner stadig bygger på) HAR defineret hvorledes man vurderer om en foldekniv er at regne for at være enhåndsbetjent.
Senest er denne fortolkning blevet kommunikeret og bekræftet til offentligheden den 13 maj 2015, i et svar fra Justitsministeriet til en borger der har forespurgt på definitionen af en enhåndsbetjent foldekniv. Brevet kan ses herunder:

(Brev indsat her)

Med rødt er det i denne sammenhæng vigtigste afsnit indrammet, idet der her direkte henvises til og citeres fra det lovforberedende arbejde til lovforslag L 97 af 26. november 2003, der mundede ud i lov nr. 217 af 31. Marts 2004, der stadig danner grundlag for det relevante afsnit i den nugældende "Bekendtgørelse af lov om våben og eksplosivstoffer" LBK nr 1005 af 22/10/2012, nemlig § 4, stk 2 :
Justitsministeren kan udstede regler om forbud mod at indføre, ved overdragelse at erhverve, at besidde, bære eller anvende, at overdrage eller at overlade andre besiddelsen af: ...enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret således, at de i normal stand kan foldes ud ved brug af én hånd..."
I svaret til borgeren henvises der som sagt til det lovforberedende arbejde til L 97 af 26. November 2003, og der citeres DIREKTE fra det relevante afsnit i Justitsministeriets bemærkninger til lovforslaget. Her er det derfor relevant at se på den fulde ordlyd af det afsnit der refereres til, nemlig afsnit 4.1.3.3 i de bemærkninger som Justitsministeriet udarbejdede til lovforslag L 97 af 26. November 2003 og som bevist af både lovens endelige ordlyd og af svaret til den omtalte borgerhenvendelse, stadig danner grundlag for Justitsministeriet vurderinger. Afsnittets fulde ordlyd er: (lokaliseret på: http://webarkiv.ft.dk/Samling/20031/lov ... at/L97.htm)
Enhåndsbetjente foldeknive, jf. våbenbekendtgørelsens § 14, stk. 1, nr. 5

Som nævnt ovenfor har der i nogle sager været tvivl om afgrænsningen mellem enhåndsbetjente foldeknive og foldeknive, som lovligt kan bæres på offentlige steder. F.eks. kan det give anledning til tvivl, om en foldekniv med et hul i klingen til isættelse af en tap, er en enhåndsbetjent foldekniv, hvis tappen ikke aktuelt er placeret i knivklingen, jf. foto 1 - 3 i den vedlagte fotomappe.

Da det er muligt i sådanne tilfælde at opbevare kniv og tap separat med henblik på at samle delene, når kniven skal bruges, foreslås en præcisering af § 14, stk. 1, nr. 5, i bekendtgørelsen, sådan at det ikke afhænger af brugerens fingerfærdighed eller fingerkræfter, eller af, om kniven er slidt, om en kniv kan anses for at være en enhåndsbetjent foldekniv, men alene af knivens konstruktion.

Det kan f.eks. ske ved at formulere våbenbekendtgørelsens § 14, stk. 1, nr. 5, første led, sådan, at bestemmelsen omfatter enhåndsbetjente foldeknive, der er konstrueret, så de i normal stand kan foldes ud med en hånd (hurtigtræksknive)
Som det kan ses af både svaret til den i denne mail omtalte borgerhenvendelse samt nok så vigtigt, i den gældende lovgivning, dannede dette arbejde af Justitsministeriet grundlag for udarbejdelsen af den i dag gældende lovgivning omkring enhåndsbetjente foldeknive.
Det er således klart hvorledes justitsministeriet SELV definerer begrebet "enhåndsbetjent foldekniv", nemlig at dette er en kniv der i UDGANGSPUNKTET er konstrueret til at være enhåndsbetjent og som Justitsministeriet selv definerer det handler det IKKE om som der direkte står " (af) brugerens fingerfærdighed eller fingerkræfter, eller af, om kniven er slidt, om en kniv kan anses for at være en enhåndsbetjent foldekniv, men alene af knivens konstruktion"

Hvordan denne vigtige præcisering syntes at være blevet glemt af Justitsministeriet, senest på mødet d. 6 maj med deltagelse af b.la. Jægerforbundet, er mig en gåde.
Med både svaret til borgeren d. 13. maj 2015 og de til lovforslag L 97 udarbejde bemærkninger (der som påvist danner grundlag for både den gældende lovgivning og dermed Justisministeriets vejledninger til borgerne) er det klart at den vurdering som Justitsministeriet har nedlagt over de af Jægerforbundets fremlagte knive på de omtalte møde af 6. maj, IKKE er i overenstemmelse med hverken Justisministeriets egne vejledninger eller med de bemærkninger og arbejde der har dannet grundlag for den af folketinget vedtagne lovgivning.

Hvordan de i medierne omtalte sager mod en række forhandlere af foldeknive på denne baggrund har fået lov at udvikle sig, samt Justitsministeriets udmeldinger omkring lovligheden af ganske almindelige foldeknive på mødet med jægerforbundet d. 6. maj 2015, er uforståeligt.

Som det beskrives i besvarelsen til borgerhenvendelsen angående definitionen af en enhåndsbetjent foldekniv, kan justitsministeriet , og jeg citerer
Justitsministeriet kan oplyse at det er en konkret vurdering, hvornår der er tale om en enhåndsbetjent foldekniv
Som beskrevet i den omtalte borgerbesvarelse samt nok så vigtigt, i det lovforberedende arbejde til lovgivningen er det ikke fingerfærdighed der afgører en knivs lovlighed, men en konkret vurdering af baggrunden for knivens konstruktion.
Med Justitsministeriets egne ord og Folketingets vedtagelse af loven b.la. på denne baggrund, er det derfor uforståeligt at man vælger at basere denne uforståelige nyfortolkning af knivloven, i direkte modstrid med Justitsministeriets egne ord og gældende lovgivning.

Jeg håber at de i denne skrivelse indeholdte oplysninger kan være dem til hjælp i den fremtidige debat/dækning af nyfortolkningen af knivloven og at de vil tage oplysninger med i deres arbejde.

Jeg står naturligvis til deres disposition for indhentning af yderligere information og præciseringer

Senest rettet af Hedegaard 15. maj 2015, 14:28, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 15. maj 2015, 14:14

MichaelMejer skrev:Også er der den her meget vinklede spæde start på et tv2-program:
https://www.facebook.com/ntknives/posts ... 2341448922
Journalister mig et vist sted....
Fear mongering :puke:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."

Klumpfod
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: riffeljagt- og skydning
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Klumpfod » 15. maj 2015, 14:20

Elbæk skrev:
Great Dane skrev:De har vel blot ladet sig inspirere af skats bøllemetoder :what: :help: :evil:
Jeg mindes i midt/slut 90'erne/start 00'erne hvor politiet i Esbjerg og omegn (hvor bl.a. min gamle WMA instruktør, som er søn af to advokater, kommer fra), såfremt de ikke fandt andet, påfaldende ofte fandt en lille pose amfetamin ved ransagninger hos yngre personer. Det skete så ofte at det begyndte at vække opsigt - og, sjovt nok; efter en henvendelse, fra flere lokale advokater, til justitsministeriet, så skete der et markant fald i den slags fund under ransagninger.
Det kán selvfølgelig være at hele Esbjergs ungdom var på amf. dengang (det kan jeg strengt taget ikke vide) - men, der kunne også være andre årsager... Især når den slags fund, angiveligt, ofte kunne kædes sammen med situationer hvor politiet måske havde været lige hårdhændede nok overfor personer eller disses ejendom i forbindelse med ransagningen. Det er, selvfølgelig, altsammen blot spekulation :tinfoil:

Måske har man, hos etaten, med den nye retspraksis, fundet sig et "Vi kan altid finde noget på dig" kort at trække? Sådan et kort kan jo, for politiet, være mægtig praktisk at have i mange forskellige situationer... Og ikke så praktisk for borgerne.

Nahhh - det er nok lidt som fotoet med Armstrong på månen, hvor man i baggrunden ser månen.

Kender lidt til alle de nævnte personkredse, og jeg kan ikke genkende historien...

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 15. maj 2015, 14:32

Klumpfod skrev:
Elbæk skrev:
Great Dane skrev:De har vel blot ladet sig inspirere af skats bøllemetoder :what: :help: :evil:
Jeg mindes i midt/slut 90'erne/start 00'erne hvor politiet i Esbjerg og omegn (hvor bl.a. min gamle WMA instruktør, som er søn af to advokater, kommer fra), såfremt de ikke fandt andet, påfaldende ofte fandt en lille pose amfetamin ved ransagninger hos yngre personer. Det skete så ofte at det begyndte at vække opsigt - og, sjovt nok; efter en henvendelse, fra flere lokale advokater, til justitsministeriet, så skete der et markant fald i den slags fund under ransagninger.

Nahhh - det er nok lidt som fotoet med Armstrong på månen, hvor man i baggrunden ser månen.

Kender lidt til alle de nævnte personkredse, og jeg kan ikke genkende historien...
Jeg kender to af de advokater som, helt uofficielt, var med til at udtrykke deres bekymring over for JM.

Jeg kender en af dem som fik "turen" - på baggrund af en smadret lejlighed som følge af et misforstået tip om hvor en efterlyst person befandt sig (en person med relation til lejlighedens tidligere beboer, men uden relation til den nuværende).

Jeg kender til et andet tilfælde hvor en sag om ulovlig våbenbesiddelse, efter en ransagning, pludselig blev til en sag om besiddelse af narkotika, da det viste sig at beboeren, i den meget hårdhændet ransagede lejlighed, faktisk kunne fremvise en tilladelse til sine blankvåben.

I begge tilfælde blev der informeret om at hvis man ikke klagede/søgte erstatning, så ville der ikke blive rejst tiltale for besiddelse af narkotika.

I begge tilfælde var der, ifølge de implicerede betjente, tale om amfetamin.

Ingen af to nævnte personer tager stoffer eller har haft relation til det miljø. Ej heller overværede de betjentenes påståede fund.

Der findes flere lignende beretninger, fra Esbjerg, fra samme periode. Men, jeg vil holde mig til de to som jeg kender til fra de implicerede selv.

Man må tro hvad man vil, men når noget lugter plejer der at ligge en lort et sted.

Klumpfod
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: riffeljagt- og skydning
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Indlæg af Klumpfod » 15. maj 2015, 16:33

Nu er det sådan, at en foldekniv ikke bliver til amfetamin af sig selv.

Der er faste regler for testning af euforiserende stoffer.

Der er faste regler for ransagninger, rapporter herom, kendelser, vidner og andet godt.

Jeg bestrider bestemt ikke, at der i politiet - som alle andre steder - er brodne kar. I den periode, du taler om, var der i Esbjerg en langt værre sag men kun med en impliceret betjent. Han blev strafforfulgt og fjernet. Der var sikkert andre trælse typer.

Men du beskriver det nærmest som en generel kultur for Esbjerg Politi lige at have en pose med sne med i lommen, så man kunne plante den efter behov. Det er måske en lidt bred pensel.

Der var et klagesystem, hvor JM ikke indgik. Hvis betjentene var gået over stregen, skulle der klages til (dengang) Politiklagenævnet (adfærd) eller Rigspolitichefen via politimesteren (dispositioner). Hvis man klagede til JM, var man sikker på at havne bag en radiator - og det er man stadigvæk.

Hvis politiet foretog en uberettiget ransagning, var der en standardtakst i erstatning - og den ødelagte dørkarm blev selvfølgelig bare betalt. Det er jo ikke just sjældent, at ransagninger viser sig resultatløse eller medfører ødelagte karme eller lignende. Jeg forstår ganske enkelt ikke motivationen til at plante narko for at dække over en episode, der er business as usual. Erstatningsspørgsmålet blev tildels behandlet af statsadvokaterne, der havde rigtig mange af disse sager.

Systemet var altså ideelt set (jeg understreger: ideelt) indrettet, så man kunne håndtere uheldige episoder uden for store sværdslag.

Det virker bare helt idiotisk at true med ulovlig narkobesiddelse for at dække over episoder, der er hverdagsbegivenheder i politiet.

Men jeg kender ikke historierne, so i rest my case...

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 15. maj 2015, 17:06

Jeg har ikke indtryk af at det var en generelt tendens, men at det er foregået i en vis omfang, er jeg ikke det mindste i tvivl om - det er simpelthen for usandsynligt at flere, af hinanden uafhængige, mennesker skulle fortælle den samme enslydende løgn så mange gange.

Jeg har lige hurtigt talt med min bekendte som var impliceret i første eksempel. Han blev aldrig sigtet for besiddelse af narkotika - og det blev ikke, så vidt han ved, medtaget i rapporten. Han blev trukket til side af en enkelt betjent og fik fremvist en pose med noget hvidt i og fik beskeden; "Den her har vi fundet i din sofa, det er amfetamin. Hvad skal vi gøre ved det?"

Men, jeg forstår fuldt ud skepsissen - jeg ved at det er sket, men ville helst også tro på at den slags ikke forekommer i Danmark.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 20. maj 2015, 13:57

Der er simpelthen for mange knivtråde, så denne må lade livet.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Låst