Ny taktisk kniv fra Mora: Pathfinder

Er du til knive, bajonetter, økser, sværd eller hellebarder er dette stedet.
Besvar
Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Ny taktisk kniv fra Mora: Pathfinder

Indlæg af Elbæk » 23. maj 2015, 00:50

Vi er nået dertil at selv svenske Mora nu er begyndt at skæve til det taktiske marked - eller mere end bare skæve faktisk, for pt. har de tre taktiske knive i deres sortiment. De to af dem er blot variationer over den allerede meget populære Bushcraft serie - forsynet med et, i min optik, temmelig grimt og klodset, mollé kompatibelt nylon overtræk til skeden. Den tredje; model Pathfinder, er derimod mere spændende; det overmoldede gummiskæfte fra Bushcraft serien, forsynet med en 170 mm lang sort coated drop point klinge i Moras udmærkede kulstofstål. Skeden til Pathfinder er af en, fra Moras side, hidtil uset type; en enkel, let og (umiddelbart) rimeligt robust mollé kompatibel nylonskede med en tynd fleksibel plastic indsats, fire forstærkede metaløjer (et i hvert hjørne) og en sikringsstrop med tryklås.

Billede

http://morakniv.se/produkter/pathfinder/

Det første som man lægger mærke til når man håndterer kniven er at den er meget let for sin størrelse; 270 g inkl. skede. Den er faktisk så let at det ikke rigtig giver mening at tale om at kniven har en egentlig balance - hvilket også gør det det en spøjs oplevelse at hugge med den; det kán lade sig gøre, men man skal selv levere kraften.

Det næste man lægger mærke til er at finishen på klingen er overraskende lækker; blank dyb sort - men ikke så blank at den reflekterer lys i nævneværdig grad. Det gør lidt ondt første gang man bruger kniven og laver mærker i finishen - en følelse jeg ikke troede man kunne opleve med en Morakniv.

I forhold til klingens størrelse er den relativt tynd; 3,2 mm - men samtidig overraskende rigid. Jeg havde, efter at have læst knivens specifikationer, forventet en noget mere levende og fleksibel "sværd agtig" klinge - men ståltypen og formen må gøre sit til at dette ikke er tilfældet. Klingen leveres, selvfølgelig fristes man til at sige, barberbladsskarp og slebet i traditionel skandinavisk facet uden sekundær æg.
Mora nævner at klingeryggen er holdt med skarpe kanter, så man kan anvende den til at slå et ildstål an med. Det passer sikkert - jeg har ikke prøvet det. Jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle gide slå et ildstål an med så stor en kniv når de fleste ildstål kommer med deres egen - i min optik - langt mere praktiske "striker".

Skæftet er, som nævnt, det klassiske Mora Bushcraft skæfte i kraftig tekstureret gummi med en kærne i hård plastic. Erfaringen - herunder i høj grad min egen - viser at denne form og konstruktion er både ekstremt robust og meget behagelig at arbejde med. Jeg savner dog et hul til en håndledsstrop - en ting som jeg foretrækker på alle knive som er store nok til at man kan hugge med dem - men det vil ikke tage mange sekunder at bore et selv, der bør være plads for tangen.

Skedens materialer og design er nævnt ovenfor. Mollé systemet er måske lige simpelt nok - og virker noget løst i det - dog virker det, i praksis, ganske udmærket. En ting som man lægger mærke til (eller måske netop ikke lægger mærke til) er at skeden er relativt lydløs; det siger ikke ret meget når kniven trækkes eller stikkes tilbage i skeden.
Jeg har pt. skeden monteret på den Tasmanian Tiger Combat Pack som jeg bruger på jagt, der kunne den godt ende med at blive faktisk.

Her til aften havde jeg Pathfinder med på jagt, mest fordi jeg vidste at jeg havde nogle grene rundt om skydetårnet, som trængte til en barbering. Bortset fra at der, grundet knivens lave egenvægt, skulle lægges kræfter i, så gjorde den et udmærket arbejde som mini machete.

Alt alt synes jeg at Pathfinder er en sjov og anderledes Mora kniv - og jeg finder Moras forsøg på at kombinere klassiske Mora kvaliteter og design detaljer med taktiske do. rimelig vellykket, i hvert fald noget mere vellykket end deres andre taktiske knive. Jeg købte kniven fordi jeg ikke kunne lade være - og fordi jeg havde lyst til at prøve den - uden dog reelt at have de store forventninger til den. Men, som det er nu, tror jeg at den får lov til at blive siddende på min jagtrygsæk - man fristes til at sige, at den vejer så lidt, at det ikke rigtig kan betale sig ikke bare at lade den sidde til hvis man skulle få brug for en kniv til lidt grovere arbejde end man har lyst til at udsætte sin jagtkniv for.
Skal jeg øffe over én ting, så må det være de ca. 900-1000 kr, som kniven nok desværre kommer til at koste her i Danmark - det er i overkanten. Jeg ved dog at Pathfinder, som det generelt er med Moraknive, kan findes noget billigere i Sverige.

Der går rygter om at Pathfinder er fremstillet efter forespørgsel fra det svenske forsvar, men jeg har ikke kunnet støve noget konkret op om det. Umiddelbart ville jeg tro at de - alt andet lige - ville gå efter en bare lidt tungere kniv.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ny taktisk kniv fra Mora: Pathfinder

Indlæg af C-X » 23. maj 2015, 09:37

Pathfinder er udviklet i samarbejde med David Canterbury. Det er en stor bushcraft kniv, ikke en taktisk kniv. Navnet kommer fra Davids "The Pathfinder School".
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Ny taktisk kniv fra Mora: Pathfinder

Indlæg af Elbæk » 23. maj 2015, 10:52

C-X skrev:Pathfinder er udviklet i samarbejde med David Canterbury. Det er en stor bushcraft kniv, ikke en taktisk kniv. Navnet kommer fra Davids "The Pathfinder School".
Så vidt jeg har forstået det har han, reelt, ikke haft noget med designet at gøre (og heldigvis for det; for manden er en kæmpe gøgler) - han har kun givet Mora lov til at bruge navnet, mod at han fik lov til at introducere kniven i USA og, indledningsvis, havde eksklusive rettigheder til at sælge den fra sin webshop.

I min bog er en sort kniv, med sort gummihåndtag og sort mollé kompatibel nylonskede en taktisk kniv - men YMMV, som amerkanerne siger :smile: Jeg kommer selv til at utilisere den som bushcraft kniv.

Her i Europa har Mora, om ikke andet, introduceret kniven sammen med de to korte modeller i deres "nye" taktiske serie - i hvert fald i det info-materiale vi modtog fra dem i butikken. I det materiale bliver Dave Canterbury forresten slet ikke nævnt.
Senest rettet af Elbæk 23. maj 2015, 11:14, rettet i alt 1 gang.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Ny taktisk kniv fra Mora: Pathfinder

Indlæg af Elbæk » 23. maj 2015, 11:13

Uanset om den er tactical, bushcraft, taccraft eller bushtac, så bor Pathfinderen nu på min jagtrygsæk:

Billede

Jeg fik flyttede den lige over på den anden side af tasken - og fik i den forbindelse kigget nærmere på mollé systmet. Der er to sæt stropper, det ene sæt skjult under det andet - det yderste løst (til hurtig af- og påmontering) og det inderste så fast som mollé normalt er, til mere permanent montering. Dét er faktisk ret smart - og ikke noget jeg lige kan huske at have set før, i teorien (hvis man nu var helt fanatisk med vægten) kunne man nemt klippe de yderste stropper af.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 26. sep 2007, 02:50
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 112 times
Been thanked: 49 times

Re: Ny taktisk kniv fra Mora: Pathfinder

Indlæg af Fredericianer » 23. maj 2015, 12:38

Fin anmeldelse. Jeg synes generalt at Mora laver gode knive til prisen, men jeg synes at 900 kr er en sindsyg pris for denne kniv.
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Ny taktisk kniv fra Mora: Pathfinder

Indlæg af Elbæk » 23. maj 2015, 13:08

Ja, den er ca. 3-400 kr for dyr.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Ny taktisk kniv fra Mora: Pathfinder

Indlæg af C-X » 23. maj 2015, 13:20

Ca. £77 kan den erhverves til, hos Heinnie. Stadig alt for høj en pris. Kunne finde på at købe den, hvis den kostede Dkr. 300,- eller deromkring (måske 400,-). Dermed ikke sagt at jeg ringeagter Mora - tvært imod, faktisk, men når man kigger på forarbejdningen af denne "maskin-kniv", så får man ikke meget "lækkerhed", i forhold til andre mærker.

Det ligner en rigtig fin backup kniv / supplement til anden kniv eller økse. I den rolle er jeg ret ligeglad med om en kniv er full tange, let eller mindre køn. Bare ergonomien og stålet er godt og her plejer Mora at excellere, til en yderst konkurrencedygtig pris.

Jeg tror i øvrigt du har helt ret - Elbæk. Dave Canterbury har øjensynligt ikke det store med den kniv at gøre. De interesserede kan se hans anmeldelse af den her. Det er en anden kniv, af samme navn (ikke Mora), han har lagt udvikling og navn til.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

tatan
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 3. aug 2016, 18:19
Interesser: Knive
Geografisk sted: København

Re: Ny taktisk kniv fra Mora: Pathfinder

Indlæg af tatan » 3. aug 2016, 18:22

Lige en tilføjelse kniven kan erhverves fra sverige for ca 585 danske kroner

http://www.pricerunner.se/cl/344/Handve ... e=standard

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Ny taktisk kniv fra Mora: Pathfinder

Indlæg af Elbæk » 3. aug 2016, 18:35

tatan skrev:Lige en tilføjelse kniven kan erhverves fra sverige for ca 585 danske kroner

http://www.pricerunner.se/cl/344/Handve ... e=standard
Det er også væsentligt mere i tråd med hvad den, i min optik, reelt bør koste.

Jeg har brugt min en del på jagt sidste år - og er stadig meget glad for den.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Ny taktisk kniv fra Mora: Pathfinder

Indlæg af Cpt » 16. maj 2018, 16:36

Med øje for de seneste sager omkring import af knive, tror I så man ville komme i problemer med denne her da skede jo har huller til montage?

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1453
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:08
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 49 times
Been thanked: 162 times

Re: Ny taktisk kniv fra Mora: Pathfinder

Indlæg af Kristian_J » 16. maj 2018, 16:50

Cpt skrev:
16. maj 2018, 16:36
Med øje for de seneste sager omkring import af knive, tror I så man ville komme i problemer med denne her da skede jo har huller til montage?
Modsat alle de andre skeder der ikke kan monteres? Alle skeder har vel en eller anden form for monteringsanordning?
... assistance from a distance!

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Ny taktisk kniv fra Mora: Pathfinder

Indlæg af Cpt » 16. maj 2018, 21:18

Kristian_J skrev:
16. maj 2018, 16:50
Cpt skrev:
16. maj 2018, 16:36
Med øje for de seneste sager omkring import af knive, tror I så man ville komme i problemer med denne her da skede jo har huller til montage?
Modsat alle de andre skeder der ikke kan monteres? Alle skeder har vel en eller anden form for monteringsanordning?
Jo men ikke alle har hullerne det farlige sted... I bunden..
:wall: Dette gør jo at nogle toldere råber neck-knife uanset hvordan kniven ellers ser ud..

Besvar