DJ til nyt møde vedr. Knivloven

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Re: DJ til nyt møde vedr. Knivloven

Indlæg af Holten101 » 27. maj 2015, 08:14

Det ville sgu været rart hvis man kunne danne sig et overblik over hvor de forskellige partier står på det her punkt!

Med de seneste skriv fra Rigspolitiet frygter jeg virkeligt at det ender med at der intet gøres....Politet har jo tilsyneladende ingen problemer med at skelne mellem en- og tohåndsbetjente foldeknive:-(

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
100Radsbar
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & Historiske Våben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 747 times
Been thanked: 90 times

Indlæg af 100Radsbar » 27. maj 2015, 08:37

Mapzter skrev:
RKN skrev:Jeg medbringer ikke kniv på jagt mere.
Hvis jeg skulle på jagt ville jeg medbringe en passende fastbladet kniv. Dem er der ingen tvivl om lovligheden af at medbringe, når man har et anerkendelsesværdigt formål - og det er en jagttur.
Tror jeg tager min bajonet til min Mauser K98k med næste gang jeg er på jagt, så er der da ingen ko på isen :blink:

Det er en fastbladet kniv, som bliver brugt til et anerkendelsesværdigt formål, så lader jeg min lille lommekniv (som indeholder en neglefil, og en lille saks, og et knivsblad på ca. 3cm) blive hjemme, den kan jeg, hvis jeg ikke har alt for fedtede fingre åbne med en hånd, så den er jo noget farligere end min bajonet. :rolf:
7,62x54R Glory to the Mosin.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 27. maj 2015, 08:48

AirPellet skrev:
Elbæk skrev:
AirPellet skrev:Det der bekymrer mig er denne pasus:

"Justitsministeriet har nu bedt Rigspolitiet og Rigsadvokaten om snarest muligt at afgive en fælles indstilling til Justitsministeriet om, hvordan forbuddet mod foldeknive, der kan betjenes med en hånd, kan præciseres."

Hvad tror I? Bliver den nye formulering fra rigspolitiet mere lempelig? [emoji16][emoji16][emoji16][emoji33][emoji33][emoji33] Mit bud er at den nye formulering bliver at alle foldeknive der kan åbnes med en hånd er ulovlig, uanset hvad producenten havde tiltænkt. På den måde sikrer de, at praksis kan køre videre. Dog naturligvis undtaget proptrækkere og eget multitool... [emoji44][emoji44][emoji37][emoji37]
Og her er rigspolitiets, totalt ubrugelige, svar: https://dl.dropboxusercontent.com/u/381 ... litiet.pdf
Tak for den Elbæk. Kan du fortælle hvor du har dokumentet fra og bekræfte dets ægthed? Jeg vil gerne sende det til nogle retsordførere samt til DJ for det der er jo bare legitimering af egen praksis. Det må og skal stoppes!!
Det er det dokument som flere af dagens avisartikler helt eller delvist citerer fra.

Direkte link til rigspolitiets pressemeddelelse;
http://www.mynewsdesk.com/dk/rigspoliti ... rrent_news
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Tonnytot
Gold Member
Gold Member
Interesser: Våben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 59 times

Indlæg af Tonnytot » 28. maj 2015, 08:02

Her er et fremragende indlæg om hvordan loven bør udformes:

http://www.jyllands-posten.dk/premium/k ... %C3%A6der/
Frihed frem for alt

Holten101
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Holten101 » 28. maj 2015, 08:19

Tonnytot skrev:Her er et fremragende indlæg om hvordan loven bør udformes:

Enig...fremragende skriv, men ikke meget om hvordan loven bør udformes andet end at knive ikke bør hører under våbenloven (amen to that).

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Sirupate
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Sirupate » 28. maj 2015, 09:32

Holten101 skrev:
Tonnytot skrev:Her er et fremragende indlæg om hvordan loven bør udformes:

Enig...fremragende skriv, men ikke meget om hvordan loven bør udformes andet end at knive ikke bør hører under våbenloven (amen to that).

Cheers
Kan man mon stemme på Tage Clausen (forfatteren) - for så er jeg sgu klar.

Han kan mere endnu: http://www.jyllands-posten.dk/premium/k ... -politiet/
Those who beat their swords into plowshares usually end up plowing for those who kept their swords.
-Benjamin Franklin

Cp-Medic
Platin Member
Platin Member
Interesser: Buejagt
Geografisk sted: Kbh nv
Has thanked: 16 times
Been thanked: 60 times

Indlæg af Cp-Medic » 28. maj 2015, 10:22

100Radsbar skrev:
Mapzter skrev:
RKN skrev:Jeg medbringer ikke kniv på jagt mere.
Hvis jeg skulle på jagt ville jeg medbringe en passende fastbladet kniv. Dem er der ingen tvivl om lovligheden af at medbringe, når man har et anerkendelsesværdigt formål - og det er en jagttur.
Tror jeg tager min bajonet til min Mauser K98k med næste gang jeg er på jagt, så er der da ingen ko på isen :blink:

Det er en fastbladet kniv, som bliver brugt til et anerkendelsesværdigt formål, så lader jeg min lille lommekniv (som indeholder en neglefil, og en lille saks, og et knivsblad på ca. 3cm) blive hjemme, den kan jeg, hvis jeg ikke har alt for fedtede fingre åbne med en hånd, så den er jo noget farligere end min bajonet. :rolf:
Den går nok ikke, da du jo har den på blankvåbentilladelse. En rambodolk derimod kan godt gå

MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben og luftrifler
Geografisk sted: Kongernes Nordsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af MichaelMejer » 28. maj 2015, 17:54

Lige for at vende tilbage til multitools et øjeblik så udtaler rigspolitiet sig om leatherman model 300 og ikke deres udleverede kick model. Fotos til sammenligning indsat. BilledeBillede

Så den der med at fritager deres eget multitool fra tolkningen holder ikke helt...

Sirupate
Bronze Member
Bronze Member

DJ til nyt møde vedr. Knivloven

Indlæg af Sirupate » 28. maj 2015, 18:04

@MichaelMejer: Som det står i svaret til JM, friholdes multitoolet af denne grund: "Rigspolitiet har ikke vurderet dette multiværktøj som værende en enhåndsbetjent foldekniv, da knivbladet ikke kan foldes ud direkte fra skæftet. Det er først muligt efter øvrige dele på værktøjet er foldet ud."

Jeg føler mig ret overbevist om at man vil fremføre denne argumentation ift Kick også.

Og igen er det totalt subjektiv udlægning - givet nok tid tror jeg såmænd godt at jeg kunne folde knivsbladet i en Kick ud med een hånd - først åbne den og derefter lirke knivsbladet ud. Den proces er såmænd ikke mere himmelråbende end det politiet lægger for dagen. Men nu er der pludselig opfundet et kriterie der går på at det ikke tæller som en foldekniv hvis knivsbladet ikke kan foldes direkte ud fra skæftet.
Those who beat their swords into plowshares usually end up plowing for those who kept their swords.
-Benjamin Franklin

Holten101
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Holten101 » 28. maj 2015, 18:38

Sirupate skrev:@MichaelMejer: Som det står i svaret til JM, friholdes multitoolet af denne grund: "Rigspolitiet har ikke vurderet dette multiværktøj som værende en enhåndsbetjent foldekniv, da knivbladet ikke kan foldes ud direkte fra skæftet. Det er først muligt efter øvrige dele på værktøjet er foldet ud."

Jeg føler mig ret overbevist om at man vil fremføre denne argumentation ift Kick også.

Og igen er det totalt subjektiv udlægning - givet nok tid tror jeg såmænd godt at jeg kunne folde knivsbladet i en Kick ud med een hånd - først åbne den og derefter lirke knivsbladet ud. Den proces er såmænd ikke mere himmelråbende end det politiet lægger for dagen. Men nu er der pludselig opfundet et kriterie der går på at det ikke tæller som en foldekniv hvis knivsbladet ikke kan foldes direkte ud fra skæftet.
Præcis....de to værktøjer er konstrueret ens.

Cheers
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Been thanked: 26 times

Indlæg af Sort » 28. maj 2015, 19:09

Egentligt er det jo en sjuskefejl at enhåndsbetjente knive stadig har særstatus.

Oprindeligt forbød man enhåndsbetjente knive, kasteknive, morgenstjerner og kastestjerner fordi våbene dukkede op i nattelivet.
På det tidspunkt fritog man så dolke og foldeknive optil en vis længde, så folk kunne gå med knive som værktøj edc osv.

Senere skærpede man så reglerne for edc knive, hvilket egentligt gjorde de tidligere regler overflødige, da man jo ikke kan hitte på en anerkendelsesværdig grund til at gå med kastestjerner på arbejdet eller ret mange andre steder.

Knivloven ville fungere fint, hvis man strøg alt hvad der vedrører knivens konstruktion og så bare lagde anerkendelses princippet lidt klarere ud. Så de færreste ville have rimelige forklaringer på springknive, butterfly etc i det offentlige rum.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Sirupate
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Sirupate » 28. maj 2015, 21:32

Sort skrev:Knivloven ville fungere fint, hvis man strøg alt hvad der vedrører knivens konstruktion og så bare lagde anerkendelses princippet lidt klarere ud. Så de færreste ville have rimelige forklaringer på springknive, butterfly etc i det offentlige rum.
Kun delvist enig - der er noget fundamentalt galt med præmissen om at man som udgangspunkt skal forklare sig fordi man bærer en kniv - medmindre det er på klart "forkerte" steder såsom Jomfru Ane Gade kl. 01.30. Begrebet anerkendelseværdighed er en meget vag retlig standard, der ikke kan beskrives udtømmende i lovteksten. Det eneste der stiver beskrivelsen af, er den præcisering af meningen/hensigten som fremgår af forarbejderne til loven. Og til det må vi jo desværre konstatere at praksis på det her område er at man enten ikke konsulterer forarbejderne eller at de læses som Fanden læser Biblen.
-Benjamin Franklin

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af AirPellet » 28. maj 2015, 23:51

Hvis man åbner et multitool, uden at folde et af værktøjerne ud, så er det jo bare en almindelig lommekniv som alle andre... Tyndt tyndt med tyndt på!
klagt nicht - kämpft

Dragonen 93-95
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt, skydning
Geografisk sted: syd for jyllands hovedstad
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Dragonen 93-95 » 3. jun 2015, 14:16

loven bliver åbenbart fortolket forskelligt når det gælder erhverv

http://www.tekniq.dk/presse/nyheder/2015/maj/knivlov
... nu med en masse kort uden funktion ...

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sort » 3. jun 2015, 16:53

Dragonen 93-95 skrev:loven bliver åbenbart fortolket forskelligt når det gælder erhverv

Ja grundlovssikrede rettigheder som lighed for loven, almindelig ejendomsret etc. Skylles gerne ud med badevandet når den røde totalstat folder sig ud.

Dragonen 93-95
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt, skydning
Geografisk sted: syd for jyllands hovedstad
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Dragonen 93-95 » 3. jun 2015, 16:58

Sort skrev:
Dragonen 93-95 skrev:loven bliver åbenbart fortolket forskelligt når det gælder erhverv

Ja grundlovssikrede rettigheder som lighed for loven, almindelig ejendomsret etc. Skylles gerne ud med badevandet når den røde totalstat folder sig ud.
vi blev præsenteret for den på arbejde, og jeg bad chefen om at skaffe navnet på den betjent eller leder i tekniQ der var blevet enige om det skriv, for de har da vidst handlet på egen hånd.
... nu med en masse kort uden funktion ...

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Sort » 3. jun 2015, 17:09

Dragonen 93-95 skrev:for de har da vidst handlet på egen hånd.
Hvilket er lige netop hvad nu to S Justitsministre har ladet ske uden at løfte en finger.

Der kan muligvis spares en formue ved at fjerne det fordyrende led imellem politiets lovgivning og dronningens underskrift. Men er der ikke en eller anden lap papir om hvordan det burde fungere?

Sirupate
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Sirupate » 5. jun 2015, 18:18

100 år siden i dag. Sikke et jubilæum....
-Benjamin Franklin

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 6. jun 2015, 12:42

Dragonen 93-95 skrev:
Sort skrev:

vi blev præsenteret for den på arbejde, og jeg bad chefen om at skaffe navnet på den betjent eller leder i tekniQ der var blevet enige om det skriv, for de har da vidst handlet på egen hånd.
Den fortolkning kan ikke rigtigt basserer sig på andet end noget med anerkendelsesværdigt formål. Og kan der være et sådant kan knivene ikke være ulovlige at sælge, så dermed hænger den fortolkning ikke sammen med de domme der er faldet. Var jeg håndværker skulle jeg ikke nyde noget af at have sådan en kniv med mig nogen steder.

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tranberg
Banned
Banned
Interesser: Plinking
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af Tranberg » 8. jun 2015, 10:23

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 8. jun 2015, 10:44

Tranberg skrev:Kronik i dagens Jyllands Posten: http://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ ... arrogance/
Det er desværre ikke en overraskelse at høre om holdningen i JM.... suk...
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 73 times

Indlæg af Herbert » 8. jun 2015, 12:16

Nedenstående citat tydeliggør mentaliteten vi er oppe imod.
Det var for mig et yderst frustrerende møde, for det var tydeligt, at juristerne i Justitsministeriet ikke kunne se problemet i, at hundredtusindvis af lovlydige borgere overtræder den danske våbenlov, som det – parentes bemærket – er en ganske alvorlig lov at overtræde. Strafferammen er på op til to års fængsel. Justitsministeriets afdelingschef udtalte på mødet, at det var folks egen skyld, hvis de havde en ulovlig kniv – de kunne jo bare have ladet være med at købe en sådan til at begynde med.

Sirupate
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Sirupate » 8. jun 2015, 12:26

Herbert skrev:Nedenstående citat tydeliggøre mentaliteten vi er oppe imod.
Det var for mig et yderst frustrerende møde, for det var tydeligt, at juristerne i Justitsministeriet ikke kunne se problemet i, at hundredtusindvis af lovlydige borgere overtræder den danske våbenlov, som det – parentes bemærket – er en ganske alvorlig lov at overtræde. Strafferammen er på op til to års fængsel. Justitsministeriets afdelingschef udtalte på mødet, at det var folks egen skyld, hvis de havde en ulovlig kniv – de kunne jo bare have ladet være med at købe en sådan til at begynde med.
Og tilsyneladende også regulær dumhed. Hvis vedkommende vitterligt har udtalt det ordret, har han/hun jo ikke forstået en hujende af hvad der foregår pt. - at folk bliver kriminaliseret fordi tolkningen af lovgivningen hele tiden udvides så man i morgen er klassificeret som kriminel, for noget der fuldt lovligt i dag.
-Benjamin Franklin

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 73 times

Indlæg af Herbert » 8. jun 2015, 13:44

Eller også ser han primært skumle motiver for i sin tid at have erhvervet sig en sådan kniv, hvorfor medfølelsen er til at overse for de der måtte være blevet ramt.
Eksempelvis har Mette Frederiksen nogenlunde udtalt der her er tale om en relativ lille klasse MEGET FARLIGE knive, ”såkaldte foldeknive” det er tvungen nødvendigt at regulere på den ene eller anden måde – ”Almindelige” knive er fortsat lovlige.

PBD
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: svendborg
Been thanked: 21 times

Indlæg af PBD » 19. jun 2015, 13:55

Mette Frederiksen bør nok lære at tænke, før hun taster og taler :fun: Det er sgu noget af det svagest begavede udsagn jeg har hørt endnu, og godt hun nu skal være formand for Socialdemokatiet. Desværre må vi også se i øjnene at Peter Skaarup fra Dansk Folkeparti, var en af de mest glødende tilhængere af knivloven, og dermed indskrænkningen af almindelige Danskeres frihed og rettigheder :???:
PBD

Besvar