Politiets adgang til kontrol af våbenskabe…

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Corysan
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 8 times

Politiets adgang til kontrol af våbenskabe…

Indlæg af Corysan » 1. jun 2015, 11:20

Så har vi igen igen haft en diskussion om hvorvidt at politiet umiddelbart har ret til at forlange adgang til private hjem for at kontrollerer fastgørelse og indhold af våbenskabe.
Der blev påstået at der er lov grundlag for at foretage en tilfældig kontrol af alle våben der er registeret på enten en SKV tilladelse eller en normal våbentilladelse.
Min påstand var at dette kun gælder våben på samler tilladelse samt krudtlageret til genladnings tilladelse, eller skal der foreligge en konkret mistanke om noget kriminelt.
Er der nogen der kan komme med en henvisning til en lov paragraf hvor det fremgår at politiet har en general adgang til kontrol af alle våben?
:what:
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...

Brugeravatar
Mister.30-06
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffeljagt - Buejagt
Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
Been thanked: 4 times

Re: Politiets adgang til kontrol af våbenskabe…

Indlæg af Mister.30-06 » 1. jun 2015, 11:32

If it ain't broken, don't fix it

SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC

Brugeravatar
Corysan
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Corysan » 1. jun 2015, 11:38

Mister.30-06 skrev:Måske §25 i denne: https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=127786
§ 25. Politiet har, hvis det skønnes nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation uden retskendelse adgang til kontrol af:

1) våbensamlinger,

2) krudtoplaget hos personer, der har tilladelse til genopladning af ammunition eller køb af sortkrudt, fænghætter mv., og

3) lokaler, hvor de i våbenlovens § 9, stk. 2, nævnte skytteforeninger opbevarer våben.

:shame: ja det er den paragraf jeg mener gælder, den nævner ikke noget om en general adgang til kontrol af våben i private hjem....
Jeg har altid vist at vi var de bedste - men at de andre var så ringe havde jeg ikke drømt om...

Brugeravatar
Saze
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, Lang distance skydning
Geografisk sted: Aarhus
Has thanked: 5 times

Indlæg af Saze » 1. jun 2015, 11:50

Netop mister, men bare en gammel lov. Den nye er her : https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=158805
søg på ordet "adgang til kontrol".. Bare i hjemmet er det kun for dem med genlader tilladelse at politiet kan dukke op..
Living to enjoy life!

Brugeravatar
Mister.30-06
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffeljagt - Buejagt
Geografisk sted: Knäred SE - København Ø
Been thanked: 4 times

Indlæg af Mister.30-06 » 1. jun 2015, 11:59

Den nye har §26 - samme tekst... Skal man forstå det sådan, at en jæger ikke har en våbensamling?
If it ain't broken, don't fix it

SAKO 75 .30-06 Spr
Winchester XPR .308 Win
Marlin RZ .22LR
Hausken JD224
Stalon RC

Brugeravatar
Corysan
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Corysan » 1. jun 2015, 12:06

Mister.30-06 skrev:Den nye har §26 - samme tekst... Skal man forstå det sådan, at en jæger ikke har en våbensamling?
:biggrin: Alle skytter og jægere har naturligvis en våben samling :giggle:

Men her menes vist våben der er registeret som samler våben....

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 1. jun 2015, 12:09

Corysan skrev:
Mister.30-06 skrev:Den nye har §26 - samme tekst... Skal man forstå det sådan, at en jæger ikke har en våbensamling?
:biggrin: Alle skytter og jægere har naturligvis en våben samling :giggle:

Men her menes vist våben der er registeret som samler våben....
Nu skal i ikke give politiet gode ideer til "ny fortolkning" af loven;-)

Cheers

Ps: Er iøvrigt enig i at en "våbensamling" må bestå af våben på samlertilladelse
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af AirPellet » 1. jun 2015, 12:15

Det er jo ikke en samling, hvis man kun har et våben. (jaja hypotetisk I know).

Sendt med fede fingre på en lille skærm
klagt nicht - kämpft

High Standard
This member is
This member is
Interesser: Pistolskydning
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 55 times
Been thanked: 71 times

Indlæg af High Standard » 1. jun 2015, 12:24

Det er en samling hvis man har samlertilladelse ikke hvis man er jæger - det er derfor det hedder en samlertilladelse. Nu skal vi passe på der ikke går selvsving i det :smile:

Hilsen

High Standard

Brugeravatar
Corysan
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Corysan » 1. jun 2015, 15:00

Vi kan vel fastslå at paragraf 26 i våbenloven ikke giver ret til kontrol af våben og våbenskabe, men kun til samlinger og krudt lagre.
Er der nogen der kan henvise til en anden paragraf i våben loven eller våben bekendtgørelsen eller måske et andet sted i loven der åbner op for dette????

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 1. jun 2015, 16:58

Nej, for det eksisterer ikke.

Hvis politiet vil se en jæger eller sportsskyttes våben kan de pænt spørge om lov, enten hos ejeren eller hos en dommer.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 1. jun 2015, 18:22

Bofhenator skrev:Nej, for det eksisterer ikke.

Hvis politiet vil se en jæger eller sportsskyttes våben kan de pænt spørge om lov, enten hos ejeren eller hos en dommer.
Lige præcis. Og nu har politiet med knivsagerne demonstreret, at våbenreglerne skal tages helt bogstaveligt, så lad os bare holde fast i det.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 2. jun 2015, 09:03

Hvis politiet kommer på besøg for at kontrollere dit våbenskab, har de ét formål med det; at finde så mange forhold som muligt som kan udløse en sanktion.

I dag går alt politiarbejde op i opklaringsstatistiker og politidirektørernes bonusordninger - med deraf følgende fokus på offerløs kriminalitet og banale forseelser. Hvorfor? Fordi de er nemme og hurtige at opklare, alene fordi almindelige (dvs. ikke vanekriminelle) mennesker som regel samarbejder med politiet, er mindre tilbøjelige til at tage sagen i retten og rent faktisk hár penge til at betale bøder.

Derfor skal man heller ikke regne med advarsler eller påtaler - er der noget at "komme efter", så bliver der sanktioneret på den baggrund, uanset hvor banal forseelsen er.

Så banker politiet på, uden dommerkendelse, og beder om at se dit våbenskab (og du ikke har samler- eller genladningstilladelse), så er det i din egen interesse, høfligt, at nægte dem adgang og bede dem komme igen med en dommerkendelse. Endvidere et det vigtigt at bemærke at med en genladningstilladelse har politet udelukkende lov til at kontrollere dit krudtoplag ikke din øvrige beholdning af ammunition eller dine våben. Jeg vil endda gå så langt som at sige at hvis man har to våbenskabe; et til sine våben registreret på samlertilladelse og et til sine SKV- og/eller jagtvåben, så er det udelukkende skabet med de på samlertilladelse registrerede våben som politiet har lovhjemmel til at kræve adgang til uden dommerkendelse.

Husk endvidere at det udelukkende er våbensamling og krudtoplag politiet må poke rundt i uden dommerkendelse - begynder de at vise interesse for andre dele af din bolig eller andet inventar deri, er det pænt at bede dem om at stoppe og komme tilbage med en dommerkendelse. Det er udelukkende hvis politiet observerer ulovlige genstande liggende til fri beskuelse, at de må reagere på det i forbindelse med kontrol af våbensamling og krudtoplag.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
AirPellet
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, luftvåben
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 8 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af AirPellet » 2. jun 2015, 09:12

Elbæk skrev:Hvis politiet kommer på besøg for at kontrollere dit våbenskab, har de ét formål med det; at finde så mange forhold som muligt som kan udløse en sanktion.

I dag går alt politiarbejde op i opklaringsstatistiker og politidirektørernes bonusordninger - med deraf følgende fokus på offerløs kriminalitet og banale forseelser. Hvorfor? Fordi de er nemme og hurtige at opklare, alene fordi almindelige (dvs. ikke vanekriminelle) mennesker som regel samarbejder med politiet, er mindre tilbøjelige til at tage sagen i retten og rent faktisk hár penge til at betale bøder.

Derfor skal man heller ikke regne med advarsler eller påtaler - er der noget at "komme efter", så bliver der sanktioneret på den baggrund, uanset hvor banal forseelsen er.

Så banker politiet på, uden dommerkendelse, og beder om at se dit våbenskab (og du ikke har samler- eller genladningstilladelse), så er det i din egen interesse, høfligt, at nægte dem adgang og bede dem komme igen med en dommerkendelse. Endvidere et det vigtigt at bemærke at med en genladningstilladelse har politet udelukkende lov til at kontrollere dit krudtoplag ikke din øvrige beholdning af ammunition eller dine våben. Jeg vil endda gå så langt som at sige at hvis man har to våbenskabe; et til sine våben registreret på samlertilladelse og et til sine SKV- og/eller jagtvåben, så er det udelukkende skabet med de på samlertilladelse registrerede våben som politiet har lovhjemmel til at kræve adgang til uden dommerkendelse.

Husk endvidere at det udelukkende er våbensamling og krudtoplag politiet må poke rundt i uden dommerkendelse - begynder de at vise interesse for andre dele af din bolig eller andet inventar deri, er det pænt at bede dem om at stoppe og komme tilbage med en dommerkendelse. Det er udelukkende hvis politiet observerer ulovlige genstande liggende til fri beskuelse, at de må reagere på det i forbindelse med kontrol af våbensamling og krudtoplag.
Ja og hvis man ikke ønsker at politiet skal have adgang til det skab du har våben i, så køber man et skab til krudtoplaget. Så er det det skab de kan få adgang til uden dommerkendelse. Ikke dit våbenskab!
Senest rettet af AirPellet 2. jun 2015, 09:15, rettet i alt 1 gang.
klagt nicht - kämpft

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 2. jun 2015, 09:13

AirPellet skrev:
Elbæk skrev:Hvis politiet kommer på besøg for at kontrollere dit våbenskab, har de ét formål med det; at finde så mange forhold som muligt som kan udløse en sanktion.

Ja og hvis man ikke ønsker at politiet skal have adgang til det skab du har våben i, så køber man et skab til krudtoplaget. Så er det det skal de kan få adgang til uden dommerkendelse. Ikke dit våbenskab!
Lige præcis :razz:
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 36 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af Centurion » 2. jun 2015, 09:50

Hvad med blankvåbentilladelse i denne sammenhæng?
"In case of panic: don't panic"

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 2. jun 2015, 09:52

Centurion skrev:Hvad med blankvåbentilladelse i denne sammenhæng?
Det giver ikke politiet nogen yderlige rettigheder, overfor indehaveren. Der er heller hverken krav om kvantum eller opbevaring.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 2. jun 2015, 11:17

Hvor mange har oplevet at politiet er troppet op for at kontrollere ens krudtopbevaring og tilladelser?

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 2. jun 2015, 12:01

LapuaMagnum skrev:Hvor mange har oplevet at politiet er troppet op for at kontrollere ens krudtopbevaring og tilladelser?

mvh
En bekendt af mig der har genladningstilladelse fik besøg af dem to gange indenfor samme måned og igen et par måneder senere.

De fandt ikke noget at påtale.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 2. jun 2015, 12:07

Kalthoff skrev:
LapuaMagnum skrev:Hvor mange har oplevet at politiet er troppet op for at kontrollere ens krudtopbevaring og tilladelser?

mvh
En bekendt af mig der har genladningstilladelse fik besøg af dem to gange indenfor samme måned og igen et par måneder senere.

De fandt ikke noget at påtale.
Der blev for et par år siden kørt en kampagne mod personer med samlertilladelse, efter en unavngiven person på Djursland havde opført sig besynderligt.

Jeg kender da to som havde besøg, dog uden noget blev påtalt.
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

Brugeravatar
Krung
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt, ballistik.
Geografisk sted: Remouladebæltet (kbh)
Has thanked: 96 times
Been thanked: 137 times

Indlæg af Krung » 2. jun 2015, 12:34

Hvis man nu har 2 våbenskabe og genladetilladelse, hvad siger man så til ønsket om at de gerne vil se det andet, for de kunne jo være man opbevarer krudt i det også?

Jeg har mit krudt i det ene, men det må da være naturligt at de spørger om der nu er noget i det andet.

Hvis man nu vil være ulovlig, så er der jo mange steder at stille krudtet, som de ikke lige må tjekke, så det er ikke det jeg spørger til. Jeg har bare svært ved at tro at de siger "tak for synet af det ene våbenskab".
.172x2, .177, .204, .22, .224, .243, .264, .308x2, .355, .357, .410, .366, .73. Buy Hard, Cry Hard.

Brugeravatar
Caspian1911
Moderator
Moderator
Interesser: IPSC, gamle danske våben
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 210 times
Been thanked: 196 times

Indlæg af Caspian1911 » 2. jun 2015, 13:19

Krung skrev:Hvis man nu har 2 våbenskabe og genladetilladelse, hvad siger man så til ønsket om at de gerne vil se det andet, for de kunne jo være man opbevarer krudt i det også?

Jeg har mit krudt i det ene, men det må da være naturligt at de spørger om der nu er noget i det andet.

Hvis man nu vil være ulovlig, så er der jo mange steder at stille krudtet, som de ikke lige må tjekke, så det er ikke det jeg spørger til. Jeg har bare svært ved at tro at de siger "tak for synet af det ene våbenskab".
Politiet har kun ret til at se dit krudtoplag, fænghætter mm.

Hvad end Poitiet mener du kan skjule i dit andet våbenskab, så kommer det ikke demt ved. De kan komme med en dommerkendelse, så har de retten på deres side, ellers ikke. :TOS:

Hvis Politiet, imod forventning, finder noget som helst, der i flg. våbenloven eller div. bekendtgørelser er ulovlige, så har de pludselig stærkt begrundet mistanke, og kan få en dommerkendelse øjeblikkelig, og så bør man nok åbne. :prisoner:
Hvor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 2. jun 2015, 14:51

Bl.a. derfor er en blnakvåbentilladelse altid en god idé :blink:
Så ligger der ikke pludselig en machete og flyder lidt umotiveret på stuebordet, når den ellers hørte til ved haveredskaberne - uden at man kan begrunde det :smile:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 2. jun 2015, 16:32

Jamen så sötter jeg mig på mine flade hönder og venter på at de kommer :rolf:

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel og pistolskydnng
Geografisk sted: Syd-Jylland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af K_Nielsen » 2. jun 2015, 21:32

Caspian1911 skrev:
Hvis Politiet, imod forventning, finder noget som helst, der i flg. våbenloven eller div. bekendtgørelser er ulovlige, så har de pludselig stærkt begrundet mistanke, og kan få en dommerkendelse øjeblikkelig, og så bør man nok åbne. :prisoner:
Det behøver politiet ikke.
Der er i retsplejeloven mulighed for at forøve ransagning "på øjemedet"
Retsplejeloven skrev:§ 796. Afgørelse om ransagning vedrørende de i § 793, stk. 1, nr. 2, nævnte genstande eller lokaliteter, som en mistænkt har rådighed over, træffes af politiet.

Stk. 2. Afgørelse om ransagning i andre tilfælde træffes ved rettens kendelse, jf. dog stk. 5 og 6. I kendelsen anføres de konkrete omstændigheder i sagen, hvorpå det støttes, at betingelserne for indgrebet er opfyldt. Kendelsen kan til enhver tid omgøres.

Stk. 3. Såfremt undersøgelsens øjemed ville forspildes, dersom retskendelse skulle afventes, kan politiet træffe beslutning om at foretage ransagningen. Fremsætter den, mod hvis husrum, lokaliteter eller genstande ransagningen retter sig, anmodning herom, skal politiet snarest muligt og senest inden 24 timer forelægge sagen for retten, der ved kendelse afgør, om indgrebet kan godkendes.
Mvh
K_Nielsen

Besvar