Regler for riffel til baneskydning? Med kikkert?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Jolly2012
Newbie
Newbie
Interesser: Sport og skydning
Geografisk sted: Odense

Regler for riffel til baneskydning? Med kikkert?

Indlæg af Jolly2012 » 18. jun 2015, 16:35

Hey hey

Jeg står og vil springe i skydning med riffel, men jeg må være ærlig og sige at jeg ikke helt forstår reglerne.
Jeg har tænkt mig at købe en "sniper" riffel, men skal jeg bruge jagttegn for at søge tilladelse eller er det nok at melde sig ind i en forening og så søge tilladelse efter?
Senest rettet af Refraktorius 21. jun 2015, 16:42, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret. Læs gerne opslaget i small talk om at skrive indlæg, så du sparer 10000 menneskers tid.

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Re: Regler for riffel til baneskydning

Indlæg af Robse » 18. jun 2015, 20:20

Du behøver ikke jagttegn for at anskaffe dig en riffel til banebrug.

Start med at melde dig ind i en forening og skyd med foreningens salonrifler ( kaliber .22 Long Rifle )
Det er et billigt udgangspunkt - og så kan du jo finde ud af om det er noget for dig
"at skyde på skydeskiver". Hvis du vil mere end det, så kan du umiddelbart ansøge
om at købe dig en riffel - der er ikke noget krav om anciennitet - dvs. i teorien kunne du
melde dig ind i en forening og ansøge om køb af riffel med det samme (SKV hedder det:
Skytteforenings Våben Påtegning). Jeg tvivler dog på, at en formand m/k vil sætte sin autograf
på en ansøgning fra et nyt medlem der kommer lige ind fra gaden. Dertil vi du også løbe ind i et
par "småproblemer" Det er ikke alle rifler der kan bruges til foreningsskydning - det kommer an på hvilken
type skydning du ønsker, og hvilke forbund din forening er medlem af. En anden detalje du også skal
være klar over: Skydning med .22lr er fantastisk billigt og giver god træning. De fleste steder kan
en skydning klares for under 50 kr. Det samme gør sig bestemt ikke gældende for langdistanceskydning
("store" kalibre) Ammunition i f.eks. 6,5 x 55 koster ca. 7 -8 kr. pr. skrald ... så det kan hurtigt løbe op,
medmindre du også har planer om at blive hjemmelader.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 18. jun 2015, 20:27

Du kan finde DGI Fyn Skydnings hjemmeside her: http://www.dgifynskydning.dk/
Under Administration kan du Downloade en adresseliste.

Under DGI Skydning er der p.t. ikke rigtig mulighed, for riffel med Optik, men man må håbe, at det kommer.

Under DSF (Dansk Sportskytte Forbund) kan du finde nogle mere moderne former for skydning

Deres foreningsliste er her:
http://www.dsf.dk/for-foreninger/foreningsliste

De har 5 foreninger på Fyn

Kontakt foreningerne, og hør hvad dine muligheder er. Start med lånte våben.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Kristian_J
Platin Member
Platin Member
Interesser: Langdistanceskydning
Geografisk sted: Glostrup
Has thanked: 15 times
Been thanked: 111 times

Indlæg af Kristian_J » 18. jun 2015, 20:29

Tag jagttegn, så kan du købe hvad du lyster uden at skulle have lov af "farmand" :thumbup:
... assistance from a distance!

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Has thanked: 127 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 18. jun 2015, 20:31

Her https://www.dgi.dk/skydning/biatlon/om- ... kyttebogen kan du hente Skyttebogen, der indeholder reglerne for skydninger, under DGI Skydning

Under DSF er det Kombi riffel disciplinerne, der er interessante

http://www.dsf.dk/discipliner/15-og-50m-kombiriffel
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

dksith
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af dksith » 18. jun 2015, 20:54

Finskytte riffel... :giggle:

Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Indlæg af Fredericianer » 18. jun 2015, 21:19

Historisk Riffelforening Fyn holder til ved Skallebølle centret lige udenfor Odense. De skyder med alle mulige spændende rifler og pistoler fra første og anden verdenskrig.

Klubben har flere forskellige rifler som man kan låne (under opsyn).

www.hr-fyn.dk
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Indlæg af Kruffe » 19. jun 2015, 00:12

Hvis du vil gå på jagt, så tag et jagttegn... Hvis det er konkurrenceskydning, så meld dig ind i en forening... Men ellers køb et computerspil "Mr. Wannabe Sniper"...
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 19. jun 2015, 07:28

Jolly2012 skrev:Hey hey

Jeg står og vil springe i skydning med riffel, men jeg må være ærlig og sige at jeg ikke helt forstår reglerne.
Jeg har tænkt mig at købe en "sniper" riffel, men skal jeg bruge jagttegn for at søge tilladelse eller er det nok at melde sig ind i en forening og så søge tilladelse efter?

Hej Jolly, velkommen på Forum :welcome:

Jeg bor lige uden for Odense i Fraugde. Jeg skyder i Rolfsted Skytteforening, og om sommeren foregår det på banen i Ferritslev. Hvis du har lyst, så tag med på skydebanen en onsdag, du kan køre med mig derud. Foreningen har rifler du kan starte med, men du kan også prøve min, der er en ombygget baneriffel med sigtekikkert, lyddæmper og GRS skæfte.( Nok temmelig tæt på det du kalder en sniper riffel :smile: ).

P.S. Jeg bruger ikke selv udtrykket "sniper", for jeg er ikke soldat, og min riffel kommer heldigvis aldrig til at pege mod mennesker. Så lad os bare kalde det en langdistance riffel, det siger mere præcist hvad den er bygget til. Hvis du bliver grebet af sporten, kan jeg love dig at du får mange fornøjelige timer, men som andre er inde på, kan det godt blive en smule dyrt i udstyr og patroner.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 19. jun 2015, 12:13

Kruffe skrev:Hvis du vil gå på jagt, så tag et jagttegn... Hvis det er konkurrenceskydning, så meld dig ind i en forening... Men ellers køb et computerspil "Mr. Wannabe Sniper"...
Her er vi helt enige Kruffe.

Nu er jeg normalt ikke en person som dømmer andre, men helt ærligt, hvis ens tilgang til skydning er at man vil have en "sniper riffel" så burde man nok lige tage en dyb indånding og spørge sig selv om man bor i det rigtige land.

Ja der er da muligheder for at lave langdistance skydninger, både på SKV og Jagttegn, men du vil nok møde en del modstand i "systemet" hvis du render rundt og snakker på den måde.

GBBF83
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Historiskskydning
Geografisk sted: Midt-Sjælland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af GBBF83 » 19. jun 2015, 12:38

Bare for at være lidt "forum-træls", men er det ikke lidt smagsdommer-agtigt, at dømme en ny bruger, som bruger udtrykket "sniper" (endda sat i situationtegn i indlægget)?
Specielt når forummet i forvejen flyder over med beskrivelser af (fede) riffelombygninger, semi-auto .223 geil og grej som ville gøre sig i en actionfilm.

Det ødelægger bare de gode indlæg, som beskriver hvordan man begynder på den gren af skydesporten man nu ønsker.

Der bør være plads til alle, som ønsker at skyde -uanset om det er for "hyggens"- eller konkurrencens skyld.

BasicReality
Silver Member
Silver Member

Indlæg af BasicReality » 19. jun 2015, 13:53

GBBF83 skrev:Bare for at være lidt "forum-træls", men er det ikke lidt smagsdommer-agtigt, at dømme en ny bruger, som bruger udtrykket "sniper" (endda sat i situationtegn i indlægget)?
Specielt når forummet i forvejen flyder over med beskrivelser af (fede) riffelombygninger, semi-auto .223 geil og grej som ville gøre sig i en actionfilm.

Det ødelægger bare de gode indlæg, som beskriver hvordan man begynder på den gren af skydesporten man nu ønsker.

Der bør være plads til alle, som ønsker at skyde -uanset om det er for "hyggens"- eller konkurrencens skyld.
Jeg er tilbøjelig til at give dig ret, men nu er det altså et privilegie at have våben i Danmark, og man skal altså være lidt smart og bevæge sig på en klog måde for at komme til målet herhjemme.

Jeg ville have svært ved at tage en person fra gaden seriøst som kommer i foreningen og ville skyde med desert eagle fordi det er en stor kanon.

Det kan lade sig gøre, men vi har opbygget et system hvor man altså skal tage en ting af gangen.

Til gutten der har startet tråden vil jeg derfor anbefale at tage i en skytteforening, evt. historisk skydning (hvis det har nogen interesse overhovedet), se hvad der bliver skudt med, prøv sig frem, og når man så er blevet en del af fællesskabet i foreningen og formanden har tillid til dig, så kan du bevæge dig hen mod målet som lyder til at være en riffel med optik af en eller anden art.

Det er der heller ingen problemer i, der er massere i historisk som skyder med finskytte rifler fra anden verdenskrig, men vælg ens ord med omhu og prøv så vidt muligt ikke at lyde alt for skydeliderlig og uvidende omkring skydevåben.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Indlæg af Lassescout » 20. jun 2015, 06:17

Jeg synes det er helt i orden at have lyst til at skyde med Desert Eagle, AK47 eller Sniper riffel. Det er den lyst der får folk til at dukke op i klubberne og begynde på skydesporten, og vi kan da ikke undvære mennesker der kommer fordi de har lyst.

En anden ting er, at de nye har en masse at lære, der sagtens undervejs kan dreje deres lyst i andre retninger. Først skal de selvfølgelig lære de helt grundlæggende sikkerhedsregler samtidig med de basale teknikker som fodstilling, håndfatning, åndedræt, sigte og aftræk. Dette læres bedst med en kaliber .22, og hvis folk ikke gider det, er det bare ærgerligt, så stopper festen der. Men de der fortsætter, oplever sandsynligvis at der er noget de kan lære og blive gode til. Forhåbentlig begynder de at deltage i stævner og endda at få nogle præmier af og til, og pludselig er det dem der trækker læsset i foreningen til gavn for alle. Det skal vi da bakke op om fra starten.

P.S. Jeg har prøvet sniperriflen på 600 m afstand. Mangler stadig at prøve en Desert Eagle og en AK47 :moon:
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Jolly2012
Newbie
Newbie
Interesser: Sport og skydning
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Jolly2012 » 21. jun 2015, 17:02

Lassescout skrev:

Jeg bor lige uden for Odense i Fraugde. Jeg skyder i Rolfsted Skytteforening, og om sommeren foregår det på banen i Ferritslev. Hvis du har lyst, så tag med på skydebanen en onsdag, du kan køre med mig derud. Foreningen har rifler du kan starte med, men du kan også prøve min, der er en ombygget baneriffel med sigtekikkert, lyddæmper og GRS skæfte.( Nok temmelig tæt på det du kalder en sniper riffel :smile: ).

P.S. Jeg bruger ikke selv udtrykket "sniper", for jeg er ikke soldat, og min riffel kommer heldigvis aldrig til at pege mod mennesker. Så lad os bare kalde det en langdistance riffel, det siger mere præcist hvad den er bygget til. Hvis du bliver grebet af sporten, kan jeg love dig at du får mange fornøjelige timer, men som andre er inde på, kan det godt blive en smule dyrt i udstyr og patroner.

Kunne helt klart være en mulighed, vi kan sagtens finde ud af noget.

Utroligt at fordi man skriver "sniper riffel" for ligesom at give folk et prej om hvad slags riffel man er interesseret i, uden at være den helt store wannabe våbenekspert, så begynder folk at spille bedrevidende. Super tilgang til tingene drenge, det må jeg sku give jer :blink:

BasicReality
Silver Member
Silver Member

Indlæg af BasicReality » 21. jun 2015, 18:11

Jolly2012 skrev:
Lassescout skrev:

Kunne helt klart være en mulighed, vi kan sagtens finde ud af noget.

Utroligt at fordi man skriver "sniper riffel" for ligesom at give folk et prej om hvad slags riffel man er interesseret i, uden at være den helt store wannabe våbenekspert, så begynder folk at spille bedrevidende. Super tilgang til tingene drenge, det må jeg sku give jer :blink:
Det er muligt det kunne være sagt på en mere pædagogisk måde, men sandheden er, hvis du kommer fra gaden og siger du vil skyde med sniper riffel, så vil folk have svært ved at tage dig seriøst. Det er virkeligheden i Danmark.

I langt de fleste skytteforeninger i Danmark er det den ældre generation som sidder i bestyrelsen, og der er og vil være fordomme, det har jeg en del personlig erfaring med efterhånden.
Når det så er sagt, når du først "er kommet ind i varmen" kan flere ting lade sig gøre, men det er babysteps når man starter som ny skytte.

Om du syntes det er en super tilgang til tingene eller ej, det er i virkeligheden ikke særligt vigtigt, men hvis du har et reelt ønske om at eje og skyde med en riffel med optik, så vil jeg forslå at lytte til nogen af de ting der er sagt herinde, ellers kommer du bare ikke langt.

Vil du helt uden om alt det med fordomme (så længe vi snakker om cylinderlås geværer), samt at du har mod på at skulle gå den ekstra mil for at få lov, så er jagttegn en mulighed. Der skal dog ligges arbejde i at lære det hele, det er ikke småting, specielt hvis man ikke har nogen interesse i jagt, men ser jagttegnet som midlet til målet, hvilket ville være langdistance skydning her.

Besvar