Kan jeg bruge Ruger 10/22 til jagt med to-skudsmagasin?
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Sydvest sjælland
- Has thanked: 12 times
Kan jeg bruge Ruger 10/22 til jagt med to-skudsmagasin?
Jeg har ansøgt om våbentilladelse til en Ruger 10/22 halvautomatisk salonriffel og har angivet den har 10 skudsmagasin på ansøgningen. Jeg har set man kan få to skuds "jagt" magasiner til den i Tyskland. Må jeg gå på jagt med disse magasiner, eller er det opgivelsen på våbentilladelsen der tæller?
Senest rettet af Refraktorius 23. jun 2015, 12:45, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift tilpasset indlæggets formål. Læs gerne indlægget øverst i small talk.
Begrundelse: overskrift tilpasset indlæggets formål. Læs gerne indlægget øverst i small talk.
- RKN
- Platin Member
- Interesser: Skydning, Jagt og mad
- Geografisk sted: Jammerbugt
- Has thanked: 428 times
- Been thanked: 30 times
Re: Ruger 10/22 til jagt
Magasinet skal monteres på en sådan måde, at det er permanent. Også kan du ikke lade et ruger magasin op.
Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 262 times
Du må kun gå på alm. jagt i Danmark, hvis magasinet er svejset eller nittet fast til riflen.
Udskiftelige magasiner er NO GO!
Og reglen hedder 1 i magasinet + 1 i kammeret...
Hvis du har tilladelse til regulering, med halvautomatisk salonriffel, så er der normalt ingen magasinbegrænsning
Udskiftelige magasiner er NO GO!
Og reglen hedder 1 i magasinet + 1 i kammeret...
Hvis du har tilladelse til regulering, med halvautomatisk salonriffel, så er der normalt ingen magasinbegrænsning
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 235 times
- Been thanked: 220 times
Min anbefaling ville være at få konverteret den til repeter(eller anskaffe en anden til jagtbrug) - som halvautomat er den fantastisk til fx rågeregulering, men til jagt er den i halvautomatisk udgave reelt ubrugelig...
Jeg ved der er et arbejde i gang med at undersøge om man kan have det samme våben som både repeter og halvautomatisk, hvor man så skifter dele ud når man bruger den som det ene eller det andet, men det tager sikkert en evighed inden det bliver afklaret.
Hilsen Kenneth
Jeg ved der er et arbejde i gang med at undersøge om man kan have det samme våben som både repeter og halvautomatisk, hvor man så skifter dele ud når man bruger den som det ene eller det andet, men det tager sikkert en evighed inden det bliver afklaret.
Hilsen Kenneth
- Allan3
- Gold Member
- Interesser: Jagt, våbensamling, Skydning
- Geografisk sted: Sydsjælland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 115 times
Som Kenneth skriver, så ville jeg købe en repetere til jagt i DK og en ½auto til regulering og jagt i udlandet
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 262 times
Hvis du vil have noget HURTIGT repeterende til jagt, så kig på en Browning BL22
. Jeg kan skyde stort set lige så hurtigt med min, som med en semi auto.
Eneste ulempe er rør magasin, men der er lavet speedloadere, til rør.
Alternativt, så har ISSC en spændende rettrækker
http://www.issc.at/produkt/spa-1722-standard-black/
Det er Guntex, der er importør i DK, men ved ikke om de har fået dem hjem, og om de er prissat.
Jeg er selv ret lun, på en SPA Tactical, med 42cm pibe
http://www.issc.at/produkt/spa-tactical-1722/
Ved dog endnu ikke, om den skal være i .22LR eller .17HMR
Hvis den kunne fås i .17WSM, så ville jeg have denne kaliber.

Eneste ulempe er rør magasin, men der er lavet speedloadere, til rør.
Alternativt, så har ISSC en spændende rettrækker
http://www.issc.at/produkt/spa-1722-standard-black/
Det er Guntex, der er importør i DK, men ved ikke om de har fået dem hjem, og om de er prissat.
Jeg er selv ret lun, på en SPA Tactical, med 42cm pibe
http://www.issc.at/produkt/spa-tactical-1722/
Ved dog endnu ikke, om den skal være i .22LR eller .17HMR
Hvis den kunne fås i .17WSM, så ville jeg have denne kaliber.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
T-Rex
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Re: Kan jeg bruge Ruger 10/22 til jagt med to-skudsmagasin?
Du har slet ikke brug for en salonriffel til jagt. Brug halvautomaten som den er til regulering af råger, krager, skader, duer og kaniner og til aflivning af rotter, det må du gerne. Men jeg kan næsten ikke forestille mig situationer hvor du skal bruge en salonriffel til jagt.Bager skrev:Jeg har ansøgt om våbentilladelse til en Ruger 10/22 halvautomatisk salonriffel og har angivet den har 10 skudsmagasin på ansøgningen. Jeg har set man kan få to skuds "jagt" magasiner til den i Tyskland. Må jeg gå på jagt med disse magasiner, eller er det opgivelsen på våbentilladelsen der tæller?
EDIT OBS: Jeg har taget fejl her. Halvautomaten med flere end to skud må kun bruges til regulering af rågeunger !
Senest rettet af Lassescout 27. jun 2015, 08:43, rettet i alt 2 gange.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Gold Member
- Interesser: Hagljagt og flugtskydning
- Geografisk sted: Vestjylland
- Has thanked: 74 times
- Been thanked: 21 times
Er det ikke udelukkende rågeregulering, hvor det er tilladt med >2 skud i magasinet?Lassescout skrev: Du har slet ikke brug for en salonriffel til jagt. Brug halvautomaten som den er til regulering af råger, krager, skader, duer og kaniner og til aflivning af rotter, det må du gerne. Men jeg kan næsten ikke forestille mig situationer hvor du skal bruge en salonriffel til jagt.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Det er ikke to skud i magasin, men to skud i våben. Altså et i kammer og et i magasin, ved jagt.
Ved regulering menes generelt.
Ved regulering menes generelt.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
Dem der mener at man ikke har noget at bruge salonriffel på jagt til har åbenbart glemt den ædle kunst: Duepürsch
En krævende og spændende jagtform, som minder om rågeregulering - duerne HAR bare nået at få en hjerne
Hilsen Kenneth

En krævende og spændende jagtform, som minder om rågeregulering - duerne HAR bare nået at få en hjerne

Hilsen Kenneth
-
- Platin Member
Jeg lægger mig fladt ned Kenneth og Simon-MS : halvautomaten må kun bruges som den er ved regulering af rågeunger, ikke ved anden regulering.
PFFhhh, det er sku snart en heltidsbeskæftigelse at navigere korrekt i våbenlovgivningen. Gad vide om der findes nogen mennesker overhovedet i Danmark der ikke er kriminelle i forhold til våbenregler ???? Min morfar havde da i hvert fald en dybt ulovlig enhåndsbetjent lommekniv, som han brugte når vi spiste æbler.
PFFhhh, det er sku snart en heltidsbeskæftigelse at navigere korrekt i våbenlovgivningen. Gad vide om der findes nogen mennesker overhovedet i Danmark der ikke er kriminelle i forhold til våbenregler ???? Min morfar havde da i hvert fald en dybt ulovlig enhåndsbetjent lommekniv, som han brugte når vi spiste æbler.
Hilsen Lasse.
-
- Platin Member
HVAD jeg har da ikke sagt at en halalautomat ikke må bruges til al anden regulering - det er/var jeg da sikker på at den må ?!?!?Lassescout skrev:Jeg lægger mig fladt ned Kenneth og Simon-MS : halvautomaten må kun bruges som den er ved regulering af rågeunger, ikke ved anden regulering.
Det jeg skrev var bare at duer på jagt kan pürsches med en almindelig repeter salonriffel, og det kan man da bruge den til :-)
Hilsen Kenneth
-
- Platin Member
Nej Kenneth, men du var inde på, at man ikke må glemme glæden ved duepyrsch, og det er da helt rigtigt. Jeg troede, at duepyrsch i det omfang den foregår efter reguleringstilladelse må udføres med halvautomatisk salonriffel med løst magasin, men det må det ikke. Det er kun til rågeregulering i kolonier der kan gives tilladelse til det.
Råge
§ 13. Naturstyrelsen kan give tilladelse til, at råge, der optræder i større flokke på ikke høstede og nysåede marker, må reguleres i perioden 1. juli - 30. september.
Stk. 2. Naturstyrelsen kan give tilladelse til, at råge i rågekolonier må reguleres inden redebygning og æglægning, samt til at rågeunger i rågekolonier må reguleres uden for reden i perioden 1. maj - 15. juni.
Stk. 3. Naturstyrelsen kan give tilladelse til regulering af rågeunger på ikke høstede marker i perioden 1. maj - 30. juni.
Stk. 4. Naturstyrelsen kan give tilladelse til, at der ved reguleringen efter stk. 2, kan anvendes salonrifler, der kan indeholde mere end 2 patroner, herunder halvautomatiske salonrifler.
Hilsen Lasse.
-
- Platin Member
Pis! Det vidste jeg godt nok ikke. Jeg troede at regulering foregik efter samme regler ligegyldigt hvilket dyr. Nå, så er rågekanonen jo udelukkende til rågerLassescout skrev:Nej Kenneth, men du var inde på, at man ikke må glemme glæden ved duepyrsch, og det er da helt rigtigt. Jeg troede, at duepyrsch i det omfang den foregår efter reguleringstilladelse må udføres med halvautomatisk salonriffel med løst magasin, men det må det ikke. Det er kun til rågeregulering i kolonier der kan gives tilladelse til det.Råge
§ 13. Naturstyrelsen kan give tilladelse til, at råge, der optræder i større flokke på ikke høstede og nysåede marker, må reguleres i perioden 1. juli - 30. september.
Stk. 2. Naturstyrelsen kan give tilladelse til, at råge i rågekolonier må reguleres inden redebygning og æglægning, samt til at rågeunger i rågekolonier må reguleres uden for reden i perioden 1. maj - 15. juni.
Stk. 3. Naturstyrelsen kan give tilladelse til regulering af rågeunger på ikke høstede marker i perioden 1. maj - 30. juni.
Stk. 4. Naturstyrelsen kan give tilladelse til, at der ved reguleringen efter stk. 2, kan anvendes salonrifler, der kan indeholde mere end 2 patroner, herunder halvautomatiske salonrifler.

Dog er stk. 4 skrevet decideret forkert. Det er ALTID tilladt at have mere end 2 skud i sin riffel/salonriffel - MEDMINDRE det er en halvauto.
Hilsen Kenneth