Lovgivning ang. esse idendørs

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Korsgaard
Newbie
Newbie
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Mors
Been thanked: 1 time

Lovgivning ang. esse idendørs

Indlæg af Korsgaard » 28. jun 2015, 10:16

Hej alle

Har prøvet at google lidt, men uden held...

Spørgsmålet er, er der nogle krav til indretning hvis man vil have en esse indendørs, i værksted eller ligende...
Her tænker jeg på:
Materiale valg
Afstand til brændbare materialer
Udluftning
Skortens udformning
Brandsluknings materiel

Jeg har en feltesse til at stå, og regnede med at bruge den, hvis jeg måtte det, istedetfor at bygge en op i sten...

På forhånd tak
-Kennet

Brugeravatar
Centurion
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt & fiskeri
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 36 times
Been thanked: 31 times

Re: Lovgivning ang. esse idendørs

Indlæg af Centurion » 28. jun 2015, 12:31

Jeg tror bestemt ikke der findes regler for sådan noget, men du skulle nok tage en snak med den lokale skorstensfejermester, og finde en praktisk og sikker løsning.
Man har jo hørt om folk der blev kulilteforgiftede fordi de brugte en kulgrill til indendørs opvarmning i et lukket rum.
"In case of panic: don't panic"

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 28. jun 2015, 21:57

Som centurion siger, så er der helt klart regler der skal følges, hvis du etablerer en skorsten, og kulilte skal du tage meget alvorligt.

Hvad er din udgave af "indendørs"?

Hvis du bruger stenkul*, så skal du være opmærksom på det miljømæssige. Ikke fordi jeg tror der kommer myndigheder efter dig, men hvis du har naboer, så kan den konstante stank godt blive en belastning for naboskabet.

Hvis du begynder at gøre det erhvervsmæssigt og evt ansætter nogen, så kommer der nogle interessante detaljer med grænseværdier, arbejdsmiljø og lignende.

*stenkul kan være horribelt fulde af svovl og blandede organiske stoffer. Sidst vi bankede jern, startede vi på trækul, og da vi løb tør for dem, skiftede vi til stenkul.
Vi var nødt til at fjerne dele af vores overdækning for at kunne holde ud at være der. De gasser der bliver frigivet, er absolut ikke sunde.
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 28. jun 2015, 22:04

Tænk også på elektrisk materiel, samt evt. brand alarmering og slukning.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

dksith
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af dksith » 28. jun 2015, 22:31

Vis det var mig ville jeg lave en som du kan rulle udenfor når den skal bruges.... Stenkul ryger helt gult giftigt røg når sådan en opstartes/bruges...!!

Tror faktisk enten brandinspektøren skal godkende det og arbejdstilsynet skal godkende evt. udsugning med filtre og div. vis der skal ansættes folk...
Senest rettet af dksith 28. jun 2015, 23:08, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 28. jun 2015, 22:55

Spørg den lokale skorstensfejer, de plejer at kunne svare på den slags
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

TeNielsen
Banned
Banned
Interesser: Pistol, Riffel og Haglbøsse
Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Been thanked: 9 times

Indlæg af TeNielsen » 30. jun 2015, 19:15

Slettet af bruger
Senest rettet af TeNielsen 9. dec 2015, 19:45, rettet i alt 1 gang.

Korsgaard
Newbie
Newbie
Interesser: Bueskydning
Geografisk sted: Mors
Been thanked: 1 time

Indlæg af Korsgaard » 8. jul 2015, 11:07

Refraktorius skrev: Hvad er din udgave af "indendørs"?
Det er fordi jeg har gang i nogle planer om at lave et nyt værksted, og der vil jeg gerne have en esse, så jeg kan stå og smede klinger osv, min svigerfar er rigtig smed, fra dengang man selv lavede skoen til heste, inden man satte den på... Så det er en oplagt mulighed for mig, at lære noget om faget...
Men som sagt vil jeg gerne have det inde i værkstedet, så jeg ikke skal stå udenfor, også rende indenfor for at komme til ambolten...

Refraktorius skrev: Hvis du begynder at gøre det erhvervsmæssigt og evt ansætter nogen, så kommer der nogle interessante detaljer med grænseværdier, arbejdsmiljø og lignende.
Det er helt og aldeles til hobby / privat brug.

Jeg har ikke tænkt over hvad der skal bruges som brændsel endnu, den tid den glæde :smile:

Jeg har en felt esse, men det kunne jo også være at reglerne var sådan skruet sammen, at det var nemmere at bygge en helt ny op i sten, i et af hjørnerne :biggrin:

Billede

Men det kan godt være at jeg skal forbi skorstensfejeren først, og høre hvad han har at sige....

Havde dog bare håbet på at der var en herinde der havde en esse i værkstedet, og måske havde nogle svar/ideer til hvor man skulle henvende sig :smile:

-Kennet

Besvar