Så kom der svar fra JM
For at give et helhedsbillede af sagen, så har jeg valgt at poste samtlige svar fra JM og RP.
Kommentarerne i de røde bokse, er mine egne svar, som er sendt retur til JM.
Det hele startede med at jeg i juli måned sidste ar sendte nedenstående spørgsmål til JM.
Disse var afledt af en diskussion i denne tråd, på NVF.
"Att.
Justitsministeriet,
Civil- og Politiafdelingen.
Til rette vedkommende.
Undertegnede har følgende 4 spørgsmål til fortolkning af Våbencirkulærets § 19 stk. 3, samt til Cirkulæreskrivelse om våbencirkulærets § 19, stk 3 (halvautomatiske rifler) CIS nr. 9684 af 12/07/2004.
1.
Kan Justitsministeriet bekræfte at Våbencirkulærets § 19 stk. 3 alene omhandler plombering af magasiner anvendt i halvautomatiske rifler, samt at kravet om plomberingens permanente karaktér alene angår begrænsning af magasinkapacitet?
2.
Kan Justitsministeriet bekræfte at en halvautomatisk riffel, der er ændret til repetér riffel, som beskrevet i Cirkulæreskrivelse om våbencirkulærets § 19, stk. 3
(halvautomatiske rifler) CIS nr. 9684 af 12/07/2004, anses for ændret, uagtet at ændringen måtte være af reversibel karaktér, samt at formuleringen i ovennævnte cirkulæreskrivelse, Citat:
”Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at de fleste halvautomatiske rifler kan ændres til repetervåben. En ansøger, som ønsker tilladelse til en halvautomatisk riffel, der skal bruges til jagt i Danmark, og som ikke ønsker at forsyne våbenet med en permanent anordning, bør derfor gøres opmærksom på den alternative mulighed for at ændre våbenet til et repetervåben.”
Tillader reversibel ændring af rifler fra halvautomatisk genladefunktion til repetérfunktion?
3.
Kan Justitsministeriet bekræfte at en sådan ændring må foretages af våbnets ejer, såfremt våbnets konstruktion tillader reversibel deaktivering af våbnets halvautomatiske genladefuntion eller såfremt tilsvarende deaktivering kan ske ved udtagning af dele af våbnet, der normalt udtages under vedligehold/rengøring, herunder eksempelvis gasstempel?
4.
Kan Justitsministeriet bekræfte, at betingelserne for våbentilladelse ikke er overtrådt, såfremt et våben, der er reversibelt ændret til repetér funktion, anvendes til jagt i Danmark, uden yderligere modifikation?
Det ville være en stor hjælp, såfremt Justitsministeriet kunne bidrage med afklaring af disse spørgsmål."
Efter dette kom nedenstående svar fra JM:

- Svar fra JM 26AUG2014 s1 pic.jpg (98.68 KiB) Vist 4991 gange

- Svar fra JM 26AUG2014 s2 pic.jpg (88.59 KiB) Vist 4991 gange
06JAN2015 trækker JM så i land igen.... Nu gælder magasinkapasitetsbegrænsningen lige pludselig ikke for repetervåben.

- Svar fra JM 06JAN2015 s1 pic.jpg (64.48 KiB) Vist 4991 gange

- Svar fra JM 06JAN2015 s2 pic.jpg (90 KiB) Vist 4991 gange
Nu er der så kommet endnu et svar fra JM, hvor de (for at gøre en lang historie bare lidt kortere) siger at de stadig læner sig op ad RP's udtalelse. At de egentlig godt kan se at våbencirkulærets ordlyd ikke nævner noget om systemkonverteringer, men kun magasinkapasitetsbegrænsning, men at de vælger at "formålsfortolke"??? Hér kunne jeg godt tænke mig at vide om der er andre § i andre love, bekendtgørelser og cirkulærer, hvor man forventes at kunne forudse en "formålsfortolkning", således at man undgår at træde ved siden af, på trods af at man, i god tro, mener at have fulgt lovens bogstav.

- Svar fra JM 08JUL20152015 s1 pic.jpg (63.2 KiB) Vist 4991 gange

- Svar fra JM 08JUL20152015 s2 pic.jpg (52.08 KiB) Vist 4991 gange
JM's udtalelse bygger på en udtalelse fra RP. I denne hæfter jeg mig især ved omtalen af "muligheden for at omgås reglen om permanent plombering af ½-automater", ved reversibel konvertering.
Vil dét sige, at RP stoler på at jeg kan forvalte at have en halvautomat u. plombering til jagt i udlandet og til banebrug.... De stoler også på, at jeg lader den stå i skabet, når jeg er på jagt i Danmark.... Men så snart jeg (reversibelt) konverterer den til repetér, så omgår jeg reglen og tilbagekonverterer den til ½-auto, så snart jeg er på reviret.... eller hvad???

- Svar fra RP 03JUL2015 pic.jpg (53.52 KiB) Vist 4991 gange
Jeg tror at denne sag må en tur forbi folketingets ombudsmand.
Jeg synes, på alle måder at den er håndteret usagligt fra såvel JM's som RP's side.
Der er svaret i øst og i vest og min opfattelse af retssikkerhed og retsfølelse er ihvertfald rystet i sin grundvold.

The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.
Edmund Burke, 1729-1797.