Er det nødvendig med import tilladelse til machete?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Fredericianer
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 31 times
Been thanked: 32 times

Er det nødvendig med import tilladelse til machete?

Indlæg af Fredericianer » 21. jul 2015, 18:50

Jeg går og overvejer at købe nogle macheter til brug på vores jagt (vi har en del steder hvor der skal ryddes op i buskadsen). Jeg har kigget lidt på danske websider, men synes ikke jeg kan finde noget der passer til vores behov (de fleste virker som om de er beregnet til samler frem for folk der skal bruge dem som arbejdsredskab).

Jeg har derfor kigget på markedet i udlandet, hvor der er større (og billigere) udvalg, og har fundet flere interessante emner.

Spørgsmålet er om der er behov for import tilladelse når de skal bruges som haveredskaber?
Never confuse verbosity with veracity.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Re: Er det nødvendig med import tilladelse til machete?

Indlæg af Elbæk » 21. jul 2015, 19:08

Uanset formålet, er en machete en kniv med en klinge over 12 cm. Så, svaret må være; ja den kræver importtilladelse.

Vær opmærksom på at Post Danmark dog, med al sandsynlighed, returnerer den til afsender, såfremt de opdager pakkens indhold.

Jeg har, for år tilbage, haft snakken med både Aarhus og Horsens politi - i forbindelse med ønsket om at kunne føje macheter til butikkens sortiment. Begge steder står de stejlt på at en machete er et blankvåben, ikke et værktøj. Det kan så i allerhøjeste grad godt ske at der, i sidste, ende - hvis og såfremt - er en dommer som er uenige med dem i den definition. Så vidt vides er det ikke, endnu, blevet prøvet i retten om en machete er et blankvåben eller et haveredskab (jeg forsøgte at finde nogle sager i sin tid, men fandt ingen).

I sidste ende skal man spørge sig selv dette; gider man besværet? Det tager fem minutter at ansøge om en importtilladelse (og ca. en måned at få den) - det tager væsentligt længere tid at skulle forholde sig til en postmedarbejder/tolder/betjent som mener at man har gjort sig skyldig i forsøg på ulovlig import af en machete. Man skal vælge sine kampe med omhu, personligt ville jeg vælge denne her fra og bare søge om importtilladelse.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 151 times
Been thanked: 295 times

Indlæg af Raptor357 » 21. jul 2015, 20:55

Nej. Det er et haveredskab/værktøj som ikke skal hænges op til pynt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 21. jul 2015, 21:03

Raptor357 skrev:Nej. Det er et haveredskab/værktøj som ikke skal hænges op til pynt.
Det er ikke det politiet siger - og jeg vil næsten vædde på at det er deres tolkning som kommer til at gælde i retten.

Jfr. Aarhus politi er en machete ikke et redskab som er nødvendig for nogen aktiviteter i Danmark. Horsens politi har sagt det samme om min leuku (og nægtet mig en bæretilladelse til den i samme ombæring). Vi er enige om at det er himmelråbende åndssvagt - men det er ikke desto mindre beskeden.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 151 times
Been thanked: 295 times

Indlæg af Raptor357 » 21. jul 2015, 21:08

Den ville jeg tage i retten. Politiet er ikke rette myndighed til at afgøre det.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 21. jul 2015, 21:13

Mit syn på sagen; importtilladelse ja, blankvåbentilladelse alt efter anvendelse.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 21. jul 2015, 21:17

Raptor357 skrev:Den ville jeg tage i retten. Politiet er ikke rette myndighed til at afgøre det.
Politiet skal i det hele taget holde sig fra den slags smagsdommeri - men at få dem til det er så en anden sag...

Der er større og vigtigere kampe i min bog - især når vi snakker om en kamp som reelt kan undgås ved at man søger en tilladelse og venter lidt tid.

Men, hver sin lyst - jeg beundrer principfasthed. Personligt er jeg nok for pragmatisk (og for glad for mit jagttegn og mine våbentilladelser) til direkte at opsøge en potentiel konfrontation på den måde, når den så nemt kan undgås, samtidig med at jeg jo stadig ender med at få det jeg vil have.

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Interesser: 2. VK.
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af HVK » 21. jul 2015, 21:36

Bortset fra at denne er fra JILAS og du dermed formentlig aldrig ser varen.... :biggrin: Så ser den nu ok anvendelig ud.....

http://www.jagtdanmark.dk/product.php?id_product=1750
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Besvar