V og S enige: Knivloven skal skæres til

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 596 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 21. jul 2015, 17:21

Det bliver spændende hvad det ender med, i det mindste erkender de at de ikke har forstand på det. Det er for øvrigt det mest fornuftige Trine Bramsen nogen sinde har sagt.
Trine Bramsen skrev:”Nu er hverken Søren Pind eller jeg kniveksperter. Justitsministeriet må pege på, hvem der har ekspertisen til at sige, hvor det præcis er, problemet ligger i udformningen af loven, og hvad man juridisk kan gøre for at ændre det. Og så lægger vi socialdemokrater gerne stemmer til en lovændring, hvis den ser rimelig ud.”
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Re: V og S enige: Knivloven skal skæres til

Indlæg af Kleth » 21. jul 2015, 17:49

Ville "vi" have noget ud af at komme på banen, så ikke RP bliver eneste kilde til "eksperter"?
Fedt at de erklærer sig bevidst inkompetente, det er første positive skridt på kompetence stigen [emoji106][emoji5]

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 21. jul 2015, 17:52

Kleth skrev:Ville "vi" have noget ud af at komme på banen, så ikke RP bliver eneste kilde til "eksperter"?
Fedt at de erklærer sig bevidst inkompetente, det er første positive skridt på kompetence stigen [emoji106][emoji5]
Måske, måske ikke, både Spejderne, Dansk Jæger Forbund og Danske Våbenhandler Branche er inde over som jeg forstår det, men jeg tvivler på at de lytter til andet end det Rigspolitiet anbefaler, akkurat som med luftvåben loven.

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Starling » 21. jul 2015, 18:06

Hvis politikerne vil gøre det let for sig selv, så kopiere de fx Sveriges knivlov. Så får de en moderat lovgivning der virker.
Jeg tror ikke på at politikerne i dette land er i stand til på eget initiativ at lave en lov der virker.
Knivloven og hundeloven er to ynkelige eksempler på lovgivning der ikke virker. Og de to love har gjort Danmark berømt i udlandet, men bare ikke for det gode.
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af HHC » 21. jul 2015, 18:14

Jeg er overbevist om at jm ikke tør rokke med ørene efter den sidste gang L...
Politikerne er udsat for en så masiv lobbyisme i denne sag så de er nød til at lytte, og tak for det.
Især formanden for jægerforbundet har en stor andel i at Søren pind vil ændre loven

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 21. jul 2015, 18:19

HHC skrev:Jeg er overbevist om at jm ikke tør rokke med ørene efter den sidste gang L...
Politikerne er udsat for en så masiv lobbyisme i denne sag så de er nød til at lytte, og tak for det.
Især formanden for jægerforbundet har en stor andel i at Søren pind vil ændre loven
Der er ingen tvivl om at den bliver ændret, men til hvad?

Det er som om der kun er fokus på jægere, spejdere, fiskere og svampeplukkere med et anerkendelsesværdigt formål.
Hvad med den almindelige borger og hans foldekniv, bliver der taget hensyn til det?

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 13 times

Indlæg af Starling » 21. jul 2015, 18:29

Og hvad med den mand eller kvinde der er på job, og som har brug for en enhåndskniv til udøvelse af sit erhverv ?
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 21. jul 2015, 18:37

Lycon skrev:
HHC skrev:Jeg er overbevist om at jm ikke tør rokke med ørene efter den sidste gang L...

Det er som om der kun er fokus på jægere, spejdere, fiskere og svampeplukkere med et anerkendelsesværdigt formål.
Hvad med den almindelige borger og hans foldekniv, bliver der taget hensyn til det?
Præcist, der er intet der tyder på at der bliver flyttet noget som helst i den rigtige retning, hvad angår EDC knive.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 21. jul 2015, 18:47

Lycon skrev:

Hvis jeg skal komme med et bud på hvad de kommer frem til:

1. Begrebet anerkendelsesværdigt formål defineres skarpere og snævrere - således at der klart defineres nogle situationer/aktiviteter hvor der må bæres kniv. Til gengæld indskærpes det at man ikke må bære kniv under andre omstændigheder. Eller sagt på en anden måde; det "almene" begreb om anerkendelsesværdigt formål erstattes med en klarere, men også langt snævrere, definition.

2. Undtagelsen for foldeknive, uden lås, med en klinge på under 7 cm afskaffes - således at det ikke længere bliver muligt, lovligt, at bære en kniv til daglig. Jeg ved at en sådan ændring står meget højt på politiets ønskeliste - og mistænker hele denne affære for (i hvert fald til dels) at bunde i et forsøg, fra politiets side, på at fremprovokere en situation hvor en ændring af knivloven er nødvendig, således at man lige kan smutte denne ændring med også.

3. Det defineres klarere hvornår en kniv er enhåndsbetjent - i bedste fald opstilles der en række objektive kriterier med udgangspunkt i knivens konstruktion. Vi skal ikke regne med noget som bare ligner en lempelse henimod enhåndbetjente knive, ikke engang til erhvervsbrug eller særlige sportsgrene.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 21. jul 2015, 20:06

Mange af dem som sidder højt i vores politi er nogle forbandede kællinger der slikker deres overordnede i røven for fuld gas og kun arbejder på at få nogle tal til at passe. Lad os få privatiseret politiet så vi kan få et politi der udelukkende vil hjælpe den befolkning der er til stede og er lovlydige, men derimod slår hårdt ned på folk der har bevist at de ikke er til gavn for samfundet og ikke kan indrette sig under et danmark som er retfærdigt, alt andet er åndsvagt i mine øjne!

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 21. jul 2015, 20:16

Ja, det virker som om politiet har glemt deres vigtigste mission; at hjælpe befolkningen.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 21. jul 2015, 20:18

Damn du er en pessimist Elbæk;).....du har jo nok ret, men mit humør fik lige et hak af det indlæg:(

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

dksith
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 4 times

Indlæg af dksith » 21. jul 2015, 20:23

LapuaMagnum skrev:Mange af dem som sidder højt i vores politi er nogle forbandede kællinger der slikker deres overordnede i røven for fuld gas og kun arbejder på at få nogle tal til at passe. Lad os få privatiseret politiet så vi kan få et politi der udelukkende vil hjælpe den befolkning der er til stede og er lovlydige, men derimod slår hårdt ned på folk der har bevist at de ikke er til gavn for samfundet og ikke kan indrette sig under et danmark som er retfærdigt, alt andet er åndsvagt i mine øjne!

mvh

Nu er det jo ikke politiet der laver lovene i dette... :smile:

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 21. jul 2015, 20:25

Elbæk skrev:2. Undtagelsen for foldeknive, uden lås, med en klinge på under 7 cm afskaffes - således at det ikke længere bliver muligt, lovligt, at bære en kniv til daglig. Jeg ved at en sådan ændring står meget højt på politiets ønskeliste - og mistænker hele denne affære for (i hvert fald til dels) at bunde i et forsøg, fra politiets side, på at fremprovokere en situation hvor en ændring af knivloven er nødvendig, således at man lige kan smutte denne ændring med også.
Det ville på ingen måde undre mig.
Den lov bliver ikke ændret til noget bedre.
Man kan kun een ting inde fra borgen;
Forsøge at forbyde sig ud af problemer.
Og har man selv skidt i nælderne, tja, så forbyder man blot nælderne!
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Tangloppen
Platin Member
Platin Member
Interesser: Dimser der ser i mørket...
Geografisk sted: Odense.
Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Indlæg af Tangloppen » 21. jul 2015, 20:26

Eneste forventning jeg har til en ændring af den nuværende "knivlov", er vel en skærpelse.

Syntes alting i dette samfund går den vej. Såfremt det er afgifter, stiger de, er det regler, skærpes de.
Regler for reglernes skyld.
Rigtige mænd skyder med 76 mm luftgevær!
Spejlhjerne af Guds nåde!

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 21. jul 2015, 20:29

dksith skrev:Nu er det jo ikke politiet der laver lovene i dette... :smile:
Det behøves ikke.
"De" når langt med selvgestaltede forordninger og regler.
Det kan sagtens praktiseres i mange år, lige indtil een eller anden
ihærdig og lovkyndig borger modsætter sig og skaber lidt ballade.
...bagefter finder man på noget andet.
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Has thanked: 395 times
Been thanked: 105 times

Indlæg af LapuaMagnum » 21. jul 2015, 20:44

dksith skrev:
LapuaMagnum skrev:Mange af dem som sidder højt i vores politi er nogle forbandede kællinger der slikker deres overordnede i røven for fuld gas og kun arbejder på at få nogle tal til at passe. Lad os få privatiseret politiet så vi kan få et politi der udelukkende vil hjælpe den befolkning der er til stede og er lovlydige, men derimod slår hårdt ned på folk der har bevist at de ikke er til gavn for samfundet og ikke kan indrette sig under et danmark som er retfærdigt, alt andet er åndsvagt i mine øjne!

mvh

Nu er det jo ikke politiet der laver lovene i dette... :smile:
Det har du helt ret i, men det er stadig dem som fortolker loven og bruger ressource imod en lovlydig borger. Det bliver aldrig godt før lovgivning er simpel og ikke til at tage fejl af men den tid tænker jeg ikke kommer.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

Brugeravatar
Lycon
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 21. jul 2015, 20:54

Starling skrev:Og hvad med den mand eller kvinde der er på job, og som har brug for en enhåndskniv til udøvelse af sit erhverv ?
De har jo besluttet at der ikke findes noget anerkendelsesværdigt formål for énhåndsbetjente knive, så den mulighed kan vi glemme. Deres argument vil være at så må du medbringe en dolk, den er énhåndsbetjent, og fuld lovlig når det er erhvervsmæssigt, eller anerkendelsesværdigt.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 21. jul 2015, 20:57

Holten101 skrev:Damn du er en pessimist Elbæk;).....du har jo nok ret, men mit humør fik lige et hak af det indlæg:(

Cheers
Jeg vil elske at tage fejl... Men al den erfaring jeg har, som våbensamler, skytte, WMA udøver, re-enactor, friluftsmenneske, spejder, jæger og ekspedient i outdoor-/jagt-/fiskeri forretninger, siger mig at det, som den absolutte hovedregel, kun går én vej mht. frilufts- og våbeninteresserede menneskers mulighed for at udøve deres traditionelle interesser her i landet.
dksith skrev:Nu er det jo ikke politiet der laver lovene i dette... :smile:
Nej, men det er politiet og justitsministeriet som er blevet bedt om at komme med en anbefaling til hvordan en ny lov kan udformes - og det er, når det kommer til våbenloven, oftest sådan at politikerne følger politiets anbefalinger til punkt og prikke.
Politiet er et firma, hvis succes måles gennem sterile opklaringskvoter - med dertilhørende bonusordninger til politidirektørerne. Flere forbud betyder flere politiforretninger - hvilket igen betyder flere krydser de rigtige steder på opklaringskvoterne. Politiets stigende fokus på offerløs kriminalitet er et tydeligt symptom på at politiet har flyttet deres fokus, fra at beskytte den almene lovlydige borger samt opklare personfarlig og økonomisk kriminalitet, henimod at koncentrere sig mere om opgaver hvor man kan udskrive mange bøder for banale forseelser.
For den enkelte betjent kan det, har jeg ladet mig forstå, være frustrerende ikke at kunne konfiskere en "gadelovlig" kniv fra en kendt kriminel - men at det, for et skræmmende stort antal af de betjente jeg har diskuteret problemstillingen med, er helt naturligt at reaktionen på dette bør være et generelt forbud, skræmmer mig overordentligt meget! Fordi det, i mine øjne, er et klart symbol på at den almene betjent i stigende grad ikke skelner mellem den bevidst kriminelle borger (mindretallet) og den lovlydige borger (flertallet).
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 951 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 21. jul 2015, 21:33

Elbæk skrev:Jeg vil elske at tage fejl... Men al den erfaring jeg har, som våbensamler, skytte, WMA udøver, re-enactor, friluftsmenneske, spejder, jæger og ekspedient i outdoor-/jagt-/fiskeri forretninger, siger mig at det, som den absolutte hovedregel, kun går én vej mht. frilufts- og våbeninteresserede menneskers mulighed for at udøve deres traditionelle interesser her i landet.
Jeg TROR du kommer til at tage fejl.
Og jeg er ikke så meget sortseer som du. I den tid jeg har været skytte (ca. 14 år) er IPSC blevet lovligt, og vore pistolkalibre er ikke længere op til 9mm, men nu reelt op til .45. Der ER altså sket udvidelser undervejs! Kaliber udvidelsen, som var meget væsentlig for mig som IPSC skytte, var jeg også meget skeptisk overfor - indtil det viste sig, at JM faktisk er ganske forstandige mennesker, som kan forholde sig til dokumentation og argumentation, og kan træffe informerede afgørelser.

Selvfølgelig skal RP's indstilling da nærlæses først, for at man kan forholde sig til det. Men det betyder absolut ikke at JM ikke kan tænke selvstændigt, og det politiske incitament, til at vise handlekraft i en sag, der påviseligt har haft en signifikant del af befolkningens bevågenhed, er jo til stede. Det er jo kun derfor at fremtrædende politikere bevidst holder sagen i live via medierne.

Jeg tror der kommer en fornuftig udgang af sagen. En der rammer folk med ufine hensigter, men ikke i nævneværdig grad rammer lovlydige borgere. Det er farligt at komme med den slags udmeldinger som Søren Pind og Mette Frederiksen er kommet med, hvis resultatet ikke reelt løser problemet, så jeg tyder det, at de kommer med udmeldingerne, som at de selv tror på de kan nå et tilfredsstillende resultat.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 21. jul 2015, 21:34

Fast Fumble skrev:
Elbæk skrev:Jeg vil elske at tage fejl... Men al den erfaring jeg har, som våbensamler, skytte, WMA udøver, re-enactor, friluftsmenneske, spejder, jæger og ekspedient i outdoor-/jagt-/fiskeri forretninger, siger mig at det, som den absolutte hovedregel, kun går én vej mht. frilufts- og våbeninteresserede menneskers mulighed for at udøve deres traditionelle interesser her i landet.
Jeg TROR du kommer til at tage fejl.
Og jeg er ikke så meget sortseer som du. I den tid jeg har været skytte (ca. 14 år) er IPSC blevet lovligt, og vore pistolkalibre er ikke længere op til 9mm, men nu reelt op til .45. Der ER altså sket udvidelser undervejs! Kaliber udvidelsen, som var meget væsentlig for mig som IPSC skytte, var jeg også meget skeptisk overfor - indtil det viste sig, at JM faktisk er ganske forstandige mennesker, som kan forholde sig til dokumentation og argumentation, og kan træffe informerede afgørelser.

Selvfølgelig skal RP's indstilling da nærlæses først, for at man kan forholde sig til det. Men det betyder absolut ikke at JM ikke kan tænke selvstændigt, og det politiske incitament, til at vise handlekraft i en sag, der påviseligt har haft en signifikant del af befolkningens bevågenhed, er jo til stede. Det er jo kun derfor at fremtrædende politikere bevidst holder sagen i live via medierne.

Jeg tror der kommer en fornuftig udgang af sagen. En der rammer folk med ufine hensigter, men ikke i nævneværdig grad rammer lovlydige borgere. Det er farligt at komme med den slags udmeldinger som Søren Pind og Mette Frederiksen er kommet med, hvis resultatet ikke reelt løser problemet, så jeg tyder det, at de kommer med udmeldingerne, som at de selv tror på de kan nå et tilfredsstillende resultat.
Jeg håber du får ret...

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 21. jul 2015, 21:41

De der har Facebook kunne jo poste følgende:
Det bliver spændende om det vil lykkes justitsminister Søren Pind at genvinde lidt af den tabte frihed for borgerne i forbindelse med knivloven.

Nordisk Våbenforum leverede i 2011 en række argumenter for liberalisering af knivloven - og forudsagde bl.a. at definitionen af 'enhåndsbetjent' var uklar.

Forhåbentligt bliver det igen muligt for helt almindelige borgere, at have en lommekniv med sig uden på forhånd at skulle tænke på, om man nu er spejder, jæger, svampeplukker eller blot foretrækker sine æbler uden skræl.

I forhold til våbenlovgivningen – og i dette tilfælde våbenlovens knivforbud – skal der udvises mere tolerance, mere respekt og mere frihed for den enkelte borger under ansvar.

http://www.timelapse.dk/misc/NVF_hoerin ... nivlov.pdf

‪#‎SørenPind‬
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 150 times
Been thanked: 295 times

Indlæg af Raptor357 » 21. jul 2015, 23:00

Lycon skrev:
Starling skrev:Og hvad med den mand eller kvinde der er på job, og som har brug for en enhåndskniv til udøvelse af sit erhverv ?
De har jo besluttet at der ikke findes noget anerkendelsesværdigt formål for énhåndsbetjente knive, så den mulighed kan vi glemme. Deres argument vil være at så må du medbringe en dolk, den er énhåndsbetjent, og fuld lovlig når det er erhvervsmæssigt, eller anerkendelsesværdigt.
Som maste klatrer er tilladelse til enhåndsbetjent kniv mulig.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 22. jul 2015, 00:15

Raptor357 skrev:
Lycon skrev:
Som maste klatrer er tilladelse til enhåndsbetjent kniv mulig.
Har du et konkret eksempel på at det er forekommet?

Jeg har hørt om det før, men er aldrig blevet præsenteret for noget konkret.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 262 times

Indlæg af T-REX » 22. jul 2015, 04:38

Jeg ved ikke om man KAN få tilladelse.

Men i AMU materialet, for uddannelse til "Erhvervsmæssig træklatring" (2013) står der lidt....

Under "2.4 Redning af nødstedt klatrer" på side 24:
Udstyr til redning
Jordmanden skal have et komplet klatresæt til rådighed inkl. et klatrereb
(der er langt nok), et ottetal, klatresporer, en enhåndsbetjent kniv, enhåndsbetjent
kompresforbinding og en førstehjælpskasse.
Og i tabellen på side 29
Håndsav er sikkerhedsudstyr og skal altid medbringes. + evt. en
enhåndsbetjent kniv.
http://ign.ku.dk/efteruddannelse-kurser ... g_2013.pdf

MEN: der står INTET om, at det skal være en Enhåndsbetjent FOLDEKNIV. Der står bare Enhåndsbetjent kniv.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Besvar