Tilladelse til mere en 1 stk halvauto salonriffel?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Jensen84
Silver Member
Silver Member
Interesser: Hagljagt og PCP.
Geografisk sted: Syd og sønderjylland.
Been thanked: 3 times

Tilladelse til mere en 1 stk halvauto salonriffel?

Indlæg af Jensen84 » 17. aug 2015, 13:40

Hej.

Jeg har i sidste uge indsendt en ansøgning på en ældre winchester halvauto med rør mag.
Jeg indsendte en mere her i lørdags på en ruger 10/22.

Jeg kommer i tanke om at jeg havde lavet en fejl og ville ringe idag for at få den ændret.

Damen nævner at jeg kun må have 1 stk halvauto inden for samme kaliber og jeg ber om en reference til lovteksten hvor det står.
Jeg påtænker at sælge winchesteren det planlagde jeg ihvertfald da jeg ansøgte om rugeren.

Jeg fandt emnet omtalt her på siden i en anden tråd:
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... Auto+antal

Hvor der linkes til samme udtalelse fra RP som damen stak mig i telefonen efter 7-10 minutters ventetid.

Jeg mener at i den tekst. Paragraf 19.
At de omtaler halvautomatiske rifler der er beregnet til jagt og permanent kastereret til 2 skud.
Jeg har jo søgt "anvendelse: andet" og skrevet at de skal bruges til rågeregulering og træning.

Ydermere skrev jeg at jeg vil have tilladelse til 5000 patroner.

Jeg fik at vide jeg ville blive kontaktet og bedt om at redegøre for at eje 2 stk halvauto i samme kaliber. Og de skal nok få deres redegørelse ;) (ideer til argumenter har jeg nogen stykker af men hvis i sidder med nogen så sig endelig til)

I øvrigt så står der i bekendtgørelsen for våben under paragraf 8 (mener jeg det er) at man må have op til 25 stk våben og 10 særligt farlige våben.

Så mener jeg jo at jeg må have op til 10 halvautoer hvis jeg ønsker og at våbenkontoret ikke skal blande sig i om jeg har flere i samme kaliber???
Senest rettet af Refraktorius 17. aug 2015, 15:12, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift præciseret

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Re: Tilladelse til mere en 1 stk halvauto salonriffel.

Indlæg af Mapzter » 17. aug 2015, 14:51

Jensen84 skrev:I øvrigt så står der i bekendtgørelsen for våben under paragraf 8 (mener jeg det er) at man må have op til 25 stk våben og 10 særligt farlige våben.
Nej. Der står kun hvordan opbevaringskravene er. Du må gerne ha' flere hvis du opbevarer dem efter reglerne (en1143-1 grade 1 eller tilsvarende og alarm).
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Jensen84
Silver Member
Silver Member

Re: Tilladelse til mere en 1 stk halvauto salonriffel.

Indlæg af Jensen84 » 17. aug 2015, 15:11

Mapzter skrev:
Jensen84 skrev:I øvrigt så står der i bekendtgørelsen for våben under paragraf 8 (mener jeg det er) at man må have op til 25 stk våben og 10 særligt farlige våben.
Nej. Der står kun hvordan opbevaringskravene er. Du må gerne ha' flere hvis du opbevarer dem efter reglerne (en1143-1 grade 1 eller tilsvarende og alarm).
Det ville være super godt hvis du sad i ACV og behandlede mine våben ansøgninger [emoji2][emoji106]

Problemer er at dem på kontoret deroppe har en anden mening.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Re: Afslag på:Tilladelse til mere en 1 stk halvauto salonrif

Indlæg af Refraktorius » 17. aug 2015, 15:14

Deres mening er egentlig ligegyldig.

De skal administrere efter lovens bogstav.
:???:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Jensen84
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Jensen84 » 17. aug 2015, 15:36

Refraktorius skrev:Deres mening er egentlig ligegyldig.

De skal administrere efter lovens bogstav.
:???:
Det er så sandt som det er sagt. Men i RP brevet står der skrevet noget om at man ikke kan have brug for mere end 1 stk. Desuden læser jeg det som var det til jagtbrug...
Derfor er det vi er lidt ude i en gråzone så jeg tænker på at det bliver afgjort ved en masse referencer til lovteksten fra min side - selvfølgelig med henblik på at stille brevet op som den gråzone det er

Jensen84
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Jensen84 » 17. aug 2015, 15:40

Admin - min overskrift er ændret til noget forkert. Jeg har ikke fået afslag endnu.
Jeg er kun blevet fortalt over telefonen at de regner med at give afslag med mindre jeg har en rigtig god grund til at eje 2...

Thorkild K
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydning med historiske våben
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Tilladelse til mere en 1 stk halvauto salonriffel?

Indlæg af Thorkild K » 2. sep 2015, 21:41

Det er vist meget op til, hvem der sidder på kontoret den dag tilladelsen gives.
Jeg har selv 3 US. Carabin, hvor to af dem er halvautomater. Herudover havde jeg engang en Garand i 3006 og en woodmaster også i 3006 begge var halvautomatisk. Jeg solgte min woodmaster og ville købe en m14 istedet.
Den fik jeg afslag på, da den var i 308win og derfor i samme kaliberklasse som min Garand.
Jeg har aldrig kunne finde noget i lovgivningen, der siger man kun må have en halvautomatisk riffel i hver sin kaliberklasse.
Men man kan håbe på, at der sker en mere ensartet sagsbehandling nu.
Jeg venter i øvrigt lige nu på svar på en tilladelse til en AR15. Den skulle efter min mening være en anden kaliberklasse end Us. Carabin. Ansøgning blev sendt i februar. Så det kræver tålmodighed i disse sager.
Hvilken kugle byder du uventede gæster?

Besvar