Hej Alle
Er der nogen herinde der har forstand på lovstof når det kommer til landbrugsjord op til fredsskov?
Jeg er nemlig godt og grundig forvirret. Jeg er ved at se på at købe hus, og i den forbindelse ser jeg på ejendomme med jord til med henblik på jagt.
Nu har jeg så fundet en mulig ejendom. Den har en 3,5ha stor martrikkel med i købet, som både grænser op til ejendommen, og til en statsskov, altså fredsskov.
Hvis jeg har forstået det korrekt, så er der landbrugspligt på jord over 2ha, og der er en beskyttelses linje på 300m ud fra fredsskov. Men hvad må jeg så på dette stykke jord, hvis jeg evt. køber det?
Jeg vil jo gerne skabe en god lille jagtmark til mig selv. Med lidt beplantning og måske en sø.
En sø skal man jo altid søge tilladelse til ved kommunen, men kan man overhovedet håbe på, at få sådan en tilladelse på et stykke jord som det jeg har beskrevet?
Og hvad med beplantning? Så vidt jeg kan forstå udfra denne lovs paragraf 4 https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=127158
Så må jeg gerne lave en lille beplantning på 0,5ha, plante en skov, eller lade det stå og gro, så længe jeg sørger for, at der kun vokser relativ lav bevoksning. Alt det lyder jo som noget man kunne få et godt stykke jord ud af. Et sted kunne man plante 0,5ha buske mv. Lidt herfra anlægge en sø, og enten lade resten stå hen og holde træer nede eller plante skov.
Men skal jeg søge tilladelse for at gøre alt dette? Og hvor skal jeg søge? Her tænker jeg også på, at jeg er indenfor beskyttelseslinjen fra fredsskoven i hvert fald på noget af jorden.
Og skal jeg lave det hele på èn gang eller må jeg gerne lige plante fem træer der, og lidt buske der, og så plante lidt mere f.eks. to år senere?
Jeg er helt forvirret. Jeg ønsker jo ikke, at stå med et hus med jord til der er ubrugeligt. Kan man bare lade jorden stå til (og holde det lavtbevokset) og så plante nogle træer af og til, eller skal jeg søge kommunen om tilladelse til hvert enkelt træ? Og må jeg bare sådan uden videre gå fra agerjord til eng med træer, eller skal jeg også søge om det?
Ja, spørgsmålet er vel egentlig, hvordan får man god jagtjord på lovlig vis, når man køber hus med jord til?
Både inden for og udenfor beskyttelseszonen af fredsskov. (Jeg tænker, at jeg nemt kunne komme til at skulle se på et andet hus med jord til et andet sted) ;-)
På forhånd mange tak for jeres hjælp
Landbrudspligt og jord grænsende til fredskov, hvad må man?
- Bessie4ever
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: rifler,hjemmeladning
- Geografisk sted: Øvre Sydjylland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 23 times
Re: Landbrudspligt og jord grænsende til fredskov, hvad må m
Man kan ikke generalisere sig til at der er lanbrugspligt på egendommen over 2HA.
Det kan også godt ha status som parcelhus, så bliver man bare flået i egndomsskat
Det kan også godt ha status som parcelhus, så bliver man bare flået i egndomsskat
Perfect! Thats is good enough for me
- Fnulle
- Bronze Member
- Interesser: Natur(Jagt), Historie
- Geografisk sted: Midtjylland, Salling
Hej Bessie
slår man adressen op på et martrikkelkort er begge martrikler jeg for tiden ser på noteret som landburgsejendom
slår man adressen op på et martrikkelkort er begge martrikler jeg for tiden ser på noteret som landburgsejendom
GÆT THU SHE CHOPPER!
- Bessie4ever
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: rifler,hjemmeladning
- Geografisk sted: Øvre Sydjylland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 23 times
Hvis du ikke søger tilskud til f.eks brak så mener jeg ikke du er under lagt restriktioner. Men der kommer nok nogle på banen som har fakta. Jeg har selv 5.5ha have :-)Fnulle skrev:Hej Bessie
Perfect! Thats is good enough for me
- Wildlife
- This member is
- Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 189 times
- Been thanked: 163 times
- Kontakt:
Og grænsen for parcelhus-beskatning er så vidt jeg husker på ejendomme op til 5,2 ha og derover regnes det for landbrug med lavere ejendomsskatter men beskatning af gevinst ved salg?Bessie4ever skrev:Hvis du ikke søger tilskud til f.eks brak så mener jeg ikke du er under lagt restriktioner. Men der kommer nok nogle på banen som har fakta. Jeg har selv 5.5ha have :-)Fnulle skrev:Hej Bessie

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."