Spørgsmålet har været oppe at vende flere gange, både på NVF og på skydebanerne rundt omkring.
Fortolkningerne har været mange, gående fra at det KUN er personer der har tilladelse til jagtvåbnet, der må benytte/affyre det til at andre gerne måtte benytte våbnet, så længe våbnets ejer havde opsyn med det.
Bl.a. mener kritiske elementer på KSC, at jeg er en forbryder, hvis jeg lader andre prøve min jagtriffel, på deres baner, hvis jeg ikke er DJF-riffelinstruktør.
Kernen i spørgsmålet er fortolkningen af begreberne "overladelse" og "overdragelse".
Derfor sendte jeg (medio august) nedenstående forespørgsel til Administrativt Center Øst (ACØ)...
I dag kom svaret så:Jeg skrev:"Til rette vedkommende ved Administrativt Center Øst.
Undertegnede er, ved flere lejligheder og af flere personer (herunder skytter, jægere og tilsynsførende personale på skydeanlæg), blevet præsenteret for forskellige fortolkninger af Våbenbekendtgørelsens bestemmelser om hhv. "overladelse" og "overdragelse" af skydevåben.
Sædvanligvis anvendes de to begreber, i følgende betydninger:
Overdragelse* (i forhold til en fysisk, rørlig ting):
• Afståelse af et ejerskab af et formuegode/overdragelse af ejendomsretten.
Overladelse** (i forhold til en fysisk, rørlig ting):
• At give noget i nogens varetægt eller at betro nogen omsorgen for noget.
Tvivl om korrekt fortolkning af ovenstående begreber, i forhold til bekendtgørelsen opstår ofte, men ikke udelukkende, i forbindelse med eks. salg/afhændelse af jagtvåben fra én jæger til en anden.
Det forudsættes, i nedendtående eksempel, at det relevante våben er indregistreret til jagtbrug, via politiets cetrale våbenregister og lovligt kan anvendes hertil.
Spørgsmål:
Hvis en person (herefter benævnt person A) ønsker at afhænde/sælge et jagtvåben til en anden person (herefter benævnt person B) vil det da være i overensstemmelse med våbenbekendtgørelsens bestemmelser om "overdragelse eller overladelse til andre" at person A tillader person B at benytte/afprøve Person A's jagtvåben, under forudsætning af, at person A holder person B under konstant opsyn og befinder sig i Person B (og våbnets) umiddelbare nærhed?
For dette taler at:
1. Før der er sket "overdragelse" skal ejendomsretten, til våbnet, være overgået fra person A til person B, hvilket, i anvendte eksempel, ikke er tilfældet.
2. Før der er sket "overladelse", skal person A have givet person B våbnet i sin varetægt. En varetægt som person A, med rimelighed kan siges at have våbnet i, så længe han/hun er tilstede.
Må jeg, med andre ord, lade en person benytte/afprøve mit jagtvåben, eks. i forbindelse med et forestående salg, såfremt dette sker under mit konstante opsyn, uden derved at have overtrådt gældende regler for overladelse/overdragelse af jagtvåben?
Såfremt jeg ikke lovligt kan gøre dette, kan politiet da anvise en alternativ løsning, der tillader ovennævnte afprøvning?
Kilde
* http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=overdrage
** http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=overlade
Mvh.
Mig"
Selvom svaret starter lidt kryptisk og orakel-agtigt med en henvisning til, hvor jeg selv kan finde svaretACØ skrev: "Jeg skal indledningsvist beklage den lange responstid på din henvendelse.
Du finder svaret på dine spørgsmål i våbenlovens § 2.
Der står det, at det kræver tilladelse til det pågældende våben, såfremt det skal overdrages til andre. Det kræver ligeledes tilladelse til våbnet, såfremt det overlades til andre, eksempelvist som et lån.
Jeg kan dog ikke forestille mig, at hvis du lader en eventuel køber prøveskyde din riffel, mens du er tilstede, at du vil kunne blive dømt for overtrædelse af våbenlovens § 2. Muligheden er i hvert fald meget teoretisk.
Jeg kan derfor ikke anvise andre løsninger end den du selv anfører, og finder det også inden for fornuftens grænser.
Med venlig hilsen
Venlig sektionsleder hos ACØ"

Nu ved jeg godt at det kan være farligt at fæste ubetinget lidt til administrative udtalelser af dén slags, da det, i yderste konsekvens er en sag mellem mig og en dommer, og at jeg ikke nødvendigvis slipper udenom, ved at pege fingre ad politiet og henvise til, at de sagde at der var fri leg i gården. Men jeg synes at det er dejligt at vi, trods alt, fra tid til anden får nogle fornuftige og forstående udtalelser fra politiet og at de faktisk lader til at sætte sig ind i tingene før de svarer.
Så en