Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår....

Her kan alt om jagt, vildtpleje og naturoplevelser diskuteres og erfaringer udveksles.
Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår....

Indlæg af MadsenRex » 19. okt 2015, 03:36

Jeg bliver ret tit mødt med alle mulige regler og holdninger til, hvad der må skydes, hvordan det skal skydes, hvilket tøj man skal have på, hvilket gevær til hvad osv.

Og jeg må nok sige, at jeg efter godt 30 år som jæger med og uden jagttegn(Man gik ikke så meget op i jagttegn da jeg var knægt) så er jeg begyndt at føle mig som fejlcastet til det der jægerhalløj.

Først og fremmest fordi jeg er går i det tøj der passer mig når jeg er på jagt, det være sig alt fra max camo, til max et par gummistøvler og et par shorts.

Jeg er jo bonderøv af rang, men er desværre også blevet farvet af, at min matrikkel nu er beliggende på østerbro, samt en del år i forsvaret.
Problemet for mig er, at jeg aldrig rigtig har følt behov for at spørge nogen om hvad jeg skulle have på, jeg anså det netop for min egen sag, at have lige netop det på, som jeg tilfældigvis havde valgt den dag.
Men nu hvor alle snart går på jagt, så bliver jeg ofte mødt med lidt hævet øjenbryn, og dybe suk, når jeg kommer anstigende i fuld camo ornat på skydebanen. Derimod forfindes der kun lovprisninger over for folk der er marineret i tweed og andre beklædningsgenstande og kvaster, og gerne i de hersens højrøde farver, der har fundet sit udspring fra den engelske adel.

Og fred være med det, folk kunne da gå med røven bar for min skyld, men hvorfor er det lige folk i camo der nu er i bad standing!?

Så er der holdningen til at skyde en spidshjort eller en buk i bast, det må man pludselig heller ikke mere. Og hvis du vælger at skyde den på halsen, ja så burde du indlægges!
Alene det at skyde en rå, er blevet til noget man bare gør, uden rigtig at nævne det til nogen, da det jo er lidt fjollet. Men nævner man det, kommer der altid lange forklaringer om, at det var et dårligt dyr, det skulle skydes fra, eller at det nok var bedst det bare blev skudt.
Jeg høre også meget sjældent, at råen simpelthen var så flot, god foderstand, brækket vægt på 20 kg. Næ, det gider man ikke, så hellere tælle points på en opsats, fra en gammel buk der er sej som læder og ikke værd at æde. Men øverst på vildparade skald en da ligge, og et enkelt trut bliver et da også til. Alt i mens folk lovpriser den flotte opsats. Jeg tænker altid, i ligestillingens navn, hvad helvede har råen nu gjort!?

Så kommer vi til jagtetik. Jægerforbundet skrev indtil fornyeligt på deres hjemmeside, at alt vildt skal behandles med respekt, og man må ikke gå ind over vildtet, og ikke smide rundt med det. Og det er jeg helt enig i. De skriver også at man ikke skal skyde mere end man kan bruge/spise. Og her er det så, at jeg intet fatter!? De kære deltager på diverse fasanslagterijagter må godt nok have en stor appetit og ditto fryser. Og etikken ryger da også af helvedes til, når de efter endt parrade, så samler alt vildt sammen i en bunke, og lader en vildthandler afhente det der er pænt og ikke skudt i stykker. For have det med hjem, det skal de ikke nyde noget af.

Ak og ve, hvis den jæger, der har fundet sig et godt jagtsæt i camo, som går ud og skyder en buk i bast, hænger det gode minde på væggen, og kødet i fryseren, og drikker en kold øl i tilfredshed over at han selv har skudt, brækket, og lagt dyret i fryseren, og sender en invitation til naboen, til en ordentlig gang vildtgryde.

Min konklusion er, at jeg på ingen måde forstår, hvorfor eksempelvis en snothvalp med 5 jagter bag sig, skal begynde at fortælle mig og andre, hvad der er rigtig og forkert jagt, og hvordan det forholder sig i forskellige situationer, når jeg har hår i røven der sammenlagt har været længere tid på jagt, end hans alt vidende sjæl, at trukket vejret på denne jord.

For hvorfor kan vi ikke bare nyde den form for jagt som man som person synes om, uden at hige efter at få smagsdommerlicens, og rende rundt og være etik og mode politi konstant.

Er der andre herinde end mig, der bare synes det hele er blevet så fandes korrekt og etisk, at man hele tiden skal passe på havd man siger til hvem, når det kommer til jagt?


Nok fra mig, jeg vil snart hjem og i seng...

Mojn!

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Unknown » 19. okt 2015, 05:01

Engang for mange år siden så jeg ned på folk i camouflage tøj og ikke knækbare bøsser samt rustfrie rifler og plasticskæfter.
Hold da op hvor jeg har været snævert synet engang.
Når man bliver ældre bliver nogen af os klogere og visere. Mens andre blot bliver nogle ubehagelige personer jeg ikke har lyst til at omgås. I dag kigger jeg efter oprindelig glæde og en god barnlig nysgerrighed for at finde ligeværdige at hænge ud med. Vennerne bliver færre men dem der bliver tilbage er de rigtige. Samtidig så begræder jeg de potentielle venskaber jeg har mistet i min snævertsynethed.

Har tit fundet mig til rette på riffelbanen hos den grønne jæger med alt det forkerte grej. Han behøvede lidt hjælp for at få skudt riflen ind. Lære en god skydestiling eller blot en snak for at dulme nerverne. At riflen så ikke behøver at blive renset når jeg kommer hjem er vel min bod til fortidens synder.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Buffalo
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 437
Tilmeldt: 12. okt 2007, 14:12
Interesser: Jagt, Fiskeri og Foto.
Geografisk sted: NNW for Thisted
Has thanked: 15 times
Been thanked: 21 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Buffalo » 19. okt 2015, 06:25

MadsenRex vi er flere der deler din holdning :nolisten: vi er ikke velsete blandt alle de der fine folk med truthorn og det hele.
Vi er da heldigvis stadig nogen der går på jagt for jagtens skyld og ik kun for at vise status symboler frem :puke:
Led mig ikke i fristelse , jeg kan godt selv finde vej

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af 308 W » 19. okt 2015, 06:28

Madsen, jeg skal hente endnu et sæt camouflage i dag, så du er ikke alene der [emoji6]

Jeg finder det også besynderligt at andre skal fortælle mig hvad jeg må skyde, hvor det må rammes og på hvilken afstand, hvis det er længere end 25 meter er det skydning.. Suk [emoji52]

Sendt fra min D5803
Billede
Senest rettet af 308 W 19. okt 2015, 14:03, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 5290
Tilmeldt: 27. mar 2013, 15:20
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 971 times
Been thanked: 725 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Kleth » 19. okt 2015, 06:33

Når jeg går på fællesjagt er det i 3 forskellige slags kamuflage og orange vest, det har været meget få kommentarer (og egentligt ingen negative) jeg har fået omkring min påklædning. Jeg har fået flere kommentarer om mine sikkerheds briller, men igen mest godmodigt drilleri.
Før tog jeg min Kahn K200 syntet i sort nylon med på fællesjagterne, flere har troet at det har været en pump eller noget tacticool, men igen har jeg aldrig fået negative kommentarer ud over at nogen altid skal fortælle om hvor dårlige Tyrkiske bøsser ellers er (og jeg er ikke udelt begejstret for den). Nu bruger jeg en fin Simpson Suhl S-S på fællesjagterne, ikke fordi den er pænere, men fordi den falder bedre for mig, har faste rembøjler, giver mig en fladere sigtelinie og er lettere at bære rundt på. Den bøsse får meget ros, ligesom den Liege S-S jeg købte som "skidt-vejrs-bøsse" og fruen annekterede af de samme årsager, som jeg er glad for Simpson Suhl'en (og hun skyder bedre med den end hendes O/U).

Hvad der er vigtigt for mig er ikke tweed eller ej, men sikkerhed, sikkerhed og sikkerhed hvad enten man er i kamuflage eller tweed og jeg har set flere eksempler på at påklædningen ikke garanterer for sikker opførsel. Fællesjagterne er for mig hygge og samvær, men der hvor jeg føler mig som rigtig jæger er enten når jeg sidder med riflen eller går "en tur" med fruen, flapse-vaps og jagtgevær.

Der hvor filmen knækker for mig, er ikke at nogen har et forskelligt syn på moral og etik, men når nogen skal pådutte andre "god moral og etik" dvs. deres egn, ud over de almindelige normer og loven selvfølgeligt. F.eks. med hensyn til afskydning af klovbærende, så forholder jeg mig til Naturstyrelsens og de anbefalinger vi fik på Vildt Sygdomme og Hygiejne kurset, men jeg kunne ikke drømme om at skyde et dyr i brunst.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

HDM
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 68
Tilmeldt: 14. jan 2015, 20:31
Interesser: jagt, genladning
Geografisk sted: sønderjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af HDM » 19. okt 2015, 06:44

Jeg må give dig ret.
Og faktisk, af grunde som du lige har beskrevet, er jeg næsten aldrig på klap-jagt mere. Jeg gider ikke høre andres mening om ditten og datten, og hvorfor gjorde du ikke sådan.

For et par år siden da jeg skulle til riffelprøve, faldt jeg i snak med en gut da vi ventede. Vældig flink, men jeg tænkte; arg er det nu nødvendigt med alt det grej? Han var nemlig klædt i camo og med bipod på sin riffel osv. Jeg tænkte i mit stille sind, ahhhh giv nu bukken en chance. .... i dag et par år senere er det mig der har bipod monteret, er hjemmelader, og drømmer om harkila stelth camo sæt. :smile:
Man skal passe på med ikke at dømme andre :razz:
Du må selv være den forandring, som du ønsker at se i verden.– Mahatma Gandhi

Doole
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 260
Tilmeldt: 6. apr 2015, 21:02
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Faxe
Has thanked: 56 times
Been thanked: 55 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Doole » 19. okt 2015, 07:01

Jeg var i går ude og lede efter ræven. Medbragte min spritnye riffel i kaliber 30.06 og var iklædt min M84 sløret Arktis smock jakke.

I nogle øjne er der mange ting i vejen med det.

Men i min verden tog jeg min bedste riffel til jagt med, den er dejlig let og monteret med den bedste optik.

Med hensyn til beklædning, så har min Arktisjakke fulgt mig igennem forsvaret i en del år.
Den har fire kæmpe cargolommer, en masse mindre lommer, og så er den 100% vand og vindtæt.
Det aldrig lykkedes mig at ødelægge den endnu, så derfor faldt valget naturligvis på den.

Jeg vælger grejet ud fra formålet med anvendelsen. Sidste uge var jeg på fællesjagt, der stod jeg da i mine fine härkila skindbukser og härkila vest. Ikke pga "stil" men i mine øjne er skind bare bedst til tæt skov, det er næsten umuligt at rive i stykker.

Selv forsvaret er kommet frem til at udrustning skal tilpasses den individuelle soldats opgaver.
Og de er jo ikke ligefrem kendt for at være first-movers

Sixpence
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 216
Tilmeldt: 27. sep 2010, 09:23
Interesser: Jagt, skydning og forsvar
Geografisk sted: Vesthimmerland, den nordvestlige del
Has thanked: 2 times
Been thanked: 22 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Sixpence » 19. okt 2015, 09:21

Der er jo mange forskellige holdninger til hvordan man skal være klædt på jagt, hvordan man skal forholde sig til skydning og så videre, men vi skal jo bare huske at det ofte er individuelle holdninger taget ud fra lokale og familiære traditioner.

Personligt har jeg kun et jagtsæt, som jeg bruger til alle former for jagt. Jeg har valgt at gå en smule traditionelt til det, så det er med en god jakke, gode bukser, et par fantastiske gummistøvler og min sixpence (hence the name). Det er ikke for at være fin på den eller fordi det er det eneste rigtige, men udelukkende fordi det er den påklædning man altid har brugt i de jægerkredse jeg har været i forbindelse med.
Det er jo i bund og grund en smagssag for den enkelt. Camo er da lige så fint og formålstjeneligt som alt andet.

I forhold til våben har jeg altid brugt s/s og var så heldig at få en fin engelsk s/s (dog produceret i Birmingham). Så det er bare det jeg er vokset op med, deraf min holdning til hvordan en "rigtig" haglbøsse skal være. Men det er jo igen en smagssag. Tilgengæld har en en ganske fornuftig Tikka T3 Lite som jagtriffel. Det er igen en smagssag.
I forhold til alle andre fine våben der er i verden, så er de selvfølgelig lige rigtige som alt andet.

Etik er en farlig ting at bevæge sig ud i. Det afhænger i bund og grund af hvor man er og hvilke traditioner man har med at gøre. I de gamle konsortier er der nogle traditioner og de er sandsynligvis forskellige fra de traditioner der er nye konsortier, de traditioner man har på sin egen jagt er sandsynligvis forskellige i forhold til traditionerne på nabojagten. Man skal selvfølgelig forholde sig til almen fornuft og sin mavefornemmelse, men ud over det skal vi jo holde traditionen for øje.
Dermed skal det også være sagt, at man skal ikke belære andre om hvad det rigtige er, men derimod diskutere på en gennemtænkt måde hvordan den pågældende jagt skal føre. Og så er det jo op til jagten ejer at beslutte hvordan fællesjagter på hans/hendes jagt skal foregå.

Vi kan nøjes med at koge det ned til essensen af det hele, vi skal respektere hinanden og opføre os ordentligt. Om man bruger camo eller ej, s/s-o/u-halvauto-pump, om man bruger klassisk/tacticool/plast-riffel osv.
Learning by fucking up - Sergent From

I´m just in it for the hat

T. Stensby & Co. 12/70
Tikka T3 Lite 308.
Samt en lille ny CZ

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Indlæg: 5847
Tilmeldt: 29. okt 2004, 03:28
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 108 times
Been thanked: 495 times
Kontakt:

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Mapzter » 19. okt 2015, 09:41

MadsenRex skrev: Min konklusion er, at jeg på ingen måde forstår, hvorfor eksempelvis en snothvalp med 5 jagter bag sig, skal begynde at fortælle mig og andre, hvad der er rigtig og forkert jagt, og hvordan det forholder sig i forskellige situationer, når jeg har hår i røven der sammenlagt har været længere tid på jagt, end hans alt vidende sjæl, at trukket vejret på denne jord.
Madsen, du har altid slået mig som en person der hviler godt i sig selv. Når jeg bliver udsat for noget lignende, så vælger jeg normalt en af to løsninger, enten stille og roligt at forklare den godhjertede sjæl som forsøger at hjælpe mig, at han baserer sin talestrøm på forkerte antagelser, eller også vælger jeg bare at ignorere vedkommende, og søge andet selskab.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 390
Tilmeldt: 15. apr 2012, 20:18
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 88 times
Been thanked: 26 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Kambiri » 19. okt 2015, 09:42

Det handler vel også lidt om at der er gået mode i jagt. For 30 år siden var en nyjæger en 16 årig i termojakke og gummistøvler, idag er en nyjæger (som mig selv) en etableret familiefar i hus med en stationcar i carporten og lidt friværdi der skal bruges "fornuftigt"
At folk føler det er deres ret at kommentere på andet end sikkerhed fortæller vel mest om dem selv, jeg vælger selv at undgå den slags mennesker og den negative energi de slæber med sig!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Brugeravatar
Nic
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 176
Tilmeldt: 8. dec 2011, 21:58
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Lolland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 8 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Nic » 19. okt 2015, 09:43

Jeg stemmer også ind med camotøj på jagt.
Det har jeg det troet alt bedst med, fatter ikke de bøvhoveder der skal ligne den engelske adel når de er på jagt.

Jeg foretrækker min halvauto på jagt, men det er ikke tit folk priser den velkommen.
De gange hvor jeg er blevet bedt om at finde en anden bøsse frem har jeg heller kørt hjem igen.
Til trods for at mange af dem jeg har været på jagt med gennem tiderne, har haft væsentlig dårligere våbenhåndtering og skabt farlige situationer til følge.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Indlæg: 9650
Tilmeldt: 22. apr 2010, 22:01
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1721 times
Been thanked: 2146 times
Kontakt:

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Bofhenator » 19. okt 2015, 10:04

Som jeg ser det er tre (i hvert fald) aspekter i det.
1 Hvad er for vildtets skyld
2 Hvad er for egen skyld
3 Hvad er for andres skyld

Ad 1, Ift vildtet ser jeg kun et mål, at dyret lider mindst muligt. Dyret er ligeglad med om det er blevet skudt med hagl eller kugle hvis det er dødt i knaldet og man kunne argumentere for at et dyr der er ramt af et hovedskud uden at være blevet rejst, nok har lidt mindst muligt.

Ad 2, Jagten for min egen skyld er både hvor meget kød der kommer i fryseren, om der kommer et trofæ på væggen, om jeg synes det var etisk at nedlægge dette eller hint dyr og så om oplevelsen har været fed. Her er spørgsmålet så hvor meget jeg vil gå på kompromis med pkt 1 for at opfylde mit eget mål.

Vil jeg feks risikere at rejse vildtet ved at pürsche tættere på fordi det gør jagten mere intens for mig?
Vil jeg gå på haretramp og skyde til mål i bevægelse fordi jeg synes det er en fed jagtform (og står mine evner med en haglbøsse mål med det)?
Hvor skyder jeg dyret og hvorfor? Hovedskud?Bladskud?Trofæ?Kødspild?
Og mon ikke der kunne laves mange flere eksempler, det korte og det lange er at langt de fleste eksempler i virkeligheden strider mod pkt1 i større eller mindre grad.

ad 3, Så er der alt det andet, alt det der er for andres skyld, påklædning, våbenvalg, opførsel. Ideelt ville det aldrig stride mod pkt1 og pkt2, for hvis man kan holde varmen og levere et ordentligt skud burde det være det? Men vi er vel langt hen ad vejen sociale dyr, vi vil gerne passe ind eller passe de andre ind efter os selv? Der kan man vælge at gå på jagt med folk med samme opfattelse og "stil" som en selv eller man kan risikere at få sine holdninger sat på prøve eller modtage en stikpille eller to. Eller naturligvis gå på jagt alene.

Og kogt sammen i det hele er der den lille detalje, som jeg tror Darkside også nævnte, at vi dybest set ikke behøver at gå på jagt for ikke at gå sultne i seng... Vi kan jo bare købe kødet i supermarkedet (som alle jo ved ikke har kostet nogen dyr livet...).

Men...

Jeg elsker kødet! Jeg elsker at have kød med hjem til min kone og min søn, det er der en basal tilfredsstillelse i! Men det er min tilfredsstillelse, dyret er ligeglad. Så jeg går på jagt for min egen skyld, fordi jeg finder tilfredsstillelse ved jagten og det selskab jeg er i når jeg er på jagt og ved at bringe fodder hjem til min lille flok.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af RKN » 19. okt 2015, 10:16

Helt enig Madsen.

Jeg skyder lige så gerne en rå, som en buk. Er den i bast, ja så har den bare ikke nået at feje det af. Deltager i fælles jagter med min kamuflage farvet 12/89 halv automat, i klædt lige nøjagtig det tøj, som jeg finder behageligt at have på. Min bukke riffel ligner noget fra Irak krigen, og der findes intet træ på den [emoji54]
Hvad andre mener er mig totalt ligegyldigt. Jeg er blevet for gammel til og tænke på det. Skulle nogen få ondt i perron 2 over mit tøj eller udstyr, ja så skal de have lov til det.

Afsendt fra det mørke Nordjylland
Denmark
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af C-X » 19. okt 2015, 10:26

Som til enhver anden fest; er der en dresscode, så følger man den. Er der ingen, møder man op i det der behager en og som man kan stå inde for. Er man for sig selv, så kan man rende rundt i bar røv og dolk.

Jeg finder det egentlig ikke svært. Hvis nogen gerne vil have en fasanjagt i skjorte og slips, så for min skyld ingen alarm. Det kan være god jagt uanset.

Hil Kong Henrik!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

JS.Petersen
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 151
Tilmeldt: 5. jul 2009, 19:53
Interesser: Jagt, genladning, skydning
Geografisk sted: Frederikssund
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af JS.Petersen » 19. okt 2015, 10:35

Hej enig Madsen

Men jeg tror også det bygger på hvor man tager jagttegn, jeg tog jagttegn sidste år i en forening hvor man kun kunne går på jagt hvis der står härkila på tøjet, og man skyder med med Sauer, Browning eller Miruko.

Jeg er efterfølgende flyttet hvor de går mere op i at mand og våben passer sammen og man er komfotabel i det tøj man bruger, så betyder det ikke noget om tøjet hedder det ene eller det andet, eller våbene er af det rigtige mærke.
Live to Hunt.
Blaser R8 pro 6mm XC, Delta optical Hd Stryker 5-50x56 ASE-utra jet-z compact lyddæmper
Blaser R8 pro 9.3x62, Swarovski Z6i 1-6x24
Beretta Silver pigeon O/U 12/76
Winchester Waterfowl SX4 12/89
Simson-Suhl 12/70 side by side.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 8. jan 2012, 22:48
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 3318 times
Been thanked: 413 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Kalthoff » 19. okt 2015, 14:13

Jeg husker en efterårsjagt i silende regnvejr.

Jeg havde taget mit bedste sæt regntøj på. Et af de rigtigt gode til flere tusinde kroner, der holder en tør også selv om man er fysisk aktiv.

Det regnsæt er tilfældigvis blåt, jeg bruger det normalt til at cykle til/fra kontoret.

De andre stod i deres "fine jagttøj".

Jeg blev pænt mobbet - med at jeg lignede en "biolog fra naturstyrelsen" osv.

Da dagen var halvt gennemført var jeg stadig tør og glad, mens "mobberne" stod i deres "fine jagttøj" og var våde og frøs og talte om at aflyse eftermiddagens såter og i stedet spise "lang jagtfrokost" indendørs.

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 427
Tilmeldt: 18. maj 2015, 11:52
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 84 times
Been thanked: 102 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af GåsPåGaffelen » 19. okt 2015, 14:36

Jeg synes der er en del fordomme om fællesjagter i denne tråd.

Nu har jeg godt nok kun været med på en fællesjagt, men der var der både herre i fuld militærcamo og drenge i tweed. Ingen blev moppet på den konto. Der var også bøsser med fra 500 kr og op til et stykke over 30.000 (vil jeg gætte på), men der blev ikke sagt noget om nogens.

Jeg må sige at jeg havde et overordentligt positivt indtryk, også selv om der blev blæst med horn (det er sku ret praktisk, at man kan signalere til alle folk at såten starter/slutter).

En fællesjagt er et samarbejde mellem mange folk (og hunde), og derfor giver det god mening at der er nogle regler der skal overholdes. Her er fællesskabet i fokus, frem for individet. At man ikke lige kan forstå grunden til en regel, betyder ikke at der ikke er en, og heller ikke at grunden ikke er god.

Der ud over kan en fællesjagt også være en social begivenhed (fest), og når der er gæster og værter der har lagt et stort stykke arbejde i at festen skal lykkedes, så er det også rimeligt de andre gæsterne gør deres for at det bliver en god fest, dette kan indbefatte gode manerer, god skydning og ikke mindst pæn påklædning.

Ønsker man ikke at deltage i sådanne arrangementer er det HELT OK! Man siger bare nej tak til invitationerne når de kommer. Men respekter venligst de folk der dyrker denne form for jagt og socialt samvær.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 21. jun 2005, 22:36
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 60 times
Been thanked: 140 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af The Yeti » 19. okt 2015, 14:53

Når jeg læser denne tråd virker det på mig som om både dem i camo og dem i tweed har fordomme om hinanden. Jeg jager gerne sammen med både gutten i tweed der gerne så at jeg også syntes det var sagen, ham der vil overbevise mig om at 7mmRM er det eneste rigtige at bruge og bonden i blå kedeldragt. De eneste der ikke siger mig noget er dem uden passion for det de laver.





The Yeti



Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af HappyNanoq » 19. okt 2015, 15:02

Har også oplevet det samme i nogle af de større jagtkonsortier jeg har været med på.

Har nu aldrig rigtig haft andet end standard grønne behagelige jagtbukser, og en skovmandsskjorte eller camouflage-skjorte, samt en oilskin-vest eller -jakke, eller mørkgrøn bomuldsjakke.
Men har lagt mærke til at man ligesom skal "bevise" sig selv på de større jagter, og her går det ikke man kommer i "afvigende" tøj eller med "motorbøsser" (pump eller halvauto) på første jagt - for så kommer man ikke med igen.

Én af mine gamle jagtkammerater kom nemlig altid i iøjnefaldende blå hirtshalshabit (thermokedeldragt).
Men for pokker han kunne skyde - og han forstod at stå stille, samt skød altid lige så meget (eller lidt) som alle os andre. Men hans erfaring drev det normalt også til mere end os andre.


Så det har gjort at jeg ikke rigtig tror på farve/tøj/mønstre - og nogle gange er det faktisk skægt at tage lidt traditionelt tøj på, og den pæne J.P.Sauer&Sohn s/s med på første jagt. Så bliver der nikket anerkendende - og det også til jagter i midt og nord/vestjylland.
Så kan man senere komme i en spraglet sammensætning og ligne en påfugl med halvauto, når man har "bevist sig".


Det er dog virkelig ikke noget jeg gider holde øje med, om jeg "passer ind" - men tager det på og med som jeg føler for.
Om det er tøjet eller s/s vs. halvauto.. det rager mig en papand om jeg kommer med igen. Hvis dét er så vigtigt for dem, så er det ikke det rigtige sted for mig at være til at begynde med.

Har også altid haft min egen lille lommelærke med, med en god whisky - så jeg ikke skal have det sprøjt til Gammel Dansk.
Ellers kan jeg smage det indtil EFTER middagspausen med medbragt smørrebrød. Det er der dog point at hente ved, skal jeg så lige nævne - men i en GOD whisky, som ikke er for røget i smagen, men dog stadig gerne cask strength.
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 11. aug 2012, 23:17
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 114 times
Been thanked: 242 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Senserazer » 19. okt 2015, 15:05

Jeg synes da bare man skal have det på man har lyst til? Min riffel er "ond sort satan af noget taktisk makværk", men i 5..56NATO skyder den nu nok en buk udmærket alligevel... Mit haglgevær er et over/under med træskæfte, så lidt ovre i den lejr er jeg måske også? Ikke s/s, eller antik, bevares.
Den eneste kritik jeg synes man kan være bekendt at rette imod andre (i jagthenseende), er hvis folk opfører sig på en måde, som bringer andre mennesker, eller vildtet, i unødig fare. Er man sikker i at skyde bukken i halsen, så den lægger sig (jeg så en formidabel video med en mand, som konsekvent skød halshvirvlerne over på sit vildt, det var flot skydning), så gør da det.

:razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af TheDarkSide » 19. okt 2015, 15:41

På riffeljagt har jeg en ildelugtende, møgbeskidt, hullet jakke på. Der er ikke andre der ser mig og så længe jeg kan holde lugten af mig selv ud så er det fint. Dyrene skal jo helst ikke lugte mig alligevel.
Min brugsriffel er heller ikke pæn, men dog med træskæfte (nærmere et tilfælde end en bevist handling). I går
tog jeg resolut et stemmejern og skar en flig træ af skæftet, da det sad lidt i vejen for en pal til brundstykket. Jeg er ligeglad med at det ser grimt ud.

På fællesjagter tager jeg rent tøj på. Desuden skal det da se lidt pænt ud, så man ikke ligner en hjemløs anlægsgartner fra Polen. Når jeg bliver inviteret til middag skifter jeg jo også den beskidte t-shirt til en ren t-shirt eller en skjorte. Det er da det lidt mangel pårespekt at møde op til middag eller en fællesjagt i dårlig påklædning.
På en lille uformel jagt med gode jagtkammerater kan man selvfølgelig slække lidt.
Mine haglbøsser er generelt i god stand og pæne. Jeg har dog en o/u jeg bruger til næsten alt undtagen pænere fællesjagter og den er grim og løbende er blanke, da bruneringen er slidt af mange steder. Til finere fællesjagter kommer en af de pæne s/s med, som jeg er mere ømme overfor. Jeg har dog af og til to bøsser med på fællesjagter jeg selv arrangere: En fin til om dagen og den grimme, men solide o/u til andejagten efter solen forlængst er gået ned og stjernene er stået op. Tit er bøssen røget i vandet eller har fået stoppet løbene med mudder og det er jo synd for et pænt våben.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Elbæk » 19. okt 2015, 18:49

Jagt handler rigtig meget om identitet - og en del af det er at være iført tøj som man mener passer med den identitet.

Jeg har solgt jagttøj i snart 10 år. Min erfaring er at folks præferencer inden for jagttøj har væsentligt mere at gøre med identitetsskabelse end det har at gøre med tøjets praktiske egenskaber (selv for dem som påkalder sig at være "rene praktikere", er det i sig selv en identitet). Og, det gælder både dem som går på jagt i taktisk camo, dem som har alt i tweed og alle os andre midt imellem.
Folk klæder sig, lidt firkantet sat op, mere efter hvordan de mener "en rigtig jæger" ser ud, end efter den forhåndenværende jagtform - hvilket også er selve årsagen til at nogle jægere har så travlt med at have en holdning til hvad andre jægere vælger at iklæde sig på jagt. Nogle er ret så perfide i den retning (tro mig; de er endnu værre at betjene i butikken) - men oftest er der blot tale om venskabelige drillerier og lidt hyggelig målen tissemand.

Jeg har rigtig meget forskelligt jagttøj (en erhvervssygdom) - rangerende fra multicam, over realtree, den "sikre grønne" til klassisk tweed, læder og oilskin. Jeg bruger det hele, noget mere end andet - men, i forskellige situationer.
Oftest vil man - når jeg er ude selv eller med et par kammerater - møde mig i læderbukser, grøn army pullover, realtree jakke, cap i kryptek mandrake, lange gummistøvler og med en rygsæk i multicam over skulderen.
Er jeg inviteret til en fællesjagt, så møder jeg op i "det pæne tøj" (læder knickers, skjorte, vest, oilskins frakke, læderstøvler og tweed cap/loden hat) - af respekt for invitationen og traditionen. Jeg er blevet kaldt Prins Henrik flere gange end jeg kan huske - og aldrig har jeg oplevet det som andet en hyggedrilleri og en skjult anerkendelse af at jeg "gør noget ud af det" når jeg deltager i fællesjagter.

Jeg er også en af dem som matcher mit våben til min påklædning - med mindre der er andre faktorer (som f.eks. vejret) som spiller ind. Fordi det synes jeg er sjovt. Ligeledes har jeg, når jeg har en af mine SS med ud, oftest en jagttaske over skulderen - fordi jeg synes at det er sjovt. Det bidrager til min jagtoplevelse :smile:

Jeg har aldrig været på en jagt hvor nogen mødte op i blå kansas - men jeg ville, erkendt, nok studse over det på en inviteret fællesjagt. I min bog har man jagttøj på på jagt, især når det er i kontekst med andre - det handler om respekt for invitationen og traditionerne. Jeg ville, på den anden side, aldrig kommentere på det - blot tænke mit.

Hele diskussionen om jagtetik er vi allerede i gang med; http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=2&t=61697 - så det vil jeg ikke berøre yderligere.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Kajsemand
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 42
Tilmeldt: 19. sep 2013, 16:03
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Been thanked: 5 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Kajsemand » 19. okt 2015, 19:05

Heldigvis er det jo et frit land (lidt frit ihvertfald) man kan jo sige nej tak til at deltage på den slags jagter. Jeg er selv med i et konsortie som er fuldstændigt uformelt og der ser vi alt muligt kluns og vi skyder hvad loven tillader med det som loven tillader, her er manglen på regler en dyd i sig selv, når blot sikkerheden er i orden og loven overholdes.

Og så er det pisse billigt og hamrende hyggeligt :eek:

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 6305
Tilmeldt: 15. okt 2007, 15:01
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 559 times
Been thanked: 1340 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af Elbæk » 19. okt 2015, 19:37

Hvis man fravælger en jagt pga. sin egen forfængelighed - så er man selv ude om at man går glip af en masse fantastiske oplevelser.

Hvis man derimod er i stand til at vise et modicum af respekt for den invitation man har modtaget - bl.a. ved at møde op i passende påklædning - så er man allerede godt på vej til at blive inviteret igen.

Vi taler ikke om at gå fuld påfugl (med mindre man har lyst) - vi taler om at man klæder sig så man udstråler at man sætter pris på den invitation man har modtaget, om det er er med tweed, camo eller klassisk grønt er underordnet - bare det er præsentabelt.

Jeg har heldigvis aldrig personligt oplevet jægere rende rundt og (smags-)dømme hinanden på jagter. Jeg har oplevet venskabelige drillerier - som oftest går ud over dem som er pænest i tøjet :giggle:

Måske har jeg været heldig - eller måske har jeg bare ikke været på nok jagter?

Det konsortium jeg er medlem af er en god blanding af baggrund, alder og erfaring - samt ikke mindst præferencer inden for våben og beklædning; alt lige fra knickers og gamle SSere til fuld camo og pumguns i plastic. Her er en god stemning - og en fælles forståelse for at man møder op i jagttøj, hvilket jagttøj er så, igen, helt op til ens præferencer.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
MadsenRex
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1216
Tilmeldt: 28. aug 2011, 11:12
Interesser: Jagt, ældre våben
Geografisk sted: Ullerup
Has thanked: 455 times
Been thanked: 376 times

Re: Jagtetik, drescode og andre ting som jeg ikke forstår...

Indlæg af MadsenRex » 19. okt 2015, 20:02

Jeg tager heller ikke afstand fra, hvad folk kommer anstigende i, det jeg tager afstand fra, det er, at smagsdommeriet, der i mange tilfælde er blevet altoverskyggende når det kommer til jagt.
Det underlige er, at man ikke bare står sammen som jæger, i stedet for at stå på vej sin højborg og arbejde sammen mod bedre forhold for alle, eksempelvis ved knivloven, fredninger osv.

For mig er det vigtigt at jagten ikke bliver et skydetelt, alene fordi det ikke er klædeligt for jægerne og for det andet fordi det ikke er nødvendigt.

At 10 mand skyder 450 udsatte fasaner og retfærdiggøre det med, at trutte i et horn, tænde lidt fakler, lagt vildtet pænt på række, og så ellers få en vildthandler til at samle bunken op, det rækker min fatteevne ikke til.

Besvar