Hvordan starter man med at magnetfiske? hvad skal man have?

Et forum til os der har detektering som hobby eller erhverv, og gerne vil vise fundne ting frem, eller har spørgsmål til dem. Der er naturligvis også plads til at nye Skattejægere kan stille spørgsmål til de rutinerede, ligesom der kan linkes til internationale fund. Lad os sammen tage tilbage i tiden...
Besvar
Brugeravatar
Danish bayonet
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 93
Tilmeldt: 3. jun 2013, 12:51
Interesser: Bajonet detektor & våben
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 3 times

Hvordan starter man med at magnetfiske? hvad skal man have?

Indlæg af Danish bayonet » 3. nov 2015, 20:19

Hej. Jeg kunne godt tænke mig at starte med at magnet fiske. Så det føre til 3 spørgsmål.

- Hvilke magnet skal man have? Er der nogle der kan anbefale én? (Uden at den koster en bondegård)
- Hvordan "gør man"?
- Hvordan finder man en sted hvor der kan være mulighed for "bid" (jeg håber på noget våben, militær og ww2)
Senest rettet af Elbæk 4. nov 2015, 22:16, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Tråd gjort sticky, så andre kan få glæde af den glimrende info fremover
Detektor, våben, bajonetter & WW2 :-)

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: Hvordan starter man med at magnetfiske? hvad skal man ha

Indlæg af Patrone » 4. nov 2015, 11:20

Jeg har købt mine magneter på den tyske side: supermagnete.de, hvor de er nogenlunde til at betale. Der er dog et større udvalg på Ebay, men priserne er typisk ret høje. Man skal gå ud fra, at man kan miste magneten ved bundhug, så prisen er lidt afgørende i det lange løb. Jeg har selv mistet to magneter, begge to om vinteren, hvor en dukkert ikke var mulig. Jeg skar rebet over for at svine mindst muligt, og lod resten blive på bunden. Godt at jeg havde en ekstra med!

Min magnet er sammensat af to magneter, som tilsammen vejer lige over 2 kg. Jeg har prøvet at sammensætte tre magneter, men det blev upraktisk tungt at kaste med i længden. Grunden til at jeg sammensætter to magneter er den, at en tung magnet borer sig lidt dybere ned i mudderet på bunden. Eksempelvis WW2-effekter har trods alt haft 70 år til at synke ned i mudderet, og dertil skal lægges det lag af materiale som er kommet til efterfølgende. Der er jo ikke mudderbund i alle søer, men en stor, kraftig magnet kan samtidig bedre løfte tunge emner eller trække fastsiddende emner fri fra bund, tang og grene. To sammensatte magneter er dog langt fra dobbelt så kraftige som én, men lidt kraftigere er de da. Grunden til at jeg sammensætter to og ikke bare køber én stor er ganske simpelt den, at de store oftest er ret dyre. Pas dog MEGET på når to magneter skal sættes sammen på et gevind-øsken. Det siger altså virkelig smæk, og de er ikke lige til at åbne igen!! Vær forsigtig :)

Jeg startede med at bruge 20 meter flagline som reb, og var tilfreds med det,,, indtil jeg prøvede et tykkere reb. Et 5-6 mm. tykt reb er meget bedre at arbejde med, da fingrene ikke bliver så belastede i længden. Bundhug og tunge ting som skal trækkes op slider på fingrene hvis rebet er for tyndt, men også bare det at kaste og trække ind er mere behageligt med et lidt tykkere reb. En lille bonus-info er, at jo mere statisk (u-elastisk) rebet er, jo mere føling har man med bunden og de magnetiske effekter. Ved bundhug går jeg til siden langs breden, så langt som rebet tillader det, for at se om en ny vinkel kan løsne magneten. Hvis det ikke hjælper, snurrer jeg en medbragt rundstok (eller bare en kæp) rundt om rebet, så jeg kan trække bedst muligt uden at få ømme fingre.

Mit "magnet sæt" er således: Et 20 meter langt kvalitetsreb (6 mm tykt) som typisk købes i butikker alla spejdersport og friluftland. Den lidt billige kvalitet af reb jeg har prøvet, blev slidt i rebets sok/overflade, så inderrebet blev blottet og tyndslidt ved knuden. Jeg tror, at jeg har givet op til 400 kr. for 21 meter statisk kvalitetsreb. Mit statiske reb er faktisk ikke specielt statisk når det kommer ud i fuld længde, selvom at det blev solgt som absolut u-elastisk. Det er dog nogenlunde statisk på kortere distancer. Jeg kan typisk kaste 20 meter med min magnet, så jeg køber 21 meter, så der er til knuder + til at binde en nye knude i magnetens øsken, når rebet bliver slidt. Ofte kaster jeg dog bare det halve, og slipper ved kastet kun det reb der er brug for. Omkring en halv meter over magneten binder jeg en lille løkke, hvis knude er god at holde i når jeg kaster. Effekten med denne halve meter er, at der kommer mere sving på kastet, som så giver et længere kast med færre brugte kræfter. Jeg binder også en løkke i rebets anden ende, som jeg sætter omkring venstre håndled, så den strammer til som en lasso. På den måde mister jeg ikke pludselig rebet, og jeg slipper for at bukke mig ned og samle rebet op efter hvert kast :) Jeg trækker rebet ind (igen lidt som en lasso), så jeg har det ordnet og kontrolleret i venstre hånd. Dette giver minimum kludder når der skal kastes et nyt kast, og jeg har langt større bevægelsesfrihed med rebet i hånden. Jeg transporterer magneten i en murerspand, som så er god til at opbevare mindre fund i, mens jeg fisker. Når jeg ikke er afsted, sidder min magnet altid fast på en metalreol. Den er farlig at have liggende løst, da den, hvis nogen samler den op, kan banke ind i en radiator eller lignende og derved knuse en hånd.

Handsker et vigtige, da fingrene ellers hurtigt bliver slidte og ømme. Jeg har slidt dyre lystfisker-handsker op, i forsøget på at holde vandet ude og varmen inde. Jeg syntes, at det er svært at finde de perfekte handsker, men efterhånden har jeg fundet en handske som fungerer ganske udmærket for mig. PVC-handsker er mit bud på en tæt-på optimal handske, da den er vandtæt, holdbar og kun koster 40 kroner. Lav en fold på handsken ved håndledet, så vandet ikke løber fra rebet via handsken ned i dit ærme. Jeg kan ikke holde vandet ude af handskerne en hel dag, men vandet bliver lunt - lidt som i en våddragt.

Mht. gode steder er det nok bare at bruge sin intuition. Alle søer og åer kan afgive fantastiske fund. Jeg har haft held med vindblæste mark-vandhuller, hvor personer som dumper lyssky effekter har haft god arbejdsro. Også skovsøer er rimeligt uforstyrrede, og i sådanne søer har jeg virkelig fundet rigtig gode sager. Søer eller åer med ældre privat grund/have ned mod bredden er også spændende, hvis man uden at betræde den private grund, kan kaste ind fra siden.
Selvfølgelig er det spændende hvis man kender til en tidligere tysk besat herregård, et slot eller en kasserne med tilhørende sø, hvor der er mulighed for gode fund. Dog kræver dette nok liiige en tilladelse. Parksøer er også spændende, men hér skal man altså seriøst medregne en hel del tilskuere, som alle har en holdning til at man skræmmer ænderne bort, sviner bredden til og ødelægger(?) bunden og åkanderne. Jeg er to gange blevet sendt bort af tilkaldte politi-patruljer, som mest af alt nok mente, at jeg var et forstyrrende element. Jeg har oplyst navn og adresse til en vred, kommunal park-arbejder og er endda blevet smidt væk fra en sø, hvor jeg havde fået tilladelse, da tilladelsen var givet mundtligt og ikke skriftligt.
Min erfaring er nok, at undgå at fremvise eller omtale fund som kan sige bang eller på anden måde ser farlige ud, så som patroner, våbendele og andre militær-lignende effekter. Sådanne samtaler ender alt for tit i dumme diskussioner som måske fører til overraskende og komplet unødvendige politi-besøg. Sker den slags for tit, kan det i værste tilfælde ende i en lov mod magnetfiskeri. Skal et farligt fund overleveres til politiets ekspertise (og det sker jo ind imellem), vil jeg absolut foretrække selv at foretaget opkaldet.
Men,,, det bedste våben mod de lokales vrede og undren er oftest bare et smil og en rolig stemme :)

Hilsen Patrone.
Senest rettet af Patrone 10. nov 2015, 08:25, rettet i alt 1 gang.
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvordan starter man med at magnetfiske? hvad skal man ha

Indlæg af Refraktorius » 4. nov 2015, 15:25

Fremragende beskrivelse!
:thumbup:

Med en mindre magnet og teknikken fra stenslyngen, kan jeg uden problemer strække 30m line ud, så det er en virkelig god ide, at have den anden ende af snoren gjort fast.
:giggle:

Advarsler mod supermagneter kan ikke gives for ofte. De dimser er voldelige!
Uden at nævne navne, skal det også nævnes, at en NVF'er har præsteret at "hurtigformattere" sin harddisk ved at lægge magneten ved siden af den bærbare.

Og selv mindre eksemplarer kan give imponerende tømmerlus:
http://gizmodo.com/5156490/guy-loses-a- ... ident-nsfw
(Klam-agtige billeder)
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvordan starter man med at magnetfiske? hvad skal man ha

Indlæg af C-X » 4. nov 2015, 15:26

Refraktorius skrev:Fremragende beskrivelse!
:thumbup:
Værdig til en Sticky :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

STI_Skytten
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 270
Tilmeldt: 30. sep 2014, 12:41
Interesser: Terræn skydning og klub
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 14 times

Re: Hvordan starter man med at magnetfiske? hvad skal man ha

Indlæg af STI_Skytten » 4. nov 2015, 16:44

Refraktorius skrev:Fremragende beskrivelse!
:thumbup:

Med en mindre magnet og teknikken fra stenslyngen, kan jeg uden problemer strække 30m line ud, så det er en virkelig god ide, at have den anden ende af snoren gjort fast.
:giggle:

Advarsler mod supermagneter kan ikke gives for ofte. De dimser er voldelige!
Uden at nævne navne, skal det også nævnes, at en NVF'er har præsteret at "hurtigformattere" sin harddisk ved at lægge magneten ved siden af den bærbare.

Og selv mindre eksemplarer kan give imponerende tømmerlus:
http://gizmodo.com/5156490/guy-loses-a- ... ident-nsfw
(Klam-agtige billeder)
Et ord Av.

Brugeravatar
Danish bayonet
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 93
Tilmeldt: 3. jun 2013, 12:51
Interesser: Bajonet detektor & våben
Geografisk sted: sjælland
Been thanked: 3 times

Re: Hvordan starter man med at magnetfiske? hvad skal man ha

Indlæg af Danish bayonet » 4. nov 2015, 22:12

Super tak for de super gode svar :numberone:
Detektor, våben, bajonetter & WW2 :-)

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14304
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Re: Hvordan starter man med at magnetfiske? hvad skal man ha

Indlæg af Lycon » 4. nov 2015, 22:27

Danish bayonet skrev:
- Hvilke magnet skal man have? Er der nogle der kan anbefale én? (Uden at den koster en bondegård)
Hvor dybt kan en magnet fange ting i Dynd/mudder?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
HVK
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2387
Tilmeldt: 12. jul 2006, 12:27
Interesser: 2. VK.
Geografisk sted: Østjylland
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 61 times
Been thanked: 79 times

Re: Hvordan starter man med at magnetfiske? hvad skal man ha

Indlæg af HVK » 4. nov 2015, 22:41

Refraktorius skrev:Uden at nævne navne, skal det også nævnes, at en NVF'er har præsteret at "hurtigformattere" sin harddisk ved at lægge magneten ved siden af den bærbare.
Ja ja.... Ha ha...... :oops: Men det er rigtigt ! Lad være med at lade magneten ligge og rode på dit skrivebord med en masse papirer ovenpå..... Det afliver en bærbar.... :oops:

Noget jeg vil have lavet, men endnu ikke har gjort... er at få drejet en nylon "kegle" der er lidt større end magneten, men med et hul igennem til snoren. Min teori er, at en kegle ovenpå magneten i trækretningen gør, at den ikke sætter sig så meget fast imellem grene... Men det er ikke testet endnu.

Min er en 110kg magnet fra Supermagnete...
"Don't fight a battle if you don't gain anything by winning"
Erwin Rommel

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: Hvordan starter man med at magnetfiske? hvad skal man ha

Indlæg af Patrone » 5. nov 2015, 06:34

HVH´s ide med en "kegle" kan sagtens være en rigtig god ide. Jeg har set konceptet udført med toppen af en plastikflaske, men en hård, massiv nylonkegle med hul til rebet, vil helt klart være at anbefale.
Mht. magneter og elektronik vil jeg skynde mig at tilføje, at chippen på et dankort heller ikke tåler nærkontakt med magneter ;)
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

Slipkid
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 27. feb 2011, 15:54
Interesser: 2 Verdenskrig
Geografisk sted: sjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hvordan starter man med at magnetfiske? hvad skal man ha

Indlæg af Slipkid » 5. nov 2015, 07:04

Fik en masse gode tips til magnetfiskeri. Mange tak og gerne flere billeder. :respekt:

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Re: Hvordan starter man med at magnetfiske? hvad skal man have?

Indlæg af JensJacob » 27. nov 2017, 21:03

Kunne man ikke komme en badebold ind i et solidt tætmasket net og så fastgøre det nederst på linen - ca. ½ meter fra magneten ?

Så smider man det hele i som man plejer med badebolden helt tom for luft og en lille slange fastgjort op langs linen. Hvis magneten så sætter sig fast eller skal løfte noget tungt, så pumper man bolden op så den udvider sig inde i nettet som selvfølgelig er dimensioneret til en fyldt bold. For en badebold med ø30 cm kan man løfte med 14 ekstra kilo på den måde. Lodret op uanset hvordan man selv er placeret.

Det kræver ganskevist en del luft men man kunne jo medbringe en CO2 flaske hvis man ikke gider pumpe selv.

Blot en tanke.

Brugeravatar
Rahan
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 10. aug 2006, 07:09
Interesser: Jagt og skydning.
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 154 times
Been thanked: 101 times

Re: Hvordan starter man med at magnetfiske? hvad skal man have?

Indlæg af Rahan » 27. nov 2017, 22:13

JensJacob skrev:Kunne man ikke komme en badebold ind i et solidt tætmasket net og så fastgøre det nederst på linen - ca. ½ meter fra magneten ?

Så smider man det hele i som man plejer med badebolden helt tom for luft og en lille slange fastgjort op langs linen. Hvis magneten så sætter sig fast eller skal løfte noget tungt, så pumper man bolden op så den udvider sig inde i nettet som selvfølgelig er dimensioneret til en fyldt bold. For en badebold med ø30 cm kan man løfte med 14 ekstra kilo på den måde. Lodret op uanset hvordan man selv er placeret.

Det kræver ganskevist en del luft men man kunne jo medbringe en CO2 flaske hvis man ikke gider pumpe selv.

Blot en tanke.
Det lyder bøvlet.
Kunne man ikke bare trække lidt mere i rebet hvis der er problemer ??

Peter
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 918
Tilmeldt: 5. feb 2004, 01:44
Geografisk sted: Kbh.
Has thanked: 125 times
Been thanked: 262 times

Re: Hvordan starter man med at magnetfiske? hvad skal man have?

Indlæg af Peter » 27. nov 2017, 22:21

PerNielsen skrev:
JensJacob skrev:Kunne man ikke komme en badebold ind i et solidt tætmasket net og så fastgøre det nederst på linen - ca. ½ meter fra magneten ?

Så smider man det hele i som man plejer med badebolden helt tom for luft og en lille slange fastgjort op langs linen. Hvis magneten så sætter sig fast eller skal løfte noget tungt, så pumper man bolden op så den udvider sig inde i nettet som selvfølgelig er dimensioneret til en fyldt bold. For en badebold med ø30 cm kan man løfte med 14 ekstra kilo på den måde. Lodret op uanset hvordan man selv er placeret.

Det kræver ganskevist en del luft men man kunne jo medbringe en CO2 flaske hvis man ikke gider pumpe selv.

Blot en tanke.
Det lyder bøvlet.
Kunne man ikke bare trække lidt mere i rebet hvis der er problemer ??
14 kg. er vel heller ikke alverden?

Brugeravatar
Bino
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 617
Tilmeldt: 1. feb 2004, 22:07
Interesser: Flugtskydning,paintball,våben.
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 12 times
Been thanked: 27 times
Kontakt:

Re: Hvordan starter man med at magnetfiske? hvad skal man have?

Indlæg af Bino » 27. nov 2017, 22:51

Når vi hjalp med at hæve anker og andre ting, brugte vi en bigbag som vi fyldte med en ekstre luftflaske. Men det bliver nok for bøvlet at kaste med sådan en ;-)
Ham som var med fra starten.

JensJacob
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 134
Tilmeldt: 1. mar 2009, 21:08
Interesser: mekanik, sigtemidler
Geografisk sted: Vestfyn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 28 times

Re: Hvordan starter man med at magnetfiske? hvad skal man have?

Indlæg af JensJacob » 27. nov 2017, 22:58

Ja.. det bliver nok for meget bøvl for for lidt løft.

Brugeravatar
NSander
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 975
Tilmeldt: 23. feb 2005, 20:18
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 151 times

Re: Hvordan starter man med at magnetfiske? hvad skal man have?

Indlæg af NSander » 28. nov 2017, 00:26

Et godt råd er, når du har anskaffet dig en magnet, ikke at låne den ud, og slet ikke til folk der ikke fatter hvad det er de har med at gøre. Jeg lånte min ud, til en jæger der havde tabt sin bøsse i randers fjord. Jeg forklarede ham omhyggeligt at han skulle være forsigtig med den, og at det ikke var legetøj. Et par dage senere lå min meget hærgede magnet på min fortrappe. Ikke nogen forklaring, undskyldning eller lign. :evil:

Patrone
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 492
Tilmeldt: 15. apr 2015, 08:48
Interesser: 2. verdenskrig
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 369 times
Been thanked: 228 times

Re: Hvordan starter man med at magnetfiske? hvad skal man have?

Indlæg af Patrone » 28. nov 2017, 12:19

Som tidligere top-seriøs medefisker har jeg erfaret, at man faktisk (ja, tro det eller ej) kán slæbe for meget avanceret udstyr og grej med ud i felten. Fokus bør efter min mening ikke fjernes for meget fra "mennesket og elementerne".
Don´t criticize what you can´t understand - Bob Dylan

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11047
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 725 times
Been thanked: 2624 times

Re: Hvordan starter man med at magnetfiske? hvad skal man have?

Indlæg af C-X » 28. nov 2017, 12:25

NSander kan du ikke uddybe med nogle Do & don'ts, for alle os der enten ikke er kommet igang endnu, eller dem der lige er begyndt?

Jeg kunne godt være lidt lun på den hobby... :smile:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Cpt
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 632
Tilmeldt: 6. apr 2014, 22:26
Interesser: Pistol og revolver
Geografisk sted: Køge egnen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 78 times

Re: Hvordan starter man med at magnetfiske? hvad skal man have?

Indlæg af Cpt » 28. nov 2017, 13:18

Og evt krydre det med hvad Jer der er igang med det har fundet af sjove sager?

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Hvordan starter man med at magnetfiske? hvad skal man have?

Indlæg af PSindrup » 7. jan 2019, 12:59

Jeg ved absolut intet om magnetfiskeri, men kom til at tænke på om der slet ikke er nogen (amatører) der bruger elektromagneter, som man kan "slukke for" hvis de sætter sig fast på noget man ikke kan trække til overfladen?

Peter

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Hvordan starter man med at magnetfiske? hvad skal man have?

Indlæg af Kenned » 7. jan 2019, 13:18

PSindrup skrev:
7. jan 2019, 12:59
Jeg ved absolut intet om magnetfiskeri, men kom til at tænke på om der slet ikke er nogen (amatører) der bruger elektromagneter, som man kan "slukke for" hvis de sætter sig fast på noget man ikke kan trække til overfladen?

Peter
Jeg ved heller ikke en s... om det, men tænker at det er når magneten sætter sig fast i alt muligt andet end lige netop metal man får problemer. Magneten er vel valgt ud fra at man skal kunne trække den fri om nødvendigt, netop hvis den skulle sidde på et Skafor rød skab :biggrin:

/Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Kenned
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2223
Tilmeldt: 28. mar 2008, 12:52
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 460 times
Been thanked: 351 times

Re: Hvordan starter man med at magnetfiske? hvad skal man have?

Indlæg af Kenned » 7. jan 2019, 13:19

Angående de kræfter der er løs, så er her en længere video om den planlægning der skal til når man skal sammenføjer to meget kraftige magneter til én :smile:


youtu.be/p0t0J_ERzHM

Hilsen Kenneth
Jeg er multi-religiøs - jeg tror lige lidt på alle religioner

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Indlæg: 21657
Tilmeldt: 23. maj 2006, 11:13
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 460 times
Been thanked: 2362 times

Re: Hvordan starter man med at magnetfiske? hvad skal man have?

Indlæg af Refraktorius » 7. jan 2019, 20:08

PSindrup skrev:
7. jan 2019, 12:59
Jeg ved absolut intet om magnetfiskeri, men kom til at tænke på om der slet ikke er nogen (amatører) der bruger elektromagneter, som man kan "slukke for" hvis de sætter sig fast på noget man ikke kan trække til overfladen?

Peter
Tanken er tillokkende, men skal du have en elektromagnet der for alvor skal løfte noget, så skal der hældes ubehageligt meget strøm gennem den og den bliver både stor og tung sammenlignet med en tilsvarende neodymiummagnet.
(kort kastelængde og smerter i pungen når den skal betales)

I stedet for et simpelt tov skal man have ledninger med stort kvadrat for at bære strømmen og de skal kunne holde til at man trækker i dem. Alternativt skal man have to ledninger og et tov siddende i magneten.

Edit: Og jeg glemte helt, at man jo også vil skulle slæbe en stor generator eller batteripakke med!
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3734
Tilmeldt: 22. mar 2012, 23:24
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 644 times
Been thanked: 658 times

Re: Hvordan starter man med at magnetfiske? hvad skal man have?

Indlæg af BentxBetjent » 7. jan 2019, 22:01

Du kan købe deciderede løftemagneter hvor du bryder eller "linker" magnetfeltet med en vrider.

Så er det blot en ekstra snor ned til vrideren.
Vedhæftede filer
Udklip.JPG
Udklip.JPG (61.31 KiB) Vist 32966 gange
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)


Det tager kun 2 minutter ..........

Besvar