9MM magasin taget i tolden, hvad skal jeg forvente ?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 6 times

Re: 9MM magasin taget i tolden, hvad skal jeg forvente ?

Indlæg af Starling » 5. nov 2015, 13:47

Raptor357 skrev:Toldbehandling fra Spanien?
Jeg går ud fra at Spanien er en del af EU.
Hvis man importere våbendele eller bare en dolk fra udlandet, så er det ikke godt hvis afsender-adressen er et eller andet med:
Arms eller Knife eller Gun.
Diskret afsender er vigtigt. Ser posten eller tolden noget mistænkeligt går de jo helt agurk ikke !

Hollandske firmaer der sender hampefrø ud i verden er også meget, meget diskrete.

Diskretion er en æressag :fun:
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 5. nov 2015, 14:00

Lassescout skrev:@ FF: har du monstro en udskrift af dommen, et scan eller en anden måde jeg kan se den på? Jeg ville rigtig gerne kende de hensyn dommeren har lagt til grund for dommen. Min mailadresse er laho376 snabela live.dk (uden mellemrum).
Nej, det har jeg desværre ikke.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 6. nov 2015, 10:22

Nej, jeg kan godt se i en anden tråd at du arbejder på at fremskaffe det :thumbup: . Ærgerligt det er så svært at få fat i. Jeg kender en jurist som muligvis har netadgang til Ugeskrift for retsvæsen. Hvis du sender mig nogle detaljer om f.eks. domhus, dato, sagstitel eller andet, kan jeg måske overtale ham til at se om dommen er omtalt der? Jeg er helt ligeglad med personoplysninger, dem har jeg ikke noget at bruge til, men jeg vil morderlig gerne kende dommerens overvejelser for, hvordan han kom frem til dommen.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 6. nov 2015, 10:34

Lassescout skrev:Nej, jeg kan godt se i en anden tråd at du arbejder på at fremskaffe det :thumbup: . Ærgerligt det er så svært at få fat i. Jeg kender en jurist som muligvis har netadgang til Ugeskrift for retsvæsen. Hvis du sender mig nogle detaljer om f.eks. domhus, dato, sagstitel eller andet, kan jeg måske overtale ham til at se om dommen er omtalt der? Jeg er helt ligeglad med personoplysninger, dem har jeg ikke noget at bruge til, men jeg vil morderlig gerne kende dommerens overvejelser for, hvordan han kom frem til dommen.
Retten i Århus, i August eller September 2012. Jeg skrev ikke datoer ned, vidste ikke jeg ville få brug for dem. Sagstitel kender jeg ikke, og sagen omhandlede (ligesom her) import af 2-3 pistol magasiner uden importtilladelse - og endte som bekendt med frifindelse.
Hvad du end finder frem, er jeg meget interesseret i en kopi. Hvis det lykkes mig at få noget udleveret, kommer der omtale her.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 6. nov 2015, 10:43

Raptor357 skrev: Er det ikke på papir er det ikke sket.
Det er derfor kaare ringer og frem for at skrive. Jeg går ud fra at det er kaare fra jm der ringede.
Har man forresten intet krav på at få den slags på skrift?
Det er da lidt bekymrende for retssikkerheden hvis man skal basere sig på udtalelser som man ikke senere kan dokumentere.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 6. nov 2015, 10:53

ReneKJ skrev:
Det er derfor kaare ringer og frem for at skrive. Jeg går ud fra at det er kaare fra jm der ringede.
Det er da lidt bekymrende for retssikkerheden hvis man skal basere sig på udtalelser som man ikke senere kan dokumentere.
Jo da, men livet er lettere for embedsværket hvis de kan slippe afsted med at ringe.
Man kan jo optage samtalen, det er ikke forbudt når man selv er part i den.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 6. nov 2015, 10:59

Raptor357 skrev:
ReneKJ skrev:
Jo da, men livet er lettere for embedsværket hvis de kan slippe afsted med at ringe.
Man kan jo optage samtalen, det er ikke forbudt når man selv er part i den.
Til android :
https://play.google.com/store/apps/deta ... callrecord
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 9. nov 2015, 09:04

Ølgaard skrev:
Ølgaard skrev:
Bofhenator skrev:
Ølgaard skrev:Jeg har bla. ringet til JM som sagde det, og da Rødovre våbenkontor var der og Hans Peter stod for det, sagde han det samme, og da denne sag med dommen kom frem i et andet indlæg kontaktede jeg Tåstrup, og de sagde at det var underordnet, jeg SKULLE have importtilladelse, selvom jeg har våbnet og magasinsamlertilladelse, så hvad gør man sikrer sin røv og søger en. :biggrin:

Jeg så da helst at man bare kunne købe på sin samlertilladelse, så er der jo ingen problemer, for det tager en helvedes tid med ansøgninger.

Men kunne man få det på skrift, at man ikke behøver importtilladelse hvis man har våbnet eller samlertilladelse så har jeg flere magasiner jeg vil købe i udlandet :smile:

:razz: :razz:
Domsudskriften er vel skrift nok?

Men jeg tror man er nød til at skelne ml magasinsamlertill og våbendel. §2 stk 3 Foranstående bestemmelser skal dog ikke være til hinder for, at et skydevåbens pibe- eller låsedele eller dele af baskyler ved istandsættelse fornys. Tilsvarende gælder aftagelige magasiner til skydevåben.

DVS at det vel ikke dækker at man samler på stumper? Der importere man jo ikke magasinet for at holde sit våben funktionerende...
Det kunne den vel, men det er jo våbenkontorets pligt at have deres sager i orden og kunne reglerne ligesom det er vores pligt at sætte os ind i alle mulige love og regler, som vi alligevel ikke kan finde rundt i, men overtræder vi nogen lov/regel så får vi at vide det skulle vi have sat os ind i.

Og det kan jo ikke være rimeligt at vi skal have en udskrift af en dom sammen med pakken fra udlandet, den siger de sikkert ikke er gældende for noget som helst, som jeg fik oplyst i Tåstrup, men jeg gider ikke tage chansen for hvis der kommer en masse bævl med ordensmagten, men pisse irriterende er det, at man ikke har noget konkret i stedet for den ene siger dit og den anden dat.

Men jeg ringer igen til Tåstrup på mandag, og henviser til dommen, og så hører hvad de siger og om jeg kan få det på skrift, for jeg har ventet en krig på en importtilladelse. :popkorn:

Jeg er blevet ringet op af en fuldmægtig fra JM, og vi skal se bort fra dommen i Ålborg, og vi SKAL have importtilladelse til aftagelige magasiner, uanset hvad for tilladelser vi har, jeg bad om at få det på skrift, men det kunne ikke lade sig gøre, men summa summarum, få en importtilladelse så vi er på den sikre side.

Og når man så læser at embedsmændende i stor stil bare gør hvad der passer dem uanset lov eller andet....
http://www.altinget.dk/artikel/tidliger ... edsvaerket
/bofh
Hanlons razor

01jb
Silver Member
Silver Member
Interesser: Skydning, Golf, Alpinski
Geografisk sted: Holbæk

Indlæg af 01jb » 9. nov 2015, 10:36

Fast Fumble skrev:
Lassescout skrev:Nej, jeg kan godt se i en anden tråd at du arbejder på at fremskaffe det :thumbup: . Ærgerligt det er så svært at få fat i. Jeg kender en jurist som muligvis har netadgang til Ugeskrift for retsvæsen. Hvis du sender mig nogle detaljer om f.eks. domhus, dato, sagstitel eller andet, kan jeg måske overtale ham til at se om dommen er omtalt der? Jeg er helt ligeglad med personoplysninger, dem har jeg ikke noget at bruge til, men jeg vil morderlig gerne kende dommerens overvejelser for, hvordan han kom frem til dommen.
Retten i Århus, i August eller September 2012. Jeg skrev ikke datoer ned, vidste ikke jeg ville få brug for dem. Sagstitel kender jeg ikke, og sagen omhandlede (ligesom her) import af 2-3 pistol magasiner uden importtilladelse - og endte som bekendt med frifindelse.
Hvad du end finder frem, er jeg meget interesseret i en kopi. Hvis det lykkes mig at få noget udleveret, kommer der omtale her.
Jf. indsat fra Retten i Århus så er det er det muligt at få et domsudskrift når man kender dato/personer, dog bemærk tidsfristen. herefter er det en anden instans.
Udskrifter af rettens afgørelser kan bestilles ved Retten i Aarhus, Præsidentens Sekretariat og Administration, Kannikegade 16, 8000 Aarhus C., eller ved fremsendelse af mail til aarhus@domstol.dk.

Der skal henvises til rettens sags nummer eller gives oplysninger om navnene på sagens parter og dato for dommens afsigelse, idet retten ellers ikke har nogen mulighed for at finde frem til, hvilken sag det drejer sig om. Der skal betales en retsafgift på 175 kr. pr. dokument. Retsafgiften skal betales samtidig med bestillingen.
Betalingen kan ske via bankoverførsel til Reg.nr. 0216 kontonr. 4069133606 med sagens nummer eller parterne som reference. Adgangen til at få udskrifter og anden aktindsigt er reguleret i retsplejelovens kapitel 3 a (§41-41h) samt retsplejelovens § 255a og § 219a, stk. 7. Hovedreglerne omkring aktindsigt er følgende: Parterne i en sag kan som udgangspunkt få udskrifter af dombog, retsbog og bilag, der er fremlagt i sagen. Andre kan få udskrifter af domme og kendelser i afsluttede, almindelige civile sager og i straffesager, der er afsluttede for mindre end et år siden. Anmodning om aktindsigt i straffesager, der er afsluttet for 1 år eller mere siden, skal indgives til politidirektøren.
Hilsen

Jønne

"Fordi noget altid har været gjort forkert, bliver det ikke mere rigtigt af den grund". Citat mig

Brugeravatar
Sort
Platin Member
Platin Member
Interesser: Kværulanteri og luftvåben
Geografisk sted: Aalborg Ø
Has thanked: 5 times
Been thanked: 26 times

Indlæg af Sort » 9. nov 2015, 22:35

Ølgaard skrev:Jeg er blevet ringet op af en fuldmægtig fra JM, og vi skal se bort fra dommen i Ålborg, og vi SKAL have importtilladelse til aftagelige magasiner, uanset hvad for tilladelser vi har, jeg bad om at få det på skrift, men det kunne ikke lade sig gøre, men summa summarum, få en importtilladelse så vi er på den sikre side.

Man skal ikke tage de fuldmægtige specielt alvorligt, de har deres helt egen agenda og opfattelse af hvordan virkeligheden fungerer. Det eneste der i praksis tæller (udover skriftlige ting direkte fra JM) er hvad du får af svar hos dit våbenkontor.

Førhen var det Kaare der havde våbenområdet og legede sherif på området med alverdens trusler overfor forhandlere og privatpersoner, men i praksis har de intet at stille op medmindre de finder en minister der går i træskostøvler og stempler ja til hvadsomhelst, bare det lyder nordkoreansk (host Bødskov host).

Helt grundlæggende, kan du ikke få det på skrift fordi damen ikke vil stå ved sin afgørelse overfor højere instans (dvs domstole, minister etc).
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 12. nov 2015, 10:09

Jeg skal købe et eller to 10 skuds magasiner, så skal jeg sådan en importtilladelse igennem det der møgbelortede nye skodsystem? Eller kan jeg undlade at belaste et i forvejen overbebyrdet system med unødvendige ansøgninger? :wall:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Ølgaard
This member is
This member is
Interesser: Håndvåben - Blankvåben
Geografisk sted: KBH.
Has thanked: 104 times
Been thanked: 108 times

Indlæg af Ølgaard » 12. nov 2015, 13:18

Nu ikke pive, du bor jo i den gode del af DK med at få tilladelser hurtigt, jeg har lige ventet 10 uger på en importtilladelse. Men det er et sindssygt system når man har tilladelse til skyderen, det skulle jo være nok.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 12. nov 2015, 13:24

Ølgaard skrev:Nu ikke pive, du bor jo i den gode del af DK med at få tilladelser hurtigt, jeg har lige ventet 10 uger på en importtilladelse. Men det er et sindssygt system når man har tilladelse til skyderen, det skulle jo være nok.

Jeg blev ringet op af ACØ igår (noget SKV1 og 3 sniksanak), snakken endte på lyddæmpere og tilladelser til dem. Hverken ACØ damen eller undertegnede mente det var noget der burde spildes tid med tilladelser på... Det samme med magasiner og import...
/bofh
Hanlons razor

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 12. nov 2015, 16:24

Ølgaard skrev:Nu ikke pive, du bor jo i den gode del af DK med at få tilladelser hurtigt, jeg har lige ventet 10 uger på en importtilladelse. Men det er et sindssygt system når man har tilladelse til skyderen, det skulle jo være nok.

Det er nu lige så meget fordi det tager mig lige så lang tid at kæmpe mig igennem deres møgsystem, som det tager for tilladelsen at komme :wall:

Er den nødvendig?

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 13. nov 2015, 08:29

jamen svaret er jo nemt nok, du får nok dine magasiner hvis du søger om importtilladelse hurtigere, men så lægger du dig også på ryggen og overgiver dig. jeg havde bare importeret dem....

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Senserazer » 13. nov 2015, 14:37

Slettet bruger skrev:jamen svaret er jo nemt nok, du får nok dine magasiner hvis du søger om importtilladelse hurtigere, men så lægger du dig også på ryggen og overgiver dig. jeg havde bare importeret dem....
Endnu bedre: Man finder en NVF'er som har den våbenrelaterede man er interesseret i :giggle:

Brugeravatar
Pistolero
Silver Member
Silver Member
Interesser: Fitness & skydevåben
Geografisk sted: Fyen
Has thanked: 9 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Pistolero » 19. apr 2016, 08:53

Er nu 6-7 måneder senere blevet ringet op af politiet.

De sigter mig for overtrædelse af våbenloven, får tilsendt en bøde og hvis jeg betaler så får jeg også en plet på straffeattesten.

Jeg har tænkt mig at nægte at betale og gå rettens vej.
Vil ikke risikere at miste mine tilladelser.
Du misser 100% de skud du aldrig tager.

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 231 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 19. apr 2016, 08:58

Pistolero skrev:Er nu 6-7 måneder senere blevet ringet op af politiet.

De sigter mig for overtrædelse af våbenloven, får tilsendt en bøde og hvis jeg betaler så får jeg også en plet på straffeattesten.

Jeg har tænkt mig at nægte at betale og gå rettens vej.
Vil ikke risikere at miste mine tilladelser.
De er langt ude, og forhåbentlig taber politiet sagen. Som du selv bemærker, så er det vigtigt ikke at betale bøden, da det svarer til en tilståelse.

Hilsen Kenneth

Unknown
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 4 times

Indlæg af Unknown » 19. apr 2016, 08:58

Du skal vist nok have fat i fast fumble herinde fra. Han har været en tur i retten som vidne i en sag. Sagen har været omtalt inden for den sidste uges tid. Du må under ingen omstændigheder betale en bøde. Få fat i sagsakterne, ring til politiet og bed om et møde angående sagen. Du skal ikke fortælle i forvejen at du har en domsfældelse som dokumentation. Under mødet skal du fremlægge domspapirerne samt relevante papirer. Herefter bør de frafalde sagen. Det er i politiets interesse at få så mange bøder eller domsfældelser som muligt, men den her skal de altså tabe før den kommer for en dommer. Du har vel en 9mm skyder, eller magasinsamler tilladelse lovligt?

Edit to gange. Det er i det her topic og det var fast fumble som har været i retten. Beviser, beviser, beviser.

Brugeravatar
Pistolero
Silver Member
Silver Member
Interesser: Fitness & skydevåben
Geografisk sted: Fyen
Has thanked: 9 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Pistolero » 19. apr 2016, 09:19

Unknown skrev:Du skal vist nok have fat i fast fumble herinde fra. Han har været en tur i retten som vidne i en sag. Sagen har været omtalt inden for den sidste uges tid. Du må under ingen omstændigheder betale en bøde. Få fat i sagsakterne, ring til politiet og bed om et møde angående sagen. Du skal ikke fortælle i forvejen at du har en domsfældelse som dokumentation. Under mødet skal du fremlægge domspapirerne samt relevante papirer. Herefter bør de frafalde sagen. Det er i politiets interesse at få så mange bøder eller domsfældelser som muligt, men den her skal de altså tabe før den kommer for en dommer. Du har vel en 9mm skyder, eller magasinsamler tilladelse lovligt?

Edit to gange. Det er i det her topic og det var fast fumble som har været i retten. Beviser, beviser, beviser.
Jeg har tilladelse til pistol og magasinsamler tilladelse.

Men som politimanden sagde så kunne han godt se at jeg havde tilladelserne, men de hjælper mig ikke. Han var blevet bedt om at sigte mig alligevel af våbenkontoret i Holstebro.

Har været i dialog med Fast Fumble tidligere og har kontakt oplysninger på den advokat som vandt sagen i sin tid.
Afventer bare den bøde nu og så tager jeg den derfra.
Du misser 100% de skud du aldrig tager.

Unknown
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 4 times

Indlæg af Unknown » 19. apr 2016, 09:20

[emoji106]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Dumpe
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning, jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 14 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Dumpe » 19. apr 2016, 12:30

og hvem er det lige der er chef i Holstebro?

SuneHJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 13 times

Indlæg af SuneHJ » 19. apr 2016, 13:14

Har lige søgt om import tilladelse for magasin og regner med at få den. Efter min overbevisning er det det eneste man som borger kan gøre, hvis man vil købe magasiner i udlandet. Det er intet mindre end skræmmende at ACV er klar over at selvom en person har tilladelse, at de så vælger at sigte alligevel...!
Nå, jeg må vente og se hvad der sker....

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 19. apr 2016, 19:25

Nu har du flere gange været inde på, at du både har tilladelse til pistol og magasinsamlertilladelse. Men det er ikke ligegyldigt til hvad du skal bruge det importerede magasin. Hvis det er til våbnet bliver du frifundet, er det til samlingen bliver du dømt, for undtagelsen fra kravet om tilladelse til import gælder alene magasiner til skydevåbnet. Så hvis jeg skulle forsvare dig ville jeg droppe enhver snak om den magasinsamlertilladelse, den er kontraproduktiv for din frifindelse.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
K_Nielsen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Riffel og pistolskydnng
Geografisk sted: Syd-Jylland
Has thanked: 76 times
Been thanked: 29 times

Indlæg af K_Nielsen » 22. apr 2016, 11:47

ReneKJ skrev: Har man forresten intet krav på at få den slags på skrift?
Svar på en gammel post, ved det godt...
Men, hvis der er tale om en forvaltningsmæssig afgørelse:

Bekendtgørelse om forvaltningsloven

Begrundelse m.v.

§ 22. En afgørelse skal, når den meddeles skriftligt, være ledsaget af en begrundelse, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold.

§ 23. Den, der har fået en afgørelse meddelt mundtligt, kan forlange at få en skriftlig begrundelse for afgørelsen, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den pågældende part medhold. En begæring herom skal fremsættes over for myndigheden inden 14 dage efter, at parten har modtaget underretning om afgørelsen.

Stk. 2. En begæring om skriftlig begrundelse efter stk. 1 skal besvares snarest muligt. Hvis begæringen ikke er besvaret inden 14 dage efter, at begæringen er modtaget af vedkommende myndighed, skal denne underrette parten om grunden hertil samt om, hvornår begæringen kan forventes besvaret.

§ 24. En begrundelse for en afgørelse skal indeholde en henvisning til de retsregler, i henhold til hvilke afgørelsen er truffet. I det omfang, afgørelsen efter disse regler beror på et administrativt skøn, skal begrundelsen tillige angive de hovedhensyn, der har været bestemmende for skønsudøvelsen.

Stk. 2. Begrundelsen skal endvidere om fornødent indeholde en kort redegørelse for de oplysninger vedrørende sagens faktiske omstændigheder, som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen.

Stk. 3. Stk. 1, 2. pkt., og stk. 2 gælder ikke i de sager, der er nævnt i § 11, stk. 2. Begrundelsens indhold kan i øvrigt begrænses i det omfang, hvori oplysninger kan undtages fra aktindsigt, jf. §§ 15-15 b.
Mvh
K_Nielsen

Besvar