Kærsten har fået jagttegn - kan hun bruge min riffel?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
357Magnum
Platin Member
Platin Member
Interesser: IPSC + M1 Garand + genladning
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time
Kontakt:

Kærsten har fået jagttegn - kan hun bruge min riffel?

Indlæg af 357Magnum » 10. nov 2015, 12:10

Kærsten har taget jagttegn og er nu klar til at deltage i denne dejlige aktivitet :eek:

Til foråret vil hun op til riffelprøve, men hvordan er det lige med at dele riffel i husstanden?

Skal hun søge bæretilladelse til min riffel? Og betale 840,- som hendes første våben - også selvom jeg allerede har betalt?

Har fundet denne samtykkeerklæring, som jeg går ud fra skal udfyldes af os begge:

https://www.politi.dk/vaaben/HTML/filer ... 0ejere.pdf

Hvis hun får lavet en bæretilladelse til én riffel - skal hun så også have bæretilladelse til resten af indetholdet i våbenskabet? Eller skal jeg som ejer, holde dette aflåst fra hende og kun udlevere den ene skyder, som hun har tilladelse til at bære og bruge?
..::: 357Magnum :::..

"This is my rifle. There are many like it, but this one is mine"

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1072 times

Re: Kærsten har fået jagttegn - kan hun bruge min riffel?

Indlæg af Agamemnon » 10. nov 2015, 12:45

Vedr. lån af din riffel, kan du evt. kigge i denne tråd:

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 85#p673433

Personligt er jeg af dén opfattelse at hun gerne må skyde med din riffel, så længe DU transporterer den og DU er tilstede under skydningen.

Vedr adgang til dit våbenskab findes svaret i våbenbekendtgørelsens opbevaringsbestemmelser:
Opbevaring
§ 22. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-d, og i denne bekendtgørelses § 16, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Stk. 2. Opbevaring af ammunition til skydevåben skal ske i sikringsskabe, boksrum mv., som opfylder betingelserne i stk. 3 og 4. Opbevaring kan ske sammen med skydevåben.
Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
Stk. 4. Opbevaring af flere end 25 af de våben, der er nævnt i våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller af flere end 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal finde sted efter følgende regler:
1) Opbevaringen skal ske i et støbt boksrum med et sikringsniveau, der svarer til en godkendelse i mindst EN 1143-1 grade 1, eller i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 1 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.
2) Der skal installeres automatisk indbrudsalarmeringsanlæg, hvorfra alarm skal indgå til en af Rigspolitiet godkendt døgnbemandet kontrolcentral.
Stk. 5. Nøgler til boksrum, sikringsskab mv. skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt for uvedkommende.
Stk. 6. Politidirektøren kan under henvisning til sikkerhedsmæssige forhold, herunder bl.a. mængden af opbevarede våben, bygningsmæssige forhold, tilkørselsforhold og udrykningsafstand, stille yderligere krav til våbenopbevaringen.
Stk. 7. Politidirektøren kan under særlige omstændigheder meddele dispensation fra bestemmelserne i stk. 3-4.
Stk. 8. Ved særligt farlige skydevåben forstås navnlig følgende våben:
1) Pistoler, herunder enkeltskudspistoler, selvladepistoler og revolvere, bortset fra forladevåben.
2) Halv- og fuldautomatiske skydevåben.
3) Glatløbede haglgeværer med en pibelængde på mindre end 55 cm.
4) Glatløbede haglgeværer, som er omfattet af våbenlovens § 2 a, stk. 2.
Stk. 9. Uanset bestemmelsen i § 18, stk. 1, kan personer, der tilhører samme husstand, benytte fælles sikringsskab, boksrum mv.
Senest rettet af Agamemnon 10. nov 2015, 12:48, rettet i alt 1 gang.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 262 times

Indlæg af T-REX » 10. nov 2015, 12:46

Jeg ville overveje en flerejer tilladelse, i stedet for en lånetilladelse.
https://www.politi.dk/NR/exeres/9E85361 ... =Published

Den koster det samme, men så har hun, i princippet, samme rettigheder til våbnet, som dig.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 10. nov 2015, 12:49

357Magnum skrev:Skal hun søge bæretilladelse til min riffel? Og betale 840,- som hendes første våben - også selvom jeg allerede har betalt?
Hun skal have enten delt ejerskab eller bæretilladelse for at bære eller bruge din riffel og de 840kr følger ansøgeren og det vil i så fald være hendes første o dermed 840kr.
357Magnum skrev:Har fundet denne samtykkeerklæring, som jeg går ud fra skal udfyldes af os begge:
Hun skal underskrive på at politiet må kigge dybt i arkiverne og du skal skrive under på at hun må få delt ejerskab eller bæretilladelse til dit våben.
357Magnum skrev: Hvis hun får lavet en bæretilladelse til én riffel - skal hun så også have bæretilladelse til resten af indetholdet i våbenskabet? Eller skal jeg som ejer, holde dette aflåst fra hende og kun udlevere den ene skyder, som hun har tilladelse til at bære og bruge?
Som beboere på samme hustand, kan i fint dele våbenskab selv om hun ikke har tilladelse til alt indholdet.

Kan også anbefale delt ejerskab
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

T-REX
This member is
This member is

Indlæg af T-REX » 10. nov 2015, 12:52

Reglerne om fælles opbevaring finder du i "Bekendtgørelse om våben og ammunition mv.", §22 Stk. 9, som er citeret ovenfor

https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=158805
T-Rex

T-REX
This member is
This member is

Indlæg af T-REX » 10. nov 2015, 12:53

Delt ejerskab giver mulighed for, at få våbenet ind i et EU Våbenpas, det kan du ikke, med en bæretilladelse.
T-Rex

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 10. nov 2015, 17:15

Hold hende ude af det skab og insister på, at hun får sit eget! Giv ikke afkald på enemærker. Lige pludselig skal hun pille og rode ved alle dine våben og så bliver det til jeres våben... I skal på jagt sammen og du får reserveskyderen. :rolf:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bigfed
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 18 times

Indlæg af Bigfed » 10. nov 2015, 20:26

C-X skrev:Hold hende ude af det skab og insister på, at hun får sit eget! Giv ikke afkald på enemærker. Lige pludselig skal hun pille og rode ved alle dine våben og så bliver det til jeres våben... I skal på jagt sammen og du får reserveskyderen. :rolf:
Enig heri :)
"If there is a sacred moment in the ethical pursuit of game, it is the moment you release the arrow or touch off the fatal shot."
Jim Posewitz

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kleth » 10. nov 2015, 21:00

Få hende til at anskaffe et skab til 15-20 våben og så kan du begynde at annektere den ekstra plads.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 332 times
Been thanked: 953 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 10. nov 2015, 21:13

Kleth skrev:Få hende til at anskaffe et skab til 15-20 våben og så kan du begynde at annektere den ekstra plads.
Jeg er bange for det løb er kørt for Magnum...
Men Kleth's råd er nok godt, I får helt sikkert brug for et ekstra skab. Og så skal du nok allerede nu begynde at øve bortforklaringer, til når hun slæber mere med hjem fra jagten end dig.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kleth » 10. nov 2015, 21:59

Fruen og jeg tog jagttegn samtidigt, men hun var den gang ikke interesseret i riffeljagt og ville kun skyde hagl, så det var bare mig der skulle have en riffel. Jeg købte en Howa 1500 sporter i .308Win og hun fik delt ejerskab. En dag hos BJF i Råmosen fik jeg hende overtalt til at prøve..........Jeg købte mig så en brugt CZ-527 Lux i .223Rem for nu skulle vi til riffelprøve samtidigt der sneg sig så også en CZ-452 Silhuet .22lr med....... Jeg købte også en godt brugt Tikka LSA-55 i .308win så vi begge kunne jage med .308Win.

Riffelprøven gik ikke så godt og hun var begyndt at lukke øjnene lige før skudafgang, så jeg skiftede hende til min CZ-527, der havde lav rekyl men også lidt knas i aftrækket.
Nøj, der var mange der fortalte mig at sådan en riffel kunne min hustru ikke skyde med, men det var ikke årsagen til problemet.......
Slutteligt købte jeg hende en ny Weatherby Vanguard II i .223Rem med en Vortex Diamondback 3-9x40, som hun er blevet rigtig god til at skyde med og afleverede en smuk riffelprøve.

Sådan blev 2 bøsser til 7 våben og lidt til.......

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Besvar