Information om våbenloven ang. knive
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Nordjylland
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 329 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Re: våbenloven ang knive
http://jyllands-posten.dk/debat/leder/E ... ed-kniven/
JP har en leder, med en klar stikpille til Justitsministeren: "Sker der snart noget"?
Læs den. Generer nogle hits på den, så i hvert fald JP kan se at det er et emne der betaler sig at holde fast i.
JP har en leder, med en klar stikpille til Justitsministeren: "Sker der snart noget"?
Læs den. Generer nogle hits på den, så i hvert fald JP kan se at det er et emne der betaler sig at holde fast i.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Robse
- Platin Member
- Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 168 times
- Been thanked: 126 times
Man skulle tro at lederen er skrevet på et sammenkog af kommentarer fundet her på stedet.Fast Fumble skrev:http://jyllands-posten.dk/debat/leder/E ... ed-kniven/
Der står ikke noget som ikke allerede er sagt og udpenslet i dette forum.
( derfor er den jo ikke dårlig, det er blot trist at alting skal gentages 100 gange
førend det måske bliver hørt og forstået )
Udover dette er holdningen og indsatsen fra ministeren åhh så forudsigelig.
De er da totalt ligeglade med alt andet end deres egen pension, og
at sige et og gøre noget andet (intet) er jo nærmest standard i (dansk)politik.
Drønnerter i folketinget.
Bevares.

You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984
― George Orwell, 1984
- The Yeti
- Platin Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Malmø
- Has thanked: 44 times
- Been thanked: 63 times
Ja politiet lobbyer helt sikkert for at de fortsat skal kunne generer almindelige mennesker der bære en kniv - så de dermed er et skridt nærmere total eneret på at bære våben. Ingen har forelagt nogen form for dokumentation for en positiv effekt af makværksloven og det tager jeg som et udtryk for at der ikke kan dokumenteres en positiv effekt.
Rul derfor venligst loven helt tilbage til før første "knivlov"!
The Yeti
Sent from my iPhone using Tapatalk
The Yeti
- Caspian1911
- Moderator
- Interesser: IPSC, gamle danske våben
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 211 times
- Been thanked: 196 times
Justitsministeren har så travlt med Tibetaner-fadæsen og vores rettighedskrænkende politi, at knivloven er prioriteret ned sammen med hunde-, lakridspibe-, kanelsnegle- og luftgeværsloven.Robse skrev:Man skulle tro at lederen er skrevet på et sammenkog af kommentarer fundet her på stedet.Fast Fumble skrev:http://jyllands-posten.dk/debat/leder/E ... ed-kniven/
Der står ikke noget som ikke allerede er sagt og udpenslet i dette forum.
( derfor er den jo ikke dårlig, det er blot trist at alting skal gentages 100 gange
førend det måske bliver hørt og forstået )
Udover dette er holdningen og indsatsen fra ministeren åhh så forudsigelig.
De er da totalt ligeglade med alt andet end deres egen pension, og
at sige et og gøre noget andet (intet) er jo nærmest standard i (dansk)politik.
Drønnerter i folketinget.
Bevares.
Hvorfor bare gøre noget besværligt, når man med lidt større indsats, kan gøre det helt umuligt!!
- Claws
- Bronze Member
- Interesser: Flugtskydning, småvildtsjagt
- Geografisk sted: Syd-østfyn
- Been thanked: 2 times
Jeg hørte dette her den anden morgen i radioen, men kom ikke i tanke om at poste den her, før nu:The Yeti skrev:Ja politiet lobbyer helt sikkert for at de fortsat skal kunne generer almindelige mennesker der bære en kniv - så de dermed er et skridt nærmere total eneret på at bære våben. Ingen har forelagt nogen form for dokumentation for en positiv effekt af makværksloven og det tager jeg som et udtryk for at der ikke kan dokumenteres en positiv effekt.
The Yeti
http://nyhederne.tv2.dk/2015-10-14-anta ... re-fem-aar
Altså... som vi vidste, så virker knivloven ikke på de kriminelle ( :suicide: )
God ammunition til en tilbageruldning af loven tænker man så, men vil en politiker mon lempe knivloven når antallet af knivoverfald stiger? Nej, det lyder da ikke som god politik... suk.
Mvh
- The Yeti
- Platin Member
Alle andre danskere måles på resultaterne af deres arbejde, hvorfor er vi vælgere så ikke kloge nok til at gøre det samme med vores politikkere??? Vi får jo præciser politikkere vi selv vælger. I stedet for endeløse debatter uden indhold vil jeg til næste valg hellere have en gennemgang af de love der er vedtaget og resultaterne af dem.
The Yeti
The Yeti
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Det kan godt være at vi selv vælger, men vores valgmuligheder er begrænset til de folk der har gjort karriere inden for deres respektive partier.The Yeti skrev:Alle andre danskere måles på resultaterne af deres arbejde, hvorfor er vi vælgere så ikke kloge nok til at gøre det samme med vores politikkere??? Vi får jo præciser politikkere vi selv vælger. I stedet for endeløse debatter uden indhold vil jeg til næste valg hellere have en gennemgang af de love der er vedtaget og resultaterne af dem.
Der er ikke mange på valglisten som ikke har været en del af systemet i mange år og hvis der endeligt kommer nogen nye er det som regel fantaster med valgprogrammer som "Gratis grønsager til alle".
I det gamle sovjetunion havde stemmesedlen eet felt: Kommunistpartiet.
I praksis har vores stemmesedler også kun een valgmulighed: Visionsløs levebrødspolitiker.
- The Yeti
- Platin Member
Det er jo igen en løben fra ansvaret som vi vælgere er eksperter i. Det er bare at stille op, og gøglerne fra alternativet viser at man godt kan blive valgt ind. De viser så også at man kan blive valgt ind selvom det man ligger frem ikke engang er varm luft men totalt usammenhængende vrøvl.ReneKJ skrev:Det kan godt være at vi selv vælger, men vores valgmuligheder er begrænset til de folk der har gjort karriere inden for deres respektive partier.The Yeti skrev:Alle andre danskere måles på resultaterne af deres arbejde, hvorfor er vi vælgere så ikke kloge nok til at gøre det samme med vores politikkere??? Vi får jo præciser politikkere vi selv vælger. I stedet for endeløse debatter uden indhold vil jeg til næste valg hellere have en gennemgang af de love der er vedtaget og resultaterne af dem.
Der er ikke mange på valglisten som ikke har været en del af systemet i mange år og hvis der endeligt kommer nogen nye er det som regel fantaster med valgprogrammer som "Gratis grønsager til alle".
I det gamle sovjetunion havde stemmesedlen eet felt: Kommunistpartiet.
I praksis har vores stemmesedler også kun een valgmulighed: Visionsløs levebrødspolitiker.
Så synes du at der mangler nogen så stil op! Bliver du så ikke valgt er det jo enten fordi folk ikke synes at du har det rigtige program - eller fordi vi vælgere er så useriøse at vi stemmer på dem med den vildeste overbudspolitik uden skelen til gennemførbarheden.
The Yeti
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Ja, jeg kunne selvfølgeligt sige mit job op og begynde at dele brochurer ud på gaden, jeg er sikker på at det ville gøre en stor forskel.The Yeti skrev: Det er jo igen en løben fra ansvaret som vi vælgere er eksperter i. Det er bare at stille op, og gøglerne fra alternativet viser at man godt kan blive valgt ind. De viser så også at man kan blive valgt ind selvom det man ligger frem ikke engang er varm luft men totalt usammenhængende vrøvl.
Så synes du at der mangler nogen så stil op! Bliver du så ikke valgt er det jo enten fordi folk ikke synes at du har det rigtige program - eller fordi vi vælgere er så useriøse at vi stemmer på dem med den vildeste overbudspolitik uden skelen til gennemførbarheden.

Selv om jeg er træt af hundehovederne så er der ingen tvivl om at det er et fuldtidsarbejde og kræver specielle evner.
Desværre er de evner mere rettet mod at sælge sig selv og vinde interne magtkampe end de er mod at lede et land.
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Størsteparten af de politikere som får lov til at stille op i en kreds, hvor der er chance for at de bliver valgt, falder i to kategorier:
1. Partisoldater, som har været med siden ungdommen, har taget de rigtige kurser, en politisk rettet akademisk uddannelse og er blevet venner med de rigtige mennesker. Disse udgør 80-90% af folketingets sammensætning. Disse personer har oftest sjældent bestridt et arbejde udenfor politik - politik er deres valgte karriere.
Jeg har været der, jeg tog kurserne, i SFU, sammen med flere nuværende folketingsmedlemmer og byrådsmedlemmer for SF. Jeg har altid betegnet disse kurser for at være 20% ensretning/ideologi og 80% karriereforberedende. Alle de politiske ungdossorganimationer har, kan jeg konkludere efter at have talt med medlemmer af de fleste af dem, den slags kurser, det idelogiske indhold er naturligvis meget forskelligt, men den karriereforberedende del er overraskende identisk organisationerne imellem.
2. Kendisser og erhvervsfolk, som er blevet vurderet at have stemmeslugerpotentiale nok til at overtage en halvsikker kreds fra en af partisoldaterne. Ofte er disse enkeltsags politikere, uden den store dybde og engagement uden for deres felt.
Ingen af ovenstående et til at flytte med. Det handler, især for de første, om at sikre sig en karriere og en lukrativ pensionsordning - det handler om at sige de rigtige ting foran kameraet og derefter foretage sig så lidt som muligt - samt ikke mindst at bruge den resterende tid på at dække ryg for sig selv og sit parti og undgå "dårlige sager", som pressen og ens politiske modstandere kan bruge mod en.
En sjælden gang lykkedes det så for en ægte idealist eller ti at blive valgt ind (ofte i en kreds hvor det ikke var givet - eller på "tiloversblevne" stemmer fra de store stemmeslugere) - de holder dog sjældent særlig længe i politik, med mindre de retter ind og stiller sig pænt med partisoldaterne. Idealisterne er jagtet vildt i partierne, fordi de er uforudsigelige og har det med at sige ting i medierne som partitoppen ikke bryder sig om.
1. Partisoldater, som har været med siden ungdommen, har taget de rigtige kurser, en politisk rettet akademisk uddannelse og er blevet venner med de rigtige mennesker. Disse udgør 80-90% af folketingets sammensætning. Disse personer har oftest sjældent bestridt et arbejde udenfor politik - politik er deres valgte karriere.
Jeg har været der, jeg tog kurserne, i SFU, sammen med flere nuværende folketingsmedlemmer og byrådsmedlemmer for SF. Jeg har altid betegnet disse kurser for at være 20% ensretning/ideologi og 80% karriereforberedende. Alle de politiske ungdossorganimationer har, kan jeg konkludere efter at have talt med medlemmer af de fleste af dem, den slags kurser, det idelogiske indhold er naturligvis meget forskelligt, men den karriereforberedende del er overraskende identisk organisationerne imellem.
2. Kendisser og erhvervsfolk, som er blevet vurderet at have stemmeslugerpotentiale nok til at overtage en halvsikker kreds fra en af partisoldaterne. Ofte er disse enkeltsags politikere, uden den store dybde og engagement uden for deres felt.
Ingen af ovenstående et til at flytte med. Det handler, især for de første, om at sikre sig en karriere og en lukrativ pensionsordning - det handler om at sige de rigtige ting foran kameraet og derefter foretage sig så lidt som muligt - samt ikke mindst at bruge den resterende tid på at dække ryg for sig selv og sit parti og undgå "dårlige sager", som pressen og ens politiske modstandere kan bruge mod en.
En sjælden gang lykkedes det så for en ægte idealist eller ti at blive valgt ind (ofte i en kreds hvor det ikke var givet - eller på "tiloversblevne" stemmer fra de store stemmeslugere) - de holder dog sjældent særlig længe i politik, med mindre de retter ind og stiller sig pænt med partisoldaterne. Idealisterne er jagtet vildt i partierne, fordi de er uforudsigelige og har det med at sige ting i medierne som partitoppen ikke bryder sig om.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886
- The Yeti
- Platin Member
Elbæk har for så vidt ret, men igen bliver det til en gang "det er de andres skyld", for vi folket kan jo bare lade være med at vælge de politikere vi altid vælger. Jeg synes at problemet med demokrati som vi har det nu er at vi vælgere ikke sætter os nok ind i tingende med sætter kryds ud fra hvad vi har set i et 30 sekunders tv-spot. På den måde bliver det muligt at drive os får rundt. Skal det være anderledes skal vi som vælgere stille kvalificerede krav og ikke forvente at alt bliver serveret for os. Det kræver at vi bruget ganske meget tid på at sætte os ind i tingene. Gider vi ikke det løfter vi ikke vores del af demokratiet og så tager levebrødspolitikkerne magten som nu.
The Yeti
The Yeti
- Elbæk
- Platin Member
- Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 1158 times
Den store udfordring er jo, som vælger, at det er så usigeligt sjældent at partierne lader andet end levebrødspolitikere stille op i kredse hvor der er en reel chance for at de bliver valgt.
Samtidig forfordeler de store medier partiernes topkandidater og disses tro væbnere, i en grad hvor det er dem vælgerne kender til.
Problemet ville, ganske rigtig, kunne afhjælpes hvis vælgerne ikke bare lod sig nøje med de kandidater som de, i ugerne op til et valg, får serveret, komplet med nemme og hurtige one-liner agtige holdninger og hule løfter - men jeg har ingen tiltro til at dét kommer til at ændre sig. Navnlig ikke, fordi det virker som om den danske befolkning blot bliver mere politisk dovne som tingene skrider frem.
Samtidig forfordeler de store medier partiernes topkandidater og disses tro væbnere, i en grad hvor det er dem vælgerne kender til.
Problemet ville, ganske rigtig, kunne afhjælpes hvis vælgerne ikke bare lod sig nøje med de kandidater som de, i ugerne op til et valg, får serveret, komplet med nemme og hurtige one-liner agtige holdninger og hule løfter - men jeg har ingen tiltro til at dét kommer til at ændre sig. Navnlig ikke, fordi det virker som om den danske befolkning blot bliver mere politisk dovne som tingene skrider frem.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
- L-Load
- Bronze Member
- Interesser: Skydevåben, WW2
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Spot on !Elbæk skrev:Størsteparten af de politikere som får lov til at stille op i en kreds, hvor der er chance for at de bliver valgt, falder i to kategorier:

-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Helt klart et argument for RP, at forbyde samtlige knive, udenfor hjemmet; http://ekstrabladet.dk/112/se-kortet-et ... ag/5785811
For de fornuftigt tænkende, et argument for, at knivloven absolut ingen positiv effekt har haft og at vi lige så godt kunne rulle den tilbage. De der vil være kriminelle, er det alligevel.
For de fornuftigt tænkende, et argument for, at knivloven absolut ingen positiv effekt har haft og at vi lige så godt kunne rulle den tilbage. De der vil være kriminelle, er det alligevel.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 1123 times
Nu sker der noget med reglerne:
http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... nisteriet/
Sagen kort: Møde med interessenter afholdt i JM nu i november 2015. Udkast på papir til december. Nyt møde med interessenter. Lovforslag skal 1. behandles i Folketinget i januar 2016.
http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... nisteriet/
Sagen kort: Møde med interessenter afholdt i JM nu i november 2015. Udkast på papir til december. Nyt møde med interessenter. Lovforslag skal 1. behandles i Folketinget i januar 2016.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Jeg nægter simpelthen at tro på at politiet har en interesse i at kunne genererer almindelig mennesker!The Yeti skrev:Ja politiet lobbyer helt sikkert for at de fortsat skal kunne generer almindelige mennesker der bære en kniv -
Peter
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Det ser nu meget fornuftigt ud, det de har gang i.
http://jyllands-posten.dk/politik/ECE83 ... y-knivlov/
I forslaget lægger partierne bl.a. op til at »skærpe kursen over for knive i nattelivet«, mens man samtidig vil lempe reglerne for »almindelige mennesker, så man kan tage på jagt eller fisketur uden at bekymre sig om at overtræde loven«.
Peter
http://jyllands-posten.dk/politik/ECE83 ... y-knivlov/
I forslaget lægger partierne bl.a. op til at »skærpe kursen over for knive i nattelivet«, mens man samtidig vil lempe reglerne for »almindelige mennesker, så man kan tage på jagt eller fisketur uden at bekymre sig om at overtræde loven«.
Peter
-
- Platin Member
Hvorfor ikke - almindelige mennesker er fantastisk gode til, at opfylde bødekvoterne med!
De der er snak om nu, lige nu, inden offentliggørelsen, er noget der i forvejen er tilladt og der nævnet intet om den almindelige danskers ret til at bære kniv, uden anerkendelsesværdige forslag!
De der er snak om nu, lige nu, inden offentliggørelsen, er noget der i forvejen er tilladt og der nævnet intet om den almindelige danskers ret til at bære kniv, uden anerkendelsesværdige forslag!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
- Bofhenator
- Moderator
- Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 960 times
- Kontakt:
De ophæver forbudet mod enhåndsbetjente knive!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2977 times
- Been thanked: 377 times
Så er der noget på skrift om den nye knivlov:
http://www.justitsministeriet.dk/nyt-og ... et-knivlov
-
- Platin Member
Kalthoff skrev:Så er der noget på skrift om den nye knivlov:
Hilsen til Lansky knivene fra Rigspolitiet - onde knive...De nuværende regler betyder, at man på offentlige steder må bære visse foldeknive med en klingelængde på højst 7 cm. Det har vist sig at være et problem, fordi der i nattelivet og kriminelle miljøer florerer en række farlige knive, som bevidst er udformet med henblik på at omgå særreglen om mindre foldeknive. Knivene, der bl.a. går under betegnelsen ”gadelovlige taktiske foldeknive”, er ofte udformet med inspiration fra kampsport. Disse knive kan – som konsekvens af undtagelsesreglen om visse mindre foldeknive – i dag lovligt bæres i nattelivet og f.eks. af rockere- og bandemedlemmer på gaden. Det er baggrunden for, at blå blok ønsker at skærpe reglerne, så man altid skal have anerkendelsesværdigt formål med at bære en kniv på offentlige steder.

- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
Det tolker jeg som at jeg stadig kan have en foldekniv i lommen til at sprætte en pakke op med når jeg har være på posthuset eller snitte en pind på vej hjem fra fritidshjemmet med min søn.Det er ikke hensigten med forslaget at forbyde anvendelsen af små foldeknive til fredelige og fornuftige daglige praktiske gøremål, og det vil også fremover være muligt at medbringe en lommekniv på f.eks. en skovtur og bruge den til at skære frugt mv.
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Platin Member
Det er da de samme anderkendelsesværdige formål som altid. EDC er nu ikke længere anerkendelsesværdigt.
- Bofhenator
- Moderator
- Kontakt:
daglige praktiske gøremålC-X skrev:Det er da de samme anderkendelsesværdige formål som altid. EDC er nu ikke længere anerkendelsesværdigt.
Står der.
Men vi må se teksten i det færdige arbejde...
/bofh
Hanlons razor
Hanlons razor
-
- Platin Member
men samtidig;
Det vil sige, at uden det anderkendelsesværdige formål, såsom jagt, fiskeri, tilberedning af madpakke mm., så er kniv no-go i offentlige områder. Også de < 70 mm, ikke låsbare foldere, som vi nu må gå med.Den nye knivlov lægger op til:
· at princippet om, at knive kun må bæres på offentlige steder mv., når der er et anerkendelsesværdigt formål, udvides til at omfatte alle knive bortset fra særligt farlige knive, som fortsat er helt forbudte, og