Køb af Våbenskab efter 1. januar?
-
- Silver Member
- Interesser: Terræn skydning og klub
- Geografisk sted: Sjælland
- Been thanked: 2 times
Køb af Våbenskab efter 1. januar?
Hej gutter ved godt der er en tråd kørende lignede dette men bliver nød til at spørge om det de skriver på huntershouse hjemmeside passer om at deres skabe stadig er egnet til våben efter 1 januar og at det kun er et forsikrings spørgsmål. ?
http://huntershouse.dk/kat1463-Sikring-Våbenskabe/
Kan man købe et og installere det lovligt efter 1 jan ?
Mvh michael
en der skal flytte efter 1 jan.
http://huntershouse.dk/kat1463-Sikring-Våbenskabe/
Kan man købe et og installere det lovligt efter 1 jan ?
Mvh michael
en der skal flytte efter 1 jan.
-
- Silver Member
- Interesser: Sortkrudt
- Geografisk sted: DjævleØen
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 34 times
Re: Køb af Våbenskab efter 1 janua
Du kan opbevare dine våben lovligt i sådan et skab efter 1 januar ja.
Du vil dog have problemer med at få forsikringen til at dække.
Det er to forskellige aspekter som folk tit og ofte blander sammen.
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Problemet opstår kun, hvis skabet er købt og installeret efter 1. januar.BasicReality skrev:Du kan opbevare dine våben lovligt i sådan et skab efter 1 januar ja.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- This member is
- Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Geografisk sted: Nuuk, Grønland
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 260 times
De eneste der kan give dig et 100% svar, det er dit eget forsikringsselskab.
Og fra andre tråde, her på forum, ser det ud til, at der er forskel på holdningen, fra selskab, til selskab.
Og fra andre tråde, her på forum, ser det ud til, at der er forskel på holdningen, fra selskab, til selskab.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 233 times
- Been thanked: 216 times
Jeg har et skriftligt svar fra tryg der forklarer at så længe de er lovligt opbevaret, så har jeg ikke noget forsikringsproblem.
Hilsen Kenneth
Hilsen Kenneth
-
- Silver Member
Ok så hvis man køber et af de skabe efter 1 Januar så er man ikke dækket mod tyveri i nogle forsikringsselskaber, hvorfor skulle folk så købe de skabe ? Som de sælger nu og sikkert også efter 1 Januar det gir ikke nogen mening at købe et skab, til lovligt opbevaring fra politiets side når ens forsikring muligt ikke vil dække evt tyveri. ?
-
- Platin Member
- Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 4 times
Nogle vil måske fifle med installationsdatoen og håbe det ikke bliver opdaget?Sti_skytten skrev:Ok så hvis man køber et af de skabe efter 1 Januar så er man ikke dækket mod tyveri i nogle forsikringsselskaber, hvorfor skulle folk så købe de skabe ? Som de sælger nu og sikkert også efter 1 Januar det gir ikke nogen mening at købe et skab, til lovligt opbevaring fra politiets side når ens forsikring muligt ikke vil dække evt tyveri. ?
Under alle omstændigheder vil et billigt skafor blå skab stadig være attraktivt i 2016 til opbevaring af jagtrelevant tilbehør, 4,5mm luftvåben, værktøj, samt alt mulig andet skrammel (som stadig er dækket af forsikringen).
Jeg er selv ved at købe ekstra skab nu, er der nogen der ved om ammunition og genladningskomponenter (krudt og kugler) er tyverimæssigt dækket i 2016 i et skafor blå?
Her er i øvrigt en god beskrivelse http://dds-butik.dk/vaabenskabe/V%C3%A5 ... on%201.pdf
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Det kan sagtens give mening. Det kommer an på, om de våben man vil opbevare i det repræsenterer så stor en værdi at man vil være ked af ikke at få dem dækket ved tyveri.Sti_skytten skrev:Ok så hvis man køber et af de skabe efter 1 Januar så er man ikke dækket mod tyveri i nogle forsikringsselskaber, hvorfor skulle folk så købe de skabe ? Som de sælger nu og sikkert også efter 1 Januar det gir ikke nogen mening at købe et skab, til lovligt opbevaring fra politiets side når ens forsikring muligt ikke vil dække evt tyveri. ?
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Det er en meget mærkelig situation, og muligvis er der slet ikke noget problem.
Du spørger hvorfor man skulle købe sådan et skab efter 1. januar 2016. Det er der to grunde til: for det første for at overholde våbenlovens krav, så man ikke bliver sigtet for ulovlig våbenopbevaring hvis nu våbnene skulle blive stjålet under et indbrud. En anden grund er, at Skafor blå skabe er billige. Jeg har selv talt med et forsikringsselskab om sagen og de sagde, at de anser våben for at være almindeligt indbo, så de erstatter stjålne våben om du så havde opbevaret dem i et kosteskab. Det ville kun give dig problemer med politiet. Jeg har ikke fået den meddelelse skriftligt, for jeg behøver den ikke. Mit Skafor blå skab er fra 2010 og blev installeret da jeg byggede huset (rundt om det
).
Der går også vedholdende rygter om, at jægerforbundet og skytteforeningerne er ved at "nå frem til noget" i samarbejde med forsikringsselskaberne, men hvad det bliver ved jeg ikke.
Så hvis du vil være på den helt sikre side efter 1./1. ´16 skal du købe et EN- klassificeret skab. Det bliver nok dyrt, men der er nok ingen tvivl om, at det er fremtiden. Du kan også købe et Skafor blåt skab nu, men som sagerne står lige nu kan det ikke flyttes efter 1. januar uden at du måske får bøvl med forsikringen i en evt. erstatningssag.
Du spørger hvorfor man skulle købe sådan et skab efter 1. januar 2016. Det er der to grunde til: for det første for at overholde våbenlovens krav, så man ikke bliver sigtet for ulovlig våbenopbevaring hvis nu våbnene skulle blive stjålet under et indbrud. En anden grund er, at Skafor blå skabe er billige. Jeg har selv talt med et forsikringsselskab om sagen og de sagde, at de anser våben for at være almindeligt indbo, så de erstatter stjålne våben om du så havde opbevaret dem i et kosteskab. Det ville kun give dig problemer med politiet. Jeg har ikke fået den meddelelse skriftligt, for jeg behøver den ikke. Mit Skafor blå skab er fra 2010 og blev installeret da jeg byggede huset (rundt om det

Der går også vedholdende rygter om, at jægerforbundet og skytteforeningerne er ved at "nå frem til noget" i samarbejde med forsikringsselskaberne, men hvad det bliver ved jeg ikke.
Så hvis du vil være på den helt sikre side efter 1./1. ´16 skal du købe et EN- klassificeret skab. Det bliver nok dyrt, men der er nok ingen tvivl om, at det er fremtiden. Du kan også købe et Skafor blåt skab nu, men som sagerne står lige nu kan det ikke flyttes efter 1. januar uden at du måske får bøvl med forsikringen i en evt. erstatningssag.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Platin Member
Ja, det er det, men hvad nu hvis man først køber et skafor blå våbenskab i 2016 og fylder det med alt - undtagen våben - dvs. med ammunition, krudt, kugler, tændhætter ov., er disse dele så forsikringsmæssigt dækket?Uldsok skrev:Jeg er selv ved at købe ekstra skab nu, er der nogen der ved om ammunition og genladningskomponenter (krudt og kugler) er tyverimæssigt dækket i 2016 i et skafor blå?
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Det kan kun dit forsikringsselskab svare på.Uldsok skrev:hvad nu hvis man først køber et skafor blå våbenskab i 2016 og fylder det med alt - undtagen våben - dvs. med ammunition, krudt, kugler, tændhætter ov., er disse dele så forsikringsmæssigt dækket?
Slava Ukraini!
Team Zero Mike Armory
Team Zero Mike Armory
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Jf. oplægget, så er det datoen for installation der er afgørende - hvis dit forsikringsselskab følger den "fælles" anvisning. Hvad pokker du så vil have deri, er helt op til dig selv.
Tag en snak med din forsikring og få svaret på skrift. Så ved du hvad der gælder præcis for dig.
Der er intet der tyder på, at det kan gå værre end det der er i oplægget. Så de kan ikke komme efter dig, hvis du køber og installerer et skab inden jul. Hvis du er heldig, får du måske endda lidt rabat på en "udgående model".
Køb nu rigelig stort - et G10 er bestemt ikke stort, nu efter et par år.
Tag en snak med din forsikring og få svaret på skrift. Så ved du hvad der gælder præcis for dig.
Der er intet der tyder på, at det kan gå værre end det der er i oplægget. Så de kan ikke komme efter dig, hvis du køber og installerer et skab inden jul. Hvis du er heldig, får du måske endda lidt rabat på en "udgående model".
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: Slettes
- Geografisk sted: Danmark
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 384 times
- Been thanked: 290 times
Jeg har haft 26 rifler i et såkaldt våbenskab-5-våben. Skabet lå ned inde i vores klædeskab. Så kan man pakke mere... 

-
- Platin Member
Jeg køber sgu bare et nu, så er jeg sikker på jeg er dækket.C-X skrev:Jf. oplægget, så er det datoen for installation der er afgørende - hvis dit forsikringsselskab følger den "fælles" anvisning. Hvad pokker du så vil have deri, er helt op til dig selv.
Jeg har i øvrigt et 10'er skab i forvejen, men har desværre ikke plads til et magen til, så jeg må nøjes med et ekstra 5/7'er.
Det bør dog kunne dække behovet de næste par år, da jeg mest har brug for plads til genladeprodukter lige nu.
Nedenstående er kopieret fra det jeg linkede til længere oppe i tråden og beskriver ændringen rimeligt klart.
Våbenskabe - orientering om udfasning af Standardtyvmetoden
Forsikring & Pension har fået en række henvendelser vedrørende våbenskabe, når produkter prøvet efter Standardtyvmetoden (STM) bortfalder den 31. december 2015. Her giver vi et overblik over konsekvenserne vedrørende ændrin-gerne.
Må man beholde et våbenskab prøvet efter STM efter den 1. januar 2016?
Ja, hvis våbenskabet er installeret inden 31. december 2015.
Hvis våbenskabet er lovligt og opfylder forsikringskravene på installationstidspunktet, er der ikke noget problem, så er man også dækket af forsikringen fremover.
Hvad gør jeg med usolgte produkter?
Usolgte produkter, prøvet efter STM, kan ikke anvendes til opfyldelse af et sikringskrav efter den 31. december 2015.
-
- Platin Member
Skafor rød naturligvisRigbymauser skrev:Jeg har haft 26 rifler i et såkaldt våbenskab-5-våben. Skabet lå ned inde i vores klædeskab. Så kan man pakke mere...

-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 306 times
- Been thanked: 1125 times
Re: Køb af Våbenskab efter 1. januar?
Det er så forkert. Det opfylder da i hvert fald myndighedernes krav til et sikringsskab, så man er fuldstændig inden for lovens rammer med et Skafor blåt skab købt efter 1./1-16. Selvfølgelig kan det anvendes. Man skal bare være forberedt på et skænderi med forsikringsselskabet hvis der sker noget.Usolgte produkter, prøvet efter STM, kan ikke anvendes til opfyldelse af et sikringskrav efter den 31. december 2015.
Men hvis nu skyttebutikken eller andre sætter Skafor blå skabe ned til foræringspris efter 1. januar, så tror jeg da næsten jeg køber et skab til den tid. Man kan altid stille det op ude i skuret og bruge det til flugtskydningsammunition, tomme hylstre og andre volumentunge men forholdsvis prisbillige ting. Så kan det tænkes der bliver ryddet op i mit "indeskab". Skulle det så blive stjålet, og forsikringen nægter at dække, så overlever jeg nok det, hovedsagen er at opbevaringen er lovlig og forsvarlig.
Hilsen Lasse.
- Robse
- Platin Member
- Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
- Has thanked: 168 times
- Been thanked: 126 times
God ide, den skal på tavlen til efter nytår !Lassescout skrev: Men hvis nu skyttebutikken eller andre sætter Skafor blå skabe ned til foræringspris efter 1. januar, så tror jeg da næsten jeg køber et skab til den tid. Man kan altid stille det op ude i skuret og bruge det til flugtskydningsammunition, tomme hylstre og andre volumentunge men forholdsvis prisbillige ting. Så kan det tænkes der bliver ryddet op i mit "indeskab". Skulle det så blive stjålet, og forsikringen nægter at dække, så overlever jeg nok det, hovedsagen er at opbevaringen er lovlig og forsvarlig.

You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984
― George Orwell, 1984
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt/PCP-skydning
- Geografisk sted: Dejlige Møn
- Has thanked: 124 times
- Been thanked: 178 times
Nu spørger jeg så dumt og måske naivt, men hvordan vil forsikringsselskabet bevise at et skab ikke er installeret inden d. 1/1 16, såfremt man skulle være uheldig i det nye år m.h.t. indbrud?? For det må vel være dem der skal løfte bevisbyrden, eller hvad??
M.v.h. Timber
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..
Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad..

-
- Platin Member
Det de mener må være at forsikringsdækningen bortfalder.Lassescout skrev:Det er så forkert. Det opfylder da i hvert fald myndighedernes krav til et sikringsskab, så man er fuldstændig inden for lovens rammer med et Skafor blåt skab købt efter 1./1-16. Selvfølgelig kan det anvendes. Man skal bare være forberedt på et skænderi med forsikringsselskabet hvis der sker noget.
Jeg har netop købt mit ekstra skab til ammunitionen (der røg så lige et brugt jagtgevær med ved siden af og hvor fanden skal jeg nu gøre af det?), bare for at være på den sikre side.
Kommer der et godt tilbud på et G10 eller G15 i det nye år kan jeg godt finde et andet sted at placere det tror jeg, jeg har desværre en udpræget svaghed for gode tilbud.
- Jef
- This member is
- Interesser: jagt, lerduer
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 97 times
- Kontakt:
Er 4000kr for et 15ér skab relevant :-) - har én tilbageUldsok skrev:Det de mener må være at forsikringsdækningen bortfalder.Lassescout skrev:Det er så forkert. Det opfylder da i hvert fald myndighedernes krav til et sikringsskab, så man er fuldstændig inden for lovens rammer med et Skafor blåt skab købt efter 1./1-16. Selvfølgelig kan det anvendes. Man skal bare være forberedt på et skænderi med forsikringsselskabet hvis der sker noget.
Jeg har netop købt mit ekstra skab til ammunitionen (der røg så lige et brugt jagtgevær med ved siden af og hvor fanden skal jeg nu gøre af det?), bare for at være på den sikre side.
Kommer der et godt tilbud på et G10 eller G15 i det nye år kan jeg godt finde et andet sted at placere det tror jeg, jeg har desværre en udpræget svaghed for gode tilbud.
http://www.gunbox.dk/shop-amp-produkter ... for-blaa-/
Jef Jefsen
APSI & DFF skydeinstruktør
- - If it Ain´t Broke - Fix it....
APSI & DFF skydeinstruktør
- - If it Ain´t Broke - Fix it....
-
- Silver Member
- Interesser: skydevåben
- Geografisk sted: østjylland
- Has thanked: 1 time
hej drenge .
jeg har alka og der er ingen problemer med dækning efter 1 .januar
i skafor blå skab.
så længe hver enkelt genstand ikke overstiger 150.000 kr .
og det har jeg på skrift .
mvh jmj.
jeg har alka og der er ingen problemer med dækning efter 1 .januar
i skafor blå skab.
så længe hver enkelt genstand ikke overstiger 150.000 kr .
og det har jeg på skrift .
mvh jmj.
-
- Platin Member
Jef skrev:Er 4000kr for et 15ér skab relevant :-) - har én tilbageUldsok skrev:Det de mener må være at forsikringsdækningen bortfalder.Lassescout skrev:Det er så forkert. Det opfylder da i hvert fald myndighedernes krav til et sikringsskab, så man er fuldstændig inden for lovens rammer med et Skafor blåt skab købt efter 1./1-16. Selvfølgelig kan det anvendes. Man skal bare være forberedt på et skænderi med forsikringsselskabet hvis der sker noget.
http://www.gunbox.dk/shop-amp-produkter ... for-blaa-/

-
- Bronze Member
- Interesser: Artillerigranater
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 21 times
jeg har alm brand og de er dækker stadigvæk efter 1 januar
fik en snak med min assurandør og han sagde at så længe alle i brancheforeningen ikke er enige så kan det ikke træde ikraft
fik en snak med min assurandør og han sagde at så længe alle i brancheforeningen ikke er enige så kan det ikke træde ikraft
-
- Silver Member
Er 4000kr for et 15ér skab relevant :-) - har én tilbage
http://www.gunbox.dk/shop-amp-produkter ... for-blaa-/[/quote]
For 3000 slog jeg til med det samme pengene er bare ikke til det op til Jul.
http://www.gunbox.dk/shop-amp-produkter ... for-blaa-/[/quote]
For 3000 slog jeg til med det samme pengene er bare ikke til det op til Jul.
-
- Platin Member
Det er væk, nu koster det 5 kiloFor 3000 slog jeg til med det samme pengene er bare ikke til det op til Jul.