traktor med vogn+flishugger=bøde?!?
-
- Bronze Member
- Interesser: jagt, genladning
- Geografisk sted: sønderjylland
- Been thanked: 3 times
traktor med vogn+flishugger=bøde?!?
https://www.retsinformation.dk/forms/R0 ... ?id=137554
Hej folkens
Så blev blev da lige bol... i røven af en politistav i dag! I forbindelse med arbejde kører jeg med en traktor med en tipvogn efter. Efter vognen er der monteret et anhængertræk, hvorpå der er spændt en flishugger. I dag blev jeg så stoppet af færdselspolitiet, og modtog en bøde fordi der aldrig må spændes 2 ting efter en traktor! Hmmmmm det undrer mig da jeg ofte har set landmænd køre med 2 vogne efter en traktor.
Så var jeg inde og google lidt regler. Hvordan tolker i paragraf 10 stk. 5? Har nogen fået bøde for noget lignende, evt. Med et retsligt efterspil
Hej folkens
Så blev blev da lige bol... i røven af en politistav i dag! I forbindelse med arbejde kører jeg med en traktor med en tipvogn efter. Efter vognen er der monteret et anhængertræk, hvorpå der er spændt en flishugger. I dag blev jeg så stoppet af færdselspolitiet, og modtog en bøde fordi der aldrig må spændes 2 ting efter en traktor! Hmmmmm det undrer mig da jeg ofte har set landmænd køre med 2 vogne efter en traktor.
Så var jeg inde og google lidt regler. Hvordan tolker i paragraf 10 stk. 5? Har nogen fået bøde for noget lignende, evt. Med et retsligt efterspil
Du må selv være den forandring, som du ønsker at se i verden.– Mahatma Gandhi
- Tony Rosgaard
- UDMELDT AF NVF
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 16 times
Re: traktor med vogn+flishugger=bøde?!?
Har også en "Billet" for det. Den er vist god nok, hvis du ikke bor i Australien - Et påhængskøretøj efter trækkeren.
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig
-
- Bronze Member
For mig lyder det dog grangiveligt som om der kan spændes op til 2 påhængsvogne efter traktor når man læser om længden på vogntog i paragraf 10 stk. 5
- BentxBetjent
- Platin Member
- Interesser: Rifler, airguns
- Geografisk sted: Udenfor Horsens
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 91 times
Max længde: 18.75
Max ladlængde: 15.65
Dog op til 22 meter hvis der køres som beskrevet. Eksempelvis mellem gård og mark.
Hvad blev du skrevet pulet for?
Max ladlængde: 15.65
Dog op til 22 meter hvis der køres som beskrevet. Eksempelvis mellem gård og mark.
Hvad blev du skrevet pulet for?
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
Det tager kun 2 minutter ..........
( ͡° ͜ʖ ͡°)
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt og skydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 6 times
Hej
Efter nedenstående må det da være lovligt med 2 påhængsvogne efter hinanden hvis ikke længden overskrider 18,75 meter eller 22,00 m alt efter hvilken kørsel der er tale om. Jeg vil umiddelbart tro du har en god sag hvis ikke længden er overskredet, men har ingen erfaring i praksis.....
Kapitel 3
Paragraf 10
Stk. 5. For vogntog bestående af traktor og en eller to påhængsvogne må længden ikke overstige 22,00 m. Længden må dog kun overstige 18,75 m, såfremt der køres mellem mark og avlsgård, mellem ejendomme, der har vogntoget i fælleseje, eller mellem maskinstationer og dennes kunder, og såfremt den samlede ladlængde ikke overstiger 15,65 m.
Efter nedenstående må det da være lovligt med 2 påhængsvogne efter hinanden hvis ikke længden overskrider 18,75 meter eller 22,00 m alt efter hvilken kørsel der er tale om. Jeg vil umiddelbart tro du har en god sag hvis ikke længden er overskredet, men har ingen erfaring i praksis.....
Kapitel 3
Paragraf 10
Stk. 5. For vogntog bestående af traktor og en eller to påhængsvogne må længden ikke overstige 22,00 m. Længden må dog kun overstige 18,75 m, såfremt der køres mellem mark og avlsgård, mellem ejendomme, der har vogntoget i fælleseje, eller mellem maskinstationer og dennes kunder, og såfremt den samlede ladlængde ikke overstiger 15,65 m.
-
- Bronze Member
Traktoren kører (sselvfølgelig) forrest. Derefter en tipvogn med 1 aksel (2hjul), og efter den er der spændt en flishugger med 2 aksler (4hjul)
-
- Bronze Member
Hvad blev du skrevet pulet for?[/quote]
Tjaee det glæder jeg mig også til at se når bødeforlægget engang kommer:-) han gentog dog mange gange at en traktor aldrig må have 2 vogne efter, så jeg går ud fra at det er det han skriver om.
Den samlede længde overskrider ikke 18,75m
Tjaee det glæder jeg mig også til at se når bødeforlægget engang kommer:-) han gentog dog mange gange at en traktor aldrig må have 2 vogne efter, så jeg går ud fra at det er det han skriver om.
Den samlede længde overskrider ikke 18,75m
- BentxBetjent
- Platin Member
- Interesser: Rifler, airguns
- Geografisk sted: Udenfor Horsens
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 91 times
HDM skrev:Hvad blev du skrevet pulet for?
Den samlede længde overskrider ikke 18,75m[/quote]
Så vil jeg tro/håbe han bliver justeret af juristerne inden bøden sendes.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)
( ͡° ͜ʖ ͡°)
- Nic
- Bronze Member
- Interesser: Jagt og Våben
- Geografisk sted: Lolland
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 1 time
hernede på lolland/falster kører de pt roer som en i helv... og det foregår oftest med 2 vogne efter hinanden.
se her:
http://folketidende.dk/Business/Roekoer ... kel/332852
hvis i kigger i baggrunden ses traktor med flere aksler på første vogn, skal så ikke kunne udtale mig om det er lovligt.
måske trådstarter skulle ringe til ordensmagten hernede, de er måske mere inde i reglerne, ved de holder mange razziaer rettet mod bønder der kører roer.
se her:
hvis i kigger i baggrunden ses traktor med flere aksler på første vogn, skal så ikke kunne udtale mig om det er lovligt.
måske trådstarter skulle ringe til ordensmagten hernede, de er måske mere inde i reglerne, ved de holder mange razziaer rettet mod bønder der kører roer.
- Langenge
- This member is
- Interesser: Gamle våben og bamser
- Geografisk sted: Region midtjylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 427 times
Hov hov :shame:Nic skrev:hernede på lolland/falster kører de pt roer som en i helv... og det foregår oftest med 2 vogne efter hinanden.
se her:
Ikke genere Lolland.
Jeg er opvokset på Lolland, og der kørte jeg i en del år rundt på LOVLIGE nummerplader.
Brugte dem dog på flere biler, og havde dem derfor, naturligt nok, monteret med vingemøtrikker. Ingen problemer.
Så flyttede jeg til Århus og så skal jeg satme love for, at strisserne havde et andet syn på tingene

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!
-
- Bronze Member
Skal da lige love for at de får kørt nogle roer!
De 2 betjente der stoppede mig var ret flinke, men de så på mig som om jeg var idiot med den flishugger spændt efter, og spurgte lettere irriteret om det da aldrig var faldet mig ind at det skulle være ulovligt. Hvortil jeg svarede at jeg da har set mange landmænd køre med 2 vogne, og mente at det var lovligt nok, men næ nej. Der tog jeg fejl, for de kørere også uulovligt.
De 2 betjente der stoppede mig var ret flinke, men de så på mig som om jeg var idiot med den flishugger spændt efter, og spurgte lettere irriteret om det da aldrig var faldet mig ind at det skulle være ulovligt. Hvortil jeg svarede at jeg da har set mange landmænd køre med 2 vogne, og mente at det var lovligt nok, men næ nej. Der tog jeg fejl, for de kørere også uulovligt.
-
- Platin Member
- Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
- Geografisk sted: København S
- Has thanked: 232 times
- Been thanked: 215 times
Der må være spændt to vogne, eller én vogn og ét værktøj efter en traktor.
/Kenneth
/Kenneth
- Taxen
- Silver Member
- Interesser: Gamle Luftgevære og Gravhunde
- Geografisk sted: Østjylland
Traktor med Trækøje. (Trækøjet kan også side i et redskab ) Der efter vogn uden styrende forhjul. hvor mange baghjul er lige gyldigt. Der efter vogn med styrende forhjul og baghjul.( baghjulene må ikke være med styrende ). Er lovligt
Der må ikke efterspændes vogn uden styrende forhjul efter vogn uden styrende forhjul. Den enkleste måde at sige det på. Bliver reglerne virkelig nærlæst kan der findes nogle andre sammenkoblinger. Længden af vogntoget har ingen indflydelse på det her. Der for bliver den lille Traktor også knaldet.
Taxen
Der må ikke efterspændes vogn uden styrende forhjul efter vogn uden styrende forhjul. Den enkleste måde at sige det på. Bliver reglerne virkelig nærlæst kan der findes nogle andre sammenkoblinger. Længden af vogntoget har ingen indflydelse på det her. Der for bliver den lille Traktor også knaldet.
Taxen
-
- Bronze Member
Ok. Så kan det være hammeren falder på den bekostning, for flishuggeren som kører bagerst, er med bboogiemontering, altså ingen styrende forhjul.
-
- Bronze Member
Da det er arbejdsrelateret har chefen sagt han betaler bøden, men når der engang kommer et bødeforlæg tager vi den derfra. Men som jeg umiddelbart ser det, tror jeg da ikke vi giver os uden kamp:-)
- Taxen
- Silver Member
Nej problem er egentlig akseltryk . Fladvogn lægger vægt på bageste aksel på traktor . Vogn uden forhjul lægger vægt på fladvogn . Udskift hugger med flisvogn mere så vil du hvis begge er fuldlastede få overlæs på aksler første vogn .Det har nogen prøvet så mange gange at der er kommet lov for det .hvis du laver flishugger om til vogn med forhjul og trækstang .bliver der noget med stabilitet i vogntog
Taxen
Taxen
- Taxen
- Silver Member
Betal bøde den 1000 lap er det ikke bøvlet vær men husk det er dit kørekort der ryger hvis han sætter dig til ting i den grovet ende
Taxen
Taxen
-
- Silver Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: udkantsdanmark
- Has thanked: 4 times
er det nu rigtigt?Taxen skrev: Der må ikke efterspændes vogn uden styrende forhjul efter vogn uden styrende forhjul.
Du må gerne have 2 firhjulede vogne efter hinanden. Og der findes et specielt halmtræk som består af to bogie vogne som hverken lastet eller ulastet lægger eller tager vægt fra traktoren.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Langenge skrev:Hov hov :shame:Nic skrev:hernede på lolland/falster kører de pt roer som en i helv... og det foregår oftest med 2 vogne efter hinanden.
se her:
Ikke genere Lolland.
Jeg er opvokset på Lolland, og der kørte jeg i en del år rundt på LOVLIGE nummerplader.
Brugte dem dog på flere biler, og havde dem derfor, naturligt nok, monteret med vingemøtrikker. Ingen problemer.
Så flyttede jeg til Århus og så skal jeg satme love for, at strisserne havde et andet syn på tingene

Efter at jeg er flyttet til Stenlille, er jeg også selv begyndt at sige: "Der gælder andre regler på landet ..." :eek:

Peter
-
- Silver Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: udkantsdanmark
- Has thanked: 4 times
http://landhandel.landbrugsavisen.dk/an ... px?id=4599
Betjenten sammenligner sikkert en bil med en traktor. En bil må kun have en anhænger efter sig.
Betjenten sammenligner sikkert en bil med en traktor. En bil må kun have en anhænger efter sig.
- Vedhæftede filer
-
- 7703[1].jpg (42.67 KiB) Vist 7183 gange
-
- phoca_thumb_l_phoca_thumb_l_2[1].jpg (36.26 KiB) Vist 7179 gange
-
- Vogntræk til det svenske marked.
- phoca_thumb_l_findus%20007[1].jpg (49.49 KiB) Vist 7178 gange
- ACE1
- Banned
- Interesser: våben
- Geografisk sted: Djævleøen
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 37 times
side 17 : http://www.barjordtilbord.dk/Files/Bill ... ok2009.pdfLængde
En traktors længde med evt. ophængt
redskab må ikke overstige
12 meter. Et vogntog med traktor
eller motorredskab må ikke være
længere end 18,50 meter. Et
vogntog kan bestå af en traktor
eller et motorredskab tilkoblet
højst to påhængsvogne eller én
påhængsvogn og ét påhængsredskab.
3-Gun is the Crossfit of the shooting sports
With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown
With guns in the hands of the public, sure there will be tragedies, but without them there will be genocides. Unknown
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Og dette er jo nøjagtigt hvad trådstarter har gjort, så jeg mener ikke at politiet har en sag.Et vogntog kan bestå af en traktor eller et motorredskab tilkoblet højst to påhængsvogne
Afvent du roligt bødeforlaget, se hvilken paragraf i færdselsloven du er sigtet efter, og meddel med det samme, at du ikke ønsker at betale bøden "frivilligt, men at du vil anmode at din sag bliver prøvet i retten.
Peter