Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2977 times
Been thanked: 377 times

Re: våbenloven ang knive

Indlæg af Kalthoff » 21. dec 2015, 13:30

Dette står længere nede i teksten:
Disse knive kan – som konsekvens af undtagelsesreglen om visse mindre foldeknive – i dag lovligt bæres i nattelivet og f.eks. af rockere- og bandemedlemmer på gaden. Det er baggrunden for, at blå blok ønsker at skærpe reglerne, så man altid skal have anerkendelsesværdigt formål med at bære en kniv på offentlige steder.
Det kan jeg kun læse som at EDC forbydes.

Det er godt nok noget af en reduktion af danskernes rettigheder.

Hvordan skal man så kunne bo og arbejde og fungere på landet?

Brugeravatar
Bigfed
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 18 times

Indlæg af Bigfed » 21. dec 2015, 13:32

Igen noget juridisk fnidder, som ingen kan forholde sig til. Ville sku være lettere at skrive; foldeknive er som udgangspunkt lovlige. Dog må de ikke bæres i nattelivet og at straffen for overtrædelse er 40 dage i skyggen.
"If there is a sacred moment in the ethical pursuit of game, it is the moment you release the arrow or touch off the fatal shot."
Jim Posewitz

Brugeravatar
Schmidt
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og IPSC
Has thanked: 17 times

Indlæg af Schmidt » 21. dec 2015, 13:33

Det er godt nok en dårligt byttehandel. Vil helst beholde min EDC og undvære den enhåndsbetjente kniv.
Men lad os nu se hvad det ender med.

Sendt fra min HTC One med Tapatalk

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 21. dec 2015, 13:36

C-X skrev:men samtidig;
Den nye knivlov lægger op til:
· at princippet om, at knive kun må bæres på offentlige steder mv., når der er et anerkendelsesværdigt formål, udvides til at omfatte alle knive bortset fra særligt farlige knive, som fortsat er helt forbudte, og
Det vil sige, at uden det anderkendelsesværdige formål, såsom jagt, fiskeri, tilberedning af madpakke mm., så er kniv no-go i offentlige områder. Også de < 70 mm, ikke låsbare foldere, som vi nu må gå med.
Yup...

Jeg er spændt på hvordan "daglige gøremål" bliver udtrykt i lovteksten.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 21. dec 2015, 14:02

Forefaldende små-opgaver er for mig at se på alle måder et anerkendelsesværdigt formål. :razz: Min Leatherman forbliver EDC.
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 21. dec 2015, 14:14

Senserazer skrev:Forefaldende små-opgaver er for mig at se på alle måder et anerkendelsesværdigt formål. :razz: Min Leatherman forbliver EDC.
Jeg er af samme opfattelse, men jeg kan godt forstå C-X's bekymring!
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Kajsemand
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 1 time

Indlæg af Kajsemand » 21. dec 2015, 14:31

Hmmm jeg ved ikke helt om jeg har fattet det nye helt korrekt, men som jeg hører Pinden i tv så må bedstefaren som skræller et æble til barnebarnet gerne have en kniv med, bare ikke på værtshus eller ind foran byretten sammen med sig kumpaner fra plejehjemmet.

Men betyder det nye så ikke at vi godt må fise rundt med en enhåndsbetjent foldekniv med et blad på eks. 8,8 cm hvis bare vi godt kan lide skrælede æbler?

Eller har jeg bare ikke fattet en skid igen?

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 21. dec 2015, 14:52

Lad os nu se hvad teksten bliver og hvordan politiet fortolker og håndhæver loven, for hvordan en vilkårlig foldekniv blev til en enhåndsbetjent foldekniv kræver noget kreativitet som det nye lovværk også kan blive udsat for

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Indlæg af NSander » 21. dec 2015, 15:06

Det største problem, er at loven stadig ikke er klar, og når søren pind siger det kommer til at afhænge af personen, stedet, situationen, tilfældige omstændigheder, vejret, klokken, årstid, månecykus og stjernetegn, så er det stadig temmelig fucking svært at vide om det man har gang i er lovlig eller ej. Man kan ikke have en lov der er til fri fortolkning af den enkelte betjent, jeg troede egentligt at det var det de ville gøre op med, men det pind sagde idag i interviewet får mig til at tro at de har tænkt sig at lave makværksloven 3.0, nu uden EDC, men med mere symbolpolitik.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 21. dec 2015, 15:17

Kalthoff skrev:Dette står længere nede i teksten:
Disse knive kan – som konsekvens af undtagelsesreglen om visse mindre foldeknive – i dag lovligt bæres i nattelivet og f.eks. af rockere- og bandemedlemmer på gaden. Det er baggrunden for, at blå blok ønsker at skærpe reglerne, så man altid skal have anerkendelsesværdigt formål med at bære en kniv på offentlige steder.
Sjovt, jeg læser det som en voldsom lempelse - faktisk en rigtig fornuftig ændring.
Det bliver lovligt at bære nogenlunde de samme knive som "i gamle dage" til EDC, men det bliver ulovligt at bære noget som helst snitteværktøj til fodboldkampe, på disco og slige steder.
Ren sund fornuft.

Lad os se definitionerne på anerkendelsesværdigt formål, men jeg har svært ved at se denne her ramme ved siden af i nævneværdig grad.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Schmidt
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og IPSC
Has thanked: 17 times

Indlæg af Schmidt » 21. dec 2015, 16:26

Fast Fumble skrev:
Sjovt, jeg læser det som en voldsom lempelse - faktisk en rigtig fornuftig ændring.
Det bliver lovligt at bære nogenlunde de samme knive som "i gamle dage" til EDC, men det bliver ulovligt at bære noget som helst snitteværktøj til fodboldkampe, på disco og slige steder.
Ren sund fornuft.

Lad os se definitionerne på anerkendelsesværdigt formål, men jeg har svært ved at se denne her ramme ved siden af i nævneværdig grad.
Billede

Beklager FF..
Den er vist god nok.

Sendt fra min HTC One med Tapatalk

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 21. dec 2015, 16:38

NSander skrev:Det største problem, er at loven stadig ikke er klar, og når søren pind siger det kommer til at afhænge af personen, stedet, situationen, tilfældige omstændigheder, vejret, klokken, årstid, månecykus og stjernetegn, så er det stadig temmelig fucking svært at vide om det man har gang i er lovlig eller ej. Man kan ikke have en lov der er til fri fortolkning af den enkelte betjent, jeg troede egentligt at det var det de ville gøre op med, men det pind sagde idag i interviewet får mig til at tro at de har tænkt sig at lave makværksloven 3.0, nu uden EDC, men med mere symbolpolitik.
Er det overhoved lovligt at lovgive på denne måde?
Det er jo rent carte blanche til domstolene til at dømme folk forskelligt alt efter om de er advokat sønner eller kommunister. Er der virkeligt ikke noget i grundloven der begrænser den slags?

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 21. dec 2015, 16:49

http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 67#p658867

vi fortsætter sangen... trololololllooll.....trololl :wall:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
TheKapow
Silver Member
Silver Member
Interesser: edc, foldeknive, paracord
Geografisk sted: København, Vanløse
Has thanked: 6 times
Kontakt:

våbenloven ang knive

Indlæg af TheKapow » 21. dec 2015, 17:08

Søren Pind har bekræftet at det er et totalforbud mod knive uden for bopæl medmindre man er håndværker fx. Dansk jægerforbund er stolte af loven, har de drukket af natpotten?

Vi får nu officielt verdens strammeste våbenlov.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Has thanked: 595 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 21. dec 2015, 17:44

På trods af den fine pædagogiske planche udarbejdet af Justitsministeriet, er jeg fortsat i tvivl om hvornår det er en særlig farlig kniv, og forbudt at have på bopælen. Springknive er énhåndbetjent og mange er også foldeknive, er de stadig forbudt? Og hvor hører knive med assisted opening og thumb stud til henne, er de fortsat ulovlige? Det er mit indtryk at man kun har legaliseret dem der ligger på grænsen, og som skabte tvivl før, det er i hvert fald de eneste der er afbilledet på planchen.
Pædagogisk udført planche

Og noget andet, jeg finder det uhyggeligt at knive som Mad Rock og urban Tactical er hængt ud som værende produceret for at omgås loven. Det er jo ingen lunde tilfældet, de er produceret for netop at leve op til vores vanvittige våbenlov. Med den udtalelse siger de jo at loven ikke var for at forbyde enhåndsbetjente- og låsbare knive, men at loven var til for at forbyde knive. Det lykkedes så ikke da producenterne nu konstruerer dem så de opfylder loven, og så er det gud hjælpe mig også galt! Nu tager man så skridtet fuldt ud og forbyder knive i gadebilledet, eller haven, med mindre de er til et af staten anerkendelsesværdigt formål. For at lukke munde på de store interesseorganisationer som f. eks. Danmarks Jægerforbund, tillader man nu de foldeknive der før lå på grænsen, og alle hos DJF jubler, og kan slet ikke få armene ned.

Jeg kan ikke vente til det forslag kommer i høring.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
TheKapow
Silver Member
Silver Member
Interesser: edc, foldeknive, paracord
Geografisk sted: København, Vanløse
Has thanked: 6 times
Kontakt:

Indlæg af TheKapow » 21. dec 2015, 17:57

Tilgengæld glæder jeg mig til at samle på spydercos, og cold steel, og benchmade :p

MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben og luftrifler
Geografisk sted: Kongernes Nordsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af MichaelMejer » 21. dec 2015, 18:01

Jeg må nu indrømme at jeg er slemt skuffet over min Lansky World Legal, her har den været alene hjemme hjemme hele dagen og den har jo slet ikke stukket i nogen... Den må jo være defekt...

På en anden note, kan man som almindelig borger komme med høringssvar til loven eller er det kun forbeholdt 'christiansborg'ere' ??

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 144 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 21. dec 2015, 18:16

Loven er næsten fin nok, de skal bare droppe det der anerkendelsesværdige formål alle andre steder end beværtninger og ved bestemte lejligheder, som f.eks. Fodboldkampe og nattelivet.

Så har men kniv med på resturanten har bøffen bare at være sej.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 10 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af GåsPåGaffelen » 21. dec 2015, 18:17

Fast Fumble skrev:
Ren sund fornuft.

Det er det "de" gerne vil have dig til at tro at de siger. Men det er IKKE det de siger. Det de foreslår er at forbyde EDC. Der er IKKE plads til andre tolkninger af anerkendelsesværdige formål.

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 21. dec 2015, 18:23

Største ændring er vel at en lille foldekniv nu også kræver anerkendelsesværdigt formål, så EDC nu er helt forbudt for den almindelige borger. Og Pindens omtalen af disse knive som våben er helt ude på overdrevet. Et sværd er et våben en lommekniv er et stykke værktøj.

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk

MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben og luftrifler
Geografisk sted: Kongernes Nordsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af MichaelMejer » 21. dec 2015, 18:35

Tror pludselig at der bliver enormt mange snitte-interesserede i landet...

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Has thanked: 2977 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 21. dec 2015, 18:43

Raptor357 skrev:Loven er næsten fin nok, de skal bare droppe det der anerkendelsesværdige formål alle andre steder end beværtninger og ved bestemte lejligheder, som f.eks. Fodboldkampe og nattelivet.

Så har men kniv med på resturanten har bøffen bare at være sej.
Det er ganske vist,

og det er ufatteligt at de ikke selv har indset det.

Hvorfor har alle de organisationer Søren Pind takker for medvirken, ikke visket ham netop det i øret?

Pind takker, ordret citeret fra hans fjæsbog: "Håndværksrådet, foruden Jægerforbundet, Friluftsrådet inkl lystfiskere og spejdere & Det Kriminalpræventive Råd samt våbenhandlerforeningen"

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 21. dec 2015, 18:45

Det er på tide, at vi raser imod vores egne organisationer. DJ får i hvert fald en mail fra mig og den bliver ikke pæn.

http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... ikke-mere/
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 21. dec 2015, 19:28

Paradoksalt at man ender med at må have mere kniv med på flyveren (6cm folder) end til en tur i Brugsen:(. Det her ser ud til at blive værre end før.....jeg foretrækker LANGT den nuværende lov:(

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
bshansen
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Dixie

Indlæg af bshansen » 21. dec 2015, 19:42

Ganske som med Glasnost og Perestrojka i det tidligere Sovjet; man gør hundens lænke ti meter længere, men flytter samtidig madskålen elleve meter længere væk. Det er vel på tide at finde en praktisk, lille saks, en effektiv neglefil og en uskyldig skruetrækker, så den farlige Leatherman Micra kan blive hjemme. At jeg til tider har brug for at studse næsehår, klippe/file negle og spænde skruerne på mine briller, er sikkert ikke anerkendelsesværdige formål....
Jeg græmmes!
bshansen

Besvar