Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 73 times

Re: våbenloven ang knive

Indlæg af Herbert » 22. dec 2015, 14:47

At kniven sådan set bare ligger i lommen, hvis behovet skulle opstå, vil ikke længere tælle som et anerkendelsesværdigt formål, bekræfter Justitsministeriet over for Politiken.
Så mangler han bare at overbevise Søren Pind, justitsministeriet og den øvrige forligskreds.
Det her er et skoleeksempel på en politiker der ikke sætter ordentligt sig ind i sagerne før en aftale indgås.
Senest rettet af Herbert 22. dec 2015, 14:53, rettet i alt 2 gange.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 22. dec 2015, 14:52

Jeg har i dag via en journalist der arbejder med emnet fået en tilbagemelding fra Justitsministeriet.

Justitsministeriet bekræfter den opfattelse Søren Pind udtrykte på sin facebook igår, at det er slut med EDC foldeknive af enhver bladlængde

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 22. dec 2015, 14:53

Det er det budskab der skal frem.

De er uvidende i gang med, ikke at lempe, men at stramme reglerne helt vildt for den almindelige borger.

Og jeg tror oprigtigt ikke, at de er klar over det.
Men kommer tåbeligheden frem, så burde erkendelsen (eller rettere "ih, nej, det er en misforståelse, så dumme er vi da ikke!") kunne blomstre.

Alternativt må man altid medbringe sin "snittepind" til at berettige kniven.
:wall:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 22. dec 2015, 15:10

ACE1 skrev:
Simon Emil Ammitzbøll opfordrer folk til at »slå kold vand i blodet«. I følge ham vil det fremadrettet i praksis være at betragte som et anerkendelsesværdigt formål, »potentielt at skulle skære et æble i skiver senere på dagen«.

http://politiken.dk/indland/politik/ECE ... t-formaal/

:popkorn:

Husk altid at have et æble på dig...
Du behøver ikke at have æblet på dig. For fremtiden vil jeg altid være på vej i Netto, efter et æble, som skal spises på vejen hjem. Så er jeg jo nødt til at have min lommekniv med. :razz:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kalthoff » 22. dec 2015, 15:20

Senserazer skrev:
ACE1 skrev:
Simon Emil Ammitzbøll opfordrer folk til at »slå kold vand i blodet«. I følge ham vil det fremadrettet i praksis være at betragte som et anerkendelsesværdigt formål, »potentielt at skulle skære et æble i skiver senere på dagen«.

Du behøver ikke at have æblet på dig. For fremtiden vil jeg altid være på vej i Netto, efter et æble, som skal spises på vejen hjem. Så er jeg jo nødt til at have min lommekniv med. :razz:
Fra samme artikel:
At kniven sådan set bare ligger i lommen, hvis behovet skullet opstå, vil ikke længere tælle som et anerkendelsesværdigt formål, bekræfter Justitsministeriet over for Politiken.
Så Justitsministeriet og Simon Emil Ammitzbøll er lodret uenige om tolkningen af den lov som Simon Emil Ammitzbøll lægger stemmer til.

Tør du satse din straffeattest, dit jagttegn, din sikkerhedsgodkendelse og din karriere på at Simon Emil Ammitzbøll vinder den magtkamp for dig, den dag det er dig der bliver "antruffet" af politiet med en schweizerkniv i lommen?
Senest rettet af Kalthoff 22. dec 2015, 15:22, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 22. dec 2015, 15:22

/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 22. dec 2015, 15:27

Bofhenator skrev:Så ligger der en høringstekst!

http://prodstoragehoeringspo.blob.core. ... ersion.pdf
37 sider!
Dem når jeg ikke inden jul!

Men det er utroligt hvis man kan "sælge ideen" som en lettelse (for nogle få interesseorganisationer, heriblandt jægerene) når det samtidig er en helt ekstrem stramning for den almindelige dansker, der bare ønsker at gå med et multi-tool i lommen!

Peter

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 22. dec 2015, 15:55

NVF er stadig på høringslisten (der er jeg nået til i teksten nu...)
EDIT: Og det fremgår naturligvis af høringslisten hvis man læser den også :-s
http://prodstoragehoeringspo.blob.core. ... sliste.pdf
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Herbert
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Herbert » 22. dec 2015, 16:00

Senserazer skrev:

Den går desværre ikke.
Det fremgår af lovforslaget at begrebet ”Anerkendelsesværdigt formål” videreføres under dens nuværende form. Her står bl.a. under bemærkningerne til denne:
Som det fremgår af de ovenfor gengivne forarbejder til lov nr. 861 af 23.
december 1987, vil en person i almindelighed ikke kunne unddrage sig
strafansvar ved blot at hævde
, at kniven skal bruges til et af de formål, der
fritager for straf, hvis der ikke samtidig foreligger omstændigheder f.eks.
med hensyn til påklædning, tid og sted, måden kniven bæres på, knivens
art mv., der underbygger denne påstand.

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 22. dec 2015, 16:06

Men se også side 28-30:
Med hensyn til beviset for, om bestemmelsen er overtrådt, tages udgangspunkt i den almindelige processuelle grundsætning, at anklagemyndigheden har bevisbyrden. Det er således ikke tiltalte, der selv skal bevise, at kniven bæres som led i erhverv mv. Noget andet er, at sigtede eller tiltalte for at kunne unddrage sig strafansvar i praksis i almindelighed ikke vil kunne nøjes med at hævde, at kniven skal bruges til et af de formål, der fritager for straf, hvis der ikke samtidig foreligger omstændigheder f.eks. med hensyn til påklædning, tid og sted, måden kniven bæres på, knivens art mv., der underbygger denne påstand.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Sirupate
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Sirupate » 22. dec 2015, 16:22

ACE1 skrev:

For det første er det ikke lille Simon Emil med de gode intentioner som vi møder når vi har en lommekniv i lommen - det er mere eller mindre nidkære repræsentanter for ordensmagten, der helst så alle knive inddraget og dermed gør hvad de kan for at bøje gældende lovgivning maksimalt, for at udføre det ærinde.

For det andet - hvis det vitterligt ER intentionen med den opdaterede knivlov, hvorfor fanden i fænghullet skriver man så ikke det uden alle de krumspring og falbelader som giver anledning til diskussion.
Those who beat their swords into plowshares usually end up plowing for those who kept their swords.
-Benjamin Franklin

Kalthoff
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kalthoff » 22. dec 2015, 16:25

Fra afsnittet om "anerkendelsesværdige formål" side 23-24:
Det er ikke med forslaget hensigten at forbyde anvendelsen af almindelige,
små foldeknive – f.eks. lommeknive, multiværktøjer eller proptrækkere –
til sådanne gøremål, og det vil derfor også fremover være muligt at
medbringe en lommekniv til konkrete formål, f.eks. på en tur i skoven, til
at skære frugt eller lignende.
Så deres egen brug af naturen - den planlagte ekskursion fra 2100 Spelt til "naturen" og retur samme dag er dækket ind.

For medbringer de f.eks. deres Opinel svampekniv er det med det konkrete formål at høste og rense svampe i Hareskoven, medbringer de deres køkkenkniv er det med formål at skære pølse til frokosten i det grønne osv.

De har et "konkret anerkendelsesværdigt formål" med kniven og de rejser den direkte vej til og fra stedet hvor den skal anvendes.

Men resten af befolkningens brug af knive er ikke dækket. De der løbende pludseligt opståede små-behov i dagligdagen for at skære, stikke, lirke eller skrabe noget som man møder når man har en praktisk orienteret landlig hverdag.

Det er kun et par millioner danskeres hverdag de har forsømt at tage hensyn til.

:wall:

Unknown
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 4 times

Indlæg af Unknown » 22. dec 2015, 16:37

Hvordan med betjentene? Skal de så bruge en enhåndsbetjent kødøkse hvis de skal skære en selvmorder ned?
:nutkick:

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Falco Subniger » 22. dec 2015, 16:38

Refraktorius skrev:De er uvidende i gang med, ikke at lempe, men at stramme reglerne helt vildt for den almindelige borger.

Men kommer tåbeligheden frem, så burde erkendelsen (eller rettere "ih, nej, det er en misforståelse, så dumme er vi da ikke!") kunne blomstre.
Det er min vurdering, at det er helt bevidst. JM har sammen med RP udarbejdet lovforslaget for at gøre politiets arbejde lettere - ikke borgernes retssikkerhed.

Ved at have en generel nultolerance for knive, kan politiet efter at have foretaget den præventive anholdelse efterfulgt af visitation bag nærmeste busk, fastholde anholdelse fremfor at være tvunget til at lade vedkommende gå, nu når kniven i lommen (som det er pt) viser sig at være under de 7 cm.

Efter mørkets frembrud vil man, som borger, ligeledes ikke kunne fremhæve æblet i modsatte lomme eller det faktum at haglbøssen i bagagerummet stammer fra den jagt, du er på vej hjem fra - Polle betjent vil fastholde retten til at sigte dig, fordi du har din kniv i lommen (og stammer fra Svendborg.)

Sondring; vil en kniv i bilen i fremtiden være ligestillet med besidelse, eller er køretøjet underlagt samme rettighed (opbevaring ok) som for matriklen?

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 22. dec 2015, 16:41

Falco Subniger skrev: Sondring; vil en kniv i bilen i fremtiden være ligestillet med besidelse, eller er køretøjet underlagt samme rettighed (opbevaring ok) som for matriklen?
Der står klart og tydeligt i forslaget, at en kniv i bilen sidestilles med en kniv i lommen.
EDIT: Undtagelsen er dog, at har du en kniv med hjem fra anerkendelsesværdigt-et-eller-andet, og går et stop for at tanke benzin, så må du godt det, hvis kniven bliver i bilen.
Men ellers er det at have den i bilen, det samme som at have den i lommen.
Senest rettet af Langenge 22. dec 2015, 16:43, rettet i alt 1 gang.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Herbert
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Herbert » 22. dec 2015, 16:43

Mapzter skrev:Men se også side 28-30:
Med hensyn til beviset for, om bestemmelsen er overtrådt, tages udgangspunkt i den almindelige processuelle grundsætning, at anklagemyndigheden har bevisbyrden. Det er således ikke tiltalte, der selv skal bevise, at kniven bæres som led i erhverv mv. Noget andet er, at sigtede eller tiltalte for at kunne unddrage sig strafansvar i praksis i almindelighed ikke vil kunne nøjes med at hævde, at kniven skal bruges til et af de formål, der fritager for straf, hvis der ikke samtidig foreligger omstændigheder f.eks. med hensyn til påklædning, tid og sted, måden kniven bæres på, knivens art mv., der underbygger denne påstand.
Det havde jeg godt læst, og bekræfter bemærkningerne til gældende lov hvor samme ordlyd står skrevet. Det er særligt sidste del der er interessant. Man vil i praksis ikke kunne unddrage sig strafansvar ved blot at hævde at kniven skal bruges til et anerkendelsesværdigt formål. Det skal kunne underbygges som beskrevet.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kalthoff » 22. dec 2015, 16:46

Herbert skrev:
Mapzter skrev:Men se også side 28-30:
Det havde jeg godt læst, og bekræfter bemærkningerne til gældende lov hvor samme ordlyd står skrevet. Det er særligt sidste del der er interessant. Man vil i praksis ikke kunne unddrage sig strafansvar ved blot at hævde at kniven skal bruges til et anerkendelsesværdigt formål. Det skal kunne underbygges som beskrevet.
Ja. Det er det de hedder "omvendt bevisbyrde".

At man som udgangspunkt formodes skyldig, men kan slippe for tiltale hvis man kan bevise sin uskyld.

Det er et af retsprincipperne bag en diktaturstat.

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Falco Subniger » 22. dec 2015, 16:48

Langenge skrev:Der står klart og tydeligt i forslaget, at en kniv i bilen sidestilles med en kniv i lommen.
EDIT: Undtagelsen er dog, at har du en kniv med hjem fra anerkendelsesværdigt-et-eller-andet, og går et stop for at tanke benzin, så må du godt det, hvis kniven bliver i bilen.
Men ellers er det at have den i bilen, det samme som at have den i lommen.
Tak, Langenge. :smile:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kalthoff » 22. dec 2015, 16:49

Unknown skrev:Hvordan med betjentene? Skal de så bruge en enhåndsbetjent kødøkse hvis de skal skære en selvmorder ned?
:nutkick:
De har lavet en generel undtagelse for dem selv (side 3):
§6. §§ 1-2 gælder ikke for militære myndigheder, politiet og civile
statsmyndigheder.

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Falco Subniger » 22. dec 2015, 16:55

Kalthoff skrev:Ja. Det er det de hedder "omvendt bevisbyrde".

At man som udgangspunkt formodes skyldig, men kan slippe for tiltale hvis man kan bevise sin uskyld.

Det er et af retsprincipperne bag en diktaturstat.
Nej og nej, læs helheden af afsnittet og ikke blot uddrag.

Det er for at lukke "smuthullet" i loven, så alle rødderne i Mjølnerparken ikke blot peger på æblet i lommen, når politiet stopper dem med en enhåndsbetjent foldekatana i tasken.

Herbert
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Herbert » 22. dec 2015, 16:55

Falco Subniger skrev:
Refraktorius skrev:De er uvidende i gang med, ikke at lempe, men at stramme reglerne helt vildt for den almindelige borger.

Det er min vurdering, at det er helt bevidst. JM har sammen med RP udarbejdet lovforslaget for at gøre politiets arbejde lettere - ikke borgernes retssikkerhed.
Det er der overhovedet ingen tvivl om. Søren Pind forklarer tydeligt meningen på sin Facebook profil. Det kun lille Emil der ikke forstår.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 22. dec 2015, 17:00

Det citat, som Kalthoff refererer til fra side 24 i bemærkningerne er helt centralt og giver samtidig anledning til en betydelig usikkerhed.

F.eks. fremføres: ”Det er ikke med forslaget hensigten at forbyde anvendelsen af almindelige, små foldeknive – f.eks. lommeknive, multiværktøjer eller proptrækkere – til sådanne gøremål…”
De gøremål, der henvises til er nævnt i det foregående afsnit og refererer her til ”at små lommeknive mv. bruges af mange mennesker til dagligdags og fredelige, praktiske gøremål…”

Problemer er her, at det giver indtryk af at det er hensigten med forslaget ikke at fratage almindelige borgere muligheden for at medbringe en lommekniv til ”almindelige gøremål..” Andetsteds i bemærkningerne skydes dette så fuldstændig ned med mindre man har et konkret ”anerkendelsesværdigt formål”.

Denne detalje er nok ikke lige fanget af Simon Emil og andre – f.eks. de rygklappende "rådgivere" fra Jægerforbundet, spejderne, Friluftstrådet m.v.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 22. dec 2015, 17:05

Samlet set finder Justitsministeriet på den baggrund, at den rigtigste
løsning vil være at kravet om, at der skal være et anerkendelsesværdigt
formål med at besidde knive på offentligt tilgængelige steder, udvides til
også at omfatte foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan
fastlåses i udfoldet position.
Forslaget indebærer, at der fremover i hvert enkelt tilfælde skal foretages
en konkret vurdering af, om besiddelsen af en sådan kniv har et
anerkendelsesværdigt formål i den givne situation.
Så I ikke behøver at gennemlæse det hele :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 22. dec 2015, 17:21

Langenge skrev:
Samlet set finder Justitsministeriet på den baggrund, at den rigtigste
løsning vil være at kravet om, at der skal være et anerkendelsesværdigt
formål med at besidde knive på offentligt tilgængelige steder, udvides til
også at omfatte foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan
fastlåses i udfoldet position.
Forslaget indebærer, at der fremover i hvert enkelt tilfælde skal foretages
Så I ikke behøver at gennemlæse det hele :smile:
He ja, og hvordan tolker onkel blå så lige den... Jeg vædder gerne en omgang æbleskiver på at det ikke bliver til borgerens fordel.... Specielt ikke sidst på året hvor politidirektøren lige skal have kvoten på plads så han kan få sin julebonus...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 22. dec 2015, 17:22

Langenge skrev: Forslaget indebærer, at der fremover i hvert enkelt tilfælde skal foretages
Og så er vi tilbage ved det jeg frygter. En ubetinget fængselsdom for ikke at opfylde et krav som ikke er defineret nogen som helst steder.
Hvordan i :evil: kan den slags ikke være grundlovsstridigt?

Besvar