Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 73 times

Re: våbenloven ang knive

Indlæg af Herbert » 22. dec 2015, 17:23

Almindelige daglige gøremål/sysler er også anerkendelsesværdige. Men man skal enten være i færd med at udføre disse, eller være på vej til eller fra opgaven som alle andre anerkendelsesværdige formål. På dette punkt adskiller daglige gøremål sig ikke fra de andre. Det er blot noget folk ”naturligt” har forestillet sig uden at have belæg for dette i lovudkastet. Efter at have læst dette samt justitsministeriets fortolkning af samme, hersker der ikke længere usikkerhed i forhold til dette spørgsmål.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 22. dec 2015, 17:28

Herbert skrev:Almindelige daglige gøremål/sysler er også anerkendelsesværdige. Men man skal enten være i færd med at udføre disse, eller være på vej til eller fra opgaven som alle andre anerkendelsesværdige formål. På dette punkt adskiller daglige gøremål sig ikke fra de andre. Det er blot noget folk ”naturligt” har forestillet sig uden at have belæg for dette i lovudkastet. Efter at have læst dette samt justitsministeriets fortolkning af samme, hersker der ikke længere usikkerhed i forhold til dette spørgsmål.
Og det vil du gerne satse diverse tilladelser, evt. sikkerhedsgodkendelser, samt job på?? Jeg tør sgutte...

Forestil dig at skulle stå og diskutere med en betjent der har en dårlig dag... Jeg tror altså ikke man vinder noget der...
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member
Interesser: Harmonisk træfsikkerhed
Geografisk sted: Østdanmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Falco Subniger » 22. dec 2015, 17:36

Herbert skrev:Efter at have læst dette samt justitsministeriets fortolkning af samme, hersker der ikke længere usikkerhed i forhold til dette spørgsmål.
Som Timber skriver; det vil der gøre i praksis, på samme måde som enhåndsbetjent pt. Der vil være en indkøringsperiode, hvor de enkelte politikredse følger en udstukket retning tæt på status quo, men så snart loven har et par "dage" på bagen og resultatkontrakterne skal opfyldes, så vil vi se sager rejst på spinkelt grundlag, fordi den provokerede betjent ikke kan finde andet at sigte vedkommende for.

Herbert
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Herbert » 22. dec 2015, 17:36

I misforstår hvad jeg skriver. I må ikke (generelt) gå med en kniv til daglige gøremål. Det hersker der ikke længere tvivl om. De er blot at betragte som anerkendelsesværdige på linje med de andre.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 22. dec 2015, 17:40

Herbert skrev:Du misforstår hvad jeg skriver. Du må ikke (generelt) gå med en kniv til daglige gøremål.
Det har du da ret i... Det er bare mig der ikke kan læse, for pokker da...... :oops: :oops:

Synoptik her i come.... :giggle:

:razz: :razz:
M.v.h. Timber

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Falco Subniger » 22. dec 2015, 17:43

Herbert skrev:I misforstår hvad jeg skriver. I må ikke (generelt) gå med en kniv til daglige gøremål. Det hersker der ikke længere tvivl om. De er blot at betragte som anerkendelsesværdige på linje med de andre.
Søren Pind svarede allerede i går på, at det var no-go at bære lommekniv generelt, så der har ikke været usikkerhed om, at den ret forsvandt.

Herbert
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Herbert » 22. dec 2015, 17:46

Det har der nu været indtil flere eksempler på i denne tråd... også flere indlæg i dag. Selv forstår jeg heller ikke usikkerheden, derfor mit indlæg.

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Falco Subniger » 22. dec 2015, 17:57

Herbert skrev:Det har der nu været indtil flere eksempler på i denne tråd... også flere indlæg i dag. Selv forstår jeg heller ikke usikkerheden, derfor mit indlæg.

Godt ord igen. :smile:

Brugeravatar
Kennet
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt Og Våben..
Geografisk sted: Hurup Thy
Has thanked: 6 times

Indlæg af Kennet » 22. dec 2015, 19:04

Frisk fra Pindens Facebook:

Nedenfor følger et link til lovforslaget om den ny knivlov, som nu sendes i høring. Forslaget er blevet til efter intense drøftelser med Friluftsrådet, Jægerforbundet, det danske spejderkorps, danske våbenhandlere, det kriminalpræventive råd, anklagemyndigheden og rigspolitiet mm. Siden præsentationen i går har vi alle fået en del spørgsmål og hovedparten af disse besvares nedenfor. Vi kommer under alle omstændigheder til at følge udkommet af den ny lov nøje:
De nye regler vil grundlæggende betyde, at hvis man skal på skovtur, fisketur eller et andet sted, hvor der er en grund til at have en lommekniv med, så er der efter de nye regler ingen problemer i det. Hvis man derimod skal på Aalborg Stadion og se fodbold, på natklub i København eller til koncert i Boxen i Herning, så skal man under ingen omstændigheder have kniv med. Ingen kniv uanset størrelse. Det gælder for os alle.
Så langt så godt. Reglerne lempes for dem, som bruger kniv med et formål i dagligdagen og strammes for dem der bærer kniv uden grund og i farlige situationer.
Hvad så med ham/hende der normalt går med en lille lommekniv i tasken eller lommen?
Det er ikke sådan, at de nye regler skal ramme almindelige lovlydige borgeres brug af lommeknive, multiværktøjer eller proptrækkere. Loven er baseret på et fornuftsprincip om, at man kan have en kniv med på offentlige steder, når man har en grund til det. Og når der er tale om almindelige små lommeknive kan der være mange gode grunde.
Selvfølgelig skal en person, som f.eks. er på tur i skoven, kunne tage en mindre foldekniv med for at bruge den til at skære grene, skrælle et æble eller lignende. Derimod vil det typisk ikke være troværdigt, hvis f.eks. en rocker eller et bandemedlem, som findes i besiddelse af en kniv i et kriminelt miljø, forklarer, at kniven skal bruges til et sådant gøremål. Det er en vigtig pointe, at det ved vurderingen af troværdigheden bl.a. spiller ind, hvad der er for en kniv, tidspunkt og sted og om personen tidligere er straffet for overtrædelse af våbenlovgivningen eller vold mv.
Men det er oplagt, at hvis du er på natklub, så er det altså ikke nogen undskyldning for at have en kniv med, at den altid ligger i din taske.
Hvorfor ikke bevare reglen om at lade alle knive under 7 cm være lovlige?
Problemet har været, at reglen om at mindre knive var lovlige, i dag bliver misbrugt af bl.a. bandemedlemmer til at bære farlige knive, som bevidst er udformet med henblik på omgå de gældende regler. Knivene er ofte udformet med inspiration fra kampsport og har en klinge på typisk lige under 7 cm. Som sagt er det til gengæld ikke hensigten med forslaget at forbyde anvendelsen af almindelige, små foldeknive – f.eks. lommeknive, multiværktøjer eller proptrækkere – til fornuftige formål, og det vil derfor også fremover være muligt at medbringe en lommekniv på f.eks. på tur en tur i skoven, til at skære frugt eller lignende.
Må jeg have en kniv med ud at ride eller når jeg lufter hund?
Ja, hvis du har et formål med det. Altså hvis du mener at have brug for kniven til noget undervejs.

De nye knivregler er lavet for bl.a. at gøre op med alle de sager og misforståelser der har præget kniv-området, hvorfor Justitsministeriet løbende vil følge udviklingen efter ikræfttrædelsen og tage et fornyet kig på området, hvis der er uhensigtsmæssigheder omkring de nye regler.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 22. dec 2015, 19:16

Ja, hvis du har et formål med det. Altså hvis du mener at have brug for kniven til noget undervejs..
Hmm, så man må, men må ikke alligevel?? Jeg er sgu forvirret...
M.v.h. Timber

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 22. dec 2015, 19:20

Det der Pinde-gylle har ingen hold i virkeligheden og er reelt et røgslør. Vi kender udemærket anerkendelsesværdighedsbegrebet i forvejen og betydningen af det, for borgernes retssikkerhed. Der er intet nyt fra den front. Han ævler mod bedre vidende, bevidst.

Hans påstande om den "bevidste omgåelse af loven", med disse taktiske knive, er også noget vås han er blevet fodret med, af politiets mest liderlige lakajer. De knive er lavet ud fra netop overfortolkningen af loven, så de stadig kunne betragtes som lovlige, på det meste af kloden. Udseendet flintrende ligegyldigt, det er stadig knive.

Skal vi også forbyde firhjulstrækkere, fordi de bliver brugt i krig verden over?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
L-Load
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydevåben, WW2
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Indlæg af L-Load » 22. dec 2015, 19:23

Det er de samme gummiparagraffer som sædvanligt ! Lavet så politimanden kan få dig ned med nakken, hvis han ikke bryder sig om dig, eller hvis de er bagud i forhold til kvoten. Jeg væmmes :puke:

Herbert
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Herbert » 22. dec 2015, 19:24

Timber skrev:
Ja, hvis du har et formål med det. Altså hvis du mener at have brug for kniven til noget undervejs..
Hmm, så man må, men må ikke alligevel?? Jeg er sgu forvirret...
Det er der ingen grund til. Han skriver på politikkersprog det må du ikke.

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Falco Subniger » 22. dec 2015, 19:33

Kennet skrev:Loven er baseret på et fornuftsprincip om,
Nu Søren Pind selv er jurist, burde han vide at fornuftsprincip = gummiparagraf, der frit kan tolkes alt efter vindretningen.

Nogen burde spørge, om han kan garantere, at alle ansat i etaten er fornuftige?

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 22. dec 2015, 19:34

C-X skrev:Det der Pinde-gylle har ingen hold i virkeligheden og er reelt et røgslør. Vi kender udemærket anerkendelsesværdighedsbegrebet i forvejen og betydningen af det, for borgernes retssikkerhed. Der er intet nyt fra den front. Han ævler mod bedre vidende, bevidst.

Hans påstande om den "bevidste omgåelse af loven", med disse taktiske knive, er også noget vås han er blevet fodret med, af politiets mest liderlige lakajer. De knive er lavet ud fra netop overfortolkningen af loven, så de stadig kunne betragtes som lovlige, på det meste af kloden. Udseendet flintrende ligegyldigt, det er stadig knive.

Skal vi også forbyde firhjulstrækkere, fordi de bliver brugt i krig verden over?
Tja, prøve at spørg Toyota hvad de mener om det... :fun:

Men for at vende tilbage til sagens kerne... Et tænk eksempel.... Jeg vil gå en tur med min hund(Ok ok, har ingen p.t., men det kommer forhåbentligt).. Jeg tager, ikke et æble, men en spegepølse med. Man kan da blive sulten... Endvidere har jeg tænkt mig at kaste pind(Altså ikke Søren Pind, selv om det var fristende), sammen med hunden... Ergo burde jeg have to dagligdags anerkendelsesværdige formål med at tage min lille lommekniv med... Nu sker der så det skrækkelige at jeg ikke får nået at spise min spegepølse, ej heller ikke får kastet med pind(Stadig ikke ham der i ved), men i stedet går direkte hjem, fordi det begynder at regne...

Spørgsmålet er så, vil jeg bryde loven? Fordi jeg har jo ikke brugt kniven til de to formodentlige anerkendelsesværdige formål, som intentionen var, men tvært mod bare haft den liggende i lommen... Og det må man jo ikke bare, ifølge det nye forslag.... Hvor filan går grænsen altså??
M.v.h. Timber

Falco Subniger
Silver Member
Silver Member

Indlæg af Falco Subniger » 22. dec 2015, 19:38

Timber skrev:Spørgsmålet er så, vil jeg bryde loven?
...eller du spiser hele spegepølsen og hunden løber væk med pinden. Du stoppes udenfor politistationen (med kniven i lommen på din trucker vest) inden du når ind for at melde hunden bortløbet.

Radioactive_Man
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skyde- og blankvåben
Geografisk sted: Midtjylland
Been thanked: 3 times

Indlæg af Radioactive_Man » 22. dec 2015, 19:39

Fra kommentarerne til lovforslaget:
"Det vil som hidtil ved vurderingen af, om der foreligger et anerkendelsesværdigt bl.a. indgå, hvordan kniven er udformet. Det forhold, at kniven er enhåndsbetjent vil i den forbindelse efter omstændighederne kunne tillægges betydning. Kan det lægges til grund, at der er tale om enhåndsbetjent foldekniv særlig udformet med henblik på brug som et hurtigtrækkende angrebs- og stikvåben, og som generelt ikke ses at have fornuftigt formål, vil der kun sjældent kunne foreligge et anerkendelsesværdigt formål med at bære en sådan kniv på offentligt tilgængelige områder mv."

Hvordan fanden skal det kunne vurderes konsekvent?!?
Senest rettet af Lycon 22. dec 2015, 19:41, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 22. dec 2015, 19:41

Falco Subniger skrev:
Timber skrev:Spørgsmålet er så, vil jeg bryde loven?
...eller du spiser hele spegepølsen og hunden løber væk med pinden. Du stoppes udenfor politistationen (med kniven i lommen på din trucker vest) inden du når ind for at melde hunden bortløbet.
Ja, også det... Eller endnu værre... Møgkøteren stikker af med spegepølsen, inden jeg overhoved når at få en bid... Og jeg bliver antruffet med en kniv i lommen, løbende ned af vej, vildt skrigende efter Søren....

Mulighederne er uendelige....
M.v.h. Timber

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 22. dec 2015, 19:43

Hvis Søren Pind havde ment det stadigt skulle være lovligt for almindelige mennesker at bære lommekniv til dagligt, sådan som folk har gjort siden lommekniven blev opfundet, så kunne han havde skrevet det i sin "knivlov".

Nu hvor han har skrevet noget helt andet i sin "knivlov" skal han ikke komme her og forsøge at påstå at der ikke står det i hans lov som der står.

Tror han vi er så dumme at vi ikke kan læse det han har skrevet i loven, eller tror han vi er så dumme at vi tror det han siger nu kan bruges som forsvar i byretten fremfor lovteksten?

:puke:
Senest rettet af Kalthoff 22. dec 2015, 19:44, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 22. dec 2015, 19:43

Radioactive_Man skrev:Fra kommentarerne til lovforslaget:
"Det vil som hidtil ved vurderingen af, om der foreligger et anerkendelsesværdigt bl.a. indgå, hvordan kniven er udformet. Det forhold, at kniven er enhåndsbetjent vil i den forbindelse efter omstændighederne kunne tillægges betydning. Kan det lægges til grund, at der er tale om enhåndsbetjent foldekniv særlig udformet med henblik på brug som et hurtigtrækkende angrebs- og stikvåben, og som generelt ikke ses at have fornuftigt formål, vil der kun sjældent kunne foreligge et anerkendelsesværdigt formål med at bære en sådan kniv på offentligt tilgængelige områder mv."

Hold nu kæft den farce vil ingen ende tage, nu har de gud hjælpe mig helgarderet, så de alligevel kan knalde en borger med en énhåndsbetjent kniv, såfremt betjenten skønner den ikke er værdig til det tiltænkte formål.
Jeg kaster håndklædet i ringen og giver op, jeg magter ikke mere.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 22. dec 2015, 20:01

Lycon skrev: Hold nu kæft den farce vil ingen ende tage, nu har de gud hjælpe mig helgarderet, så de alligevel kan knalde en borger med en énhåndsbetjent kniv, såfremt betjenten skønner den ikke er værdig til det tiltænkte formål.
Jeg er også slemt skuffet. Ikke bare over at det er umuligt at have en lommekniv, det er så hvad det er.
Men at den slags banan-stats lovgivning kan forekomme i Danmark. "Du er skyldig fordi vi syntes det!"
Processen (tysk: Der Prozeß) er en surrealistisk roman af den tysksprogede tjekkiske forfatter Franz Kafka. Romanen blev udgivet i 1925 efter Kafkas død og mod hans ønske af vennen Max Brod. Romanen handler om Josef K, som vækkes af politiet en morgen og arresteres uden at kunne få oplyst, hvad han sigtes for.
Jeg er bange for at den ikke er helt så surrealistisk som folk gik og troede.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 22. dec 2015, 20:03

Lycon skrev:
Radioactive_Man skrev:Fra kommentarerne til lovforslaget:

Hold nu kæft den farce vil ingen ende tage, nu har de gud hjælpe mig helgarderet, så de alligevel kan knalde en borger med en énhåndsbetjent kniv, såfremt betjenten skønner den ikke er værdig til det tiltænkte formål.
Jeg forstår heller ikke hvorfor I bliver ved :???:
Samfundet skal tømmes for "våben" og så er den ikke længere.
Skrig, hyl og skriv og råb, det gør ingen forskel.
Og ja, er er sikker på, at dette lovforslag er grundigt gennemarbejdet :smile:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Radioactive_Man
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skyde- og blankvåben
Geografisk sted: Midtjylland
Been thanked: 3 times

Indlæg af Radioactive_Man » 22. dec 2015, 20:11

Lycon skrev: Hold nu kæft den farce vil ingen ende tage, nu har de gud hjælpe mig helgarderet, så de alligevel kan knalde en borger med en énhåndsbetjent kniv, såfremt betjenten skønner den ikke er værdig til det tiltænkte formål.
Det har de vist altid kunnet med de fastbladede knive, som skulle være udformet til det formål, som de blev anvendt til (hvad det så end betyder). Og så har der også altid været en formulering i retning af forbud mod "spidse eller skarpe våben, der ikke kan antages at have noget anerkendelsesværdigt formål." Det her er bare mere af det samme lort.

Iøvrigt er en schweizerkniv jo lavet til den schweiziske hær, så den er jo tydeligvis et krigsvåben.

Hvis vi nu alle sammen sætter os for at bide Søren Pind, bliver tænder så forbudt?

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 10 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af GåsPåGaffelen » 22. dec 2015, 20:15

Fra høringsteksten side 9
For en gennemgang af domme, hvor domstolene direkte eller indirekte har
taget stilling til, om der foreligger et ”anerkendelsesværdigt formål” med
besiddelse af knive omfattet af våbenlovens § 4, stk. 1, henvises til
Rigsadvokatmeddelelse nr. 6/2005 om sanktionspåstande i våbenlovssager
(rettet i juli 2014), s. 5 ff.
Er der nogen der ved hvor man får benævnte meddelelse?

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 22. dec 2015, 20:20

Lycon skrev:Jeg kaster håndklædet i ringen og giver op, jeg magter ikke mere.
Drik dig fuld og giv op, der findes en foldekniv til formålet:
Vedhæftede filer
french.jpg
french.jpg (47.51 KiB) Vist 6639 gange

Besvar