Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 73 times

Re: våbenloven ang knive

Indlæg af Herbert » 22. dec 2015, 20:28

GåsPåGaffelen skrev:Fra høringsteksten side 9
For en gennemgang af domme, hvor domstolene direkte eller indirekte har
taget stilling til, om der foreligger et ”anerkendelsesværdigt formål” med
besiddelse af knive omfattet af våbenlovens § 4, stk. 1, henvises til
Rigsadvokatmeddelelse nr. 6/2005 om sanktionspåstande i våbenlovssager
(rettet i juli 2014), s. 5 ff.
Er der nogen der ved hvor man får benævnte meddelelse?
Her er den:

http://www.anklagemyndigheden.dk/_layou ... 202014.pdf

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 22. dec 2015, 20:36

IMHO er den øgede urbanisering en direkte årsag til dette.....
Take it or live it........
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 22. dec 2015, 20:42

Et par sjove domme :smile: :
TfK 2009.453V, hvor tiltalte i sin bil på offentlig vej havde været i besiddelse af en foldekniv med en
klinge på 8,5 cm. Tiltalte havde brugt kniven som et stykke værktøj på en forlygte for 2-3 måneder
siden, og det skyldtes en forglemmelse, at kniven fortsat befandt sig i bilen. Både byretten og landsretten
fandt tiltalte skyldig i overtrædelse af våbenlovens § 4, stk. 1.
TfK 2009.384V, hvor tiltalte havde været i besiddelse af en foldekniv med en låsbar klinge på over 7
cm. Tiltalte benyttede kniven i forbindelse med sit arbejde som skomager og havde efter sin forklaring
ved en forglemmelse medbragt kniven uden for værkstedet og var nu på vej til arbejde. Landsretten
fandt tiltalte skyldig i overtrædelse af våbenlovens § 4, stk. 1, idet tiltalte efter det oplyste ikke reparerede
sko andre steder end på sit værksted, og det således ikke var nødvendigt for arbejdets udførelse,
at han bar knive andre steder end på værkstedet.
TfK 2009.328/2V, hvor tiltalte havde været i besiddelse af en hobbykniv med låsbart blad i sin bil på
en offentlig parkeringsplads. Kniven lå i bilen, da tiltalte kørte ud til en anholdelse af sin svoger. I
landsretten forklarede tiltalte, at han havde været i lære som tømrer den pågældende dag. Landsretten
fandt – ligesom byretten – tiltalte skyldig i overtrædelse af våbenlovens § 4, stk. 1.
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 22. dec 2015, 20:49

Langenge skrev:Et par sjove domme :smile: :
TfK 2009.453V, hvor tiltalte i sin bil på offentlig vej havde været i besiddelse af en foldekniv med en
klinge på 8,5 cm. Tiltalte havde brugt kniven som et stykke værktøj på en forlygte for 2-3 måneder
siden, og det skyldtes en forglemmelse, at kniven fortsat befandt sig i bilen. Både byretten og landsretten
TfK 2009.384V, hvor tiltalte havde været i besiddelse af en foldekniv med en låsbar klinge på over 7
cm. Tiltalte benyttede kniven i forbindelse med sit arbejde som skomager og havde efter sin forklaring
ved en forglemmelse medbragt kniven uden for værkstedet og var nu på vej til arbejde. Landsretten
fandt tiltalte skyldig i overtrædelse af våbenlovens § 4, stk. 1, idet tiltalte efter det oplyste ikke reparerede
sko andre steder end på sit værksted, og det således ikke var nødvendigt for arbejdets udførelse,
TfK 2009.328/2V, hvor tiltalte havde været i besiddelse af en hobbykniv med låsbart blad i sin bil på
en offentlig parkeringsplads. Kniven lå i bilen, da tiltalte kørte ud til en anholdelse af sin svoger. I
landsretten forklarede tiltalte, at han havde været i lære som tømrer den pågældende dag. Landsretten
fandt – ligesom byretten – tiltalte skyldig i overtrædelse af våbenlovens § 4, stk. 1.

De mangler jo alle tre tilfælde den kriminelle intention.

Hvor er faren for 3. mand?

Hvor er de onde hensigter?

Hvor er skaden?

Hvor er de skumle planer?

Det er alt sammen folk der blot har en eller anden helt dagligdags kniv liggende i bilen af en eller anden grund.

Hvorfor skal det overhovedet være strafbart?

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 22. dec 2015, 20:51

Hold så op med det der. Det er jul. Bliver f*nme i helt dårligt humør over at læse sådan noget l*rt !
https://www.youtube.com/watch?v=c7AihnLbw1E
:mrgreen:
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Radioactive_Man
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skyde- og blankvåben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Indlæg af Radioactive_Man » 22. dec 2015, 20:52

sjove = sørgelige

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 22. dec 2015, 20:54

Langenge skrev:
Lycon skrev:
Radioactive_Man skrev:Fra kommentarerne til lovforslaget:
"Det vil som hidtil ved vurderingen af, om der foreligger et anerkendelsesværdigt bl.a. indgå, hvordan kniven er udformet. Det forhold, at kniven er enhåndsbetjent vil i den forbindelse efter omstændighederne kunne tillægges betydning. Kan det lægges til grund, at der er tale om enhåndsbetjent foldekniv særlig udformet med henblik på brug som et hurtigtrækkende angrebs- og stikvåben, og som generelt ikke ses at have fornuftigt formål, vil der kun sjældent kunne foreligge et anerkendelsesværdigt formål med at bære en sådan kniv på offentligt tilgængelige områder mv."

Hvordan fanden skal det kunne vurderes konsekvent?!?
Hold nu kæft den farce vil ingen ende tage, nu har de gud hjælpe mig helgarderet, så de alligevel kan knalde en borger med en énhåndsbetjent kniv, såfremt betjenten skønner den ikke er værdig til det tiltænkte formål.
Jeg kaster håndklædet i ringen og giver op, jeg magter ikke mere.
Jeg forstår heller ikke hvorfor I bliver ved :???:
Samfundet skal tømmes for "våben" og så er den ikke længere.
Skrig, hyl og skriv og råb, det gør ingen forskel.
Og ja, er er sikker på, at dette lovforslag er grundigt gennemarbejdet :smile:
Det er muligt det er deres hensigt, men derfor behøver man da ikke gå tavs i graven... :blink: :fun:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Herbert
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Herbert » 22. dec 2015, 20:59

Og hvad med den her:
Endelig kan der henvises til den ene af de to knivsager, hvor Højesteret afsagde dom den 15. december
2009 (U 2010.789 H). Sagen vedrørte besiddelse af et multiværktøj med et integreret låsbart
knivblad på 7,3 cm, der blev opbevaret i handskerummet i en bil, der holdt på offentligt tilgængeligt
sted. Det blev under sagen bl.a. oplyst, at tiltalte ikke brugte kniven, men at han jævnligt brugte multiværktøjets
øvrige funktioner på sit arbejde som pædagogmedhjælper og til andre formål af praktisk
karakter. Han havde sidst brugt det for ca. en uge siden og havde ikke planer om at bruge det senere
den pågældende dag. Det var Højesterets opfattelse, at der ikke havde foreligget et anerkendelsesværdigt
formål med besiddelsen af kniven, og at tiltalte derfor var skyldig i overtrædelse af våbenlovens §
4, stk. 1.

GåsPåGaffelen
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og pistol og langdistance
Geografisk sted: Thy!
Has thanked: 10 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af GåsPåGaffelen » 22. dec 2015, 21:02

Herbert skrev:
GåsPåGaffelen skrev:Fra høringsteksten side 9
For en gennemgang af domme, hvor domstolene direkte eller indirekte har
taget stilling til, om der foreligger et ”anerkendelsesværdigt formål” med
besiddelse af knive omfattet af våbenlovens § 4, stk. 1, henvises til
Rigsadvokatmeddelelse nr. 6/2005 om sanktionspåstande i våbenlovssager
(rettet i juli 2014), s. 5 ff.
Er der nogen der ved hvor man får benævnte meddelelse?
Her er den:

Tak. Det er skræmmende læsning. Knive ses simpelthen som våben, hvis ikke andet kan bevises.

Jeg gruer for fremtiden.

Herbert
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Herbert » 22. dec 2015, 21:08

Du er ikke alene :-)

Brugeravatar
Robse
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben: Krudt & Luft
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 168 times
Been thanked: 126 times

Indlæg af Robse » 22. dec 2015, 21:09

engang om 100 - 200 år må folket kun spise vælling med plasticske
og drikke vand af fra hanen. Beskæring af råvarer sker på
offentlige folkekøkkener hvor eventuelle knive er lænket fast
til bordet og under streng bevogtning af mindst 2 vagter bevæbnet
med smørknive. Dyr der skal bruges til madvarer indfanges med
lasso lavet af tilladelsespligtigt reb, og aflives ved nedkastning i en
20 meter dyb skakt....
You will be hollow. We shall squeeze you empty, and then we shall fill you with ourselves.
― George Orwell, 1984

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 22. dec 2015, 21:13

Jeg har her til aften skrevet til 28 af de 29 medlemmer af Retsudvalget samt nogle af de såkaldte rådgivere i fm. tilblivelsen af det nye udkast (Dansk Jægerforbund (FM og NF), Friluftsrådet (DIR) samt Dansk Våbenhandlerforening).

Min henvendelse er et konkret spørgsmål om de er opmærksomme på, at det som af ministeren udlægges som en forbedring rent faktisk er en betydelig stramning for mange borgere – samt om dette er den ændring, som de ønskede. Indtil nu har man generelt kunne bære en lommekniv med ikke-låsbar klinge under 7 cm til almindelige daglige u-planlagte gøremål. Med det nye forslag er det helt slut med at gå med en foldekniv i det daglige - med mindre man lige netop den dag er på jagt, fiskeri, skovtur eller lign.

Har tidligere skrevet til Retsudvalget (i luftgeværsagen) og fik dengang faktisk udmærkede svar fra flere af dem – uden at dette dog ændrede ved udkommet. :evil: Måske er der lidt mere held i denne sag. Med en let omskrivning af ESK722’s motto skal intet være uforsøgt.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 22. dec 2015, 21:15

Robse skrev:engang om 100 - 200 år må folket kun spise vælling med plasticske
og drikke vand af fra hanen. Beskæring af råvarer sker på
offentlige folkekøkkener hvor eventuelle knive er lænket fast
til bordet og under streng bevogtning af mindst 2 vagter bevæbnet
med smørknive. Dyr der skal bruges til madvarer indfanges med
lasso lavet af tilladelsespligtigt reb, og aflives ved nedkastning i en
20 meter dyb skakt....
Jeg har tilladt mig at gøre din tekst mere realistisk... :wall:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 22. dec 2015, 21:16

GåsPåGaffelen skrev:Jeg gruer for fremtiden.
Jamen jeg kan da lige så godt sige det som det er:
Jeg har adskillige tilladelser. Her i blandt nogle samlertilladelser og et par andre, ikke så almindelige tilladelser, til våben af forskellig art.
Jeg har et job, hvor jeg jævnligt modtager breve fra mange forskellige lande. Jeg er begyndt at samle de kuverter, hvorpå der sidder frimærker.
For jeg ved godt, at på et tidspunkt så er det slut med mine våben. Og så kan jeg aflevere halvdelen og grave den anden halvdel dybt ned i jorden, og så er DET bare slut.
Så er det, jeg har mine frimærker :smile:
OG det var ingen joke :smile:
Jeg har intet realistisk håb om, at min søn bliver voksen i et samfund, hvor man må besidde så meget som en lommekniv.
Senest rettet af Langenge 22. dec 2015, 21:18, rettet i alt 1 gang.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 22. dec 2015, 21:17

Oscar123 skrev:Jeg har her til aften skrevet til 28 af de 29 medlemmer af Retsudvalget samt nogle af de såkaldte rådgivere i fm. tilblivelsen af det nye udkast (Dansk Jægerforbund (FM og NF), Friluftsrådet (DIR) samt Dansk Våbenhandlerforening).

Min henvendelse er et konkret spørgsmål om de er opmærksomme på, at det som af ministeren udlægges som en forbedring rent faktisk er en betydelig stramning for mange borgere – samt om dette er den ændring, som de ønskede. Indtil nu har man generelt kunne bære en lommekniv med ikke-låsbar klinge under 7 cm til almindelige daglige u-planlagte gøremål. Med det nye forslag er det helt slut med at gå med en foldekniv i det daglige - med mindre man lige netop den dag er på jagt, fiskeri, skovtur eller lign.

Har tidligere skrevet til Retsudvalget (i luftgeværsagen) og fik dengang faktisk udmærkede svar fra flere af dem – uden at dette dog ændrede ved udkommet. :evil: Måske er der lidt mere held i denne sag. Med en let omskrivning af ESK722’s motto skal intet være uforsøgt.

Oscar123
Alletiders.... Jeg har så kun "nøjes" med at drille Pinden lidt på hans FB-side, indtil videre
M.v.h. Timber

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Uldsok » 22. dec 2015, 21:30

Hvad er straffen normalt for overtrædelse af våbenlovens § 4, stk. 1?
Bøde, betinget fængsel, ubetinget fængsel?

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 22. dec 2015, 21:33

Timber skrev: Alletiders.... Jeg har så kun "nøjes" med at drille Pinden lidt på hans FB-side, indtil videre
Jeg tror ikke at det fører til noget med drilleindlæg. Der er sikkert en masse øb og bøv indlæg han skal sortere fra i forvejen, og det gør bare han bliver træt af det, og så overser han måske de gode og konstruktive indlæg. Skal vi ikke prøve at opretholde et højt og sagligt niveau i stedet?
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 22. dec 2015, 21:34

Uldsok skrev:Hvad er straffen normalt for overtrædelse af våbenlovens § 4, stk. 1?
Tjaaaeeee, §2 stk. 1. gav 500,- i bøde i 1988. Men det var dengang :oops:

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 22. dec 2015, 21:39

Lycon skrev:
Timber skrev: Alletiders.... Jeg har så kun "nøjes" med at drille Pinden lidt på hans FB-side, indtil videre
Jeg tror ikke at det fører til noget med drilleindlæg. Der er sikkert en masse øb og bøv indlæg han skal sortere fra i forvejen, og det gør bare han bliver træt af det, og så overser han måske de gode og konstruktive indlæg. Skal vi ikke prøve at opretholde et højt og sagligt niveau i stedet?
Nu er det ikke drilleindlæg, som i ordets bogstaveligste facon. Men derimod relevante spørgsmål og kommentarer i forhold til lovforslaget.. :blink:

Men han synes jo nok de er møgirriterende, og ignorerer dem alligevel..
M.v.h. Timber

Herbert
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Herbert » 22. dec 2015, 21:51

Uldsok skrev:Hvad er straffen normalt for overtrædelse af våbenlovens § 4, stk. 1?
Det står i afsnit 3.1.2 i nedenstående link (normalt bøde i 1. gangs tilfælde)
Men der lægges med forslaget op til at strafniveauet hæves mærkbart.

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 144 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 22. dec 2015, 21:53

En af jer der er på fb, kan i ikke spørge om man må have et multitool liggende ved reservehjulet i bilen, egnet til at aflive et påkørt dyr og bringe bilen videre hvis der sker noget ikke planlagt.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 22. dec 2015, 21:54

Falco Subniger skrev: Polle betjent vil fastholde retten til at sigte dig, fordi du har din kniv i lommen (og stammer fra Svendborg.)
Nu er det ikke den enkelte betjent der står for sigtelsen, men derimod anklagemyndigheden.

Peter
Senest rettet af PSindrup 22. dec 2015, 22:30, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 22. dec 2015, 21:56

Raptor357 skrev:En af jer der er på fb, kan i ikke spørge om man må have et multitool liggende ved reservehjulet i bilen, egnet til at aflive et påkørt dyr og bringe bilen videre hvis der sker noget ikke planlagt.
Det fremgår vist meget klart af lovforslaget, at det må man ikke.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 22. dec 2015, 22:14

Langenge skrev:
Raptor357 skrev:En af jer der er på fb, kan i ikke spørge om man må have et multitool liggende ved reservehjulet i bilen, egnet til at aflive et påkørt dyr og bringe bilen videre hvis der sker noget ikke planlagt.
Lige præcis.

Jf. retspraksis er det underordnet om du har værktøjet på dig eller om det ligger i bilen. Og, som lovudkastet er skruet sammen må du ikke medbringe en kniv, multitool eller lign med mindre du er i gang med en anerkendelsesværdig aktivitet eller er på vej direkte til eller fra den. I alle andre situationer vil det medbragte multitool være ulovligt.

Det at have en kniv eller multitool liggende som ”beredskab” i bilen i tilfælde af at man skal affange et påkørt dyr eller skære en sikkerhedssele over i en brændende bil er ikke accepteret som anerkendelsesværdigt.

Som gammel spejder ligger det fine gamle motto ”vær beredt” stadig dybt – men vi bliver med den nye lov i væsentlig grad hæmmet i at kunne leve op til dette... :evil:

Oscar123
On scene - but unseen

Herbert
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Herbert » 22. dec 2015, 22:21

Langenge skrev:
Det fremgår tillige af domsudskrifterne, hvor en er blevet dømt for at have en kniv i bagagerummet i byretten. At han efterfølgende frikendtes for forholdet i landsretten, skyldtes alene de troede på forklaringen om at han ikke havde kendskab til den lå der. Andre er også blevet dømt for at have den i handskerummet, eller dørens sidelomme.

Besvar