Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
RoyalDuck
Silver Member
Silver Member
Interesser: riffelskydning, våbenteknik
Geografisk sted: Dronningens København
Has thanked: 1 time

Re: våbenloven ang knive

Indlæg af RoyalDuck » 23. dec 2015, 10:26

L-Load skrev:
Lassescout skrev:
Du bliver jo heller ikke "dømt på gaden", men ville - i givet fald - skulle foran en dommer.
Det gør mig ikke mere rolig. Dommerne har ikke udvist nogen særlig grad af fornuft eller evne til at skelne indtil nu, så hvor skulle de lige få de evner fra ?
Nemlig.. Jeg vil hellere have klare regler for længde-, bredde-, tykkelse-, farve-, udforming- på bladet, grebets materiale osv, og derved få begrænset udvalget. End at jeg vil risikere en tur i spjældet, miste tilladelser, job osv :wall:
de findes - TSA har en definition - folder, 60mm L og maks 12.7 Br. og ingen fingerriller i grebet :smile:
indtil '13 måtte man ha' knive som den med i håndbagagen -
og JM ka' jo så tilføje "og den må IKKE se aggressiv ud!"

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 23. dec 2015, 10:27

ACE1 skrev:Om igen Pind:
I stedet for at forenkle reglerne og gøre livet lettere for almindelige mennesker uden kriminelle hensigter ser det altså ud til, at et folketingsflertal er indstillet på endnu et brud med et grundlæggende retsprincip. Dertil kommer, at de uklare formuleringer kan ses som et meget bekvemt redskab for politi og anklagemyndighed til at anlægge en forudsætning om en kriminel hensigt, som det er op til borgeren at modbevise. I Justitsministeriets pressemeddelelse om denne sag siger justitsminister Søren Pind: »Det er vigtigt for os, at reglerne giver mening – det gør de ikke i dag.«

Det gør de så sandelig heller ikke med det fremlagte forslag, tværtimod.
http://jyllands-posten.dk/debat/leder/E ... igen-Pind/
En fremragende leder. En gang imellem lykkedes det altså Jyllandsposten at lave rigtigt journalistarbejde. :thumbup:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 23. dec 2015, 10:30

Lassescout skrev:
Du bliver jo heller ikke "dømt på gaden", men ville - i givet fald - skulle foran en dommer.
Det gør mig ikke mere rolig. Dommerne har ikke udvist nogen særlig grad af fornuft eller evne til at skelne indtil nu, så hvor skulle de lige få de evner fra ?
Dommerene er jo bundet af loven (lovteksten) og har meget snævre rammer for "fortolkning" og "rimelighed".

Hvis en lov er udformet/formuleret så den er "uretfærdig" (hvad det så end er) så er dommerene forpligtede til at dømme "uretfærdigt".

Peter

Kenned
Platin Member
Platin Member
Interesser: UV-jagt, våben, Teknik
Geografisk sted: København S
Has thanked: 232 times
Been thanked: 215 times

Indlæg af Kenned » 23. dec 2015, 10:30

Lassescout skrev:
Enig. Politiet har med dommernes velsignelse voldtaget den nuværende knivlov i en sådan grad, at vi kan være 100% sikre på at hvis der er det mindste hul i den nye lov, så vil politiet benytte sig af det, og dømme menigmand for forhold der på ingen måde har været lovens intention. Vi har derfor brug for en lov hvor politiet ingen mulighed har for fortolkning, for det er det eneste der kan give os vores retssikkerhed tilbage.

Jeg kan sagtens forestille mig at en person ud fra den nye lov kunne blive dømt for at have en tjenerproptrækker med folieskærer på sig, fordi han havde glemt at tage vinen med, og derfor ikke havde et anerkendelsesværdigt formål. Når man ser på tidligere domme virker det desværre ikke urealistisk.

Hilsen Kenneth

Brugeravatar
L-Load
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skydevåben, WW2
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Indlæg af L-Load » 23. dec 2015, 10:31

RoyalDuck skrev:og JM ka' jo så tilføje "og den må IKKE se aggressiv ud!"
:rolf:

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 23. dec 2015, 10:32

Oscar123 skrev:Jeg har her til aften skrevet til 28 af de 29 medlemmer af Retsudvalget samt nogle af de såkaldte rådgivere i fm. tilblivelsen af det nye udkast (Dansk Jægerforbund (FM og NF), Friluftsrådet (DIR) samt Dansk Våbenhandlerforening).
Jeg har allerede modtaget diverse svar fra medlemmerne af Retsudvalget som alle mere eller mindre lyder, "at de vil lade henvendelsen indgå i deres videre vurdering af sagen...". Godtnok uforpligtenede men alligevel en indikation af at de har observeret at "nogen" har rørt på sig.

Noget mere konkret og brugbart var svaret fra direktøren for Friluftsrådet, som skrev følgende:
Kære ...
Tak for din henvendelse. Justitsministeriet offentliggjorde i går en udtalelse, der præciserer at de ikke ønsker at ramme almindelige menneskers brug af fx et multiværktøj og det er givetvis også noget vi vil gøre opmærksom på i høringsprocessen. Jeg er helt enig med dig i, at vi skal have afskaffet kriminaliseringen af fredelige mennesker med et værktøj i lommen og til gengæld skal vi sørge for at ramme brug af knive i nattelivet. Jeg synes den nye knivlov er et godt bud, men der er måske stadig detaljer, som lige skal præciseres.

Vh.
...
Så det lader til at mindst én af de centrale rådgivere for Justitsministeriet i denne sag heldigvis er obs på forholdet.

:razz:
Oscar123
Senest rettet af Oscar123 23. dec 2015, 10:38, rettet i alt 1 gang.
On scene - but unseen

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 23. dec 2015, 10:38

ACE1 skrev:Om igen Pind:
I stedet for at forenkle reglerne og gøre livet lettere for almindelige mennesker uden kriminelle hensigter ser det altså ud til, at et folketingsflertal er indstillet på endnu et brud med et grundlæggende retsprincip. Dertil kommer, at de uklare formuleringer kan ses som et meget bekvemt redskab for politi og anklagemyndighed til at anlægge en forudsætning om en kriminel hensigt, som det er op til borgeren at modbevise. I Justitsministeriets pressemeddelelse om denne sag siger justitsminister Søren Pind: »Det er vigtigt for os, at reglerne giver mening – det gør de ikke i dag.«

Det gør de så sandelig heller ikke med det fremlagte forslag, tværtimod.
http://jyllands-posten.dk/debat/leder/E ... igen-Pind/
FEDT! Og så endda i en leder! :thumbup: :thumbup:

Den kan pinden ikke undgå at se og forholde sig til (tænker optimisten)

Peter

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 23. dec 2015, 10:51

Den leder i Jyllands Posten er den bedste nyhed længe. Meget velskrevet og med særdeles stærke argumenter (måske læser de med her på NVF..?). Den kan måske gå hen at blive et vendepunkt i sagen… :krydsser:

Oscar123
On scene - but unseen

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 23. dec 2015, 11:15

Oscar123 skrev:Den leder i Jyllands Posten er den bedste nyhed længe. Meget velskrevet og med særdeles stærke argumenter (måske læser de med her på NVF..?). Den kan måske gå hen at blive et vendepunkt i sagen… :krydsser:

Oscar123
:goodpost:

HELT enig! :thumbup:

Og super faktuel!
Den rammer, stort set, alle de kritikpunkter der har været oppe at vende her i dette fantastiske forum. :thumbup:

Peter

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

våbenloven ang knive

Indlæg af Elbæk » 23. dec 2015, 11:47

Sjældent er jeg enig i en leder i Jyllandsposten - men denne opsummerer de mange problemer, i lovforslaget til ny knivlov, på præcis og nøgtern vis.

I hovedtræk:

- Den traditionelle lille lovlige dagligs lommekniv, til små og store gøremål, fjernes fra loven og ulovliggøres. "Bedstefar" sidestilles med rockeren og bandemedlemmer her. I praksis lægges al brug og besiddelse af knive under lovens snævre og ufleksible begreb om "anerkendelsesværdigt formål" - at begrebet "anerkendelsesværdigt formål" ikke ændres/udvides i den forbindelse ér slået fast.

- Det ekstremt subjektive begreb "enhåndsbetjent" (som er HELE anledningen til de vanvittige og dybt urimelige sigtelser og domme vi har oplevet i løbet af de sidste par år) udskiftes med begrebet "særlig farlig" - et ENDNU mere subjektivt begreb, som åbner op for endnu mere fnidder end den nuværende lov. I praksis vil det være op til den enkelte betjent at vurdere om han synes din knive ser "særlig farlig" ud - og op til en dommer at vurdere om han er enig. Den slags gummiparagraffer hører IKKE til i en retsstat. Uanset min ellers store respekt for den enkelte betjent, så hár politiet - udover enhver tvivl - bevist utallige gange at de ikke kan håndtere et "fornuftighedsprincip", som denne lov erklæret lægger op til. Snarere er tendensen helt klart at ordensmagten går efter at lave politiforretninger når man har muligheden, frem for når det er rimeligt og giver mening, dette er en tendens som kommer oppefra i systemet og som hænger sammen med en bizar idé om at politiet skal give overskud, med dertil hørende "opklaringskvoter" og lukrative bonusordninger for politidirektørerne.

- I det hele taget tilføjer lovforslaget en stribe subjektive og vage begreber til en lov som - i forvejen - lider ekstremt meget under at bestå af subjektive og vage begreber.

- Lovforslaget fastholder en, i praksis, omvendt bevisbyrde, hvor det er op til tiltalte at bevise sin uskyld ("anerkendelsesværdige formål"), frem for at anklagemyndigheden skal bevise tiltaltes skyld. Det er fastholdelse af et ALVORLIGT brud på vore grundlæggende retsprincipper.

- Lovforslaget cementerer en fejlopfattelse om at knive er våben frem for noget andet. Det er principielt et stort problem, både fordi det faktuelt er forkert - og fordi det åbner op for endnu mere ekstreme restriktioner i fremtiden.

- Det står klart at så godt som alle de organisationer (herunder Danmarks Jægerforbund) og mange af de politikere (f.eks. Simon Emil Ammitzbøll) ikke har forstået det lovforslag som de har sat sig som medundserskrivere på/fortalere for. Dét er i sig selv pinligt - og ekstremt problematisk i et større demokratisk og retssikkerhedsmæssigt perspektiv.

- I lovforslagets motivation fremtues der endvidere mod navngivne producenter og designere af knive, samt disse kunder. Det påstås at særlige knive er designet specifikt til at kriminelle kan omgå den nuværende lov. Dette er et meget ekstremt statement at komme med. Personligt ejer jeg en håndfuld af disse knive - og har solgt hundredevis af dem. Med disse påstande mistænkeliggøres både jeg personligt, den forretning jeg arbejder i - og flere hundrede af mine kunder. Dét er - for at sige det som det er - noget forbandet svineri!

- Oven i dette hæves straffen til 40 dage, uanset overtrædelsens kontekst og overtræderens karakter og erklærede hensigt. 40 dages fængsel i mit erhverv er lig med en fyreseddel - jeg ved ikke med jer?
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 23. dec 2015, 11:58

Oscar123 skrev:Den leder i Jyllands Posten er den bedste nyhed længe. Meget velskrevet og med særdeles stærke argumenter (måske læser de med her på NVF..?). Den kan måske gå hen at blive et vendepunkt i sagen… :krydsser:

Oscar123

Meget enig

Meget glad for at lederen gør opmærksom på brugen af "omvendt bevisbyrde" og brudet med princippet om "lighed for loven".

At en lov overhovedet kan fremsættes i Danmark når den lider af de to grundlæggende retssikkerhedsmæssige fejl er dybt tragisk.

Når end ikke Justitsministeriet står vagt om den grundlæggende retssikkerhed, så står det slemt til i landet.

Brugeravatar
Bigfed
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt, våben og natur
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 18 times

Indlæg af Bigfed » 23. dec 2015, 12:02

Rigtig go leder..den er nu lagt ind hos Pind og på LA & C's hjemmesider :)
"If there is a sacred moment in the ethical pursuit of game, it is the moment you release the arrow or touch off the fatal shot."
Jim Posewitz

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 23. dec 2015, 12:38

Bigfed skrev:Rigtig go leder..den er nu lagt ind hos Pind og på LA & C's hjemmesider :)
Fantastisk leder!
Short and to the point.
Egentlig utroligt at JM vil lægge ryg til endnu en omgang sjusk på præcis de samme punkter som den gamle lov fejlede på?!? Det ligner næste selv-pineri.
Har Pind bare sat de samme embedsmænd til at prøve en gang til?

Og godt den bliver så synlig, som den gør, lederen. Så er JM nødt til at forholde sig til den.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

PSindrup
UDMELDT AF NVF

Indlæg af PSindrup » 23. dec 2015, 13:02

Fast Fumble skrev:
Bigfed skrev:Rigtig go leder..den er nu lagt ind hos Pind og på LA & C's hjemmesider :)
Fantastisk leder!
Short and to the point.
Egentlig utroligt at JM vil lægge ryg til endnu en omgang sjusk på præcis de samme punkter som den gamle lov fejlede på?!? Det ligner næste selv-pineri.
Har Pind bare sat de samme embedsmænd til at prøve en gang til?

Og godt den bliver så synlig, som den gør, lederen. Så er JM nødt til at forholde sig til den.
Ja, havde det været et førstegangsforsøg, så kunne man, til nød, forstå det.

Men dette er jo netop et forsøg på at rette op på en lov som var uklar og sjusket, og som ramte en masse mennesker som loven ikke var møntet på - og så gentager de kunststykket med endnu større "succes"! :shame:

Peter

Brugeravatar
HHC
Gold Member
Gold Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Indlæg af HHC » 23. dec 2015, 13:47

En virkelig god leder, og sammen med den reaktion HR pind har oplevet på hans fb og div høringssvarsom alle bruger-organisationerne giver må det da rykke lidt.
Ellers bliver det samme gang skidt som Lene Espersen lavede.

Den her tror jeg ikke de vil tabe på gulvet nu :biggrin: :biggrin:

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal

Indlæg af Scrapper » 23. dec 2015, 14:27

Har nogen af jer kunne gennemskue hvilke knive der vil være "særligt farlige"?

Altså om f.eks. Zero Tolerance eller Spyderco knive, med hhv. "Thumb stud" eller finger hul nu betragtes som "særligt farlige" fra nu af?

For det er umiddelbart det jeg kan udlede.

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 23. dec 2015, 14:36

Scrapper skrev:Har nogen af jer kunne gennemskue hvilke knive der vil være "særligt farlige"?

Altså om f.eks. Zero Tolerance eller Spyderco knive, med hhv. "Thumb stud" eller finger hul nu betragtes som "særligt farlige" fra nu af?

For det er umiddelbart det jeg kan udlede.
De "enhåndsbetjent" der bliver tilladt er formentligt typer som Buck 110, gator og de andre tohåndsbetjente som udløste hele balladen. Den slags knive du taler om kan jeg ikke forestille mig bliver næppe tilladt.

Alt i alt er vi ved at blive taget godt og grundigt i røven:(

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 23. dec 2015, 14:42

Holten101 skrev:De "enhåndsbetjent" der bliver tilladt er formentligt typer som Buck 110, gator og de andre tohåndsbetjente som udløste hele balladen. Den slags knive du taler om kan jeg ikke forestille mig bliver næppe tilladt.
Så vidt jeg kan tyde ud fra JM's plancher fra præsentationen, så løsnes der gevaldigt op for de enhåndsbetjente! Borset fra spring- butterfly- og enkelte andre, bliver alle de enhåndsbetjente lovlige under forudsætning af anerkendelsesværdigt formål (du kan bevise).

Hvis du mener at vide noget andet, må du gerne henvise til hvor du har set det omtalt eller beskrevet.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 73 times

Indlæg af Herbert » 23. dec 2015, 14:49

ReneKJ skrev:
Lassescout skrev:Uddybning fra Justitsministeren.

http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... aa-kritik/

Det lyder på en eller anden måde som om der er en nydefinering af "anerkendelsesværdigt formål" i udkastet. Det bliver meget spændende at se, hvordan det helt præcist er formuleret.
Det uddyber bare at der ikke er nogen retssikkerhed på området.
Jeg ved ikke hvad der er mest pinligt. At jægerforbundet ikke kan læse indenad eller at justitsministeriet helt undlader at forholde sig til kritikken, men blot fremturer med de samme argumenter vi har hørt igen og igen over de seneste dage.

Det har aldrig været et tvivlsspørgsmål at dagligdags gøremål også fremover vil være at betragte som anerkendelsesværdige. Kritikken retter sig mod at man aktuelt skal have brug for kniven i situationen eller være på vej til eller fra gøremålet. Man må ikke længere have en lommekniv i lommen, tasken eller bilen blot fordi man ofte har brug for denne til pludseligt opståede gøremål. Det understreges nok engang, også i denne skrivelse som helt går jægerforbundet forbi.
Må jeg have en kniv med ud at ride, eller når jeg lufter hund?
Ja, hvis du har et formål med det. Altså, hvis du mener at have brug for kniven til noget undervejs

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Scrapper » 23. dec 2015, 15:11

Fast Fumble skrev:
Holten101 skrev:De "enhåndsbetjent" der bliver tilladt er formentligt typer som Buck 110, gator og de andre tohåndsbetjente som udløste hele balladen. Den slags knive du taler om kan jeg ikke forestille mig bliver næppe tilladt.
Så vidt jeg kan tyde ud fra JM's plancher fra præsentationen, så løsnes der gevaldigt op for de enhåndsbetjente! Borset fra spring- butterfly- og enkelte andre, bliver alle de enhåndsbetjente lovlige under forudsætning af anerkendelsesværdigt formål (du kan bevise).

Hvis du mener at vide noget andet, må du gerne henvise til hvor du har set det omtalt eller beskrevet.
I denne illustration fra JM forsøges problemstillingen klarlagt:

http://justitsministeriet.dk/sites/defa ... nivlov.pdf

Illustration #5 viser hensigten med det nye lovforslag.
Den midterste kniv blandt de "særligt farlige" er svært definerbar. Er det en springkniv, en med flipper eller thumb stud?
(Jeg tror at hensigten er at vise en springkniv)

I hvertfald vises ingen knive med thumb stud, flipper eller finger hul blandt de knive der kan bruges til "anerkendelsesværdige formål".

Det pudsige er, at jeg ingen steder henne har hørt JM udtale, at knive med "thumb stud" nu skal være lovlige.

Brugeravatar
Starling
Silver Member
Silver Member
Interesser: Knive, pistol, luftvåben
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Starling » 23. dec 2015, 15:21

Scrapper skrev:
Fast Fumble skrev:

I denne illustration fra JM forsøges problemstillingen klarlagt:

http://justitsministeriet.dk/sites/defa ... nivlov.pdf

Illustration #5 viser hensigten med det nye lovforslag.
Den midterste kniv blandt de "særligt farlige" er svært definerbar. Er det en springkniv, en med flipper eller thumb stud?
(Jeg tror at hensigten er at vise en springkniv)

I hvertfald vises ingen knive med thumb stud, flipper eller finger hul blandt de knive der kan bruges til "anerkendelsesværdige formål".

Det pudsige er, at jeg ingen steder henne har hørt JM udtale, at knive med "thumb stud" nu skal være lovlige.

Det kan blive spændende at se om de danske forhandlere tør tage en Spyderco hjem i stil med denne her :

Juhuuuu kære forhandlere hvad tør i tage hjem ?
Vedhæftede filer
C154PN_M.jpg
C154PN_M.jpg (16.46 KiB) Vist 7107 gange
En god kop kaffe om dagen forlænger livet :)

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Scrapper » 23. dec 2015, 15:29

Jeg frygter, at enhåndsbetjente bliver lovlige, med mindre de er "særligt farlige". Og knive med "thumb stud" så kommer i den kategori.
I det tilfælde, så er der reelt ingen julegave i lovforslaget.

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 23. dec 2015, 16:04

Scrapper skrev:Jeg frygter, at enhåndsbetjente bliver lovlige, med mindre de er "særligt farlige". Og knive med "thumb stud" så kommer i den kategori.
I det tilfælde, så er der reelt ingen julegave i lovforslaget.
Efter at have læst udkastet, så skal man være godt og grundigt naiv hvis man tror der bliver givet noget her som vi ikke allerede have før.

Den her lov går kun en vej, og det er direkte op i røven på os alle sammen.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 23. dec 2015, 16:07

Som jeg læser det, så må idéen ved ikke at definere begrebet klarere, være at begrebet "særlig farlige" skal afprøves ved en domstol, før man kan sige noget konkret om hvad det reelt dækker over. Holder dét stik, er det, på nuværende tidspunkt, umuligt at sige noget konkret om hvorvidt knive med thumb stud, hul, flipper, etc. bliver lovlige. Som forhandler kan jeg sige med 100% sikkerhed at der ikke kommer nogen knive med sådanne anordninger på vore hylder, før er der 100% klarhed over sagen.

"Særlig farlige" er et endnu mere diffust og subjektivt begreb end "enhåndsbetjent" - og jeg tror at vi kan være ret sikre på at politiet vil søge at "malke" begrebet "særlig farlige" i mindst lige så høj grad som de har gjort begrebet "enhåndsbetjent". Jeg kan ganske enkelt ikke se hvorledes det kan blive anderledes - al historik peger i hvert fald i den retning.

Som jeg oplever lovforslaget er det hverken, som andre kalder det, "tilfældigt" eller "makværk". Jeg ser det som et nøje orkestreret udtryk for en klar agenda fra embedsmændende i justitsministeriet og rigspolitiets side. En agenda som primært bunder i et ønske om at åbne op for flere og nemmere/hurtigere "politiforretninger" - og sekundært i en pervers ideologi, som jeg i stigende grad oplever gennemsyre det danske embedsmandsværk, som foreskriver at befolkningen (for enhver pris) skal kontrolleres maksimalt samt udvises minimal tillid.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 23. dec 2015, 16:17

Elbæk skrev: En agenda som primært bunder i et ønske om at åbne op for flere og nemmere/hurtigere "politiforretninger" - og sekundært i en pervers ideologi, som jeg i stigende grad oplever gennemsyre det danske embedsmandsværk, som foreskriver at befolkningen (for enhver pris) skal kontrolleres maksimalt samt udvises minimal tillid.
Det er nemlig rigtig. I takt med at befolkningens tillid til politikerne og embedsmændene falder, stiger selvsammes ønske om at detaljestyre vores liv.
Og helst via gummiparagraffer som folk ikke kan forsvare sig imod.
Senest rettet af ReneKJ 23. dec 2015, 16:19, rettet i alt 1 gang.

Besvar