Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Re: våbenloven ang knive

Indlæg af Fast Fumble » 23. dec 2015, 20:54

Kære venner - hold kammertonen, og frem for alt:

Overhold regelsættet!

Vi gider ikke dele advarsler eller bortvisninger ud over sådan noget her, vel!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 23. dec 2015, 21:14

Fast Fumble skrev:Kære venner - hold kammertonen, og frem for alt:

Overhold regelsættet!

Vi gider ikke dele advarsler eller bortvisninger ud over sådan noget her, vel!
Beklager, har bare utroligt svært ved at acceptere at blive voldtaget.

Forfærdelig følelse når du ved du ikke kan gøre en skid ved det men at det bare sker.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal

Indlæg af Scrapper » 23. dec 2015, 21:16

Nu er forslaget jo ikke endeligt vedtaget, så jeg har ikke helt mistet håbet.

Det kan være, at der kommer en kanin op af hatten, i form af en justering.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2977 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 23. dec 2015, 21:29

Nu har jeg læst dagens og aftenens tråd inde på Søren Pinds facebook igennem.

Der er mange som på Søren Pinds facebook spørger til det at gå med en lommekniv til dagligt - EDC.

Søren Pind svarer igen og igen på en måde der får mig til at tro han måske slet ikke er klar over at det er noget en stor del af befolkningen gør og har brug for i det daglige.

Det er som om han slet ikke forstår at det er EDC folk taler om.

Der er ellers mange der beskriver det ganske pænt og sagligt, både på hans facebook og i såvel Politikens artikel som Jyllands Postens leder.

Kan det virkeligt være forklaringen at hverken ministeren eller hans embedsmænd har kontakt til den del af samfundet der går med kniv i det daglige af praktiske årsager og uden de fjerneste kriminelle hensigter?

Kan det være rigtigt at ministeren og hans embedsmænd tror at de eneste der går med kniv i det daglige er folk der har voldelige og kriminelle vaner?

Kan det være rigtigt at den lange liste af organisationer der har siddet med ved bordet helt har forsømt at tænke på at mange af deres medlemmer udover at være lystfiskere, håndværkere, jægere osv. udover denne hobby eller beskæftigelse også er helt almindelige mennesker med et behov for en lommekniv i det daglige udenfor deres hobby og arbejde?

Kan de organisationer virkeligt have haft så meget fokus på at forsvare kniv anvendelse i netop de hobbies og erhverv de formelt repræsenterer at de har overset at deres medlemmer ville blive glade hvis de også lige huskede at tilgodese medlemmernes tarv udenfor hobbien eller erhvervet?

Det er pt. den mindst forfærdelige forklaring jeg kan komme på.

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 23. dec 2015, 21:42

Kalthoff skrev:Nu har jeg læst dagens og aftenens tråd inde på Søren Pinds facebook igennem.

Der er mange som på Søren Pinds facebook spørger til det at gå med en lommekniv til dagligt - EDC.

Søren Pind svarer igen og igen på en måde der får mig til at tro han måske slet ikke er klar over at det er noget en stor del af befolkningen gør og har brug for i det daglige.

Der er ellers mange der beskriver det ganske pænt og sagligt, både på hans facebook og i såvel Politikens artikel som Jyllands Postens leder.

Kan det virkeligt være forklaringen at hverken ministeren eller hans embedsmænd har kontakt til den del af samfundet der går med kniv i det daglige af praktiske årsager og uden de fjerneste kriminelle hensigter?

Kan det være rigtigt at ministeren og hans embedsmænd tror at de eneste der går med kniv i det daglige er folk der har voldelige og kriminelle vaner?

Kan det være rigtigt at den lange liste af organisationer der har siddet med ved bordet helt har forsømt at tænke på at mange af deres medlemmer udover at være lystfiskere, håndværkere, jægere osv. udover denne hobby eller beskæftigelse også er helt almindelige mennesker med et behov for en lommekniv i det daglige udenfor deres hobby og arbejde?

Kan de organisationer virkeligt have haft så meget fokus på at forsvare kniv anvendelse i netop de hobbies og erhverv de formelt repræsenterer at de har overset at deres medlemmer ville blive glade hvis de også lige huskede at tilgodese medlemmernes tarv udenfor hobbien eller erhvervet?

Sjovt, det har jeg også tænkt over... Nu har jeg jo debatteret med ham de sidste par timer, netop angående denne problemstilling. Endda samtidig med jeg lavede aftensmad, så lad lige være med at påstå mænd ikke kan multitaske... :fun: Og ja, svarene tyder derhen ad... Medmindre selvfølgelig han sidder og og bevidst prøver at vildlede os.. Men det tror jeg nu næppe...

Det kan da godt være vi lige kommer til at gøre ham ekstra opmærksom på at vi altså er nogle få stykker der bor på den anden eaf voldene... :fun:
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Kalthoff
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kalthoff » 23. dec 2015, 21:59

Som sagen står nu bør vi opretholde presset mod lovforslaget.

Vedblive med at kontakte medierne, folketingsmedlemmerne og ministeren. Holde sagen varm i medierne.

Kontakte de organisationer der sad med ved bordet, hvis vi selv er medlem af dem, og gøre opmærksom på at vi som medlem af organisation xx er skuffet over at de bakker op om loven, når den rummer disse uhyrligheder.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 23. dec 2015, 22:08

Kalthoff skrev:Nu har jeg læst dagens og aftenens tråd inde på Søren Pinds facebook igennem.

:goodpost:

Ja, interesseorganisationerne har været helt utroligt snævertsynede i deres "vejledning" af ministeren, og KUN kikket på de interesser de hver i sær har repræsenteret. At der, rent faktisk, er mange mennesker der går med et multi-tool (aka en kniv) i lommen til hverdag, UDEN at tilhøre en af de nævnte interesseorganisationer ser ud til at være gået helt hen over hovedet på alle involverede parter i denne triste sag.

Peter

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

våbenloven ang knive

Indlæg af Elbæk » 23. dec 2015, 22:46

Nu har jeg mest fulgt med i hvordan Danmarks Jægerforbund har håndteret sagen - og det forekommer mig at de reelt, i hvert fald i en eller anden grad, er blevet ført bag lyset/bevidst ikke er blevet inddraget iht. spørgsmålet om EDC knive. At det så er en skandale i sig selv at dét, ifald det er tilfældet, overhovedet har kunnet lade sig gøre, er så en anden sag...

Jeg ser det dog som en ubetinget positiv drejning at Danmarks Jægerforbund, allerede nu, har meldt ud at de - i deres høringsvar - vil protestere over lovforslagets suspendering af danskerens mulighed for at bære en EDC kniv.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
The Yeti
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Malmø
Has thanked: 44 times
Been thanked: 63 times

Indlæg af The Yeti » 23. dec 2015, 22:47

Samtidigt med at politiet har trykket hårdt på for at kunne tage knive fra alle de har lyst til at tage en kniv fra.

The Yeti

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 595 times
Been thanked: 601 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 23. dec 2015, 23:03

PSindrup skrev:

:goodpost:

Ja, interesseorganisationerne har været helt utroligt snævertsynede i deres "vejledning" af ministeren, og KUN kikket på de interesser de hver i sær har repræsenteret. At der, rent faktisk, er mange mennesker der går med et multi-tool (aka en kniv) i lommen til hverdag, UDEN at tilhøre en af de nævnte interesseorganisationer ser ud til at være gået helt hen over hovedet på alle involverede parter i denne triste sag.

Peter
Ja rigtigt godt indlæg Kalthoff. :numberone:
Jeg undre mig over hvornår og hvordan dette samarbejde er kommet i stand med disse interesseorganisationer, og hvorfor har de ikke inviteret alle på høringslisten for våbenlovsområdet?
Havde vi haft mulighed for at deltage, kunne vi jo nok have tydeliggjort problematikken.
“My dear, it’s not how hard you hit them, but it’s where you hit them”
SOE agent Pearl Witherington

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is
Interesser: Ildvåben og ildvand
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 342 times
Been thanked: 400 times

Indlæg af Oscar123 » 24. dec 2015, 00:30

Elbæk skrev:Jeg ser det dog som en ubetinget positiv drejning at Danmarks Jægerforbund, allerede nu, har meldt ud at de - i deres høringsvar - vil protestere over lovforslagets suspendering af danskerens mulighed for at bære en EDC kniv.
Som jeg skrev tidligere i denne tråd er dette også hvad direktøren for Friluftsrådet svarede mig på min henvendelse i tirsdags. Så forhåbentlig er der nu ved at danne sig en front mod Justitsministeriet fra deres egne "rådgivere".

Jeg er helt enig med Kalthoff's og PSindrup's observationer, at benævnte interesseorganisationer i deres rådgivning til Justitsministeriet synes at have fokuseret udelukkende på deres egne medlemmers snævre interesser og "glemt" den almene interesse (behov) for at kunne bære en kniv eller multiværktøj i det daglige.

:razz:
Oscar123
On scene - but unseen

PBD
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: svendborg
Been thanked: 21 times

Indlæg af PBD » 24. dec 2015, 00:48

Er der ikke også en eller anden der kan forklare mig hvordan en "kniv der er designet til at hænge rund halsen eller under armen" ser ud ?? Jeg troede at det til nøds var skeden der var designet/beregnet til at hænge, hvis den var monteret med en snor. Men det kan alle mine knivskeder jo udstyres med
PBD

Sirupate
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 16 times

Indlæg af Sirupate » 24. dec 2015, 01:05

PBD skrev:Er der ikke også en eller anden der kan forklare mig hvordan en "kniv der er designet til at hænge rund halsen eller under armen" ser ud ?? Jeg troede at det til nøds var skeden der var designet/beregnet til at hænge, hvis den var monteret med en snor. Men det kan alle mine knivskeder jo udstyres med
Forestil dig en kniv som er låst i skeden via tryk-pal - vend den på hovedet og monter en snor i spidsen af skeden. Nu har du en kniv der bæres så den kan trækkes hurtigt med en nedadgående bevægelse.
Those who beat their swords into plowshares usually end up plowing for those who kept their swords.
-Benjamin Franklin

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 24. dec 2015, 01:08

Oscar123 skrev:

Jeg er helt enig med Kalthoff's og PSindrup's observationer, at benævnte interesseorganisationer i deres rådgivning til Justitsministeriet synes at have fokuseret udelukkende på deres egne medlemmers snævre interesser og "glemt" den almene interesse (behov) for at kunne bære en kniv eller multiværktøj i det daglige.
Det var nøjagtigt det samme vi så i høringsbrevene omkring luftvåben sagen. Egeninteresse går forud for alt andet, og når de har deres på det tørre ruller de om på ryggen. Der er ingen andre end NVF der har kæmpet for borgernes (alles) behov, og vi har aldrig skelet til egne særinteresser.

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 24. dec 2015, 01:09

Sirupate skrev:
PBD skrev:Er der ikke også en eller anden der kan forklare mig hvordan en "kniv der er designet til at hænge rund halsen eller under armen" ser ud ?? Jeg troede at det til nøds var skeden der var designet/beregnet til at hænge, hvis den var monteret med en snor. Men det kan alle mine knivskeder jo udstyres med
Forestil dig en kniv som er låst i skeden via tryk-pal - vend den på hovedet og monter en snor i spidsen af skeden. Nu har du en kniv der bæres så den kan trækkes hurtigt med en nedadgående bevægelse.
Og typisk har de tværstillet greb.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kalthoff » 24. dec 2015, 01:21

Lycon skrev:
Oscar123 skrev:

Det var nøjagtigt det samme vi så i høringsbrevene omkring luftvåben sagen. Egeninteresse går forud for alt andet, og når de har deres på det tørre ruller de om på ryggen. Der er ingen andre end NVF der har kæmpet for borgernes (alles) behov, og vi har aldrig skelet til egne særinteresser.
Helt enig.

I teorien er der 179 repræsentanter for borgernes (alles) behov. Det er den teoretiske ide bag det repræsentative demokrati.

Men det virker i disse sager som om der er meget langt fra teori til praksis.

Det er dybt problematisk hvis det store flertal af danskeres interesser hverken bliver hørt eller taget hensyn til i lovgivningsarbejdet, men det alene er interesseorganisationer som repræsenterer små grupper af befolkningen der har reel indflydelse på lovgivningsarbejdet.

Der er gået noget grundlæggende helt galt med lovgivningsarbejdet i det her land når det forholder sig sådan.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is

Indlæg af Oscar123 » 24. dec 2015, 12:12

Det er godt at se, at NVF er på listen ”over myndigheder mv., der høres over udkast til lovforslag om knive og blankvåben mv.” http://prodstoragehoeringspo.blob.core. ... sliste.pdf

Jeg formoder, at det i praksis bliver NVF Response Team (RT), der igen bliver tasket til at håndtere NVF høringssvar, da sagen her og de helt oplagte urimeligheder, som den måtte kunne afstedkomme er helt tydeligt dækket af den formulerede ”vision” og ”strategi” for RT.

Da NVF som bekendt ikke er en forening med et demokratisk valgt repræsentantskab vil det være på sin plads om RT holder forummedlemmerne orienteret om høringssvaret i det omfang, det er muligt – således at medlemmerne kan forholde sig til den lagte linje.

For mig personligt er det af afgørende betydning, at de nuværende regler om EDC i det mindste bliver bibeholdt samt at man går helt bort fra at anvende subjektive kriterier som ”anerkendelsesværdige formål” eller ”særlig farlighed”.

Btw: God Jul til alle her på forum.. :smile:

Oscar123
On scene - but unseen

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 24. dec 2015, 12:23

Er der behov for, at tilføre midler til RT eller dækkes disse ind via støtte til NVF?
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Oscar123
This member is
This member is

Indlæg af Oscar123 » 24. dec 2015, 12:25

C-X skrev:Er der behov for, at tilføre midler til RT eller dækkes disse ind via støtte til NVF?
:goodpost: Good point.

Jeg er klar til et separat bidrag såfremt det måtte være nødvendigt.

Oscar123
On scene - but unseen

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 24. dec 2015, 12:27

Det samme er jeg. Sagen er yderst vigtig og hvis midler er i behov, så må nogen meget gerne sige til i god tid!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 24. dec 2015, 12:28

Oscar123 skrev:
C-X skrev:Er der behov for, at tilføre midler til RT eller dækkes disse ind via støtte til NVF?

Oscar123
Også herfra.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 24. dec 2015, 12:35

Bofhenator skrev:
Oscar123 skrev:

Oscar123
Også herfra.
Ditto her...
M.v.h. Timber

Styer SSG
Silver Member
Silver Member
Interesser: motocross jagt
Geografisk sted: Mariager Fjord
Has thanked: 3 times
Been thanked: 31 times

Indlæg af Styer SSG » 24. dec 2015, 12:47

http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... aa-kritik/

Så er der et officielt svar fra justitsministeriet. Man skal se på folks troværdighed. :shock:
Så hvis vi er troværdige med vores formål, er der ingen problemer. :fun:

Styer ssg
"Er de fleste de klogeste eller bare de fleste?" Niels Hausgaard
"Der er noget ved alting, det er bare ikke alting, der er noget ved" Poul Krebs

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 24. dec 2015, 12:50

Styer SSG skrev:http://www.jaegerforbundet.dk/om-dj/nyh ... aa-kritik/

Så er der et officielt svar fra justitsministeriet. Man skal se på folks troværdighed. :shock:
Så hvis vi er troværdige med vores formål, er der ingen problemer. :fun:

Styer ssg
Så er det da godt vi alle sammen ser så ærlige ud altså................. :mrgreen:
M.v.h. Timber

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 24. dec 2015, 12:59

Fast Fumble skrev:
Holten101 skrev:De "enhåndsbetjent" der bliver tilladt er formentligt typer som Buck 110, gator og de andre tohåndsbetjente som udløste hele balladen. Den slags knive du taler om kan jeg ikke forestille mig bliver næppe tilladt.
Så vidt jeg kan tyde ud fra JM's plancher fra præsentationen, så løsnes der gevaldigt op for de enhåndsbetjente! Borset fra spring- butterfly- og enkelte andre, bliver alle de enhåndsbetjente lovlige under forudsætning af anerkendelsesværdigt formål (du kan bevise).

Hvis du mener at vide noget andet, må du gerne henvise til hvor du har set det omtalt eller beskrevet.
Jeg mener nu ikke at vide noget konkret, men når jeg læser de plancher så falder jeg over Figur 4 med teksten "Illustration af problemstillingen ift. de nuværende regler, hvor visse knive, der er farlige og generelt ikke har noget anerkendelsesværdigt formål, er lovliggjort, hvorimod andre ”fornuftige” knive, som f.eks. er velegnede til jagt og fiskeri, generelt er ulovliggjort."

På den figur er der tre knive, en SAK, en WL og en sort HSR.....af de tre er der alså EEN der er farlig/ikke "fornuftig"/uden anerkendelsesværdigt formål. Det er er formentligt ikke SAK'en eller WL da begge er med på figur 5 over knive der er anerkendelsesværdige (mit udtryk...men det er vel det der menes). Det må så betyde at det er den sorte HSR på figur 4 der er særlig farlig (ellers ville der jo ikke være et problem jf teksten til Figur 4).

For at kunne arbejde med betegnelsen særlig farlig (alså knive der ikke er anerkendelsesværdige, for det har jo intet med "farlighed" at gøre....det viser kastestjernen med al tydelighed) så bliver man nød til at komme med nogle kriterier.....og hvilke bliver det så? Min tanke er at det netop bliver klingehul, thumb studs og flipper (HSR har klingehul) da det er et oplagt (relativt) praktisk udgangspunkt.

Deraf min formodning, eller gæt om du vil:-)

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Besvar