Hjælp til håndtering af klage over skydning med luftgevær.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Hjælp til håndtering af klage over skydning med luftgevær.

Indlæg af Kleth » 2. jun 2015, 09:03

Vi kunne desværre ikke deltage i den sidste generalforsamling i grundejerforeningen.
En der er åbenbart en der har klaget over, at jeg med mine drenge har skudt med vores7,5J 4,5mm Diana 240 på arealet bag vores hus. Det lyder "der er blevet skudt med luftgevær eller lignende og det involverede børn" og så ævle bævle om henstilling til at det ikke sker igen. Vi er ret sikre på at det er en rejekælling, som iøvrigt har udvidet hendes have ud på grundejerforeningens areal, der har klaget.

Vi skyder op mod gavlen af vores eget hus på en træplade, så der er 100% kuglefang og vi skyder ikke når der er andre i nærheden.

Jeg vil formulere et brev til bestyrelsen omkring lov og sikkerhed, men lige nu er jeg ikke moderationens blide engel, jeg er faktisk ret :evil: :impatient: :modbat:
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Re: Hjælp til håndtering af klage over skydning med luftgevæ

Indlæg af Elbæk » 2. jun 2015, 09:10

Folk har så travlt... :wall:

Hvis du ikke har gjort noget ulovligt - og det lyder det ikke til at du har - så er det bare pænt og venligt at informere grundejerforeningen om dette, og samtidig frabede dig yderligere henvendelser i den forbindelse.

Jeg oplevede lidt det samme da jeg skød med min langbue i vores kolonihave - og der var mit svar som ovenfor nævnt. Jeg hørte ikke mere til det.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 2. jun 2015, 09:38

Foruden Elbæks udemærkede svar, kunne du overveje at flette ind, at du lærer dine børn sikker og ansvarlig håndtering af skydevåben, hvilket du mener er vigtigt for deres kultur og opdragelse, at der er tale om et særligt neddroslet våben, at du allerede er opmærksom på dine omgivelser og at der ikke er nogen der har konfronteret dig direkte. Tilbyd i samme omgang skydetræning til nogle af de andre unger i kvarteret (evt. også voksne). :biggrin:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kleth » 2. jun 2015, 10:27

Her er første :puke:
Til bestyrrelsen i grundejerforeningen XXXXXX

Der er angivet i referatet at der er blevet skudt med luftgevær eller lignende med børn og der henstilles til at det ikke sker.
Jeg har sammen med mine to drenge skudt med et Diana 240 luftgevær. Dette luftgevær er et 4,5mm (.177) luftgevær og dermed fuldt lovligt.
Fra Justitsministeriet
En person over 18 år kan indføre, fremstille, herunder samle, erhverve, besidde, bære og anvende luft- og fjedervåben, uden at indhente en tilladelse fra politiet, hvis luft- eller fjedervåbnet har en kaliber på 4,5 mm eller derunder.
Mere om luftgeværet: http://www.diana-airguns.de/index.php?i ... height=768

Vi har anvendt et kuglestop af træ placeret foran gavlen på vores hus, således at der ikke er risiko for forbiskud eller haglnedfald. Har der været andre nær trekanten bag vores hus, har vi indstillet skydningen og afladt luftgeværet.
Børnene har heller ikke haft håndteret luftgeværet, jeg har ladt for dem og lagt det i skydestillingen for således at sikre at hovedretningen er overholdt og dermed er der ikke faldet utilsigtede skud. Ligeledes har jeg aldrig efterladt luftgeværet uden overvågning, således at mine eller andre børn har kunnet lege med det.

Da vi er opmærksomme på vores omgivelser og tætte forhold, er det allerede nævnte luftgevær et særligt neddroslet luftgevær, der maksimalt kan levere 7,5 Joules ved mundingen og haglene sætter sig da også i overfladen af det træværk vi skyder imod.

Ud over at give vores børn glæden ved at udøve en koncentrations sport, så lærer de også sikker håndtering af våben og jeg står uforstående over for en anonym ansigtsløs klage. Det skal være alle frit for at komme og spørge/se hvorledes det foregår og evt. deltage hvis lysten viser sig, men vi har det princip at andre børn skal have tilladelse af deres forældre, før at de vil få lov til at deltage, da det kan gå imod deres principper eller religion.

Selv har jeg skudt fra jeg var 5år, fra 12år gik jeg i skytteforening og fra 17år skød jeg med forsvaret og jeg har deltaget i planlægningen af skydninger samt været standpladskommandør på talrige skydninger med alt fra 9mm pistol til 85mm Dysekanon. Jeg skyder stadig jævnligt og jeg har lært mange børn, unge og voksne at håndtere våben på en forsvarlig måde og dermed fået glæde af at dyrke skydesport.

Måske er det forældre der er bekymrede for at deres uovervågede børn under 7år skulle komme til skade, men jeg kan forsikre at det ikke vil ske kva den sport vi udøver, men der er en årsag til at loven kræver at børn under 7år skal være under en voksens overvågning da de kan være til fare for sig selv og andre.
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 2. jun 2015, 10:42

Nydelig kombination af STFU!! og "jeg har styr på lortet, så kom ikk' her!" :numberone:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
PWS
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: 3050
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af PWS » 2. jun 2015, 10:54

Synes du går alt alt alt for langt i at retfærdiggøre noget du ikke behøver retfærdiggøre. Du gør intet ulovligt, og såfremt du ikke overtræder en eller anden intern ordensregel, så bed dem om at dokumentere at det du gør er imod reglerne/loven. Punktum.

Dog god idé at invitere så mange med til skydningerne som muligt.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 49 times
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 2. jun 2015, 11:31

Der er altid den slags tosser. De skal bare håndteres fast og bestemt. :numberone:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kleth » 2. jun 2015, 11:35

PWS skrev:Synes du går alt alt alt for langt i at retfærdiggøre noget du ikke behøver retfærdiggøre. Du gør intet ulovligt, og såfremt du ikke overtræder en eller anden intern ordensregel, så bed dem om at dokumentere at det du gør er imod reglerne/loven. Punktum
Jeg kan se hvor du vil hen og jeg vil til dels give dig ret, mit formål med et langt svar, er at vise jeg har styr på det, så der ikke er nogen der kan angribe sikkerheden.

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 1122 times

Indlæg af Lassescout » 2. jun 2015, 11:43

Du kan da også lige indflette, at du er bekendt med ordensbekendtgørelsens § 12 der siger, at det er forbudt at benytte skydevåben, buer, slangebøsser eller lignende, at tænde bål, eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, hvis dette kan medføre fare eller ulempe for forbipasserende, men at du på ingen måde er til fare eller ulempe for forbipasserende, og at ordensbekendtgørelsen i øvrigt kun gælder områder hvor der er offentlig adgang. Således agter du heller ikke at stoppe med at kaste med snebolde og vand eller lave bål i din egen have når du og ungerne har lyst til det.

...bare så der ikke skal opstå en polemik hvor nogen tror, at denne bestemmelse er et argument mod din aktivitet.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Brugeravatar
PWS
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: 3050
Has thanked: 7 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af PWS » 2. jun 2015, 11:49

Kleth skrev:
PWS skrev:Synes du går alt alt alt for langt i at retfærdiggøre noget du ikke behøver retfærdiggøre. Du gør intet ulovligt, og såfremt du ikke overtræder en eller anden intern ordensregel, så bed dem om at dokumentere at det du gør er imod reglerne/loven. Punktum
Jeg kan se hvor du vil hen og jeg vil til dels give dig ret, mit formål med et langt svar, er at vise jeg har styr på det, så der ikke er nogen der kan angribe sikkerheden.
Jeg kan sagtens følge dig. Det lugter bare af at du er på hælene, og klager er garanteret fuldstændig ligeglad med fakta - resten magter sikkert ikke at forholde sig til det. 9mm 85 mm 7.5J - hokus pokus og dårlige undskyldninger i lægmands øre. Næh kom i offensiven og sæt dem på arbejde med at finde en regel/paragraf hvis de vil stoppe dig. Og om muligt vind folk over på din side ved at inddrage dem i skydningerne.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2975 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 2. jun 2015, 11:55

Jeg synes det er er udemærket svar du har forfattet.

Det formidler fakta, hvilket formentligt er nødvendigt. Man kan ikke forvente at folk kender til loven eller ved hvordan du har håndteret skydningen. Det er formålstjeneligt at du redegør for begge dele således at din modpart bliver oplyst på området.

Dit svar kan tjene som argument og ammunition for de brede masser til at se sagen på et oplyst grundlag og handle derefter.

Du lægger nydeligt sagen tilrette således at bestyrelsen og øvrige interesserede kan behandle den hurtigt, nemt og korrekt.

I den slags sager er det altid godt at skaffe sig overtaget hurtigt, så der dels ikke opstår mærkelige myter og snak i krogene, og så der ikke opstår uheldige ordensregler i boligforeningen på grundlag af uoplyste menneskers uberettigede frygt.

Dit tilbud om at lade andre børn (også dem over 18 år) skyde med på samme vilkår som dine egne børn, er vejen frem. Desto flere der deltager, desto flere er både trygge ved det du gør og finder glæde ved det. Politik handler om at skaffe sig forbundsfæller.

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Kambiri » 2. jun 2015, 13:09

Lassescout skrev:Du kan da også lige indflette, at du er bekendt med ordensbekendtgørelsens § 12 der siger, at det er forbudt at benytte skydevåben, buer, slangebøsser eller lignende, at tænde bål, eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, hvis dette kan medføre fare eller ulempe for forbipasserende, men at du på ingen måde er til fare eller ulempe for forbipasserende, og at ordensbekendtgørelsen i øvrigt kun gælder områder hvor der er offentlig adgang. Således agter du heller ikke at stoppe med at kaste med snebolde og vand eller lave bål i din egen have når du og ungerne har lyst til det.

...bare så der ikke skal opstå en polemik hvor nogen tror, at denne bestemmelse er et argument mod din aktivitet.

Jeg ville bare henvise til at "vi overholder ordensbekendtgørelsens § 12"

Det udviser at man har styr på lovgivningen og hvis folk vi tage henvisningen fra dig seriøst, må de, på ligefod med dig læse på lektien.
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

SKBHunter
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af SKBHunter » 2. jun 2015, 13:12

Kleth skrev:Her er første [emoji14]uke:
Til bestyrrelsen i grundejerforeningen XXXXXX

Der er angivet i referatet at der er blevet skudt med luftgevær eller lignende med børn og der henstilles til at det ikke sker.

Jeg har sammen med mine to drenge skudt med et Diana 240 luftgevær. Dette luftgevær er et 4,5mm (.177) luftgevær og dermed fuldt lovligt.

Indsæt link til lovtekst!

Da vi er opmærksomme på vores omgivelser og tætte forhold, er det allerede nævnte luftgevær et særligt neddroslet luftgevær
I mine øjne er det alt for langt og det der er klippet ud herover burde være alt rigeligt!
Du har ikke gjort noget ulovligt og du behøver ikke forklare dig.
Rigtig god ide at invitere nysgerrige sjæle og husk at selv tosser der klager eller henvender sig i en "aggressiv" tone kan omvendes med forståelse og venlighed (alternativt ignoreres til tavshed) [WINKING FACE]

Brugeravatar
Mosc5
Silver Member
Silver Member
Interesser: skydning, jagt, hund, kajak
Geografisk sted: Sydjylland
Has thanked: 8 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Mosc5 » 2. jun 2015, 13:38

Der er desværre så mange våbenforskrækkede danskere, og især nu, efter at nogle luftgeværer er kommet under våbenloven. :???:
Det er træls når folk klager, uden først at give sig til kende. havde vedkommende nu henvendt sig og spurgt pænt hvad i lavede, så kunne alt det have været undgået..
Ufattelig dårlig bestyrelse der indskærper at du skal stoppe med dine aktiviteter ?:mad: :alcohol: De har tydeligvis IKKE sat sig ind i lovgivningen.
Vi har desværre også den slags i bestyrelsen i det område vi har sommerhus. De mener at de bare kan opfinde regler og love som det passer dem, og undlade at følge andre regler hvis ikke det passer dem :evil:
Skidegod ide at invitere folk til at deltage. :thumbup:
If God didn't want us to eat animals, why did he make them out of meat?

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 2. jun 2015, 14:02

Du gør ikke noget ulovligt, du er på din egen grund og du er ikke til fare eller ulempe for andre.
Længere er den ikke.

.... men en dysekanon er 84mm :giggle:
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
Kambiri
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Aalborg - Opland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af Kambiri » 2. jun 2015, 14:16

Refraktorius skrev:Du gør ikke noget ulovligt, du er på din egen grund og du er ikke til fare eller ulempe for andre.
Længere er den ikke.

.... men en dysekanon er 84mm :giggle:
Og hedder "Dysekanon M85"
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:

Tranberg
Banned
Banned
Interesser: Plinking
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Indlæg af Tranberg » 2. jun 2015, 14:24

Kleth skrev:....at jeg med mine drenge har skudt med vores7,5J 4,5mm Diana 240 på arealet bag vores hus.....en rejekælling, som iøvrigt har udvidet hendes have ud på grundejerforeningens areal.....
Har du skudt fra fællesarealet mod jeres eget hus?

Jeg synes at der mangler afklaring af dette forhold.

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kleth » 2. jun 2015, 14:33

Refraktorius skrev:.... men en dysekanon er 84mm :giggle:
Kambiri skrev:Og hedder "Dysekanon M85"
Ja, jeg kan kun konstatere at det er forlænge siden jeg har haft det rigtig sjovt :biggrin: Dengang mener jeg det var 84mm Dysekanon M/65, før den blev opgraderet til M/65/94.

Men ja, og den pasus har jeg slettet, de skal nødigt tro jeg har et arsenal under sengen.

Revideret opkast
Fra mig til dem

Åbent brev til bestyrelsen i grundejerforeningen xxxxxxxxxxx.
Jeg har sammen med mine to drenge skudt med et Diana 240 Classic luftgevær. Dette luftgevær er et 4,5mm (.177) luftgevær og dermed fuldt lovligt. Fra Justitsministeriet:
En person over 18 år kan indføre, fremstille, herunder samle, erhverve, besidde, bære og anvende luft- og fjedervåben, uden at indhente en tilladelse fra politiet, hvis luft- eller fjedervåbnet har en kaliber på 4,5 mm eller derunder.
Mere om luftgeværet: http://www.diana-airguns.de/index.php?id=126
Vi anvender et kuglefang af træ placeret foran gavlen på vores eget hus, således at der ikke er risiko for forbi-skud eller haglnedfald. Har der været andre nær trekanten bag vores hus, har jeg indstillet skydningen og afladt luftgeværet. Dette følger fuldt ud Ordensbekendtgørelsens § 12
§ 12. Det er forbudt at benytte skydevåben, buer, slangebøsser eller lignende, at tænde bål, eller at kaste sten, snebolde, vand eller andet, hvis dette kan medføre fare eller ulempe for forbipasserende.
Da jeg er opmærksom på vores omgivelser og nære forhold, er det allerede nævnte luftgevær et særligt neddroslet luftgevær, der maksimalt kan levere 7,5 Joules ved mundingen.
Jeg står uforstående over for en generel ansigtsløs klage, da det har været frit for alle at komme og spørge/se hvorledes det foregår, og evt. prøve hvis lysten er der, men der har ikke været nogen og faktisk se hvad der foregår når vi har skudt.
Jeg vil ikke starte en klage krig, da vi sikkert alle sammen kan klage over hinanden her fra og til evigheden og det får vi intet ud af bortset fra dårligt naboskab, tålmodighed fordrer gensidigt tålmodighed, vi bor tæt og derfor er vi nød til at tage hensyn og respektere hinanden.
Med venlig hilsen

xxxxxxxxxx

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Kleth » 2. jun 2015, 14:34

Refraktorius skrev:du er på din egen grund og du er ikke til fare eller ulempe for andre.
I praksis ja, juridisk nej, men ikke til fare eller ulempe for andre.
Tranberg skrev:Har du skudt fra fællesarealet mod jeres eget hus?
Det er korrekt, hvis vi skød i egen have kan vi ikke have forsvarligt kuglefang.

Bronto
Newbie
Newbie
Interesser: 4,5 mm luftpistol
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Bronto » 25. dec 2015, 00:28

Hej.

Lidt hjælp: dog til grundejerforeningen:
1) Hvis dine børn ikke er 18 år har du klart brudt loven, så stop dit kynkeri eller tag din straf.

2) Du må IKKE skyde andre steder end din egen grund. Er der ikke kuglefang i din have, så forbryder du dig endnu engang

3) Du har klart forulempet dine naboer, ellers ville de jo nok ikke have klaget!

Så hermed er hjælp givet til klage over skydning med luftgevær! (måske ikke lige til spørgerens fordel, men klart til alle andre, for hvis vi har den slags pestilenser der tror de kan skide på andre folk fordi de er intelligente nok til at købe et luftgevær men ikke engang læse den lovgivning de selv kan citere, så er det bare i brummen! Så kan vi andre få lov at benytte vores til det vi må)

Glædelig jul

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 25. dec 2015, 12:39

Bronto skrev:Hej.

1) Hvis dine børn ikke er 18 år har du klart brudt loven, så stop dit kynkeri eller tag din straf.

2) Du må IKKE skyde andre steder end din egen grund. Er der ikke kuglefang i din have, så forbryder du dig endnu engang

3) Du har klart forulempet dine naboer, ellers ville de jo nok ikke have klaget!

Så hermed er hjælp givet til klage over skydning med luftgevær! (måske ikke lige til spørgerens fordel, men klart til alle andre, for hvis vi har den slags pestilenser der tror de kan skide på andre folk fordi de er intelligente nok til at købe et luftgevær men ikke engang læse den lovgivning de selv kan citere, så er det bare i brummen! Så kan vi andre få lov at benytte vores til det vi må)

Glædelig jul
Det tager da vist prisen for julens sureste opstød, på en 6 måneder gammel tråd endda... :puke:
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 25. dec 2015, 12:47

Glædelig jul
Ad 1) vrøvl og sludder

Ad 2) se Ad 1)

Ad 3) Han må ikke være til gene hvis han skyder et sted der er offentligt tilgængeligt, men han må gerne skyde der. Forulempelse har ikke noget med det at gøre.

Dine råd er helt i skoven, om igen. Næste gang du mener at vide noget, så hiv lige et par kilder med ind, feks dem du mener gør det ulovligt for børn under at 18 at skyde med luftvåben.

Når du har fundet dem kan vi skrive sammen igen, ellers er du simpelthen ikke de bits værd du fylder på serveren.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 25. dec 2015, 12:48

Wildlife skrev:

Glædelig jul
Det tager da vist prisen for julens sureste opstød, på en 6 måneder gammel tråd endda... :puke:
og med faktuelle forkerte svar.

Hvordan endte det ?
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af Uldsok » 25. dec 2015, 13:09

Raptor357 skrev:Hvordan endte det ?
Kleth røg i brummen, Bronto blev justitsminister...

Unknown
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 4 times

Indlæg af Unknown » 25. dec 2015, 13:27

:NVFguys:

Låst