Hjælp til håndtering af klage over skydning med luftgevær.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
NSander
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, skydning, ww2
Geografisk sted: Djursland
Has thanked: 34 times
Been thanked: 342 times

Re: Hjælp til håndtering af klage over skydning med luftgevæ

Indlæg af NSander » 25. dec 2015, 14:03

Bronto skrev:Hej.

Lidt hjælp: dog til grundejerforeningen:
1) Hvis dine børn ikke er 18 år har du klart brudt loven, så stop dit kynkeri eller tag din straf.

2) Du må IKKE skyde andre steder end din egen grund. Er der ikke kuglefang i din have, så forbryder du dig endnu engang

3) Du har klart forulempet dine naboer, ellers ville de jo nok ikke have klaget!

Så hermed er hjælp givet til klage over skydning med luftgevær! (måske ikke lige til spørgerens fordel, men klart til alle andre, for hvis vi har den slags pestilenser der tror de kan skide på andre folk fordi de er intelligente nok til at købe et luftgevær men ikke engang læse den lovgivning de selv kan citere, så er det bare i brummen! Så kan vi andre få lov at benytte vores til det vi må)

Glædelig jul

Jeg kan ikke helt finde ud af om du er en Troll eller bare en klovn ? :alcohol:

STI_Skytten
Silver Member
Silver Member
Interesser: Terræn skydning og klub
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 2 times

Indlæg af STI_Skytten » 25. dec 2015, 14:52

:rolf:

MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben og luftrifler
Geografisk sted: Kongernes Nordsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Hjælp til håndtering af klage over skydning med luftgevær.

Indlæg af MichaelMejer » 25. dec 2015, 15:43

Billede

Undskyld, men ovenstående billede er altså for fristende til ikke at poste...

Brugeravatar
Kleth
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jage,Skyde,Ammo&Historie
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 160 times
Been thanked: 94 times

Indlæg af Kleth » 25. dec 2015, 16:26

1. Mine unger har aldrig fået "overdraget" et luftegevær, ud over for at tage billeder af et ikke ladt våben, har jeg haft kontrol over sikring og har haft hånden under forskæftet for at sikre retningen.
2. Jeg har aldrig forulempet mine naboer og de er &%-%+ bange for at jeg anmelder deres ulovligheder, hvad jeg ikke gør.
3. Vi har fundet "alternativer".

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Maxim #28: “If the price of collateral damage is high enough, you might be able to get paid for bringing ammunition home with you.”

Slettes3
UDMELDT AF NVF
Interesser: Slettes
Geografisk sted: Danmark
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 384 times
Been thanked: 290 times

Indlæg af Slettes3 » 25. dec 2015, 19:10

Kleth skrev:Vi kunne desværre ikke deltage i den sidste generalforsamling i grundejerforeningen.
En der er åbenbart en der har klaget over, at jeg med mine drenge har skudt med vores7,5J 4,5mm Diana 240 på arealet bag vores hus. Det lyder "der er blevet skudt med luftgevær eller lignende og det involverede børn" og så ævle bævle om henstilling til at det ikke sker igen. Vi er ret sikre på at det er en rejekælling, som iøvrigt har udvidet hendes have ud på grundejerforeningens areal, der har klaget.

Vi skyder op mod gavlen af vores eget hus på en træplade, så der er 100% kuglefang og vi skyder ikke når der er andre i nærheden.

Jeg vil formulere et brev til bestyrelsen omkring lov og sikkerhed, men lige nu er jeg ikke moderationens blide engel, jeg er faktisk ret :evil: :impatient: :modbat:
Jeg ville bare forsætte uden ophør. Det kunne endda være jeg ville udvide skydetiderne.....

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Indlæg af Boerge » 25. dec 2015, 20:34

Det forlyder, at flere af naboernes børn har fået luftgevær i julegave!! :rolf:
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Bronto
Newbie
Newbie
Interesser: 4,5 mm luftpistol
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Bronto » 25. dec 2015, 23:21

18 års grænsen fremgår af

Våben cirkulæret: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=158802
Personer under 18 år
§ 16. Til personer under 18 år kan der gives tilladelse til skydevåben, jf. dog stk. 2, hvis ansøgeren:
1) er medlem af en skytte- eller jagtforening og er fyldt 16 år eller
2) har erhvervet jagttegn.
Stk. 2. Erhvervelse af skydevåben ved eget køb kan alene tillades efter stk. 1 for så vidt angår luft- og fjedervåben med en kaliber på 4,5 mm og derunder og hardball- og paintballvåben, uanset drivmiddel.
Stk. 3. Tilladelse efter stk. 1, nr. 1, kan kun gives til våben, der anvendes i skytte- eller jagtforeningen.
Stk. 4. Tilladelse efter stk. 1 må kun gives, hvis forældremyndighedens indehavere skriftligt giver samtykke dertil og påtager sig at sørge for våbnets opbevaring. Forinden tilladelse gives, skal politiet sikre sig, at forældremyndighedens indehavere har erklæret sig bekendt med de rettigheder og pligter, der er knyttet til en våbentilladelse, og opfylder betingelserne i våbenbekendtgørelsens § 46.

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Indlæg af Tony Rosgaard » 25. dec 2015, 23:25

Og undtaget fra den del af våbenloven er netop: 4,5 mm luftdrevne våben :blink:
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 25. dec 2015, 23:25

Du blander stadig radisser og tagsten
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Indlæg af Timber » 25. dec 2015, 23:29

Bronto skrev:18 års grænsen fremgår af

Personer under 18 år
§ 16. Til personer under 18 år kan der gives tilladelse til skydevåben, jf. dog stk. 2, hvis ansøgeren:
Stk. 2. Erhvervelse af skydevåben ved eget køb kan alene tillades efter stk. 1 for så vidt angår luft- og fjedervåben med en kaliber på 4,5 mm og derunder og hardball- og paintballvåben, uanset drivmiddel.
Stk. 3. Tilladelse efter stk. 1, nr. 1, kan kun gives til våben, der anvendes i skytte- eller jagtforeningen.
Stk. 4. Tilladelse efter stk. 1 må kun gives, hvis forældremyndighedens indehavere skriftligt giver samtykke dertil og påtager sig at sørge for våbnets opbevaring. Forinden tilladelse gives, skal politiet sikre sig, at forældremyndighedens indehavere har erklæret sig bekendt med de rettigheder og pligter, der er knyttet til en våbentilladelse, og opfylder betingelserne i våbenbekendtgørelsens § 46.
Hm, der står da kun de ikke må købe et.. Hvor står der de ikke må skyde med det???
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Has thanked: 410 times
Been thanked: 960 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 26. dec 2015, 10:47

Bronto skrev:18 års grænsen fremgår af

Personer under 18 år
For det første er 4,5mm specifikt undtaget, for det andet handler den del ikke om at måtte skyde med den.

Om igen.

Du er væltet ind her og beskyldt et andet medlem for lovovertrædelser. Det er vist ved at være på tide du enten disker op med dokumentation eller levere en undskyldning!

Så er det muligt du ikke bryder dig om den måde du er blevet taget imod på, men lur mig om ikke det er relativt selvforskyldt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 125 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 26. dec 2015, 17:18

Bronto: Det du siger er altså, at ALLE skytteforeninger(cirka 870 styk), der har børn som medlemmer, de overtræder lovgivningen, når børnene skyder????

I Skytteforeningerne, der kan børn enda få lov til at skyde med salonrifler, og pistoler i cal. .22LR
Læs Skyttebogen, hvis du vil se aldersgrænserne, for de forskellige skydeprogrammer/klasser.

Selvfølgelig må man lære sine børn at skyde med luftgevær. Når man er til stede, og fungerer som skydeinstruktør.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Tony Rosgaard
UDMELDT AF NVF
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 16 times

Indlæg af Tony Rosgaard » 26. dec 2015, 17:40

Det ligner ikke mig, men jeg vil mane til besindighed - Jeg kender ikke "Dinosauren", men kan godt forstå at han, ud fra sin (Dokumenterede) kontakt til politiet, har en anden opfattelse af loven end det vi andre har oplevet.
Jeg syntes at det er "Et frisk pust" at nogen stiger på og har en holdning, så velkommen Bronto og håber at du får lige så mange gode timer herinde, som mange af os andre har.
.
Et godt råd: Når du kommenterer på aktuel lovgivning, er det en rigtig god ide at linke til noget konkret (Juridisk dokumenteret.) - Udover det så syntes jeg at det er interessant med "Nyt blod" der går lige på, men hvis det skal kunne bruges til noget, så skal du ikke bare være en "Døgnflue", der bare kom forbi. Keep it up - Du får både venner og fjender. :razz:
Hvis det er sjovt, er det sikkert ulovlig

Jørgen Nielsen
Banned
Banned
Interesser: krudt og kugler
Geografisk sted: jydeland

Indlæg af Jørgen Nielsen » 26. dec 2015, 19:13

Våbencirkulære
Overdragelse eller overladelse til andre

§ 18. Genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1, må kun overdrages eller overlades til andre, hvis erhververen eller modtageren foreviser fornøden våbentilladelse, jagttegn, medlemsbevis med våbenpåtegning, transporttilladelse i henhold til §§ 10, 11 eller 12 eller for skytteforeninger politiets godkendelse efter § 14, jf. dog § 22, stk. 9. Erhververen eller modtageren skal endvidere godtgøre, at tilladelsen, jagttegnet, våbenpåtegningen eller transporttilladelsen vedrører den pågældende ved personlig forevisning af original billedlegitimation eller på tilsvarende betryggende måde.

Stk. 2. De genstande, der er omfattet af våbenlovens § 1, stk. 2, litra a-c, må kun overdrages eller overlades til personer, der godtgør at være fyldt 18 år ved personlig forevisning eller indsendelse af original billedlegitimation. Dette gælder dog ikke, hvis det er åbenbart, at erhververen eller modtageren er fyldt 18 år.

Våbenloven:
Stk. 2. Undtaget fra forbuddet er:

a) Luft- og fjederbøsser, bortset fra de i stk. 1, nr. 7, nævnte, og ammunition hertil,

b) kulsyredrevne hardball- og paintballvåben,

c) indstikningspatroner af kaliber ikke over 4,5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet projektil og patronlængde ikke over 12 mm,

Cirkulæret siger vel at det som er beskrevet i §1 stk 2 a-c kun må overdrages eller overlades til personer ovre 18. Der er indenfor politiet en opfattelse af at man har fået et våben overladt, hvis man kan skyde med det.
Så uanset, kunne manden faktisk godt have fat i noget.

KenP
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Has thanked: 9 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af KenP » 26. dec 2015, 19:28

Jørn ikke korrekt. Hvis du kun skyder med det, men ikke transportere det nogle steder, så har du ikke fået det overdraget/overladt... Eller har du lige nedlagt alt vedr. Skydning i Danmark.

For ellers kun der ikke være Skytteforeninger.

Det må vist være under selestrammere (som jeg har læst er et meget populært ord herinde)

Brugeravatar
Raptor357
Platin Member
Platin Member
Interesser: At skyde og ramme
Geografisk sted: Stor Kbh
Has thanked: 142 times
Been thanked: 292 times

Indlæg af Raptor357 » 26. dec 2015, 19:39

KenP skrev:Jørn ikke korrekt. Hvis du kun skyder med det, men ikke transportere det nogle steder, så har du ikke fået det overdraget/overladt... Eller har du lige nedlagt alt vedr. Skydning i Danmark.

For ellers kun der ikke være Skytteforeninger.

Det må vist være under selestrammere (som jeg har læst er et meget populært ord herinde)
Det er ikke korrekt.
men det tangere dyresex (Flueknepperi)
giv en mand en dims og lad ham bruge den under kyndig vejledning og overvågning, tingen er ikke overdraget.
gør det samme, vend ryggen til og gå, så er tingen overdraget.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs

Bronto
Newbie
Newbie

Indlæg af Bronto » 27. dec 2015, 09:16

Hej igen
Tony, tak for kommentaren. Beklager at jeg ikke kom med dokumentationen i første omgang. Har dog ved senere indlæg givet en sådan. Hvis der er noget der mangler, så sig bare til.

Mht dokumentation for lovligheden i at børn skyder i en skytteforening, så er disse foreninger underlagt helt særlige godkendelseskrav, og skytteforeningerne har deres egen våbentilladelse til ethvert af deres våben. Har ikke lige kunne finde et link til deres specifikke regler der tillader børn at skyde, men forestiller mig at det er ved påtegning på våbentilladelsen. I en skytteforenning skydes der ikke kun med luft men også regulære .22 kaliber salonriffel og pistol, så disse tilladelser har intet at gøre med om våbnet iøvrigt kræver våbentilladelse eller ej jvf våbenlovens paragraf 2.

Jeg tænker at dem der er bange for om deres skytteforening bryder loven tager en snak med deres formand, der helt sikkert kan give den fornødne dokumentation.

og nu er det ikke mig der påstår at 700+ skytteforeninger bryder loven, jeg påpeger blot at brug af luft våben kræver at man er 18 år eller mere, med nogle undtagelser som det fremgår af våben cirkulæret paragraf 16, citeret tidligere. Dette gælder iøvrigt også brug af airsoft og hardball våben, hvor en 16 års grænse er givet i deres foreninger. Er nævnt i samme cirkulære prg 22 og 23, citeret nedenfor

Kapitel 3
Hardball- og paintballvåben
§ 22. Hardball- og paintballvåben og ammunition hertil er ikke omfattet af forbuddet i våbenlovens § 1, stk. 1, jf. § 1, stk. 2, litra b og kræver alene tilladelse for personer under 18 år, jf. lovens § 2, stk. 1. Ammunition til paintballvåben består af en skal af gelatine mv., der indeholder farvestof, eller af massiv blød gummi. Ammunition til hardballvåben består af hård plastik.
§ 23. Medlemmer af paintballskytteforeninger og hardballskytteforeninger, der er under 18 år, kan gives våbentilladelse til hardball- og paintballvåben i overensstemmelse med bestemmelserne i § 16.

Unknown
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 4 times

Indlæg af Unknown » 27. dec 2015, 09:20

@Bronto.
Du mangler at løfte bevisbyrden.

Bronto
Newbie
Newbie

Indlæg af Bronto » 27. dec 2015, 10:26

Mht 18 års grænsen så fremgår det også på JM:

http://www.justitsministeriet.dk/arbejd ... v%C3%A5ben
Må jeg have et luft- eller fjedervåben, hvis jeg er under 18 år?

En person under 18 år skal have en tilladelse fra politiet, et jagttegn eller en våbenpåtegning for at indføre, fremstille, herunder samle, erhverve, besidde, bære og anvende luft- og fjedervåben. Dette er uanset, hvilken kaliber luft- og fjedervåbnet har.

En person under 18 år skal ligeledes have en tilladelse fra politiet for at erhverve, besidde, bære og anvende et luft- eller fjederdrevent hardball- eller paintballvåben.
Jeg har forsøgt at lede efter "bevis" på det I påstår, at en person under 18 godt må anvende et 4,5 mm luftvåben under opsyn og instruks af en voksen, og bortset fra andre indlæg her på NVF (der påstår det uden bevis) og et indlæg i Jagt og Fiskeri Magasinet (der igen ikke har kilder eller lovgivning)

http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/ka ... A5ben.html

Så med baggrund i lovteksten, svar fra politiet og tekst direkte fra Justits ministeriets hjemmeside, fastholder jeg min påstand.
Det vil glæde mig hvis andre kan finde konkrete "beviser" i kraft af officiel lovgivning der tillader luftvåben til børn under opsyn i privat regi som Jagt og Fiskeri Magasinet og flere i dette forum påstår, uden
at løfte bevisbyrden
som jeg åbenbart er den eneste herinde der skal :biggrin:

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 27. dec 2015, 10:40

Loven beskriver det der er ulovligt, ikke det der er lovligt (undtagen når loven netop undtager noget fra at være ulovligt). Derfor finder du ikke det modsatte i nogen lovtekster :blink:

Hvis den >18 årige således skal anvende et luftvåben, på egen hånd, så kræver det tilladelse.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 27. dec 2015, 13:42

Bronto skrev:Mht 18 års grænsen så fremgår det også på JM:
Må jeg have et luft- eller fjedervåben, hvis jeg er under 18 år?

En person under 18 år skal have en tilladelse fra politiet, et jagttegn eller en våbenpåtegning for at indføre, fremstille, herunder samle, erhverve, besidde, bære og anvende luft- og fjedervåben. Dette er uanset, hvilken kaliber luft- og fjedervåbnet har.

En person under 18 år skal ligeledes have en tilladelse fra politiet for at erhverve, besidde, bære og anvende et luft- eller fjederdrevent hardball- eller paintballvåben.
Ja, men denne quote beskæftiger sig med hvad under 18 årige må når der IKKE er voksne til stede. Altså, hvad de må helt på egen hånd.

Bronto skrev:Jeg har forsøgt at lede efter "bevis" på det I påstår, at en person under 18 godt må anvende et 4,5 mm luftvåben under opsyn og instruks af en voksen, og bortset fra andre indlæg her på NVF (der påstår det uden bevis) og et indlæg i Jagt og Fiskeri Magasinet (der igen ikke har kilder eller lovgivning)

http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/ka ... A5ben.html

Så med baggrund i lovteksten, svar fra politiet og tekst direkte fra Justits ministeriets hjemmeside, fastholder jeg min påstand.
Det er nok svært at finde "bevis" på, da loven som allerede oplyst kun omtaler det der er ulovligt.
Og nej, du er bestemt ikke den eneste der skal løfte bevisbyrden, det skal alle der kommer med påstande herinde!
Men hvis man kommer med en påstand som strider mod det tusinder har gjort i årevis, så kan det godt være der er nogen der synes du skal sandsynliggøre påstanden, før den bliver taget alvorligt.

Jeg er instruktør og bestyrelsesmedlem i en skytteforening. Jeg underviser bl.a. børn i skydning. Vi har ingen særlige tilladelser (bortset fra børneattest, for at holde pædofile ude) eller rettigheder, og vore SKV tilladelser på skytteforeningsvåben dækker det samme som private SKV2'er.

Jeg vil også mene du tager helt fejl her. At du har fået en enkelt politimand til at påstå noget andet, er ikke meget værd. Forrige år blev der rejst flere hundrede sager om ulovlig opbevaring af våben i flere politikredse, der blev endda "konfiskeret" en dynge våben fra en skytteforening, fordi nogle politifolk ikke helt kunne finde ud af at tolke teksten i våbenloven. 99% af sagerne endte i tiltale frafald, men et par af dem (samlervåben) var ikke helt i hampen.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 27. dec 2015, 14:21

Jeg er formand i en skytteforening. Vores luftvåben er som alle andre luftvåben på 4,5mm købt af en over 18 i almindelig handel. Og bruges af børn under opsyn af voksne.

Dansk lov er opbygget sådan at den beskriver hvad der er ulovligt.

Du mangler stadig at sandsynliggøre at det lovbrud du mente skete er ulovligt eller give en undskyldning. Mindst.

Og det ville i den grad klæde dig at få styr på dine sager snart.
/bofh
Hanlons razor

Bronto
Newbie
Newbie

Indlæg af Bronto » 27. dec 2015, 15:26

Hej

Det er da sjovt som jeg skal "undskylde" for at en person ønsker at retfærdiggøre et lovbrud. Det kommer ikke til at ske!
Hvis I mener at Justitsministeriet tager fejl, og at det er jeres børn tilladt at bruge disse våben under jeres opsyn, hvad så med at der var en der kom ud af busken og beviste dette. Indtil da holder jeg mig ude af den videre debat, da det er mudderkastning snarere end seriøs debateren og saglige argumenter.

Jeg skal beklage at et medlem af en skytteforening og instruktør ikke kender jeres egne regler. Det kan ikke være mit job at få styr på jeres. Jeg tænker at der er særlige regler for skytteforeninger som gør at BK klasserne er tilladte, det er ikke den debat jeg er gået ind i, det må stå for jeres egen regning. Jeg påpeger bare lovgivningen som jeg opfatter den, opbakket af selve lovteksten, indhold fra JM's hjemmeside og kan sagtens forstå at der har været den opfattelse at junior må have skydevåben, da Jagt og Fiskeri Magasinet åbenbart har samme opfattelse som jer selv, uden iøvrigt at bakke det op med noget "bevis" for lovigheden i jeres påstand. Hvis I har ret (og så bøjer jeg mig gerne) så burde det ikke være noget problem at finde dokumentationen frem.

Jeg synes selv jeg holder mig til fakta, og hvis ikke, så må moderatorer jo fortælle mig andet. Jeg skal derfor også bede om at I for fremtiden holder jer til argumenter der er bakket op.

KenP
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning
Has thanked: 9 times
Been thanked: 20 times

Indlæg af KenP » 27. dec 2015, 15:29

Du skal huske på at lovgivning specificere hvad som er ulovligt... så hvad som ikke er nævnt er lovligt.

og jo skydning i en skytteforening er ikke underlagt andre regler end andre.. der er ikke specifik lovgivning for dette.. ergo er det ikke nævnt som forbudt, så er det lovligt.

så vores "dokumentation" er nemlig at det ikke står som ulovligt.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 27. dec 2015, 15:32

Bronto skrev:Hej

Det er da sjovt som jeg skal "undskylde" for at en person ønsker at retfærdiggøre et lovbrud. Det kommer ikke til at ske!
Hvis I mener at Justitsministeriet tager fejl, og at det er jeres børn tilladt at bruge disse våben under jeres opsyn, hvad så med at der var en der kom ud af busken og beviste dette. Indtil da holder jeg mig ude af den videre debat, da det er mudderkastning snarere end seriøs debateren og saglige argumenter.

Jeg skal beklage at et medlem af en skytteforening og instruktør ikke kender jeres egne regler. Det kan ikke være mit job at få styr på jeres. Jeg tænker at der er særlige regler for skytteforeninger som gør at BK klasserne er tilladte, det er ikke den debat jeg er gået ind i, det må stå for jeres egen regning. Jeg påpeger bare lovgivningen som jeg opfatter den, opbakket af selve lovteksten, indhold fra JM's hjemmeside og kan sagtens forstå at der har været den opfattelse at junior må have skydevåben, da Jagt og Fiskeri Magasinet åbenbart har samme opfattelse som jer selv, uden iøvrigt at bakke det op med noget "bevis" for lovigheden i jeres påstand. Hvis I har ret (og så bøjer jeg mig gerne) så burde det ikke være noget problem at finde dokumentationen frem.

Jeg synes selv jeg holder mig til fakta, og hvis ikke, så må moderatorer jo fortælle mig andet. Jeg skal derfor også bede om at I for fremtiden holder jer til argumenter der er bakket op.
Du bliver nød til at forstå hvordan lovgivningen er bygget op. Der står IKKE i lovgivningen at noget er lovligt. Dvs, det kan man ikke finde tekst på. Der står derimod hvad der er ulovligt. Det er dig der påstår noget er ulovligt, dvs din påstand skal underbygges. Ikke min. Det mangler du!

Og naturligvis skal du give en undskyldning hvis du uden grund beskylder en anden for lovbrud.

Jeg ser heller ingen grund til at fortsætte, før du forstår, at det er dig der har byrden af at kunne underbygge dine påstande. Eller indse du tager fejl.

Og du holder dig ikke til fakta. Ikke til fakta der er beskrevet i love eller bekendtgørelser. Det bliver ikke fakta af at du siger det er fakta, det er ikke sådan tingene virker. Jeg har fremhævet det du tænker. Og at du tænker det gør det ikke til sandhed.
Senest rettet af Bofhenator 27. dec 2015, 15:35, rettet i alt 1 gang.
/bofh
Hanlons razor

Låst