Er dette luftgevær værd at bruge penge på?

Går du på jagt med et, eller har du bare en seriøs interesse i luftvåbenteknik er dette stedet.
C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er dette luftgevær værd at bruge penge på?

Indlæg af C-X » 9. dec 2015, 00:09

Jeg har en udemærket HW 97 k i .22 med V-Mach/Maccari tun, så jeg er dækket meget tilfredsstillende ind, hvad det angår.

Men derfor vil jeg gerne prøve sådan en tyrkerbøsse, i .25 - bare for at prøve den. Det er ikke fordi jeg mangler en. Skulle jeg komme til, at mangle en .25, er jeg nok for godt vant til, at ville nøjes med en tyrker, men hvad ved jo aldrig. Jeg kender heller ikke deres potentiale, hvis man skruer i dem :smile:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Keldda
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1448
Tilmeldt: 23. okt 2010, 22:57
Interesser: gamle Luftvåben/våben
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 32 times
Been thanked: 50 times

Re: Er dette luftgevær værd at bruge penge på?

Indlæg af Keldda » 9. dec 2015, 04:05

Sagen er jo at eneste forskel på en Hatsan 4,5-5,5-6,35 er kaliberen , ellers er det samme bøsse , og de to mindste kalibre skyder alt for helvedes hårdt til at man kan styre noget , de falder noget til ro med et 2grams 6,35mm hagl , jeg har testet mit på 100 m banen , og skuddene lå inden for 10 cm nogle stykker også inden for 5cm , under indskydningen skød den 10mm træ lister i smadder (skiveholder) så der er stadig godt med smæk på derude , det siges at PCP kan skyde langt mere præcist , det er muligt , men de er langt uden for mit interesse område , og jeg har ikke prøvet fjederbøsser jeg tror er mere præcise , måske undtaget Diana 54 air king ? .
Jeg havde den i to år , og der var aldrig noget i vejen med den , så jeg er ikke helt med i hyle koret med at rakke Hatsan ned , jeg er ikke i tvivl om at tyske bøsser er bedre kvalitet , men de er dælme også noget dyrere.
står man i lort til halsen skal man holde munden lukket

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er dette luftgevær værd at bruge penge på?

Indlæg af PSindrup » 9. dec 2015, 09:10

Simon-MS skrev:
Niels skrev: Præcision handler om konsistens og et projektil der skyder godt i det løb man har. Og ikke kaliberen.
Er problemet ikke at haglet ved små kalibre i kraftige luftbøsser går supersonisk og bliver destabiliseret?
Ikke udelukkende i hvert fald.

I min Crosman fury NP, som skyder med en temmelig høj udgangshastighed, har jeg prøvet nogle monster-lange og tunge hagl. Dem skød den helt forfærdeligt upræcist med! :thumbdown:

Peter

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er dette luftgevær værd at bruge penge på?

Indlæg af PSindrup » 9. dec 2015, 09:29

Niels skrev:
C-X skrev:Niels - jeg har aldrig påstået, at .25 var hverken mere eller mindre præcis, generelt set :blink:

Jeg har dog skrevet, at jeg gerne ville prøve det tyrkiske vidunder i netop .25 - da jeg forventede mere af denne udgave, end de øvrige (hastighed).

Og jeg har også skrevet:
Uanset hvad man vælger, er skudplacering temmelig vigtigt. Dog er den mere tilgivende, ved mere energi.
Det med jagt/regulering in mente, som er det denne tråd specifikt handler om.
Godt så, jeg forstår sagtens hvad det er du gerne vil.
Jeg synes stadig, og jeg vil anbefale dig, at købe et gevær af ordentlig kvalitet i stedet - hvis du ikke allerede har et der kan løse opgaven for dig.
Det kunne sagtens være en god .22 hvis du har den i forvejen.

Et brugt kvalitetsgevær ville tjene dig godt.
Jeg har købt en salonriffel, men der er steder og situationer hvor den ikke må benyttes til regulering.

Peter

Uldsok
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1029
Tilmeldt: 21. jan 2013, 13:18
Interesser: Genladning, skydning, fiskeri
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 28 times
Been thanked: 52 times

Re: Er dette luftgevær værd at bruge penge på?

Indlæg af Uldsok » 9. dec 2015, 15:52

Keldda skrev:Sagen er jo at eneste forskel på en Hatsan 4,5-5,5-6,35 er kaliberen , ellers er det samme bøsse , og de to mindste kalibre skyder alt for helvedes hårdt til at man kan styre noget , de falder noget til ro med et 2grams 6,35mm hagl , jeg har testet mit på 100 m banen , og skuddene lå inden for 10 cm nogle stykker også inden for 5cm , under indskydningen skød den 10mm træ lister i smadder (skiveholder) så der er stadig godt med smæk på derude , det siges at PCP kan skyde langt mere præcist , det er muligt , men de er langt uden for mit interesse område , og jeg har ikke prøvet fjederbøsser jeg tror er mere præcise , måske undtaget Diana 54 air king ? .
Jeg havde den i to år , og der var aldrig noget i vejen med den , så jeg er ikke helt med i hyle koret med at rakke Hatsan ned , jeg er ikke i tvivl om at tyske bøsser er bedre kvalitet , men de er dælme også noget dyrere.
Det var ca. det jeg mente med indlægget tidligere.
Der er nok et 3 cifret antal tråde herinde hvor der stilles spørgsmålstegn ved præcisionen i en Hatsan og jeg tror samtlige negative indlæg omhandler 4,5mm og 5,5mm og netop ikke 6,35mm.

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er dette luftgevær værd at bruge penge på?

Indlæg af C-X » 28. dec 2015, 19:53

Hvad endte det med? :what:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er dette luftgevær værd at bruge penge på?

Indlæg af PSindrup » 28. dec 2015, 21:22

C-X skrev:Hvad endte det med? :what:
Det endte med en Air Arms TX-2000 5,5 mm til 2.000,- inkl. en OK kikkert.

Super god deal, hvis du spørger mig! :DancingBanana: :thumbup:

Peter

Jesper5036
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 384
Tilmeldt: 21. jan 2012, 20:15
Interesser: luftriffel
Geografisk sted: Tønder
Has thanked: 2 times
Been thanked: 114 times

Re: Er dette luftgevær værd at bruge penge på?

Indlæg af Jesper5036 » 28. dec 2015, 21:58

Den tror jeg du bliver glad for, og super godt køb (koster i dk 4600kr)

Mvh Jesper
AA tx 200 med MTC Viper

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er dette luftgevær værd at bruge penge på?

Indlæg af PSindrup » 28. dec 2015, 22:05

Jesper5036 skrev:Den tror jeg du bliver glad for, og super godt køb (koster i dk 4600kr)

Mvh Jesper
:goodpost: :DancingBanana:

Glæder mig helt vildt til at modtage den i morgen. :thumbup:

Peter

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Er dette luftgevær værd at bruge penge på?

Indlæg af C-X » 28. dec 2015, 22:06

Fed skyder! Husk billeder :blink:
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 16. feb 2015, 20:56
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 5632 times
Been thanked: 537 times

Re: Er dette luftgevær værd at bruge penge på?

Indlæg af PSindrup » 28. dec 2015, 22:40

C-X skrev:Fed skyder! Husk billeder :blink:
Poster dem så snart jeg har vidunderet i mine hænder og har skudt et par skud med den.

Peter

Besvar