Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.
-
- Bronze Member
- Interesser: Jagt, skydevåben, blankvåben
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 14 times
Re: Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½a
Så er der en, noget groft, oversat gennemgang af hvor tingene står PT fra franske UNPACT.
[url] https://drive.google.com/file/d/0B2yVcr ... JXa0E/view [url]
Løbende opdateringer på situationen kan findes her: [url] https://twitter.com/katjatriebe l[url]
Løbende opdateringer på situationen kan findes her: [url] https://twitter.com/katjatriebe l[url]
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 400 times
Ganske interessant opdatering – tak for den.Knivfyren skrev:Så er der en, noget groft, oversat gennemgang af hvor tingene står PT fra franske UNPACT.
Jeg hæftede mig særligt ved én passus i opdateringen, som jeg ikke havde lagt mærke til i det oprindelige forslag – nemlig at halvautomatiske jagtvåben ikke vil blive berørt af det igangværende tiltag i EU - for at undgå for megen "tumult". Der advares dog om, at det nok kommer ved næste lejlighed.
Dette er jo interessant i Danmark, idet halvautomatiske rifler hos os mig bekendt skal skaffes via jagttegn – og ikke SKV systemet. Dette vil i givet fald sige, at et sådant EU direktiv på den korte bane ikke vil få praktisk betydning i Danmark..For hunters, the EC is playing the total lack of impact over their practice les chasseurs, hoping to limit the general outcry. Let us not be mistaken it is a delusion: hunters will inexorably be impacted in the next opportunity.

Det skal i givet fald ikke stoppe vores protester - men det er jo altid rart at vide præcis hvor man står...

Oscar123
On scene - but unseen
-
- Bronze Member
Dette er jo interessant i Danmark, idet halvautomatiske rifler hos os mig bekendt skal skaffes via jagttegn – og ikke SKV systemet. Dette vil i givet fald sige, at et sådant EU direktiv på den korte bane ikke vil få praktisk betydning i Danmark..Er der andre her på forum, som har samme opfattelse – eller er det blot ønsketænkning fra min side..?
Det skal i givet fald ikke stoppe vores protester - men det er jo altid rart at vide præcis hvor man står...![]()
Jeg tror nærmere, at der er tale om at man lader "normale" halvauto våben med træskæfte og graveringer være og går efter AR-15, AK, FAL og andre moderne halvautomatiske rifler i denne omgang. Jeg tror ikke det gør nogen forskel, hvordan de er registreret i de forskellige medlemslande.
Det værste er da snart at man i 2008 selv konkluderede at flere stramninger på EU niveau ikke var nødvendige, lige på nær en ensretning af deaktiverings standarden. Den undersøgelse ignorere vi så bare nu

- Rex93
- Gold Member
- Interesser: WW2 Våben og Millitaria - Jagt
- Geografisk sted: Nordfalster
- Has thanked: 1 time
Jeg ved ikke om dette er postet før - da kan det slettes af MOD.
Synes bare det er godt ;)
http://cornucopia.cornubot.se/2015/12/f ... l.html?m=1
/Rex93
Synes bare det er godt ;)
http://cornucopia.cornubot.se/ skrev:Försvarsmakten säger nej till skärpningarna i EU:s vapendirektiv
Försvarsmakten ska nu ha gett sitt remisssvar på EU:s förslag om skärpta regler för lagliga vapen, i syfte att hindra terrorism med olagliga vapen. Försvarsmakten säger nej, men anledning av att det kan påverka svensk försvarsförmåga.(Læs mere via linket nedenfor)
http://cornucopia.cornubot.se/2015/12/f ... l.html?m=1
/Rex93

"I don't want no teenage queen,I just want my M14"
"Si vis pacem, para bellum"
"Si vis pacem, para bellum"
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 1123 times
Virkeligt godt indlæg.
Det svenske forsvar bemærker, at det vil svække totalforsvaret hvis de frivillige organisationer ikke kan tilbyde relevant skydetræning, idet forsvaret ikke har ressourcer til at tilbyde en lige så omfattende skydetræning- og uddannelse som medlemmerne får civilt.
Gid det danske politi og forsvar havde en lignende respekt for den træning deres personale og reserver kan få i klubberne.
Dette var oprindeligt tanken med de danske skytteforeninger, der opstod af forsvarsviljen i befolkningen efter nederlaget i 1864. Helt op til efter WWII skulle skytteforeningsgeværer være af samme type som infanteriets, netop for at sikre at medlemmerne blev uddannet bedst muligt til at indgå i forsvaret. Det stoppede først med indførelsen af Garand-geværet i 1950, simpelthen fordi det gevær var for dyrt at anskaffe for de almindelige skytteforeningsmedlemmer. Som en mellemløsning indførte man en overgang de samme sigtemidler på skytteforeningsgeværer som på Garand, men ret hurtigt derefter fraskrev man sig sammenhængen med forsvaret.
Det svenske forsvar bemærker, at det vil svække totalforsvaret hvis de frivillige organisationer ikke kan tilbyde relevant skydetræning, idet forsvaret ikke har ressourcer til at tilbyde en lige så omfattende skydetræning- og uddannelse som medlemmerne får civilt.
Gid det danske politi og forsvar havde en lignende respekt for den træning deres personale og reserver kan få i klubberne.
Dette var oprindeligt tanken med de danske skytteforeninger, der opstod af forsvarsviljen i befolkningen efter nederlaget i 1864. Helt op til efter WWII skulle skytteforeningsgeværer være af samme type som infanteriets, netop for at sikre at medlemmerne blev uddannet bedst muligt til at indgå i forsvaret. Det stoppede først med indførelsen af Garand-geværet i 1950, simpelthen fordi det gevær var for dyrt at anskaffe for de almindelige skytteforeningsmedlemmer. Som en mellemløsning indførte man en overgang de samme sigtemidler på skytteforeningsgeværer som på Garand, men ret hurtigt derefter fraskrev man sig sammenhængen med forsvaret.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Nutildags syntes jeg nærmere man kan kalde det "benægte" end "fraskrive".Lassescout skrev: Dette var oprindeligt tanken med de danske skytteforeninger, der opstod af forsvarsviljen i befolkningen efter nederlaget i 1864. Helt op til efter WWII skulle skytteforeningsgeværer være af samme type som infanteriets, netop for at sikre at medlemmerne blev uddannet bedst muligt til at indgå i forsvaret. Det stoppede først med indførelsen af Garand-geværet i 1950, simpelthen fordi det gevær var for dyrt at anskaffe for de almindelige skytteforeningsmedlemmer. Som en mellemløsning indførte man en overgang de samme sigtemidler på skytteforeningsgeværer som på Garand, men ret hurtigt derefter fraskrev man sig sammenhængen med forsvaret.
Altså det er ikke fordi de riffel-skytter jeg har mødt ikke har har været flinke folk, og sporten kan også være interessant.
Men jeg syntes det er et voldsomt smalsporet syn på hvad der er riffelskydning, i modsætning til hvad man kan med pistol.
Jeg tror det kunne lokke en del flere skytter til hvis man åbnede våbenklasserne op i riffelskydning på samme måde som man har gjort det til pistolskydning.
Og det ville da være både i vores og forsvarets interesse. Og klubbernes egen
Men ideen med en våbenfør befolkning er vist ikke så populær i dagens danmark.
- Sort
- Platin Member
- Interesser: Kværulanteri og luftvåben
- Geografisk sted: Aalborg Ø
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 26 times
Grunden er ikke helt entydig, men der er foregået en afmilitarisering af skydesport i danmark. Øjensynligt for at tækkes de våbenforskrækkede. Men det er så også i mine øjne en sygeliggørelse af skydning, hvis diopter og pingvindragt er det eneste der ses som acceptabelt.ReneKJ skrev:Nutildags syntes jeg nærmere man kan kalde det "benægte" end "fraskrive".
Altså det er ikke fordi de riffel-skytter jeg har mødt ikke har har været flinke folk, og sporten kan også være interessant.
Men jeg syntes det er et voldsomt smalsporet syn på hvad der er riffelskydning, i modsætning til hvad man kan med pistol.
Jeg tror det kunne lokke en del flere skytter til hvis man åbnede våbenklasserne op i riffelskydning på samme måde som man har gjort det til pistolskydning.
Og det ville da være både i vores og forsvarets interesse. Og klubbernes egen
Men ideen med en våbenfør befolkning er vist ikke så populær i dagens danmark.
Fra en syg sport til "det der kan i jo klare med en laser og en fladskærm" er der altså ikke langt.
Kommunisme kan slå dit ufødte barn ihjel!
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 423 times
- Kontakt:
Præcis: http://www.ddsnordjylland.dk/ddsn/index ... vad-er-detSort skrev:Fra en syg sport til "det der kan i jo klare med en laser og en fladskærm" er der altså ikke langt.
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
-
- Bronze Member
En lille reminder; muligheden for at give sin mening til kende : https://ec.europa.eu/transparency/regdo ... anguage=en Udløber den 5 Januar. Hvis du ikke har skrevet, er det snart sidste chance.
- JkMa
- Bronze Member
- Interesser: Jagt(bue), og naturen ;o)
- Geografisk sted: Sjælland
- Has thanked: 2 times
Gør det nogen forskel om man skriver noget i kommentarfeltet eller?
Godt nytår til alle!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Godt nytår til alle!
Sent from my iPhone using Tapatalk
“træk & slip”. 

-
- Bronze Member
JkMa skrev:Gør det nogen forskel om man skriver noget i kommentarfeltet ?
Jeg ved det ikke, man kan vel bare skrive hvad man vedhæfter, tænker jeg.
- Werecat
- This member is
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Odense
- Has thanked: 79 times
- Been thanked: 53 times
hmm. jeg skrev bare min broktekst i kommentar feltet ("The proposed tightening of weapons legislation on semi-automatic rifles will not prevent or impede criminal or terrorist access to these weapons. It will just annoy and restrict law-abiding citizens freedom and the right to do sports and hunt.)
Jeg håber at de magter at putte den i samme kasse som de længere og mere velargumenterede som en "+1".

Jeg håber at de magter at putte den i samme kasse som de længere og mere velargumenterede som en "+1".

4151
-
- Bronze Member
En opsummering af EU-brokkeriet ifm. nytår: https://www.all4shooters.com/en/Shootin ... us-report/
- 100Radsbar
- Gold Member
- Interesser: Jagt & Historiske Våben
- Geografisk sted: Sønderjylland
- Has thanked: 748 times
- Been thanked: 92 times
Jeg har i et stykke tid luret på at købe en ny riffel til samlingen i kaliber 7,62x39 (har hørt fra pålidelig kilde at det beskytter de gamle rifler mod rust
)
Jeg har kigget lidt på en AK variant, en SKS, eller en Vz52/57.
Er dog lidt nervøs for at en AK variant vil blive en kort fornøjelse at eje da det ikke skulle undre mig at de bliver svære at få tilladelse til/fornyet.
Eller skal man glemme helt om våben i den kaliber, og gå efter en US M1 Carbine i stedet.
Er der kommet noget nyt i sagen?

Er dog lidt nervøs for at en AK variant vil blive en kort fornøjelse at eje da det ikke skulle undre mig at de bliver svære at få tilladelse til/fornyet.
Eller skal man glemme helt om våben i den kaliber, og gå efter en US M1 Carbine i stedet.
7,62x54R Glory to the Mosin.
-
- Newbie
- Interesser: Jagt, mil-historie, skydevåben
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Altså jeg kan se at der er en del, der ejer Arsenal AK'er rundt om i landet, så man bliver i hvert fald ikke kategorisk afvist. Og som S.T.A.L.K.E.R.-fan må det alt andet lige være fedt at rode med sådan en.
-
- Bronze Member
God artikel skrevet af svensk kriminalinspektør: http://www.dagenssamhalle.se/debatt/ett ... skap-21462
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 1123 times
Knivfyren skrev:God artikel skrevet af svensk kriminalinspektør: http://www.dagenssamhalle.se/debatt/ett ... skap-21462

Hilsen Lasse.
- Oscar123
- This member is
- Interesser: Ildvåben og ildvand
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 342 times
- Been thanked: 400 times
Helt enig. Fremragende artikel.
Nu er Christer Back tilsyneladende heller ikke en hr. ”hvem-som-helst” indenfor svensk skydning, idet han udover at være kriminalinspektør også står anført som bestyrelsesmedlem i skytteafdelingen af det svenske politiidrætsforbund såvel som det svenske IPSC forbund.
Måske nogle NVF’ere har mødt ham i IPSC sammenhæng..?
Oscar123

Nu er Christer Back tilsyneladende heller ikke en hr. ”hvem-som-helst” indenfor svensk skydning, idet han udover at være kriminalinspektør også står anført som bestyrelsesmedlem i skytteafdelingen af det svenske politiidrætsforbund såvel som det svenske IPSC forbund.

Oscar123
On scene - but unseen
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 329 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Ja, jeg vil tro alle der har skudt Cops Cup i Göteborg har mødt hamOscar123 skrev:Helt enig. Fremragende artikel.![]()
![]()
Oscar123

Jeg har i hvert fald.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- Grendel
- Platin Member
- Interesser: Pistolskydning, IPSC
- Geografisk sted: Midtjylland
- Has thanked: 43 times
- Been thanked: 9 times
Også herFast Fumble skrev:Ja, jeg vil tro alle der har skudt Cops Cup i Göteborg har mødt hamOscar123 skrev:Helt enig. Fremragende artikel.![]()
![]()
Oscar123![]()
Jeg har i hvert fald.

Willst du es nie wieder sehen
lass es schwimmen in Benzin
Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.
lass es schwimmen in Benzin
Failure is the key to success;
Each mistake teaches us something.
- Marius
- Admin
- Interesser: jagt, skydning, natur
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 349 times
Hvis du med 'sagen' mener IPSC, så ja100Radsbar skrev:Jeg har i et stykke tid luret på at købe en ny riffel til samlingen i kaliber 7,62x39 (har hørt fra pålidelig kilde at det beskytter de gamle rifler mod rust)

http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f ... 25#p691401
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson
- 100Radsbar
- Gold Member
Marius skrev:Hvis du med 'sagen' mener IPSC, så ja100Radsbar skrev:Jeg har i et stykke tid luret på at købe en ny riffel til samlingen i kaliber 7,62x39 (har hørt fra pålidelig kilde at det beskytter de gamle rifler mod rust)
Er der kommet noget nyt i sagen?![]()
http://nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f ... 25#p691401
Jeg ville søge en tilladelse til jagt, men håber da at jeg kan få lov til at beholde en ½-auto AK variant ud over de 10 år som en våbentilladelse normalt holder.

Men de er da nogle vatnisser in hos Dansk Skytteunion.

-
- Bronze Member
Lupus Lowtide (facebook): Læs venligst følgende artikel i forbindelse med EU Kommissionens foreslåede ændringer til Våbendirektivet.
Den svenske indenrigsminister Anders Ygeman har netop udtalt at Sverige tilslutter sig Finlands krav om fritagelse for et eventuelt forbud mod halvautomatiske rifler:
http://cornucopia.cornubot.se/2016/01/f ... g.html?m=1
Den svenske regering har således indleveret et kritisk remis-svar til EU Kommissionen indenfor deadlinen (5. Januar 2016), hvilket Danmark ikke har formået.
Desuden nævnes nederst i artiklen at 'EU-kommissionen har tagit till sig den svenska regeringens kritik och är positiva till att ändra lagförslaget.'
Søren Pind bør gøres bekendt med at han er Rasmus Modsat, og at Danmarks lovgivning på området bør følge vore nordiske brødres.
Den svenske indenrigsminister Anders Ygeman har netop udtalt at Sverige tilslutter sig Finlands krav om fritagelse for et eventuelt forbud mod halvautomatiske rifler:
Den svenske regering har således indleveret et kritisk remis-svar til EU Kommissionen indenfor deadlinen (5. Januar 2016), hvilket Danmark ikke har formået.
Desuden nævnes nederst i artiklen at 'EU-kommissionen har tagit till sig den svenska regeringens kritik och är positiva till att ändra lagförslaget.'
Søren Pind bør gøres bekendt med at han er Rasmus Modsat, og at Danmarks lovgivning på området bør følge vore nordiske brødres.
- Fast Fumble
- Moderator
- Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 329 times
- Been thanked: 949 times
- Kontakt:
Jeg mener ikke Lupus har en konto herinde, men jeg er sikker på du gerne må sprede hans budskab
Og så må jeg nok hellere prøve at presse ham til at melde sig herinde...

Og så må jeg nok hellere prøve at presse ham til at melde sig herinde...
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!
Slava Ukraini!
- 100Radsbar
- Gold Member
Som så mange andre politikere inde på borgen (både de blå, og de røde), så er de så vilde i bukserne overfor alt der kommer fra EU, at de ukritisk siger ja til at alt der kommer dernede fra, Søren Pind er efter min mening en af dem.Knivfyren skrev:Lupus Lowtide (facebook): Læs venligst følgende artikel i forbindelse med EU Kommissionens foreslåede ændringer til Våbendirektivet.
De kan hurtigt få en PET vagt eller to hvis der er nogen der bare nyser i deres retning, så hvorfor skulle de bekymre sig.