... før man kan gå op til hhv. riffelskydeprøve eller bueprøve.
Jeg snakkede for nylig med en gammel fyr der påstod at han var "tæt på toppen af DJF" og han fortalte en kommende buejæger at han ikke skulle være bekymret for at skulle "bøvle" med at bestå haglskydeprøven, før han kunne gå op til bueprøve, for det ville blive lavet om fra næste år (i år, 2016) Det samme skulle komme til at gælde for riffelprøven.
Er der nogen af jer andre der har hørt noget tilsvarende?
Peter
EDIT: Tilføjet kommentar om riffelprøven
Rygte: Fra i år skal man ikke først bestå haglskydeprøven...
-
- UDMELDT AF NVF
- Interesser: skydning
- Geografisk sted: danmark
- Has thanked: 1193 times
- Been thanked: 185 times
Rygte: Fra i år skal man ikke først bestå haglskydeprøven...
Senest rettet af PSindrup 14. jan 2016, 11:45, rettet i alt 1 gang.
- CKN
- Silver Member
- Interesser: Jagt,skydning, genladning
- Geografisk sted: Fjerritslev
- Been thanked: 1 time
Re: Rygte:Fra i år skal man ikke først bestå haglskydeprøven
Den har jeg også hørt fra flere kanter af.
Den ene fra en arbejds kollega, som er ved at tage jagttegn, der er det læreren som har fortalt det.
Mvh.
Carsten
Den ene fra en arbejds kollega, som er ved at tage jagttegn, der er det læreren som har fortalt det.
Mvh.
Carsten
-
- Silver Member
- Interesser: Sortkrudt
- Geografisk sted: DjævleØen
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 34 times
Re: Rygte:Fra i år skal man ikke først bestå haglskydeprøven
Også det mest fornuftige.
Hvem siger man er til hagljagt bare fordi man tager et jagttegn?
Personligt syntes jeg hagljagt er utroligt kedeligt, så det ville da have været rart at jeg kunne have gået direkte til riffeltegnet i sin tid.
Hvem siger man er til hagljagt bare fordi man tager et jagttegn?
Personligt syntes jeg hagljagt er utroligt kedeligt, så det ville da have været rart at jeg kunne have gået direkte til riffeltegnet i sin tid.
-
- Gold Member
- Interesser: Buejagt, buebyg og knive
- Geografisk sted: Midtvestsjælland
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 41 times
Re: Rygte: Fra i år skal man ikke først bestå haglskydeprøve
Hmm....nu er der sket meget siden jeg tog mit jagttegn. Er haglprøven nødvendig for at eje et haglgevær?...eller kun for at bruge det?
Kunne være fedt hvis buejagten blev gjort uafhængig af retten til at eje våben, så man ikke mistede jagttegnet, men kun tilladelsen til våbenbesiddelse ved overtrædelser af våbenloven.
Cheers
Kunne være fedt hvis buejagten blev gjort uafhængig af retten til at eje våben, så man ikke mistede jagttegnet, men kun tilladelsen til våbenbesiddelse ved overtrædelser af våbenloven.
Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
-
- UDMELDT AF NVF
Nej, haglskydeprøven er kun nødvendig hvis du ønsker at gå på hagljagt (og for at kunne gå til riffel- og bueprøve, under de nuværende regler). Du må både eje et haglgevær og gå på skydebanen med det, alene med jagttegnet.Holten101 skrev:Hmm....nu er der sket meget siden jeg tog mit jagttegn. Er haglprøven nødvendig for at eje et haglgevær?...eller kun for at bruge det?
Cheers
Jeg er omvendt helt uenig med dig i dine tanker om våbenloven ...
Peter
-
- Platin Member
- Interesser: Guns 'n' bunnies
- Geografisk sted: Østjylland
- Has thanked: 213 times
- Been thanked: 817 times
Jagttegn er i sig selv en tillidssag og du skal overholde relevante love, hvis du ønsker at deltage. Det finder jeg så for vidt fair nok. Buen er så ikke et våben, men hvis det er fordi du forestiller dig, at have et løst forhold til f.eks. det med knive, så tænk lige over, at du med jagttegnet i hånden, også må gå rundt med en kniv på over 12 cm, i forbindelse med jagt.
Skulle en buejæger, der udelukkende ejer en bue, af vanvare komme til at miste sit jagttegn, så kan han jo glæde sig over, at han fortsat må træne med sit redskab, alt imens han forbedrer sit image overfor politiet.
Skulle en buejæger, der udelukkende ejer en bue, af vanvare komme til at miste sit jagttegn, så kan han jo glæde sig over, at han fortsat må træne med sit redskab, alt imens han forbedrer sit image overfor politiet.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
-
- Gold Member
- Interesser: Buejagt, buebyg og knive
- Geografisk sted: Midtvestsjælland
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 41 times
Selvfølgelig er et jagttegn en tillidssag, det gør det bare ikke meningsfuldt at koble det til våbenloven i alt den tid man kan gå på jagt uden våben. Det svarer lidt til at miste sit fisketegn fordi man bliver dømt for ulovligt våbenbesiddelse....eller miste sit kørekort for selvsamme.
Koblingen giver kun mening fordi jagttegnet automatisk er en tilladelse til at eje haglvåben. De to ting behøver dog ikke nødvendigvis hænge sammen.
Cheers
Koblingen giver kun mening fordi jagttegnet automatisk er en tilladelse til at eje haglvåben. De to ting behøver dog ikke nødvendigvis hænge sammen.
Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
-
- UDMELDT AF NVF
Kunne vi prøve at komme tilbage til det oprindelige emne, nemlig om der var andre der havde hørt noget om at det ikke længere skulle være en forudsætning at have bestået haglskydeprøven, inden man kan gå op til hhv. bue- og riffelprøve.
Peter
Peter
- NSander
- Platin Member
- Interesser: Jagt, skydning, ww2
- Geografisk sted: Djursland
- Has thanked: 34 times
- Been thanked: 342 times
Der arbejdes i Jægerforbundet på en løsning, så man ikke fremadrettet behøver at gå til haglprøve for at tage f.eks riffel eller bueprøve. Man er bevidst om at der er mange jægere der udelukkende ønsker at gå på riffeljagt, og da haglprøven er blevet adskilt fra jagttegnet, så ser man det ikke længere som en nødvendighed. Men hvornår det præcis kommer, det ved jeg ikke.