Kære Forum.
Min svoger har en riffel jeg godt kunne tænke mig at låne engang i mellem.
Så vidt jeg ved, skal jeg så søge om en bære tilladelse til riflen for at kunne låne den lovligt.
Jeg har jagttegn og andre våbentilladelser i forvejen så det er ikke noget problem.
Er der nogen der ved, hvilke restriktioner, der er på en bære tilladelse i forhold til en almindelig våbentilladelse?
Er der nogen begrænsning på, hvad man vil kunne søge om bære tilladelse til fx halv automatiske riffel
På forhånd tak for hjælpen.
våbentilladelse / bæretilladelse
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydning med historiske våben
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
-
- Gold Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: silkeborg
Re: våbentilladelse / bæretilladelse
Thorkild K skrev:Kære Forum.
Min svoger har en riffel jeg godt kunne tænke mig at låne engang i mellem.
Så vidt jeg ved, skal jeg så søge om en bære tilladelse til riflen for at kunne låne den lovligt.
Jeg har jagttegn og andre våbentilladelser i forvejen så det er ikke noget problem.
Er der nogen der ved, hvilke restriktioner, der er på en bære tilladelse i forhold til en almindelig våbentilladelse?
Er der nogen begrænsning på, hvad man vil kunne søge om bære tilladelse til fx halv automatiske riffel
På forhånd tak for hjælpen.
Der er ikke begrænsning på halv auto andet end du nok kun får lov til at have/bære en.. En bæretilladelse betyder at du må gå på jagt med den men ikke opbevarer den hjemme ved dig selv. En delt våben tilladelse og du må have den stående i dit eget våbenskab.
Quote:
En bæretilladelse giver indehaveren lov til at bære- og anvende det konkrete våben.
Fremgangsmåden for ansøgning om bæretilladelse er den samme som ansøgning om tilladelse til køb af skydevåben og ammunition, samt bære/anvende skydevåben. En bæretilladelse er afgiftspligtig efter gældende regler for en våbentilladelse.
Vi gør opmærksom på, at man med en bæretilladelse ikke kan besidde våbnet. Ydermere kan våbnet ikke optages i et europæisk våbenpas.
Quote:
En flere ejer tilladelse giver medindehaveren lov til at erhverve, besidde, bære og anvende det konkrete våben.
Fremgangsmåden for ansøgning om flere ejer tilladelse er den samme som ansøgning om tilladelse til køb af skydevåben og ammunition, samt bære/anvende skydevåben.
En flere ejer tilladelse er afgiftspligtig efter gældende regler for en våbentilladelse.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 1123 times
Jeps, for at skære det ud i pap: glem bæretilladelsen. Søg om flere ejertilladelse. Med flere ejertilladelse kan i begge have og bruge riflen som det passer Jer. Tilladelserne koster det samme, så der er ingen fordele ved en bæretilladelse.
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
-
- Bronze Member
- Interesser: Skydning med historiske våben
- Geografisk sted: Danmark
Tak for svar.
Jeg tænkte at det måske var lidt nemmere at få en en bære tilladelse til en anden halvautomat, hvis man i forvejen havde en. Da man så ikke var ejer af den.
Jeg tænkte at det måske var lidt nemmere at få en en bære tilladelse til en anden halvautomat, hvis man i forvejen havde en. Da man så ikke var ejer af den.
Hvilken kugle byder du uventede gæster?
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 305 times
- Been thanked: 1123 times
Du går nye veje. Jeg har fulgt debatten og udviklingen i adgang til halvautomater i mange år, men den vej har jeg ikke set forsøgt før. Der er ikke andet at sige end: prøv det, prøv det. Og husk at poste resultatet her i tråden 

Hilsen Lasse.