Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Re: Nyt foreslag til knivloven klart.

Indlæg af DeVille » 28. jan 2016, 15:29

Som ReneKJ er jeg heller ikke tilfreds.
Jeg kan ud fra dette
ikke se at det ville være lovligt at bære en ikke-låsbar foldekniv med klinge under 7 cm uden et direkte anerkendelsesværdigt formål.
Det fremgår kun af pkt. 2.2.1. Gældende ret men ikke af lovforslaget.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Re: våbenloven ang knive

Indlæg af Elbæk » 28. jan 2016, 15:34

Det vil stadig være op til den enkelte betjent at skulle vurdere om en given kniv har et anerkendelsesværdigt formål i en given situation - ud fra både en vurdering af kniven, bæreren og situationen.

Der er, så vidt jeg kan overskue, ikke ændret noget i selve lovforslaget - kun i bemærkningerne. Er lovforslaget først vedtaget, er det lovteksten som gælder - ikke bemærkningerne. Hvilket jo er kommet til udtryk, på allerklareste vis, iht. den nuværende knivlov.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Agamemnon
Moderator
Moderator
Interesser: Skydning genladning Etymologi
Geografisk sted: København
Has thanked: 472 times
Been thanked: 1071 times

Re: Nyt foreslag til knivloven klart.

Indlæg af Agamemnon » 28. jan 2016, 15:35

PeterLH skrev:Som ReneKJ er jeg heller ikke tilfreds.
Jeg kan ud fra dette
ikke se at det ville være lovligt at bære en ikke-låsbar foldekniv med klinge under 7 cm uden et direkte anerkendelsesværdigt formål.
Det fremgår kun af pkt. 2.2.1. Gældende ret men ikke af lovforslaget.
Jeg kan heller ikke se, hvor lempelsen skulle ligge?
2.2.3. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning skrev:Det er Justitsministeriets vurdering, at det ikke vil være muligt
at indføre en anden teknisk afgrænsning, end den som
findes i dag i våbenlovens § 4, stk. 1, 2. pkt., som effektivt
begrænser muligheden for, at farlige foldeknive medbringes
i bl.a. nattelivet og anvendes som angrebs- og stikvåben.
Samlet set finder Justitsministeriet på den baggrund, at den
rigtigste løsning vil være, at kravet om, at der skal være et
anerkendelsesværdigt formål med at besidde knive på offentligt
tilgængelige steder, udvides til også at omfatte foldeknive
med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i
udfoldet position.
The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.

Edmund Burke, 1729-1797.

Brugeravatar
P.K.Hansen
Gold Member
Gold Member
Interesser: Luftvåben, blankvåben.
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af P.K.Hansen » 28. jan 2016, 15:55

Nope, ingen lempelse af problemet endnu. "anerkendelsesværdigt" er stadig et problem.
Senest rettet af P.K.Hansen 28. jan 2016, 17:09, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
DeVille
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt, skydning og ældre våben
Geografisk sted: Frankrig
Has thanked: 4 times
Been thanked: 11 times

Indlæg af DeVille » 28. jan 2016, 15:58

Jeg forstår forresten heller ikke lovforslagets §10
§ 10. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Hvorfor skal der gælde en anden lov for Danmark end for Færøerne og Grønland?

Ifølge Søren Pind rammer loven jo kun ikke lovlydige borgere, så hvorfor have forskellige love?
Jeg er med på at der nok er forholdsmæssigt flere erhverv på øerne der indebærer jagt og fiskeri, men de er jo netop anerkendelsesværdige formål og ville således også være fritaget i den danske lov.

I virkeligheden synes jeg at vi i Danmark bør have en lige så liberal kniv- og våbenlov som Færøerne og Grønland.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal

Indlæg af Scrapper » 28. jan 2016, 16:04

Som jeg læser det, så er der 2 lempelser:

Knive over 12 cm er lovlige at bruge på skovture

Enhåndsbetjente knive bliver lovlige

Og der er 1 skærpelse:

EDC er nu ikke muligt lovligt

Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 329 times
Been thanked: 949 times
Kontakt:

Indlæg af Fast Fumble » 28. jan 2016, 16:08

Scrapper skrev:EDC er nu ikke muligt lovligt
Selvom det der står i bemærkningerne eksplicit udtrykker at det er det der er sigtet med loven.
Sålavdetforhelvededaordentligt!
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Indlæg af Holten101 » 28. jan 2016, 16:08

Nå....så fik jeg læst lidt mere;-)

Det ser ud til at ende mere eller mindre som frygtet:-(. Det bliver spændende hvornår politiet vælger at teste grænsen.....om ikke andet så kan Pind da ikke komme bagefter og sige at han ikke var advaret.

Det skuffer mig i den grad at DJ falder næsegrus for den lille passage om at små knive kan opbevares i f.eks. en bil, båd eller campingvogn i bemærkningerne:-(.

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 28. jan 2016, 16:37

PeterLH skrev:Jeg forstår forresten heller ikke lovforslagets §10
§ 10. Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Hvorfor skal der gælde en anden lov for Danmark end for Færøerne og Grønland?

Ifølge Søren Pind rammer loven jo kun ikke lovlydige borgere, så hvorfor have forskellige love?
Jeg er med på at der nok er forholdsmæssigt flere erhverv på øerne der indebærer jagt og fiskeri, men de er jo netop anerkendelsesværdige formål og ville således også være fritaget i den danske lov.

I virkeligheden synes jeg at vi i Danmark bør have en lige så liberal kniv- og våbenlov som Færøerne og Grønland.
Idet Grønland har hjemtaget en del forskellige området (og dermed love) som en del af Selvstyret (som netop betyder at Grønland selv bestemmer lovene), så er der forskellige love for Grønland, Færøerne og Danmark.

Grønland HAR ingen knivlov.

Ingen begrænsning på EDC, "anerkendelsesværdigt formål", størrelse, låsbar, enhåndsbetjent (som der heller ikke er længere i Dk), eller andre begrænsninger.
Der er heller ingen lov der siger vi ikke må have kniv på os i bylivet - uanset tidspunkt, så derfor kan jeg snildt gå på værtshus, spille pool/dart, få mig en skævert på og sidde og snitte i en pind eller skære et æble hvis jeg har lyst.
Kniven vil som oftest kun blive taget fra én, i tilfælde man ryger i detensionen, men når man lukkes ud igen - får man kniven tilbage.

Det er også årsagen til at jeg i dag altid går rundt med en Walther 4" lang enhåndsbetjent foldekniv (låsbar naturligvis) i jakkelommen - med aluskæfte. Fordi den er rar at have, og skulle jeg føle mig truet eller klemt inde - så har jeg aldrig nogensinde tænkt på den som en mulighed. Den er et værktøj.

Mht Grønlandsk våbenlov, så kan enhver over 12 år købe et manuelt ladet våben og ammunition (dog ikke håndvåben) uden at have jagttegn, uden at skulle registrere våbnet hos politiet, eller have en seddel med fra mor. Det er 100% fri handelsvare, fordi det i praksis ikke betragtes som "våben". Det sker endda fra tid til anden, at skoleklasser har skydevåben med på udflugt. (hvilket forarger visse pædagoger som kommer herop for en periode, men det er ganske naturligt for "herboende".)

Halvauto er forbeholdt fangere som tjener over 50% af sin årsindkomst igennem fangererhvervet og de skal kun forevise fanger-beviset. Fangere skal dog være over 16år for at kunne købe halvauto våben. Andre kan have halvauto våben på særskilt tilladelse, men kan ikke jage med dem. Dog muligt at hyggeskyde.

Fullauto er ligeledes kun mod tilladelse, som i praksis aldrig gives.

Håndvåben gives også kun mod tilladelse i særlige tilfælde. Og nej, der er ingen egentlige skytteforeninger med pistol.

Jeg har på fornemmelsen at det ville gå ret galt, hvis man gav det totalt frit i Danmark på ovennævnte måde.
Alle dem der ville syntes "Jeg skal sku da have et haglgevær, bare fordi jeg kan og det er sejt.! og det skal ikke engang registreres noget som helst sted, hverken som tilladelse eller indberettes som haglgeværregisteret.". Jeg har et par enkelte kammerater der ikke formåede at få jagttegnet, som jeg heller ikke mener burde være i nærheden af våben - men som omgående ville springe på vognen, bare fordi det var muligt.
Jeg tror man som minister skal være modig for at lave dén åbning - ligesom det er noget af en prøvelse for, var det texas, som bare ville frigive muligheden for "Open Carry".
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 126 times
Been thanked: 257 times

Indlæg af T-REX » 28. jan 2016, 17:05

Der gælder andre love i Grønland og på Færøerne, fordi de har deres egen lovgivende magt. (Indenrigspolitisk)

Der ER i øvrigt ingen knivlov i Grønland. Selv almindelige Jagtvåben(manuelt repeterende) er ikke omfattet af den Grønlandske Våbenlov.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 28. jan 2016, 17:23

Helt sort synes jeg nu ikke det ser ud for EDC:
Der vil efter den foreslåede bestemmelse – uden for de ovennævnte
situationer – som følge af det nævnte brede anvendelsesområde for
almindelige små foldeknive – f.eks. lommeknive, multiværktøjer eller
proptrækkere med indbygget kniv – i praksis være en formodning for, at
knive af denne type skal anvendes til et anerkendelsesværdigt formål,
medmindre der er konkrete omstændigheder, som taler imod, at dette er
tilfældet.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

Holten101
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Holten101 » 28. jan 2016, 17:30

Mapzter skrev:Helt sort synes jeg nu ikke det ser ud for EDC:
Der vil efter den foreslåede bestemmelse – uden for de ovennævnte
situationer – som følge af det nævnte brede anvendelsesområde for
almindelige små foldeknive – f.eks. lommeknive, multiværktøjer eller
proptrækkere med indbygget kniv – i praksis være en formodning for, at
knive af denne type skal anvendes til et anerkendelsesværdigt formål,
medmindre der er konkrete omstændigheder, som taler imod, at dette er
tilfældet.
Nogen der ved hvad udtrykket "små lommeknive" dækker? Er det 7cm med og uden lås?

Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Radioactive_Man
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skyde- og blankvåben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Indlæg af Radioactive_Man » 28. jan 2016, 18:36

Så vi fjerner en klart defineret undtagelse i knivloven og erstatter den med noget ikke klart defineret vrøvl i lovkommentarerne, fordi det ikke er til at lave en klart defineret undtagelse, som den vi lige har fjernet.

Smart!

Edit: Og man skal have et konkret anerkendelsesværdigt formål, med mindre kniven er af en bestemt og ikke nærmere defineret beskaffenhed, i hvilket tilfælde det anerkendelsesværdige formål ikke behøver at være konkret, men mindre der er mistanke om, at der ikke er anerkendelsesværdigt.

Jeg får ondt i hovedet.

Casperfc
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: pistol skydning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 10 times

Indlæg af Casperfc » 28. jan 2016, 18:41

Nå hvad, man kan vel få svar i retten. [emoji849][emoji849]

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Holmgren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Nnnn
Geografisk sted: Nnnn
Been thanked: 2 times

Indlæg af Holmgren » 28. jan 2016, 19:40

Pinden får da sat en form for rekord i retsusikkerhed :alcohol: :puke:

EDC kommer fremover til kræve hår på brystet og jord i hovedet. Specielt hvis man har tilladelser man er glad for.

EDIT: Måske vil jeg stadig have min Spyderco Bug med. Den må have et meeeget bredt anvendelsesområde :getout:

Jeg kan garantere at jeg ikke kommer til stemme V igen!
...

Brugeravatar
Timsen
Gold Member
Gold Member
Interesser: Skydning (lang,hagl,hånd)
Geografisk sted: Odense SØ
Been thanked: 55 times
Kontakt:

Indlæg af Timsen » 28. jan 2016, 23:21

Det som jeg FORTSAT ikke forstår er, hvorfor man ikke arbejder på at gøre borgeren/bæreren til den "tilladelseskrævende del" ?
Dvs. at hvis man som person holder sig fra at gøre skade på andre, så er der vel i praksis ikke behov for at lovgive yderligere?
Men det er klart, at laver du lort i den, så er det dit eget valg - og konsekvensen bliver inddragelse af alle "privilegier" og hård straf.
Jeg ser heller intet problem i at man SOM LOVLYDIG BORGER må anskaffe, bære og besidde fx. peberspray.
Men MISBRUG af de privilegier til kriminelle aktiviteter skal straffes hårdt og brutalt - uden undtagelse.

Men hvorfor skal alle lovtekster i vores land gøres så besværlige, at der ikke er NOGEN der har en jordisk chance for med ro i sindet at kunne være sikker på at man ikke bare ÉT eller andet sted gør noget som en eller anden betænkning til en undtagelse fra en regel i en bekendtgørelse noteret i et cirkulære til en lov pludselig forbyder?

Det kunne gøres meget nemmere og mere overskueligt - faktisk så enkelt at selv en retardo ville fatte det i første hug.
"Har du kniv, må du ikke stikke en anden person i krop, ejendel eller husdyr. Overtrædelse af loven straffes hårdt !"
"Ejheller er det tilladt at skyde person, ejendel eller husdyr med enhver form for skydevåben. Overtrædelse af loven straffes hårdere !"
Det er lige før den lov Moses fik ovenfra var go nok... (det var nok ikke ham, vi ikke må tegne, der fik ideen)

Når den lov så er vedtaget (med forbehold for at der naturligvis KAN opstå situationer hvor selvforsvar faktisk er fuldt berettiget) kan vi kigge på alle de øvrige våbenkategorier også.

Dvs. hvis du IKKE er forbryder, så kan du ansøge om, OG FÅ tilladelse til anskaffelse af våben lovlige til jagt, hvis du har jagttegn.
Her tænker jeg alle former for jagtvåben (haglbøsser, rifler (manuel/halvauto), buer til jagt (ja!), undervandsharpuner whatever).

Er du foreningsskytte skal du naturligvis kunne ansøge om, OG FÅ tilladelse til våben indenfor den/de skydediscipliner du er aktiv i (det kunne også være de samme kategorier som før - dog PLUS håndvåben (som jo pt. ikke må anvendes til jagt)).

Det er okay med en "karensperiode" på håndvåben, hvor man skal vise aktivitet over en længere periode, for at opnå tilladelse til anskaffelse/besiddelse af et håndvåben, da jeg mener effekten af venteperioden filtrerer en del uønskede elementer fra (som ikke har trådt over stregen endnu, men potentielt kunne finde på det!).

Jeg synes også det er helt okay at alle våben skal registreres, så længe registreringen er let, smerte- og helst også GEBYRfri.
Hvor svært/dyrt kan det være at lave en hjemmeside hvor registreringen IKKE kræver en fuldmægtig sidder og taster det hele ind 2 gange?
Så kunne det også være politiet havde tid til at behandle indbrud etc. (bare en tanke :smile:)

Anyway - i den perfekte verden var der ikke forskel på om du skyder 50cal eller spiller dart. Det handler i begge scenarier om at ramme plet.
Og vælger du alligevel at kaste en dartpil i røven på Steve-O uden tilladelse, så må du tage konsekvenserne.
Never limit yourself to one style - shoot anything you can get your hands on.

Kalthoff
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: København
Has thanked: 2978 times
Been thanked: 377 times

Indlæg af Kalthoff » 29. jan 2016, 00:21

Timsen skrev:Det som jeg FORTSAT ikke forstår er, hvorfor man ikke arbejder på at gøre borgeren/bæreren til den "tilladelseskrævende del" ?
Dvs. at hvis man som person holder sig fra at gøre skade på andre, så er der vel i praksis ikke behov for at lovgive yderligere?
Men det er klart, at laver du lort i den, så er det dit eget valg - og konsekvensen bliver inddragelse af alle "privilegier" og hård straf.
Det du foreslår i dit udmærkede indlæg ville jeg gerne leve med som grundlag for dansk lovgivning.

Men vi må se i øjnene at der er vokset en hel klasse frem i samfundet der lever af at forfatte, formidle, fortolke, forvalte og forkvakle enhver form for offentlig administration, lov, regel, cirkulære, styresignal og bekendtgørelse.

Desto mere omfangsrigt og desto mere knudret og indbyrdes selvmodsigende regeljunglen bliver, desto flere vellønnede årsværk er der til medlemmerne af den samfundsklasse.

Det har spredt sig i landets offentlige administration, ministerier osv. de seneste årtier som en kræftsygdom.

Vi må bare se i øjnene at dem der laver de her lovforslag ikke arbejder for at gøre det nemt, trygt og effektivt at være dansker

MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben og luftrifler
Geografisk sted: Kongernes Nordsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af MichaelMejer » 29. jan 2016, 00:25

Nej den type mennesker arbejder kun for at sikre deres egen jobfunktion...

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 29. jan 2016, 06:51

Timsen skrev: Men hvorfor skal alle lovtekster i vores land gøres så besværlige, at der ikke er NOGEN der har en jordisk chance for med ro i sindet at kunne være sikker på at man ikke bare ÉT eller andet sted gør noget som en eller anden betænkning til en undtagelse fra en regel i en bekendtgørelse noteret i et cirkulære til en lov pludselig forbyder?
Det er fordi de forsøger at gå efter bestemte befolkningsgrupper, hvilket man ikke kan tillade sig at skrive ned på papir.
"Det vil ikke være lovligt at gå med kniv hvis man er af anden etnisk herkomst end Dansk, og under 30 år gammel".
Sådan, det var det.

Ikke det at jeg anbefaler race-baseret lovgivning, men jeg har en klar følelse af at det er det de gerne vil opnå.
Og i stedet får vi alle mulige krumspring hvor de forsøger at gøre det muligt for politi og retsvæsen at bestemme hvem der er de rigtigt mennesker og hvem der er de forkerte.

Tilsvarende med så mange andre love hvor der er et eller anden specialtilfælde der lige skal blokeres for.

Holten101
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Holten101 » 29. jan 2016, 08:19

Jeg tror at jeg havde taget det nye lovforslag lidt mere seriøst, hvis det rent faktisk så ud som om man havde udnyttet lejligheden til en revision. At kastestjerner, kasteknive- og økser, samt kniv der kan hænge om halsen stadig bliver betragtet som særligt farlige er jo latterligt.....det kan UMULIGT være rigspolitiets vurdering af nævnte genstande, men alene en relikt fra ninjafilm bølgen i midt firserne.

Istedet for en reel revision har man valgt en lappeløsning der skaber lige så mange problemer (om ikke flere) end den løser. Jeg ved at Elbæk ret tidligt advarede mod Pind....men jeg havde forventet lidt mere "nosser" fra en der trods alt tør synge offentligt uden at være synligt påvirket (Pind....ikke Elbæk):-(

Cheers
― Ben Goldacre

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 29. jan 2016, 08:44

Holten101 skrev:....men jeg havde forventet lidt mere "nosser" fra en der trods alt tør synge offentligt uden at være synligt påvirket
Jeg tror ikke det er et spørgsmål om nosser. Diverse dialogforsøg på facebook osv. viser at han simpelthen ikke kan forstå at folk ønsker at have en lommekniv på sig uden at have en skemalagt dag over hvornår det er lovligt og hvornår det ikke er.
Det er som at beskrive farver for en blind.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 29. jan 2016, 09:17

Pind forstår så udmærket... Men embedsmændene i justitsministeriet og rigspolitiet hár advaret ham mod at den slags "utidig brok" vil forekomme fra personer og organisationer som ikke vil forstå nødvendigheden af lovforslaget i sin nuværende form - og naturligvis er Pind, samme sted, blevet forsikret at dén slags skal han bare feje til side eller slet og ret ignorere.
Bliver vi ved, er næste skridt blot idel mistænkeliggørelse/indikation af indirekte medansvar for knivforbrydelser - ligesom knivdesignere som Mikkel Willumsen fik "turen", for sine Lansky World Legal knive, da lovforslaget blev offentliggjort.

Det er ikke manglende forståelse - det er slet og ret arrogance og en klippefast tro på at de ved bedre, uanset..!
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Wildlife
This member is
This member is
Interesser: Sejlads, Jagt & Fiskeri
Has thanked: 189 times
Been thanked: 163 times
Kontakt:

Indlæg af Wildlife » 29. jan 2016, 09:22

Jeg har lige læst lidt dybere i http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20151/lo ... remsat.pdf

I forhold til de små 7 cm ikke låsbare knive er der faktisk flere "mindre negative" ting, på trods af stramningerne i forhold til EDC.
Det vil også i forhold til disse typer af knive bero på en konkret vurdering, om der foreligger omstændigheder, som
gør, at der foreligger et anerkendelsesværdigt formål med at besidde kniven. Ved denne vurdering vil der, i lighed med
hvad der gælder for andre knive omfattet af lovforslagets § 1, skulle lægges vægt på knivens art, anvendelsesområde og
den situation, hvorunder kniven besiddes. Det vil her skulle indgå, at de små foldeknive typisk har et bredere anvendelsesområde
end andre knive og kan bruges til mange forskellige og pludseligt opståede dagligdags, praktiske gøremål.
Som jæger ser jeg ofte et behov for at have en kniv med mig. f.eks. i bilen, hvis der måtte dukke et "pludseligt opstået dagligdags, praktisk gøremål" op for mig.
Derfor vil det efter omstændighederne kunne være anerkendelsesværdigt at medbringe en sådan kniv på offentligt tilgængelige
steder mv., selv om formålet hermed har en bredere karakter end f.eks. at deltage i en bestemt fritidsaktivitet, f.eks. en fisketur eller spejderlejr.
Det taler igen for at EDC er lovlig så længe man tænker sig om og ikke tager den med i jomfru ane gade eller tilsvarende.
En kniv af denne type vil således f.eks. kunne opbevares i en bil, båd eller campingvogn i tilfælde af, at der opstår et behov for reparationer mv.
Og min EDC kniv får nu også lov til at blive liggende i bilen.
Der vil dog være situationer, hvor besiddelse af knive – også små foldeknive – som det helt klare udgangspunkt aldrig vil
være berettiget. Det gælder f.eks. til visse større fodboldkampe eller i nattelivet, hvor der er nærliggende risiko for,
at der kan opstå tilspidsede situationer af potentielt voldelig karakter.
Det giver jo sådan set også god mening..
Der kan herudover også forekomme andre steder eller situationer i det offentlige rum, hvor det som udgangspunkt ikke
vil være anerkendelsesværdigt at medbringe en kniv, uanset knivens størrelse og art. Der tænkes her på tilfælde, hvor der
generelt må antages at være en forøget risiko for, at der kan opstå konfrontationer eller tilspidsede situationer, og hvor
der samtidig ikke ses at være hensyn, der taler for, at en kniv skal kunne medbringes. Som eksempel kan det nævnes, at
knive som udgangspunkt ikke har noget at gøre til f.eks. demonstrationer, større koncerter eller forsamlinger mv.
Det giver ligeledes mening, synes jeg.
Der vil efter den foreslåede bestemmelse – uden for de ovennævnte situationer – som følge af det nævnte brede anvendelsesområde
for almindelige små foldeknive – f.eks. lommeknive, multiværktøjer eller proptrækkere med indbygget
kniv – i praksis være en formodning for, at knive af denne type skal anvendes til et anerkendelsesværdigt formål,
medmindre der er konkrete omstændigheder, som taler imod, at dette er tilfældet
.
Bemærk formuleringen med rødt - Den er vigtig!
Som eksempel på omstændigheder, som – også uden for de ovenfor omtalte situationer – vil kunne tale imod, at besiddelsen
af en sådan kniv har et anerkendelsesværdigt formål, kan nævnes, at kniven er udformet på en måde, så den uanset
størrelsen er særligt egnet som angrebs- og stikvåben
, eller at personen, som besidder kniven, tidligere er straffet for
flere overtrædelser af våbenlovgivningen.
Som jeg læser ovenstående, så er det udgangspunktet at det er lovligt at have en lille kniv med som det er i dag, medmindre der er tungtvejende argumenter der taler imod.

Udgangspunktet er at dit formål for at bære kniven er anderkendelsesværdigt, medmindre du er tidligere straffet for flere overtrædelser af våbenloven, eller kniven er tydeligt udformet som angrebsvåben.

Jeg ser det ikke som værende 100% negativt, hvis man samtidig vil have en chance for at komme knive i nattelivet til livs.
"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 29. jan 2016, 09:29

Wildlife skrev: Som jeg læser ovenstående, så er det udgangspunktet at det er lovligt at have en lille kniv med som det er i dag, medmindre der er tungtvejende argumenter der taler imod.

Udgangspunktet er at dit formål for at bære kniven er anderkendelsesværdigt, medmindre du er tidligere straffet for flere overtrædelser af våbenloven, eller kniven er tydeligt udformet som angrebsvåben.

Jeg ser det ikke som værende 100% negativt, hvis man samtidig vil have en chance for at komme knive i nattelivet til livs.
Problemet er at de " tungtvejende argumenter " stadigt er elastik i metermål.
Hvis en politimand vurdere at dit formål ikke er i orden, eller at din kniv " er "tydeligt udformet som angrebsvåben" på trods af at den ellers er inden for lovens rammer, hvad kan du så gøre?
Henvise til en lovtekst hvor der står hvad der er lovligt og hvad der ikke er? Det findes ikke!

Radioactive_Man
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Skyde- og blankvåben
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Indlæg af Radioactive_Man » 29. jan 2016, 09:30

Wildlife skrev:
Som eksempel på omstændigheder, som – også uden for de ovenfor omtalte situationer – vil kunne tale imod, at besiddelsen
af en sådan kniv har et anerkendelsesværdigt formål, kan nævnes, at kniven er udformet på en måde, så den uanset
størrelsen er særligt egnet som angrebs- og stikvåben
, eller at personen, som besidder kniven, tidligere er straffet for
flere overtrædelser af våbenlovgivningen.
Som jeg læser ovenstående, så er det udgangspunktet at det er lovligt at have en lille kniv med som det er i dag, medmindre der er tungtvejende argumenter der taler imod.

Der er bare lige to problemer:
1. Lovkommentarer har ikke lovstatus og politi og dommere fortolker reglerne som det det passer dem.
2. Selv hvis den pessimistiske profeti i punkt 1 ikke holder: Hvordan skal man kunne vurdere om noget er at regne som et angrebsvåben, når det er tydeligt, at politiet er sure på f.eks. Lansky-knivene og HSR-knivene med tantoblad?
Senest rettet af Radioactive_Man 29. jan 2016, 09:31, rettet i alt 1 gang.

Besvar