Det som jeg
FORTSAT ikke forstår er, hvorfor man ikke arbejder på at gøre borgeren/bæreren til den "tilladelseskrævende del" ?
Dvs. at hvis man som person holder sig fra at gøre skade på andre, så er der vel i praksis ikke behov for at lovgive yderligere?
Men det er klart, at laver du lort i den, så er det dit eget valg - og konsekvensen bliver inddragelse af alle "privilegier" og
hård straf.
Jeg ser heller intet problem i at man SOM LOVLYDIG BORGER må anskaffe, bære og besidde fx. peberspray.
Men MISBRUG af de privilegier til kriminelle aktiviteter skal straffes hårdt og brutalt - uden undtagelse.
Men hvorfor skal alle lovtekster i vores land gøres så besværlige, at der ikke er NOGEN der har en jordisk chance for med ro i sindet at kunne være sikker på at man ikke bare ÉT eller andet sted gør noget som en eller anden betænkning til en undtagelse fra en regel i en bekendtgørelse noteret i et cirkulære til en lov pludselig forbyder?
Det kunne gøres meget nemmere og mere overskueligt - faktisk så enkelt at selv en retardo ville fatte det i første hug.
"Har du kniv, må du ikke stikke en anden person i krop, ejendel eller husdyr. Overtrædelse af loven straffes hårdt !"
"Ejheller er det tilladt at skyde person, ejendel eller husdyr med enhver form for skydevåben. Overtrædelse af loven straffes hårdere !"
Det er lige før den lov Moses fik ovenfra var go nok... (det var nok ikke ham, vi ikke må tegne, der fik ideen)
Når den lov så er vedtaget (med forbehold for at der naturligvis KAN opstå situationer hvor selvforsvar faktisk er fuldt berettiget) kan vi kigge på alle de øvrige våbenkategorier også.
Dvs. hvis du IKKE er forbryder, så kan du ansøge om, OG FÅ tilladelse til anskaffelse af våben lovlige til jagt, hvis du har jagttegn.
Her tænker jeg alle former for jagtvåben (haglbøsser, rifler (manuel/halvauto), buer til jagt (ja!), undervandsharpuner whatever).
Er du foreningsskytte skal du naturligvis kunne ansøge om, OG FÅ tilladelse til våben indenfor den/de skydediscipliner du er aktiv i (det kunne også være de samme kategorier som før - dog PLUS håndvåben (som jo pt. ikke må anvendes til jagt)).
Det er okay med en "karensperiode" på håndvåben, hvor man skal vise aktivitet over en længere periode, for at opnå tilladelse til anskaffelse/besiddelse af et håndvåben, da jeg mener effekten af venteperioden filtrerer en del uønskede elementer fra (som ikke har trådt over stregen endnu, men potentielt kunne finde på det!).
Jeg synes også det er helt okay at alle våben skal registreres, så længe registreringen er let, smerte- og helst også GEBYRfri.
Hvor svært/dyrt kan det være at lave en hjemmeside hvor registreringen IKKE kræver en fuldmægtig sidder og taster det hele ind 2 gange?
Så kunne det også være politiet havde tid til at behandle indbrud etc. (bare en tanke

)
Anyway - i den perfekte verden var der ikke forskel på om du skyder 50cal eller spiller dart. Det handler i begge scenarier om at ramme plet.
Og vælger du alligevel at kaste en dartpil i røven på Steve-O uden tilladelse, så må du tage konsekvenserne.