Information om våbenloven ang. knive

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Holten101
Gold Member
Gold Member
Interesser: Buejagt, buebyg og knive
Geografisk sted: Midtvestsjælland
Has thanked: 49 times
Been thanked: 41 times

Re: våbenloven ang knive

Indlæg af Holten101 » 9. feb 2016, 08:12

Birk skrev:Det er meget muligt, at man skal gå imod ethvert form for forbud og smagsdommeri med hensyn til farlige knive mm., men hvis politikerne og
offentligheden skal overbevises om rimeligheden i at bære EDC., anerkendelsværdige formål og lovliggørelse af foldeknive , konstrueret til at åbnes
med to hænder, men som Karl Smart kan åbne med en hånd osv. , skal man nok ikke forsøge, at få lovliggjort springknive, kastestjerner mm.,
da disse ikke har noget praktisk formål, men kun har interesse for et beskedent klientel, mens retten til EDC. mm. gælder alle.
Jeg er så (ikke overaskende) delvis uenig;-).
Problemet er at politikerne nu indfører mere smagsdommeri, i en grad så hver kniv og person skal skal bedømmes mht. anerkendelsesværdighed (af betjente, anklagere og dommere med vidt forskellig baggrund). Det sker kun fordi vi langt hen ad vejen har accepteret og til tider underbygget at visse knive er dårlig smag, eller ligefrem særligt farlige.
Det er i princippet fløjtende ligegyldigt om en kniv "ikke har noget praktisk formål", så længde den ikke er til fare for folk....en et-hjulet cykel har heller ikke noget "praktisk formål" og kun interesse for et beskedent klientel, men jeg vil da forsvarer retten til at eje en sådan, også selv om at jeg kun bruger den slags med to hjul.

Loven er ved at blive ændret, så hvis ikke vi skal påpege de områder hvor den er helt galt på den nu, hvornår skal vi så?

Der er så et overvældende argument for at du ender med at have en pointe...og det er at vi i vores diskussioner herinde selv bærer brænde til bålet. En fræk EB journalist kunne sagtens få den ide at halsknive er særligt farlige ved at rode lidt i denne tråd. I det lys er jeg faktisk enig i at vi bør koncentrere os om EDC af SAK og lignende "stuerene" knive.....pisse ærgeligt imo.

Cheers:-)
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Brugeravatar
2duer
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 23 times
Been thanked: 24 times

Indlæg af 2duer » 9. feb 2016, 08:27

Lederen i Vestkysten kommenterer den kommende knivlov. Afslutningsreplikken er bare perfekt. Citat:
"Må vi ikke foreslå en knivlov, der indskrænker sig til at forbyde at bære kniv på bestemte tidspunkter i bestemte områder, hvor nattelivet udfolder sig, og i øvrigt lader resten af befolkningen være i fred?"
Senest rettet af Lycon 9. feb 2016, 15:11, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Citat er sat i quote tags.
Riffel fra .17 til .500

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 9. feb 2016, 08:35

Holten101 skrev: Der er så et overvældende argument for at du ender med at have en pointe...og det er at vi i vores diskussioner herinde selv bærer brænde til bålet. En fræk EB journalist kunne sagtens få den ide at halsknive er særligt farlige ved at rode lidt i denne tråd. I det lys er jeg faktisk enig i at vi bør koncentrere os om EDC af SAK og lignende "stuerene" knive.....pisse ærgeligt imo.

Hov hov, er det nu "At bære brænde til bålet" når man har forskellige meninger?
Vi er ikke en politisk kult hvor der er een korrekt mening som meldes ud fra højeste sted, og vi er heller ikke nødvendigvis højeste autoritet på hvad der er farligt og hvad der ikke er.
Hvis man vil overbevise folk så må man komme med argumenter, og helst dokumentation.

Birk
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt
Geografisk sted: 3700
Been thanked: 3 times

Indlæg af Birk » 9. feb 2016, 08:52

Det er ikke den enkelte type kniv: springkniv, en hånds, halskiv eller flipperkniv der er problemet, men signalet til politikkerne og offentligheden,
der i forvejen er knivforskrækkede.
Når lovforslaget til ny knivlov, lægger op til lovliggørelse af de pt. forbudte tohåndsbetjente foldeknive, der med hiv og sving kan åbnes med en hånd,
starter der straks en debat om lovliggørelse af de typer knive der hele tiden har været forbudte (måske med urette) og man skruer forventningerne op
efter at kunne erhverve disse.
Øvelsen går efter min opfattelse ud på, at bibeholde EDC kniven og de knive der hidtil har været lovlige med et anerkendelsesværdigt formål.
Lovgiverne skal nødigt få den opfattelse, at det kun er (knivnørdene), der ønsker sig mere (legetøj), men at knivloven er et altoverskyggende problem
for alle der bruger kniv i dagligdagen.
Mvh.
Henrik

Holten101
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Holten101 » 9. feb 2016, 09:09

ReneKJ skrev:
Holten101 skrev: Der er så et overvældende argument for at du ender med at have en pointe...og det er at vi i vores diskussioner herinde selv bærer brænde til bålet. En fræk EB journalist kunne sagtens få den ide at halsknive er særligt farlige ved at rode lidt i denne tråd. I det lys er jeg faktisk enig i at vi bør koncentrere os om EDC af SAK og lignende "stuerene" knive.....pisse ærgeligt imo.

Hov hov, er det nu "At bære brænde til bålet" når man har forskellige meninger?
Vi er ikke en politisk kult hvor der er een korrekt mening som meldes ud fra højeste sted, og vi er heller ikke nødvendigvis højeste autoritet på hvad der er farligt og hvad der ikke er.
Hvis man vil overbevise folk så må man komme med argumenter, og helst dokumentation.
Det var faktisk ikke min mening at ramme dig, særligt da du ret klart påtog dig at være djævlens advokat (og at jeg generelt deler dine holdninger herinde). At have forskellige meninger er fantastisk...men ja, visse meninger kan bære brænde til bålet og bekræfte offentligheden i at restriktioner af genstande der ikke kan dokumenters at udgøre et problem er retfærdige (indgrebet mod enhåndsbetjente knive er et eksempel på knive man sagtens kan tale farlige, som medierne nemt kan få til at se farlige ud...men som ifølge Rigspolitiet ikke udgøre et egentligt problem). Dermed ikke sagt at jeg ikke ønsker en bred diskussion....det er jo derfor at at jeg er uenig med Birk:-).
Mht. dokumentation og argumenter så er jeg helt enig....det er dog svært at dokumentere at noget ikke er farligt, så "bevisbyrden" må ligge hos Rigspolitiet og embedsværket da det er dem der vælger at klassificere at bla. kastestjerner/halsknive/springknive er særligt farlige.

Cheer
Morten
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre

Holten101
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Holten101 » 9. feb 2016, 09:22

Birk skrev:Det er ikke den enkelte type kniv: springkniv, en hånds, halskiv eller flipperkniv der er problemet, men signalet til politikkerne og offentligheden,
der i forvejen er knivforskrækkede.
Når lovforslaget til ny knivlov, lægger op til lovliggørelse af de pt. forbudte tohåndsbetjente foldeknive, der med hiv og sving kan åbnes med en hånd,
starter der straks en debat om lovliggørelse af de typer knive der hele tiden har været forbudte (måske med urette) og man skruer forventningerne op
efter at kunne erhverve disse.
Øvelsen går efter min opfattelse ud på, at bibeholde EDC kniven og de knive der hidtil har været lovlige med et anerkendelsesværdigt formål.
Lovgiverne skal nødigt få den opfattelse, at det kun er (knivnørdene), der ønsker sig mere (legetøj), men at knivloven er et altoverskyggende problem
for alle der bruger kniv i dagligdagen.
Mvh.
Henrik
Jeg tror der er rigtig mange almindelige mennesker der deler den holdning....og det er formentligt også et ret sikkert spor rent politisk.

Nu havde man bare en unik mulighed for at revidere loven....og så tror jeg (eller var det bare naivt håb;-) at det er vigtigt at pointer alle de steder hvor den, efter min mening, er irrationel.

Cheers
― Ben Goldacre

Birk
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Birk » 9. feb 2016, 09:31

:smile:

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 9. feb 2016, 09:38

Ok, jeg ser det sådan:
Vores fælles front her er at vi ønsker at normal 7cm EDC fortsat forbliver lovlig, og at alle lovtekster med ordet "anerkendelsesværdigt" bliver brændt af i en stor dynge . Det er der vist ikke mange der er uenige i?

Om forbuddet mod de "farlige" knive er rimeligt er en anden debat, hvor der kan være fornuftige synspunkter på begge sider.
Begge parter kan også have en pointe i at den anden sige skader sagen hvis der kommer en journalist forbi.
EDC sagen bliver skadet hvis vi giver indtryk af at være knivtosser, og lempelse af knivloven bliver skadet hvis vi giver indtryk af at vi selv anser de farlige knive for at være rene mordvåben.

Men: Jeg syntes ikke vi skal hæmme vores egen debat på den måde fordi vi frygter offentlighedens øje. NVF er trods alt ikke noget officielt organ, men et sted hvor vi kommer for at udveksle erfaringer og synspunkter.
Vi er jo ikke Svenskere, vel? :blink:

Så lad os endeligt debattere her hvor farlige de forbudte knive egenligt er, derfor kan vi alligevel godt have så meget realitetssans at vi ikke tager den samme debat med Pind på hans facebook. Ikke fordi vi har noget at skjule, men fordi det er en tabt sag der kan mudre debatten om EDC til.
Senest rettet af ReneKJ 9. feb 2016, 09:42, rettet i alt 1 gang.

Birk
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Birk » 9. feb 2016, 09:40

:smile:

PSindrup
UDMELDT AF NVF
Interesser: skydning
Geografisk sted: danmark
Has thanked: 1193 times
Been thanked: 185 times

Indlæg af PSindrup » 9. feb 2016, 14:28

:goodpost: :thumbup:

Peter

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 10. feb 2016, 06:41

Dårlig timing:
Ved røverierne fik begge ofre en mindre foldekniv ført op til hovedet og blev truet til at udlevere deres mobiltelefon og sygesikringskort./
http://jyllands-posten.dk/indland/polit ... -med-kniv/

Det kommer sikkert til at blive fremført som argument for lommeknives farlighed.

Unknown
Silver Member
Silver Member
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 4 times

Indlæg af Unknown » 10. feb 2016, 07:30

ReneKJ skrev:Dårlig timing:
Ved røverierne fik begge ofre en mindre foldekniv ført op til hovedet og blev truet til at udlevere deres mobiltelefon og sygesikringskort./

Det kommer sikkert til at blive fremført som argument for lommeknives farlighed.
Hvad er en mindre foldekniv. Vi kender jo allesammen journalisternes udlægning af automatvåben? Jeg hæfter mig ved at de er stukket af fra institution hvor de var anbragt. Måske man skulle kigge lidt på hvorfor de stak af i stedet for hvilke knive de har suget op undervejs.
Jeg mener kniven er jo ikke farlig, det er brugeren der gør kniven farlig. Hvad nu hvis de havde taget en spisekniv med. Sådan en steakkniv fra Jensens Bøfhus er ikke til at spøge med. Skal vi til at spise med pinde?

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 10. feb 2016, 08:05

Unknown skrev: Hvad er en mindre foldekniv. Vi kender jo allesammen journalisternes udlægning af automatvåben? Jeg hæfter mig ved at de er stukket af fra institution hvor de var anbragt. Måske man skulle kigge lidt på hvorfor de stak af i stedet for hvilke knive de har suget op undervejs.
Jeg mener kniven er jo ikke farlig, det er brugeren der gør kniven farlig. Hvad nu hvis de havde taget en spisekniv med. Sådan en steakkniv fra Jensens Bøfhus er ikke til at spøge med. Skal vi til at spise med pinde?
Ah, nu skal vi ikke overdrive. Selvfølgeligt er en kniv farlig, der er en grund til at vi ikke lader ungerne lege med dem.
Meget værktøj er farligt i hænderne på de forkerte. Hamre, motorsave, ministerposter osv, der er rig mulighed for at lave ulykker.

Men som du antyder, så ville en stramning af knivloven næppe ændre noget ved hvad der skete her.
De var allerede på flugt fra loven, og havde ingen grund til at bekymre sig om kniven var lovlig eller ej.

Desværre tvivler jeg på at lovgiverne ser så rationelt på det. Hvis de evnede den slags logisk tankegang ville vi slet ikke have haft behov for denne debat.

Brugeravatar
Marius
Moderator
Moderator
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 193 times
Been thanked: 349 times

Indlæg af Marius » 10. feb 2016, 08:27

Ja, men i virkeligheden er det sundhedskortet som er det farlige. Gerningsmændene har formodentligt taget disse som 'pant' så offeret ikke umiddelbart har lyst til at foretage anmeldelse eller vidne. Ganske smart for kriminelle at borgerne på denne måde bærer halsbånd med synlig adresse.
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson

JMJ
Silver Member
Silver Member
Interesser: skydevåben
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 1 time

Indlæg af JMJ » 10. feb 2016, 08:33

hej drenge .
nej knive er ikke farlig, våben er ikke farlig, personer med disse genstande kan værre det .kuglependen kan jo heller ikke gøre for at den har skrevet et dårlig brev .
mvh jmj.

Holten101
Gold Member
Gold Member

Indlæg af Holten101 » 10. feb 2016, 09:00

Jeg tror ikke den vil blive brugt da den nemt kan back-fire og blive et spørgsmål om tilstrækkeligheden af institutioner for den type unge. Yderligere er der ikke sket fysisk personskade.

Men hvis Pinden leder længe nok, så skal han da nok finde eksempler på lovlige knive brugt til forbrydelser:-(

Cheers
― Ben Goldacre

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 10. feb 2016, 09:19

JMJ skrev:hej drenge .
nej knive er ikke farlig, våben er ikke farlig, personer med disse genstande kan værre det .kuglependen kan jo heller ikke gøre for at den har skrevet et dårlig brev .
mvh jmj.
Jeg har nu aldrig købt den der med "guns dont kill people" osv.
Et våben gør en farlig person farligere.

Graden af farlighed kan til gengæld diskuteres, og sættes i relation til våbenets legitime funktioner.

Jeg gætter på at det våben der er blevet brugt mest mod politiet er brosten. Og alligevel så er de ikke blevet totalforbudt.

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 10. feb 2016, 09:20

Jeg har lige lagt min køkkenkniv på bordet, og fortalt den at hvis ikke den stak mig ned, ville den ryge i containeren og blive udskiftet. Selv i denne yderst livstruende situation, stak den mig ikke ned... Kniv (Hvis jeg må generalisere ud fra et enkelt eksempel) lader til at være yderst pacifistiske! :razz:

:giggle:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Scrapper
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, bushcraft, vandring
Geografisk sted: Kokkedal

Indlæg af Scrapper » 10. feb 2016, 09:33

For jer der har set den fantastiske film: Happy Gilmore, Golfbanens skræk, kan I vel huske "Jaws" der bar en t-shirt med skriften:

"Guns don't kill people.
I kill people"

Jaws må være et ægte sandhedsvidne her.

Brugeravatar
Holmgren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Nnnn
Geografisk sted: Nnnn
Been thanked: 2 times

Indlæg af Holmgren » 10. feb 2016, 09:35

:goodpost: Senserazer - og så foreslår jeg vi holder op med at omtale knive som våben. Lige som baseball bats, koben og økser kan knive bruges som improviserede våben, men de fleste knive er ikke konstrueret til at blive brugt som våben.
...

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 10. feb 2016, 09:38

Senserazer skrev:Jeg har lige lagt min køkkenkniv på bordet, og fortalt den at hvis ikke den stak mig ned, ville den ryge i containeren og blive udskiftet. Selv i denne yderst livstruende situation, stak den mig ikke ned... Kniv (Hvis jeg må generalisere ud fra et enkelt eksempel) lader til at være yderst pacifistiske! :razz:

:giggle:
Joken var lidt sjov i Family Guy (eller var det American Dad?), men i en seriøs debat, hvor vores allesammens mulighed for at bære et værktøj til daglig er på spil, er den aldeles unyttig. Kontraproduktiv endog...

Alle former for farlige genstande i et samfund er en kalkuleret risiko - at forsøge at benægte eller latterliggøre dette faktum, vil kun marginalisere os i offentligheden og politikernes øjne.
Det vi i stedet skal, er at påpege at knive, statistisk, udgør en forsvindende lille risiko - og at man, som lovforslaget står nu, søger at imødegå denne forsvindende lille risiko, ved at indskrænke det store flertals muligheder for, som hidtil, at bære et stykke værktøj i deres dagligdag.
Samt ikke mindst, i samme åndedrag, understrege det faktum at alle tidl. erfaringer med stramninger i denne retning, ikke har formået at nedbringe mængden af knivvold i vores samfund. Vore folkevalgte mangler i den grad, at forklare os hvorledes de rent faktisk forestiller sig at yderligere stramninger på området vil have nogen posttiv effekt, når alle hidtidige erfaringer siger at den eneste effekt stramninger har, er at genere og kriminalisere borgere som, åbenlyst, ikke har til hensigt at benytte deres daglige værktøj til kriminalitet.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Brugeravatar
Holmgren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Nnnn
Geografisk sted: Nnnn
Been thanked: 2 times

Indlæg af Holmgren » 10. feb 2016, 10:06

Knive adskiller meget fra fx skydevåben. Jeg kunne måske ønske at gå rundt med min pistol på mig, men det er meget usandsynligt at jeg på nogen måde skulle få brug for den til lovligt nødværge. Det er derimod meget sandsynligt at jeg kan få brug for min kniv, da den kan bruges til en masse nyttige ting, hvor den ikke fungerer som våben.

Den megen omtale af knive som våben skader os i debatten, fordi det ender med at mennesker uden kniverfaring - herunder Pinden - opfatter knive som våben der også kan bruges som værktøj og ikke omvendt.
...

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 10. feb 2016, 10:09

Jeg er helt enig i at det er fejlagtigt konsekvent at omtale knive som våben - noget som Pind og rigspolitiet nærmest har gjort til et mantra.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."

Brugeravatar
Senserazer
Platin Member
Platin Member
Interesser: Knive, skydevåben,
Geografisk sted: Vejle
Been thanked: 171 times

Indlæg af Senserazer » 10. feb 2016, 12:32

Jeg er ikke helt uenig Elbæk. Det var en dum kommentar til hvad jeg synes er et dumt standpunkt, at "knive er våben". :razz:

Jeg tror politikerne er helt klar over at lovgivningen på det her punkt, ikke har nogen effekt på knivvold, og at den bare generer lovlydige borgere. De er bare ligeglade, for de er "handlekraftige". :alcohol:
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Elbæk » 10. feb 2016, 13:57

Jeg er tilbøjelig til, i et vist omfang, at dele din opfattelse.

Besvar