Lovlig transport af 400l. fyringsolie uden ADR-bevis??

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Timber
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt/PCP-skydning
Geografisk sted: Dejlige Møn
Has thanked: 124 times
Been thanked: 178 times

Lovlig transport af 400l. fyringsolie uden ADR-bevis??

Indlæg af Timber » 18. feb 2016, 00:00

Kort og godt...

Er det lovligt at transportere 400l. fyringsolie i en trailer, der ganske vist er beregnet til det, som privatperson, uden ADR-bevis?? Synes jeg har søgt og søgt, men kan ikke lige finde noget konkret, andet end dette...
Forudsætninger og betingelser for privatpersoners transport

Det farlige gods skal være beregnet til deres personlige eller hjemlige brug herunder til fritids- eller sportsaktiviteter.

Det farlige gods skal være emballeret til detailsalg. Det udelukker bl.a. transport i IBC's, storemballager og tanke. Produktet skal som hovedregel være emballeret i den originale emballage, man som forbruger kan købe i butikkerne.

Man skal håndtere godset med omtanke og forsigtighed. Emballager skal være egnede (evt. UN-godkendte). Sørg også for, at godset under transporten er surret ordentlig fast eller placeret, så det ikke vælter eller forskubber sig. Der må ikke kunne ske udslip af indholdet under normale transportforhold.

Der må i reservedunke (genopfyldelige beholdere) højst transporteres 240 liter brandfarlige væsker fordelt med højst 60 liter pr. dunk.
M.v.h. Timber

Samfundsrevser og gammel sur mand af 1. grad.. :mob:

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times

Re: Lovlig transport af 400l. fyringsolie uden ADR-bevis??

Indlæg af Marc » 18. feb 2016, 00:14

Ja der står godt nok ikke ret meget om emnet når det er privattransport. Jeg sidder og laver farlig gods dokumenter til daglig (ADR, IMDG og IATA), men vi kører selvfølgelig efter erhvervsregler.
Jeg ville forholde mig til det der står på beredskabsstyrelsens hjemmeside, som du selv skriver 240 liter med max. 60 liter i hver dunk.
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 18. feb 2016, 00:18

Tackleberry skrev:Ja der står godt nok ikke ret meget om emnet når det er privattransport. Jeg sidder og laver farlig gods dokumenter til daglig (ADR, IMDG og IATA), men vi kører selvfølgelig efter erhvervsregler.
Jeg ville forholde mig til det der står på beredskabsstyrelsens hjemmeside, som du selv skriver 240 liter med max. 60 liter i hver dunk.
Spørgsmålet kommer sig af en diskussion jeg havde på FB med en ansat fra en OK-station.. De har sådanne nogen 400l. trailere man kan låne, og fylde, og så ellers drøne hjem med det.. Og det er jeg altså rimeligt sikker på ikke er helt i overensstemmelse med loven.. Omend det er i en gråzone, efter hvad jeg kan læse mig frem til..
M.v.h. Timber

MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Blankvåben og luftrifler
Geografisk sted: Kongernes Nordsjælland
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af MichaelMejer » 18. feb 2016, 00:24

Ring til OK's hovedkontor, de må da vide under hvilke regler de udlejer dem...

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 18. feb 2016, 00:28

MichaelMejer skrev:Ring til OK's hovedkontor, de må da vide under hvilke regler de udlejer dem...
Jo, det kunne jeg såmend godt.. Men tror ikke lige de tager telefonen på dette tidspunkt... :blink: :fun:

Ej, gider ikke gøre så meget mere ud af det lige nu.. Det var kun fordi en af mine kammerater efterspurgte billig fyringsolie på fjæsen, og så kom det forslag op... Og det kunne jeg ikke lige nære mig for at kommentere.. :fun:
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Marc
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt, våben & detektor
Geografisk sted: Sønderjylland.
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times

Indlæg af Marc » 18. feb 2016, 00:30

Timber skrev: De har sådanne nogen 400l. trailere man kan låne, og fylde, og så ellers drøne hjem med det.. Og det er jeg altså rimeligt sikker på ikke er helt i overensstemmelse med loven.. Omend det er i en gråzone, efter hvad jeg kan læse mig frem til..
Den vil jo nok blive kategoriseret som en tank. Du må ihvertfald ikke køre med den som privatperson, det er 100% sikkert.

Edit: OK Benzin kalder det selv for en tank på deres hjemmeside:
..Tanken har en kapacitet på ca. 440 liter...
Vi er alle i rendestenen, men nogle af os kigger mod stjernerne.

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 18. feb 2016, 07:12

Jeg mener frimængden er 333 litter som man kan køre med i godkendte beholdere uden for kabinen. Det i bilens tank skal ikke medregnes.

Edit ; nåååå læs her http://brs.dk/forebyggelse/transport/ve ... elser.aspx

Slettet bruger

Indlæg af Slettet bruger » 18. feb 2016, 08:05

333 litter det er benzin og 1000 litter er diesel

men her
http://brs.dk/forebyggelse/transport/ve ... godsprivat
står der 240 litter i dunke af max 60 litter pr styk, det er nok det der er gældende. med mindre man har et adr bevis.

det ovenstående link i mit forrige indlæg henviser til transport under lempelige forhold hvilket blandtandet betyder at man ikke skal have bilen godkendt i henhold til adr, men der skal stadig udfyldes adr dokumenter og man skal være adr uddannet.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 18. feb 2016, 13:42

Halløj igen..

Kunne ikke dy mig, så jeg ringede da til selveste Beredskabsstyrelsen, og forelagde problemstillingen...

Kort og godt, er det ulovligt at foretage ovennævnte handling som privatperson, uden ADR-bevis... De undtagelser der er med frimængde, gælder KUN for erhvervsmæssig kørsel.. Og det er der jo ikke tale om her... Desuden kender de udemærket godt visse olieselskabers procedure med at udleje disse trailere.. Men som han sagde, så er det politiets opgave at håndhæve det.. Og der kunne jeg jo så ikke dy mig for at nævne at de jo lige for tiden har for travlt med at sidde i h.h.v fotovogne, og nede ved grænsen... :giggle: Så der sker højest sandsynligvis ikke noget ved at gøre det, men det bliver det jo ikke mere lovlig af...

Det er rigtig man som privatperson må transportere op til 240 liter olie fordelt på godkendte dunke af max 60l. stykket, som privatperson uden ADR-bevis... Men det er så også det... Alt andet kræver bevis... Eller skal foretages som erhvervsmæssigt kørsel...

Hele dynen står inde på deres side, som der også er linket til længere oppe... :razz:
M.v.h. Timber

MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af MichaelMejer » 18. feb 2016, 13:52

Det kunne jo lige præcis derfor være sjovt at høre OK's svar til lige præcis dette...

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 18. feb 2016, 14:04

MichaelMejer skrev:Det kunne jo lige præcis derfor være sjovt at høre OK's svar til lige præcis dette...
Ja, det er selvfølgelig rigtig..

Gutten jeg talte med inde i Styrelsen, snakkede noget om at selskaberne havde meldt ud at de naturligvis informerede og nærmest uddannede kunderne på stedet, således det blev lovligt...

Men som han også sagde, så var praksis nok snarere at traileren bare blev udleveret, og fyldt olie på, og så trillede folk hjem med den...

Ved sgu ikke hvor meget længere jeg gider gå med det, da jeg personligt IKKE ville turde satse på at det gik godt.. :???:
M.v.h. Timber

MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af MichaelMejer » 18. feb 2016, 14:07

Det er da noget vrøvl fra selskabernes side af... De kan jo ikke stå og ADR uddanne folk hver gang... Det er jo slet ikke muligt... Men jeg er da glad for at jeg aldrig har fået kørt en tur med sådan en olietrailer så... Og det ville jo være så nemt for olieselskaberne at lave en trailer der overholder bestemmelserne...

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 61 times
Been thanked: 161 times

Indlæg af HappyNanoq » 18. feb 2016, 14:11

Hehe, sjovt med alle de nye regler.

Husker jeg som ung hjalp min far med at hente fyringsolie i Frederikshavn.
Det foregik i 10 liters dunke på anhænger, og mener ikke der var en øvre grænse på antallet af dunke dengang. Ud over lasteevnen af anhængeren naturligvis ikke måtte overskrides.

Man betalte pant for dunkene, og købte en stak poletter - hver polet gav 10 liter. Så det var gjort dejligt nemt. :smile:

Og det var da en fornøjelse at hygge med dét, sammen med farmand.
Og dejligt at vide at det gav varme i hytten derhjemme. :thumbup:

Og jo, 4 stk 60liters tanke/dunke er jo relativt nemt at smide på en trailer og leje den ud. Der findes jo godkendte brændstoftanke i den størrelse, f.eks til både.
De KAN jo i princippet også udleje den trailer på 440 liter til hvem som helst - men så må folk jo kun fylde 60 liter i for hver køretur. Og det er jo nok her den "hænger", at man kan vælge at se den anden vej mens der tankes.
Det er jo mængden af det farlige gods som er spørgsmålet - ikke hvor meget man potentielt kan tage med. ;)
Jeg tror det er godt en PRUT ikke smitter på samme måde som et GAB gør.
Dét ville bare være ulideligt for alle.

̿̿̿ ̿' ̿'\̵͇̿̿\з=(•̪●)=ε/̵͇̿̿/'̿'̿ ̿

Jeg skriver sikkert dette indlæg mens jeg sidder og skider.

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 18. feb 2016, 14:16

MichaelMejer skrev:Det er da noget vrøvl fra selskabernes side af... De kan jo ikke stå og ADR uddanne folk hver gang... Det er jo slet ikke muligt... Men jeg er da glad for at jeg aldrig har fået kørt en tur med sådan en olietrailer så... Og det ville jo være så nemt for olieselskaberne at lave en trailer der overholder bestemmelserne...
Nej, præcis....

Det er lige nøjagtig det der er det skræmmende her... Uden at skal decideret beskylde nogen for noget, så mener jeg altså at selskaberne i mindste fald er på meget gyngende grund i deres fortolkning, måske p.g.a. misforstået læsning af teksten, og i værste, bevidst sender folk afsted dybt ulovligt..

Jeg ved det ikke, men vil som sagt ikke gøre det selv..
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Imcses
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt,ski,fiskeri,,,,
Geografisk sted: Midtsjælland
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Indlæg af Imcses » 18. feb 2016, 15:00

Timber skrev:
Tackleberry skrev:Ja der står godt nok ikke ret meget om emnet når det er privattransport. Jeg sidder og laver farlig gods dokumenter til daglig (ADR, IMDG og IATA), men vi kører selvfølgelig efter erhvervsregler.
Spørgsmålet kommer sig af en diskussion jeg havde på FB med en ansat fra en OK-station.. De har sådanne nogen 400l. trailere man kan låne, og fylde, og så ellers drøne hjem med det.. Og det er jeg altså rimeligt sikker på ikke er helt i overensstemmelse med loven.. Omend det er i en gråzone, efter hvad jeg kan læse mig frem til..
Da jeg var på adr nævnte politi manden faktisk ok benzin med de trailere og det er ulovligt for privatperson. De henvendte sig til ok og de lovede at rette op på det. Det er 2 år siden. De private der var blevet taget fik kompensation fra ok dengang

Sendt fra min E6853 med Tapatalk

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 18. feb 2016, 18:12

Det er jo ikke første gang vi ser erhvervsdrivende have en "indtjeningsmæssigt farvet" tilgang til kundernes straffeattest...
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

Brugeravatar
SSG69
Gold Member
Gold Member
Interesser: Militærhistorie og skydning
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Indlæg af SSG69 » 18. feb 2016, 19:19

Et spørgsmål til dem der har forstand på det:

Hvis man så får ADR bevis, må man så køre med de der OK tanke ?

SSG69
Klagt nicht, kämpft!

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 18. feb 2016, 20:16

SSG69 skrev:Et spørgsmål til dem der har forstand på det:

Hvis man så får ADR bevis, må man så køre med de der OK tanke ?

SSG69
Ifølge det svar jeg fik fra Beredskabsstyrelsen, så ja.... Dog er der nogle ting m.h.t. medbringelse af slukningsmidler m.v., der lige skal overholdes også, men mon ikke man lærer det på kurset..
M.v.h. Timber

Brugeravatar
Philips
Silver Member
Silver Member
Interesser: Jagt og Våben
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 13 times
Been thanked: 8 times

Indlæg af Philips » 18. feb 2016, 21:25

At OK eller andre for den sags skyld lejer trailer/tanke ud, som kan indeholde mere end den lovlige mængde tilladt for privat personer, kan da aldrig blive deres problem. Det er den som fylder mere end det tilladte i, som det er der bryder loven, og som må stå til regnskab for dette. Selvfølgelig skal OK ikke sige det er lovligt, men der imod infomere om hvad der er lovligt og så må det være på ejet ansvar.

Min pointe er jo at der ikke er noget ulovligt i at udleje de omtalte trailer, men det først bliver ulovligt når der bliver fyldt mere end det tilladte i og det er jo noget man som kunde selv gør.

Præcist som hvis man købte 30 stk. 10 liters dunke og fyldte dem allesammen og smed dem på traileren som selvfølgelig må laste det.
Så må tanken godt sælge de dunkene, men at du fylder dem alle op er jo noget du selv vælger.

Så problemet i min optik er at almindelige mennesker ikke kender reglerne for hvor meget de må transporter, samt at OK ikke informere om dette.
Mvh Philip

Legends never die, they reload.
Live for nothing or die for something.

Brugeravatar
JRH006
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Luftvåben
Geografisk sted: Hvetbo Herred
Has thanked: 1 time

Indlæg af JRH006 » 18. feb 2016, 22:46

Man kan da sige at OK er i ond tro når de lejer trailer ud vel vidende at kunderne benytter dem til noget ulovligt.

jesper

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 18. feb 2016, 23:03

JRH006 skrev:Man kan da sige at OK er i ond tro når de lejer trailer ud vel vidende at kunderne benytter dem til noget ulovligt.

jesper
Nemlig.. Det er jo lidt af en gråzone det her... Kontrollerer de, eller ej... Jeg tillader mig at tvivle, da jeg kender en del der har kørt med de trailere, og de har helt sikkert ikke ADR-bevis... Jeg selv har da også for mange år siden hentet olie i sådan en trailer. Og der var sgutte nogen der fortalte mig hvad man måtte, og ikke måtte... Og det tvivler jeg altså på sker i dag heller... Så hvem har egentligt ansvaret for det her??
M.v.h. Timber

MichaelMejer
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af MichaelMejer » 18. feb 2016, 23:20

Juridisk er det vel altid føreren af køretøjet der har ansvaret... Det store spørgsmål er bare skal udlejer af traileren oplyse om reglerne på området ??

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 18. feb 2016, 23:38

MichaelMejer skrev:Juridisk er det vel altid føreren af køretøjet der har ansvaret... Det store spørgsmål er bare skal udlejer af traileren oplyse om reglerne på området ??
Jo, det var egentlig også det jeg prøvede at formulere meget ubehjælpsomt.... :oops: :fun: :fun:
M.v.h. Timber

Allerup
Newbie
Newbie
Interesser: gunz and gainz
Geografisk sted: Frederikshavn

Indlæg af Allerup » 12. mar 2017, 22:03

Det er mig en gåde, at nogen ikke har givet OK en over snuden. Faldt over den her gamle artikel, som er 12 år gammel - dengang udlejede de også noget, som de fleste folk ikke lovligt kan køre med: http://www.business.dk/diverse/dk-benzi ... ietrailere

Reglerne er, at man som privatperson højst må køre med 240 liter, fordelt i beholdere med højst 60 l: https://www.energimester.dk/service/fyr ... _i_trailer :wall:

Timber
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Timber » 12. mar 2017, 22:11

Allerup skrev:Det er mig en gåde, at nogen ikke har givet OK en over snuden. Faldt over den her gamle artikel, som er 12 år gammel - dengang udlejede de også noget, som de fleste folk ikke lovligt kan køre med: http://www.business.dk/diverse/dk-benzi ... ietrailere

Reglerne er, at man som privatperson højst må køre med 240 liter, fordelt i beholdere med højst 60 l: https://www.energimester.dk/service/fyr ... _i_trailer :wall:
Tja, nu var det mig der bragte tråden på banen. Og som du jo kan læse længere oppe, så var diverse instanser udemærker klar over situationen.. Mon ikke det hele tiden har været et prioriterings/ressourcespørgsmål...
M.v.h. Timber

Besvar