Regler for betjente og deres tjenestevåben??
-
- Platin Member
- Interesser: Skydning
- Geografisk sted: Stor kbh
- Been thanked: 82 times
Regler for betjente og deres tjenestevåben??
Hej NVF
Jeg ved der hvertfald er nogle medlemmer herinde der er betjente, og en masse andre kloge personer.
Et familiemedlem og jeg kom til at tale om hvordan reglerne endelig er for en betjents tjenestevåben i forbindelse med den sag hvor en betjent har peget et jagtgevær mod en der var gået ind på hans grund.
Mit familiemedlem synes det var mærkeligt hvorfor han ikke bare *mis*brugte hans tjenestevåben i stedet, hvor jeg umiddelbart synes det ikke er normal kotume at betjente har deres våben med hjem i "skuffen"
Men oplys mig, gerne nogen af jer der er betjente eller nogen der ved hvordan området er sådan rent juridisk.
Må en betjent have pistolen med hjem? og hvad er der af krav til kontrol af våben?
Jeg ved der hvertfald er nogle medlemmer herinde der er betjente, og en masse andre kloge personer.
Et familiemedlem og jeg kom til at tale om hvordan reglerne endelig er for en betjents tjenestevåben i forbindelse med den sag hvor en betjent har peget et jagtgevær mod en der var gået ind på hans grund.
Mit familiemedlem synes det var mærkeligt hvorfor han ikke bare *mis*brugte hans tjenestevåben i stedet, hvor jeg umiddelbart synes det ikke er normal kotume at betjente har deres våben med hjem i "skuffen"
Men oplys mig, gerne nogen af jer der er betjente eller nogen der ved hvordan området er sådan rent juridisk.
Må en betjent have pistolen med hjem? og hvad er der af krav til kontrol af våben?
- Raptor357
- Platin Member
- Interesser: At skyde og ramme
- Geografisk sted: Stor Kbh
- Has thanked: 142 times
- Been thanked: 292 times
Re: Regler for betjente og deres tjenestevåben??
enhver med lidt omløb i øverste etage ved at en pistol/revolver er noget af det ringeste på meget andet end klods hold.
En riffel er langt mere præcis og effektiv. men der er noget med bagstoppet.
et haglgevær som jeg formoder der er brugt er langt mere effektivt og sværere at ramme vedsiden af med end en pistol eller riffel, men energien i haglene aftager hurtigt så bagstop er ikke så kritisk igen.
Jeg går ud fra at der er valgt værktøj ud fra hvad der var formålet.
Men jeg forstår slet ikke hvorfor det er nødvendigt at true en der render rundt på ens jord med et våben, betjent eller ej.
et haglgevær som jeg formoder der er brugt er langt mere effektivt og sværere at ramme vedsiden af med end en pistol eller riffel, men energien i haglene aftager hurtigt så bagstop er ikke så kritisk igen.
Men jeg forstår slet ikke hvorfor det er nødvendigt at true en der render rundt på ens jord med et våben, betjent eller ej.
Kun mængden af varm luft er begrænsningen på hvor højt politikerne stiger til vejrs
-
- Platin Member
Nej sagen fatter jeg heller ikke helt.Raptor357 skrev:enhver med lidt omløb i øverste etage ved at en pistol/revolver er noget af det ringeste på meget andet end klods hold.
Men der hvor jeg ville henad var mere, afleverer en betjent hans pistol i "boksen" ved fyraften, eller kommer den hjem i våbenskabet. Eller hvad sker der egentlig?
- TheKapow
- Silver Member
- Interesser: edc, foldeknive, paracord
- Geografisk sted: København, Vanløse
- Has thanked: 6 times
- Kontakt:
Kommer an på hvilken slags betjent det er. Den alm gængse politiassistent afleverer tjenestevåben på stationen efter endt vagt.
-
- Bronze Member
- Interesser: Blankvåben og luftrifler
- Geografisk sted: Kongernes Nordsjælland
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 2 times
Mc-betjente havde vist også med hjem dengang de måtte starte hjemmefra...TheKapow skrev:Kommer an på hvilken slags betjent det er. Den alm gængse politiassistent afleverer tjenestevåben på stationen efter endt vagt.
Men selv ham betjenten fra rigspolitiets udlændeafd i asylcenter sandholm der blev stukket ned, blev jo stukket da han var på vej ind i lejren hvor både hans vest og pistol var, så jeg ved squ ikke hvor mange der har deres tjenestevåben med hjemme mere...
-
- Platin Member
Det lyder til udgangspunktet er våben osv, bliver lagt af til fyraften, medmindre der er særlige omstændigheder?
Jeg tænker også f.eks. her den lokale landbetjent har 50-60km til den nærmeste rigtige politistation, men i byen har de en garage til deres biler. Han kunne måske være undtaget :)
Men fedt med lidt info, tak skal i have
Jeg tænker også f.eks. her den lokale landbetjent har 50-60km til den nærmeste rigtige politistation, men i byen har de en garage til deres biler. Han kunne måske være undtaget :)
Men fedt med lidt info, tak skal i have
- Boerge
- Platin Member
- Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
- Geografisk sted: østjylland
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 89 times
Nu kan der jo være sket meget, siden jeg sluttede i 2010. Men som udgangspunkt, så er tjenestepistolen et personligt våben, som den enkelte har ansvar for.
Da jeg var aktiv, tog man pistolen med hjem, når det var hensigtsmæsssigt - f.eks. hvis man dagen efter skulle møde andet sted end hovedstationen, eller man skulle være klar til øjeblikkelig udrykning i aktuel sag. ( i et sådan tilfælde ville man også have en tjenestevogn med hjem )
Og i skærpede terrosituationer, hvor vi har set, at man går direkte efter politifolk, ville jeg nok konsekvent have gjort det!!!
Da jeg var aktiv, tog man pistolen med hjem, når det var hensigtsmæsssigt - f.eks. hvis man dagen efter skulle møde andet sted end hovedstationen, eller man skulle være klar til øjeblikkelig udrykning i aktuel sag. ( i et sådan tilfælde ville man også have en tjenestevogn med hjem )
Og i skærpede terrosituationer, hvor vi har set, at man går direkte efter politifolk, ville jeg nok konsekvent have gjort det!!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!
I asked a buddy who is currently a Danish police officer, and he said it depends. Normally and "just because" no, officers cannot take their weapon home. For specific reasons, such as a threat for example, yes.
-
- Platin Member
- Interesser: Jagt. Riffelskydning.
- Geografisk sted: Fyn.
- Has thanked: 302 times
- Been thanked: 1122 times
Vi diskuterede i en ældre tråd politifolks muligheder for at træne med tjenestepistolen i den lokale skytteforening. Det kan de godt hvis et par betingelser er opfyldt. Det er da godt, synes jeg. http://www.dgi.dk/skydning/skydning/art ... teforening
Hilsen Lasse.
... Buy the best and cry once.
... Buy the best and cry once.
- Ølgaard
- This member is
- Interesser: Håndvåben - Blankvåben
- Geografisk sted: KBH.
- Has thanked: 104 times
- Been thanked: 108 times
Da jeg arbejde på vores lokale station, havde jeg en gammel ven som havde været i etaten i 40 år, jeg spurgte ham hvad for et våben han havde, ØHH det ved jeg sku ikke hvad hedder jeg har 2, op af lommen trak han en Walther TPH i 22 LR, og han mente han havde en liggende på sit kontor, det var så en Browning 6,35, jeg var målløs, og spurgte hvorfor han havde de små skydere, det kunne han så ikke lige huske, det var mange år siden han havde fået dem, men det var jo nemmere at have en lille pistol end den store når han nu havde været i drabsafdelingen og nu var han i narko, han havde ikke fået udleveret en 9mm, men vi fandt så senere ud af at hans Walther PP stadig lå til opbevaring i våbenskabet, så der var sku tjek på det, han havde altid den lille i lommen med hjem.
Skal siges at han gik på pension sidste år, og han har nok stadig TPH,en i lommen

Skal siges at han gik på pension sidste år, og han har nok stadig TPH,en i lommen