Frekvens for rengøring af løb (Hvor ofte og hvordan skal jeg rense mine riffelpiber?)

Tal om alt inden for den ædle sportsgren og her kan du også stille skyde-, våbentekniske og kosmetiske spørgsmål.
Besvar
Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Frekvens for rengøring af løb (Hvor ofte og hvordan skal jeg rense mine riffelpiber?)

Indlæg af Sila0079 » 3. apr 2016, 02:29

Synes jeg har søgt vidt og bredt efter dette på forummet, men ikke fundet et eksisterende emne der dækker det (tager jeg fejl, så del det endelig).

Når man researcher rengøring af løb, og ens ambitioner er bedst mulig præcision, finder man hurtigt en masse omkring copper fouling, tilskydningsprocedurer og forklaringer på hvad problemet ved cold bore shots egentlig er (olie i løb og manglende fouling). Men dette efterlader mig uafklaret ift. daglig vedligeholdelse. Min erfaring er fra forsvaret, hvor løbet altid som minimum blev trukket fri for krudtslam, og givet olie efter man havde skudt, så denne praksis har jeg egentlig bare fortsat nu hvor jeg er blevet jæger, men jeg er interesseret i at vide om der kunne være 1. skuds præcision, såvel som mindre grupper, at hente ved at rengøre sjældnere? Mine interesser er både jagt og LR skydning på skiver, hvor 1. skud tæller mest i min optik, og jeg har S&L pibe som er lapped, hvis dette skulle have betydning. Der ud over har jeg også en CZ455 i 17.HMR, som jeg er nysgerrig om hvorvidt rengøringstype og frekvens er anderledes.. Så for at opsummere:

1. Hvad består jeres "daglige" rengøringsregime af (det i gør efter en jagt eller tur på skydebanen)
2. Hvor tit udfører i ovennævnte rengøringsregime? (hver gang riflen har været ude? Efter et specifikt antal skud? Når spredningen bliver større? Ved visuelt konstateret behov?)
3. Hvad er den eventuelle forskel på rengøring af centerfire og rimfire rifler?
4. Hvor ofte laver i grundigere rensning af løbet med solvent?
5. Hvilket udstyr benytter i, og hvorfor F¤!%#K er VSG filtpropper så pokkers dyre, og uden konkurrenter :giggle:

Jeg ved godt der ikke er noget definitivt svar, men jeg vil her gerne ligge op til erfaringsdeling, og hvis der er nogen der har nogle eksterne kilder er det også meget velkomment. Ilden fri! :popkorn:
Senest rettet af Refraktorius 5. maj 2019, 22:44, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: Overskrift præciseret til det jeg tror er dit spørgsmål?
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Frekvens for rengøring af løb

Indlæg af Unknown » 3. apr 2016, 06:42

Henviser til eksternt link. :smile:
http://www.kammeret.no/forum/viewtopic. ... 4&t=120350

Følger du ikke innskytingsrutinene med puss mellom hvert av de 100-150 første skuddene så er du garantert å ikke treffe låveveggen på 100m engang. Presisjonen i rifla forsvinner umiddelbart etter at den har oppfattet at du skjøt 2 skudd på rad uten puss mellom.

Orming er selvsagt også en nødvendighet for å sikre drepen i rifla. Uten den, hva skal du vel bruke presisjonen i jaktrifla til?
:mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=TRRahHX9Zkg

https://www.youtube.com/watch?v=u2R-LbOv8Bg

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: Frekvens for rengøring af løb

Indlæg af 308 W » 3. apr 2016, 07:45

1-2 gange om året alt afhængig hvor meget jeg skyder.

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Brugeravatar
RKN
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2690
Tilmeldt: 24. okt 2009, 10:09
Interesser: Skydning, Jagt og mad
Geografisk sted: Jammerbugt
Has thanked: 2436 times
Been thanked: 269 times

Re: Frekvens for rengøring af løb

Indlæg af RKN » 3. apr 2016, 08:28

En bore snake igennem piben efter endt skydning.
Kobber solvent, 2 gange om året. Også godt med olie.

Renser kun piben kraftigt, hvis grupper begynder at blive store. Ellers får den lov til at skyde indtil jeg oplever det.

From the dark Nordjylland in Denmark ;-)
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Frekvens for rengøring af løb

Indlæg af TheDarkSide » 3. apr 2016, 09:56

Jeg bruger en boresnake. Det er ikke hver gang riflen har været ude eller har skudt, men når jeg mener den trænger til det. F.eks. hvis det har regnet eller der er synligt skidt i løbet, så trækker jeg den ren.

Jeg har ikke oplevet præcisionsproblemer, men gør jeg dette, ville jeg nok rense piben grundigt med solvent. Men indtil nu virker det fint. Det skulle slide langt mere på piben, hvis man renser for ofte. Det skulle skyldes at den tynde belægning (kobber/tombak/bly), der kommer i piben fra skydning, nedsætter friktionen og i særdeleshed sliddet.

Slettet bruger

Re: Frekvens for rengøring af løb

Indlæg af Slettet bruger » 3. apr 2016, 10:15

Jeg går ikke kun efter præcision, men også efter konsistent, dvs at den skyder ens HVER gang jeg tager den ud af skabet.
Jeg skyder lidt Long Range, der skal man ofte skyde et Cold Bore Shoot.
Dvs du skal skyde 'et skud på feks 600 meter, som det første skud på dagen.
Der nytter det jo ikke noget, at du finder ud af at din riffel er ved at trænge til rensning :blink:
Jeg gør følgende: efter skydning, bronzebørste vædet godt i Break Free olie, frem og tilbage gennem piben 10-20 gange alt efter skudantal. ( gennem boreguide)
2 klude gennem piben for at fjerne det løsnede " snask"
Filtprop vædet godt i ny Break Free gennem piben et par gange.
Piben står nu godt indsmurt i skabet ( altid med mundingen nedad) indtil næste gang.
Før skydning, klude gennem piben indtil de er rene og tørre - det kræver en 5-6 klude

Jeg bruger kludeholder og færdige klude - købt i skyttebutikken.


Ovenstående har virket for mig i en del år efterhånden.
Min riffel skyder fuldstændig ens hver gang og jeg skal ikke tænke på hvilken metode jeg skal vælge denne gang.
Jeg tror det gælder om konsistens ved alt der har med riffelskydning at gøre, at man laver det så ens som muligt, sit aftræk - skydestilling - åndedræt - og rensning

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Frekvens for rengøring af løb

Indlæg af Unknown » 3. apr 2016, 11:26

Hvis du nu fjerne din undertekst, så kan rengøringsproceduren fint lægges ført op i "skydning og Våbenteknik" :smile:

Sila0079
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 625
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:18
Interesser: Skydning, jagt og genladning
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 187 times
Been thanked: 140 times

Re: Frekvens for rengøring af løb

Indlæg af Sila0079 » 3. apr 2016, 15:41

Unknown skrev:Hvis du nu fjerne din undertekst, så kan rengøringsproceduren fint lægges ført op i "skydning og Våbenteknik" :smile:
Så bare slette denne del? "Synes jeg har søgt vidt og bredt efter dette på forummet, men ikke fundet et eksisterende emne der dækker det (tager jeg fejl, så del det endelig). " ? :)
308 W skrev: 1-2 gange om året alt afhængig hvor meget jeg skyder.
Er det spørgsmål 1 eller spørgsmål 4 du svarer på her?
TheDarkSide skrev: Jeg bruger en boresnake. Det er ikke hver gang riflen har været ude eller har skudt, men når jeg mener den trænger til det.
Er din boresnake tør, eller vædet i olie?


Tak for super fine svar indtil videre :) Håber flere vil dele deres fremgangsmåde og erfaringer..
"During times of universal decent, telling the truth becomes a revolutionary act"
George Orwell

"A harmless man is not a good man. A good man is a very, very dangerous man who has it under voluntary control."
Jordan Peterson

Unknown
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 421
Tilmeldt: 28. jul 2015, 21:23
Interesser: jagt
Geografisk sted: udkantsdanmark
Has thanked: 11 times
Been thanked: 11 times

Re: Frekvens for rengøring af løb

Indlæg af Unknown » 3. apr 2016, 17:09

Sila0079 skrev:
Unknown skrev:Hvis du nu fjerne din undertekst, så kan rengøringsproceduren fint lægges ført op i "skydning og Våbenteknik" :smile:
Så bare slette denne del? "Synes jeg har søgt vidt og bredt efter dette på forummet, men ikke fundet et eksisterende emne der dækker det (tager jeg fejl, så del det endelig). " ? :)
308 W skrev: 1-2 gange om året alt afhængig hvor meget jeg skyder.
Er det spørgsmål 1 eller spørgsmål 4 du svarer på her?
TheDarkSide skrev: Jeg bruger en boresnake. Det er ikke hver gang riflen har været ude eller har skudt, men når jeg mener den trænger til det.
Er din boresnake tør, eller vædet i olie?


Tak for super fine svar indtil videre :) Håber flere vil dele deres fremgangsmåde og erfaringer..
Eva Kjær Hansens politiske ideologi passer ikke ind i et godt indlæg omkring rensning af riffelløb.[emoji1]

TheDarkSide
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2970
Tilmeldt: 17. okt 2010, 23:49
Interesser: Jagt, skydevåben...
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 259 times
Been thanked: 511 times

Re: Frekvens for rengøring af løb

Indlæg af TheDarkSide » 3. apr 2016, 17:42

Sila0079 skrev:
TheDarkSide skrev: Jeg bruger en boresnake. Det er ikke hver gang riflen har været ude eller har skudt, men når jeg mener den trænger til det.
Er din boresnake tør, eller vædet i olie?
Den er tør. Jeg har dog givet den et par dråber olie sidst jeg trak piben igennem, fordi der jo var/er lang tid til bukkejagten og en "tørlagt" pibe er jo lidt følsom ift. rust, når den står længe. Jeg skal selvfølgelig lige på skydebanen en gang eller to, men riflen er normalt "opstaldet" i perioden 1. marts til en gang midt i april og i den periode foretrækker jeg, at der er en ultra tynd hinde olie. Det er nok til at forhindre rust. Fra den 16. maj og frem til udgangen af februar er der ingen risiko for, at der kommer spindelvæv i min pibe :biggrin:

Jeg forstår ikke rengøringsvanviddet. Jeg har i hvert fald ikke problemer med "cold bore" skud. Nu er det jo ikke sådan at riflen pludselig trænger til en rensning, når det har skudt præcist x-antal skud. Man vil jo nok opdage en gradvis forringning af præcisionen og ikke en pludselig forringning fra det ene skud til det andet :blink:
Hvis riflen har skudt et skud for nyligt og der ikke er fugt eller skidt i løbet (pga regn eksempelvis), så vil jeg mene at piben er tiptop og klar.

Brugeravatar
308 W
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3590
Tilmeldt: 7. maj 2011, 20:27
Interesser: Jagt & Hundetræning
Geografisk sted: Midt/Vestjylland
Has thanked: 287 times
Been thanked: 301 times

Re: RE: Re: Frekvens for rengøring af løb

Indlæg af 308 W » 3. apr 2016, 17:51

Sila0079 skrev:
Unknown skrev:Hvis du nu fjerne din undertekst, så kan rengøringsproceduren fint lægges ført op i "skydning og Våbenteknik" :smile:
Så bare slette denne del? "Synes jeg har søgt vidt og bredt efter dette på forummet, men ikke fundet et eksisterende emne der dækker det (tager jeg fejl, så del det endelig). " ? :)
308 W skrev: 1-2 gange om året alt afhængig hvor meget jeg skyder.
Er det spørgsmål 1 eller spørgsmål 4 du svarer på her?
TheDarkSide skrev: Jeg bruger en boresnake. Det er ikke hver gang riflen har været ude eller har skudt, men når jeg mener den trænger til det.
Er din boresnake tør, eller vædet i olie?


Tak for super fine svar indtil videre :) Håber flere vil dele deres fremgangsmåde og erfaringer..
Det er hvor mange gange jeg renser i bund med solvent om året.

Den får lidt olie og en filt prop af og til, men jeg er ikke tilhænger af at rense konstant, det slider mere end ammunitionen gør...

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Rixen
UDMELDT AF NVF
Indlæg: 3180
Tilmeldt: 4. mar 2007, 15:13
Interesser: ....
Geografisk sted: ....
Has thanked: 80 times
Been thanked: 499 times

Re: Frekvens for rengøring af løb

Indlæg af Rixen » 3. apr 2016, 19:24

Riflen bliver renset når grupperingerne åbner op. Eller sparsommeligt, hvis den har været i regnvejr.

Scooter
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 303
Tilmeldt: 8. aug 2010, 11:11
Interesser: Pistol skydning
Geografisk sted: Himmerland
Has thanked: 15 times
Been thanked: 7 times

Re: Frekvens for rengøring af løb

Indlæg af Scooter » 16. apr 2016, 20:03

Mine pistoler bliver renset ,når jeg gider ,det vil sige efter 2-4 skydninger hvor der Pr skydning er skudt 50-100 skud LR/coated .
Hver anden gang kører en bore snakke igennem og 3-4 gange om året får pistolen den store tur med vfg rensebørster etc.
Rensning eller ej jeg vil til enhver tid mene at skytten er den væsentlige faktor :smile:

scheffmann
Newbie
Newbie
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17. mar 2007, 21:42
Geografisk sted: fyn

Re: Frekvens for rengøring af løb

Indlæg af scheffmann » 5. maj 2019, 19:37

Hej jeg er feltskytte og jæger..Dvs skyder en del,har altid brugt filtpropper til min 308w.De hedder jo så 7,5mm..var på lrs kursus hvor vi skød på 610m bl.a..jeg ramte lerduerne men havde nogle mærkelige svipsere..så i dag rensede jeg med filtpropper til de var helt rene....kørte så igennem med en messingbørste/kobberbørste....bagefter med en renseklud fra biltema...8stk x2 da jeg brugte selv begge sider var møgsorte...7,5mm når sgu da ikke ind i riffelgangen..som er 7,82mm....Eller er jeg bare dum på mit hoved!!!!
Mvh Chr Scheffmann

C-X
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 11048
Tilmeldt: 29. jun 2013, 00:59
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 726 times
Been thanked: 2624 times

Re: Frekvens for rengøring af løb

Indlæg af C-X » 5. maj 2019, 20:07

Jeg skal ikke kloge mig på det sidste, men det er altså svært at blive klog på, om du giver et svar eller stiller et spørgsmål.

Fin necro, btw., emnet er evigt interessant :smile:

Personligt foretrækker jeg ordentligt rensegrej, fra f.eks. Skyttebutikken, men renser efter samme regime som Rixen.

Salonriflen bliver dog renset hver gang, efter brug, da de små patroner stinker jævnt surt. Prøver dog samtidig at ikke rense dens micro groove i stykker.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Frekvens for rengøring af løb (Hvor ofte og hvordan skal jeg rense mine riffelpiber?)

Indlæg af AI » 8. maj 2019, 16:31

Jeg er overbevist om at rensning af riffelpibe er individuelt i forhold til overfladeruhed.
Har man en "ru" pibe er tombak/kobberfouling nok den største faktor.
Har man derimod en glat pibe er carbonaflejring fjenden!

Efter hver skydning (jo før jo bedre) renser jeg mekanisk med kobberbørste og derefter brunox eller breakfree på en patch.
Før skydning trækkes piben igennem med rene klude/patches!

Jeg har ingen træfpunkts ændring ved 1. skud

Boresnake er for mig et ubrugeligt værktøj til rensning!

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Frekvens for rengøring af løb (Hvor ofte og hvordan skal jeg rense mine riffelpiber?)

Indlæg af Langenge » 8. maj 2019, 18:49

AI skrev:
8. maj 2019, 16:31
…..
Boresnake er for mig et ubrugeligt værktøj til rensning!
Hvorfor?
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Lars M. L.
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 638
Tilmeldt: 9. maj 2005, 14:55
Interesser: Jagt, skydning og jagthunde
Geografisk sted: Midtjylland
Has thanked: 313 times
Been thanked: 175 times

Re: Frekvens for rengøring af løb (Hvor ofte og hvordan skal jeg rense mine riffelpiber?)

Indlæg af Lars M. L. » 8. maj 2019, 20:32

Jeg renser mine rifler i bund med gold medaljon mm een gang årligt - eller hvis præcisionen daler.
Efter hver skydning .... gør jeg ingenting. Hvis riflen har fået fugt dvs regn, dug eller kondens, tørrer jeg riflen over med en olieret klud, når våbnet har stuetemperatur. Løbet bliver renset med en filtprop og får en ny oliefilm. Er jeg på jagtrejse bruger jeg en boresnake.
Jeg skyder 200-1.000 skud pr sæson pr riffel.

Mvh Lars

Edit: efter 5689 skud (249 siden sidste rensning) er jeg stadig tilfreds med pibens præcision.
Vedhæftede filer
C1E3E127-36F6-49E2-AFA3-CD85820C183E.png
Senest rettet af Lars M. L. 8. maj 2019, 23:27, rettet i alt 1 gang.

Flugteren
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 3350
Tilmeldt: 23. maj 2016, 10:13
Interesser: Jagt, skydning, sport, science
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 69 times
Been thanked: 632 times

Re: Frekvens for rengøring af løb (Hvor ofte og hvordan skal jeg rense mine riffelpiber?)

Indlæg af Flugteren » 8. maj 2019, 20:49

I starten gjorde jeg det religiøst efter hver tur på skydebanen...med det resultat, at cold-bore shot ændrede sig fra gang til gang. Ikke meget, men nok. Derudover læste jeg, at det formentlig sled mere på piben, at jeg rensede den ofte, end hvis jeg gjorde med jævnere intervaller.

Nu følger jeg den metode, at piben bliver renset grundigt (ikke hårdt, men grundigt), når jeg tager et nyt LOT # i brug af ammunition. Halvvejs i hvert LOT # (250 skud, ca.) får piben en let rens med filt og lidt olie.

Når jeg skal på jagt får piben også en let rens med filt og børste, samt lidt kobbersolvens. Derefter olie, og så skyder jeg piben "an" med ca. 20 skud træningsammo, og derefter indskyder jeg med ca. 7-10 skud jagtammo og tager resten af samme pakke med på jagt. Det har ikke svigtet indtil videre.

Brugeravatar
LapuaMagnum
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 2039
Tilmeldt: 27. maj 2014, 19:23
Interesser: Jagt, IPSC langspyt
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 840 times
Been thanked: 266 times

Re: Frekvens for rengøring af løb (Hvor ofte og hvordan skal jeg rense mine riffelpiber?)

Indlæg af LapuaMagnum » 8. maj 2019, 22:04

Det er et religions spørgsmål :smile:

Personligt renser jeg i bund når den begynder at sprede ikke før. Når man afskyder et projektil sætter den nogle aflejringer i piben som først vil være konstant efter nogle skud og vil tilnærmelsesvis opretholde det samme tryk indtil xxx antal skud.

Nogle renser i bund hver gang, hvor andre renser når den åbner skudgruppen op, så du kan jo prøve at rense den hver gang du har skudt og så prøve at skyde 200 skud og se om det gør en forskle for din riffel. Der vil desuden være forskel på hvilket metal din pibe er lavet af, jeg ved dog ikke hvor meget.

mvh
Hellere være neutral og kunne sit kram frem for at ligne en million og være uduelig!

AI
Silver Member
Silver Member
Indlæg: 246
Tilmeldt: 8. sep 2018, 22:03
Interesser: Riffelskydning
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Frekvens for rengøring af løb (Hvor ofte og hvordan skal jeg rense mine riffelpiber?)

Indlæg af AI » 8. maj 2019, 22:18

Langenge skrev:
8. maj 2019, 18:49
AI skrev:
8. maj 2019, 16:31
…..
Boresnake er for mig et ubrugeligt værktøj til rensning!
Hvorfor?
Fordi den kun lige ridder på indløbet. Ved træk igennem vil den blive tyndere og kun lige give lille "tryk" på samme punkt hele vejen gemmen piben.
Det er måske ok for nogen til rengøring på en jagttur, men en rensning bliver det aldrig!

Brugeravatar
Langenge
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 7281
Tilmeldt: 9. aug 2010, 10:13
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 286 times
Been thanked: 1066 times

Re: Frekvens for rengøring af løb (Hvor ofte og hvordan skal jeg rense mine riffelpiber?)

Indlæg af Langenge » 8. maj 2019, 22:23

AI skrev:
8. maj 2019, 22:18
Langenge skrev:
8. maj 2019, 18:49
AI skrev:
8. maj 2019, 16:31
…..
Boresnake er for mig et ubrugeligt værktøj til rensning!
Hvorfor?
Fordi den kun lige ridder på indløbet. Ved træk igennem vil den blive tyndere og kun lige give lille "tryk" på samme punkt hele vejen gemmen piben.
Det er måske ok for nogen til rengøring på en jagttur, men en rensning bliver det aldrig!
DEN er jeg sgu ikke sikker på, at jeg forstod :oops:
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

APE74
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 81
Tilmeldt: 13. dec 2017, 17:07
Interesser: Sportskydning
Geografisk sted: PA- USA
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: Frekvens for rengøring af løb (Hvor ofte og hvordan skal jeg rense mine riffelpiber?)

Indlæg af APE74 » 8. maj 2019, 23:05

Samme her,, har en Hoppes Viper Boresnake, som har 3 boerster indeni og er desuden tykkere i enden

synes at den virker fint i min Buckmark og AR15

bruger osse alm rod med boerste / filt ,, men nogen gange bare boresnaken...

desuden rengoerer jeg altid efter hver skydning :-)
(var tvang i forsvaret)

Brugeravatar
Halvautomat
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 567
Tilmeldt: 19. nov 2004, 20:35
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 40 times
Been thanked: 42 times

Re: Frekvens for rengøring af løb (Hvor ofte og hvordan skal jeg rense mine riffelpiber?)

Indlæg af Halvautomat » 8. maj 2019, 23:34

Jeg har altid rengjort med skyttebutikkens fine rensestok med klude og breakfree.
Men nu bruger jeg bare en boresnake enten tør eller med noget Pro 7 sprayet på boresnaken
Kan godt lide fornemmelsen af at kammeret bliver trukket rent med den tykke del af snaken...

Besvar