køb af blypatroner hjælp til spørgsmål

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Brugeravatar
Warming
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: jagt, fiskeri,flugtskydning
Geografisk sted: Tørsbøl
Has thanked: 1 time

køb af blypatroner hjælp til spørgsmål

Indlæg af Warming » 6. apr 2016, 20:32

Jeg sidder lige og har diskuteret med en ven om hvor vidt man må købe gamle blypatroner af private.
Han mener så man skal ha en samlertilladelse til det, hvor min logik siger mig at jeg godt må købe dem med jagttegn,
så længe jeg ikke bruger dem til jagt.

Nu håber jeg i kan hjælpe med hvem der skylder hvem en øl :alcohol:

Brugeravatar
Boerge
Platin Member
Platin Member
Interesser: haglgevær, riffel, ammunition
Geografisk sted: østjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 89 times

Re: køb af blypatroner hjælp til spørgsmål

Indlæg af Boerge » 6. apr 2016, 20:38

Desværre: forbudt-forbudt-forbudt-forbudt. At købe, sælge, besidde og anvende!!!!!!!!!!!
Andre interesser:
Frimærkesamling, astronomi og dyremishandling!!

Brugeravatar
Warming
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Warming » 6. apr 2016, 20:44

skod, så skylder jeg en bajer.

vil det sige med jagttegn må jeg kun købe stål/bismuth og hvad de ellers hælder i?

signal? det ville jeg da mene man ku ha en lovlig grund til... bare lidt ret må jeg ha :argue:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is
Interesser: Gamle våben og bamser
Geografisk sted: Region midtjylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 427 times

Indlæg af Langenge » 6. apr 2016, 20:45

Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Og i øvrigt mener jeg, at kongehuset bør nedlægges!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 6. apr 2016, 20:49

Warming skrev:Jeg sidder lige og har diskuteret med en ven om hvor vidt man må købe gamle blypatroner af private.
Han mener så man skal ha en samlertilladelse til det, hvor min logik siger mig at jeg godt må købe dem med jagttegn,
så længe jeg ikke bruger dem til jagt.

Nu håber jeg i kan hjælpe med hvem der skylder hvem en øl :alcohol:
Har en eller anden nogle blyhaglspatroner liggende, så er min metode:
SKYND dig at åbne dem og hiv blyhaglene ud af patronerne, og brug blyet til noget helt andet.
Fyld derefter patronerne op med bismuth eller kobberhagl.
(ovenstående kræver selvfølgelig genladningstilladelse)
Jeg beklager, hvis mine indlæg ind imellem har skøre tyrkfejl. Jeg ser desværre meget dårligt, men jeg har besluttet, at i stedet for at opgive at skrive indlæg, fordi jeg skal bruge tyve minutter på at fejlrette, så må I leve med tyrkfejlene.

Brugeravatar
Warming
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Warming » 6. apr 2016, 20:58

TAK for linket, havde søgt men efter blypatron/er :oops:
dvs. en samlertilladelse.

:offtopic: hva dælen gør forladerhagl så? eller de er måske undtaget?

hvad med signal/blank? så nogle på et site jeg bare MÅTTE eje, ikke til brug egentlig mere samle kigge nusse :what:

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 6. apr 2016, 21:02

Warming skrev:TAK for linket, havde søgt men efter blypatron/er :oops:

hvad med signal/blank? så nogle på et site jeg bare MÅTTE eje, ikke til brug egentlig mere samle kigge nusse :what:
Jeg er selv medlem af forladerforeningen, og skyder hagl med sortkrudt og forlader. NEJ vi er ikke undtaget af forbuddet!
Man KAN rode en masse rundt med noget, der ligner haglskåle og bruge stålhagl, men det er et helvede.
Jeg bruger kobberhagl: http://www.siarm.com/index.php?cPath=2_ ... ed9d0759b7

Brugeravatar
Warming
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Warming » 6. apr 2016, 21:10

Langenge skrev:

Jeg er selv medlem af forladerforeningen, og skyder hagl med sortkrudt og forlader. NEJ vi er ikke undtaget af forbuddet!
Man KAN rode en masse rundt med noget, der ligner haglskåle og bruge stålhagl, men det er et helvede.
ufh stoppe en haglskål og hagl ned i en forlader, øøv det lyder trist, så bliver det ikk slemt farligt at være mål. :freak:

må hellere få snøkket sammen til at se hvad der skyder med sort nede ved grænsen... har jeg gerne villet i mange år nu.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 6. apr 2016, 21:11

Warming skrev:
Langenge skrev:

ufh stoppe en haglskål og hagl ned i en forlader, øøv det lyder trist, så bliver det ikk slemt farligt at være mål. :freak:

må hellere få snøkket sammen til at se hvad der skyder med sort nede ved grænsen... har jeg gerne villet i mange år nu.
Ellers prøv nu bare med de der kobberhagl :smile:
De virker faktisk okay og kræver ikke haglskåle :smile:

EDIT: Er du medlem af Danske Forladerjægere?

Brugeravatar
Warming
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Warming » 6. apr 2016, 21:18

Langenge skrev: Ellers prøv nu bare med de der kobberhagl :smile:
De virker faktisk okay :smile:
invitation? :biggrin:

jeg har hverken genladetilladelse (endnu) eller forlader, såe forbudt forbudt forbudt som Boerge skrev
skulle jo ikk ha de sorte kommer renende og er sure.

mente jeg må se hvor de skyder med sortkrudt her i nabolaget (grænsen)

EDIT: nej, har kigget efter dem på nettet for pænt noget siden, men de var ikke at finde dengang. men ville gerne gå på jagt med forlader, bytter gerne min riffel hehe
Senest rettet af Warming 6. apr 2016, 21:20, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
FBN
Platin Member
Platin Member
Interesser: Alt med/om våben :-)
Geografisk sted: Vestjylland
Has thanked: 35 times
Been thanked: 101 times

Indlæg af FBN » 6. apr 2016, 21:20

Mener at i sortkrudt skytte forening er det da blyhagl som de bruger til westernskydning med de gamle hanegevær..
MVH Frank.
Iøvrigt mener jeg vi skal beholde Kongehuset.!

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 6. apr 2016, 21:45

Der er enkelte foreninger, der har tilladelse til blyhagl. Hvem og hvor ved jeg ikke, men jeg ved, at nogle har.
Er man medlem af en sådan, kan man få tilladelse til at besidde patroner med blyhagl.
MEN det giver ikke en lov til at anvende blyhagl udenfor den godkendte forening/skydebane.
Samtidig er reglerne for sortkrudt således, at den PT i Danmark eneste mulighed for at skyde forlader med sortkrudt eller selv at lade sortkrudtspatroner op og anvende sin forlader eller sine hjemmelavede sortkrudtspatroner UDENFOR en godkendt sortkrudtsskytteforenings godkendte skydebaner, er at være medlem at Danske forladerjægere, og derigennem at have søgt om og fået en tilladelse til køb og anvendelse af sortkrudt. Med tilladelse derigennem, kan man anvende sortkrudt til forladere og hjemmeladning udenfor de godkendte baner. Det kan f.eks. være indskydning hjemme på marken og jagt.
Danske Forladerjægere kan kontaktes via Søren: hos.stryhn@gmail.com

EDIT: For nu ikke at forgifte tråden med yderligere omkring dette, så er I velkomne til at sende mig en personlig besked, hvis nogen vil vide mere om dette.
Eller send mig en mail på nshl@proshop.dk

EDIT EDIT: Dem der skyder med sortkrudt og forladere er ikke altid dem, der er mest aktive på de såkaldte "moderne sociale medier". Beklager dybt.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 6. apr 2016, 21:59

Hvad er argumentet for at man ikke må eje patroner med blyhagl ??
Jeg ved godt de af tåbelige og ikke videnskabelige årsager ikke må anvendes i Danmark

EDIT : jeg mener også kongehuset skal nedlægges
Bobo ------ Igen uden billeder

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 6. apr 2016, 22:02

Bobo skrev:Hvad er argumentet for at man ikke må eje patroner med blyhagl ??
Jeg ved godt de af tåbelige og ikke videnskabelige årsager ikke må anvendes i Danmark

Det er sikkert formodningen om, at du vil forfalde til at skyde dem af i naturen :???:

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 305 times
Been thanked: 1123 times

Indlæg af Lassescout » 8. apr 2016, 11:38

Bobo skrev:Hvad er argumentet for at man ikke må eje patroner med blyhagl ??

Jeg tror det kom som en udløber af "Frederikssund sagen". Politiet i Frederikssund valgte på et tidspunkt at køre en storstilet razzia hvor de helt uden lovhjemmel ransagede en masse jægeres privatadresser. De slog det stort op og rejste en masse sager om ulovlig ammunition. F.eks. blev en del jægere sigtet for at have militærammunition, fordi de helt lovligt havde købt overskudsammunition til træningsbrug. Nogle jægere blev sigtet for at have blyhaglpatroner liggende, selvom man på det tidspunkt gerne måtte besidde blyhaglpatroner, men ikke bruge dem på jagt i Danmark.

Det blev en flovmand for politiet, der ikke fik megen ros for deres grundlovsstridige ransagelser og selvfølgelig heller ikke kom igennem med en eneste dom for forhold som var helt lovlige.

På den baggrund mener jeg, at politiet senere fik Justitsministeriet overtalt til også at forbyde besiddelse af blyhagl, så de ikke igen skulle risikere at se helt så dumme ud i retten.

Hvad det oprindelige spørgsmål angår, så mener jeg at patronsamlere der har samlertilladelse til ladte patroner også må have blyhaglpatroner i samlingen. Det er dog efterhånden meget sjældent der gives tilladelser til samling af ladte patroner, hvorimod det er meget nemt at få tilladelse til samling af afladte patroner. Hvis du får tilladelse til samling af afladte patroner må du adskille ladte patroner og tømme dem for hagl/projektil/krudt og afskyde fænghætten før du tilføjer dem til samlingen. De operationer skal udføres af folk med genladningstilladelse, så det giver bedst mening at have en samlertilladelse til afskudte patroner hvis man også her en genladningstilladelse.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

Bobo
Platin Member
Platin Member
Interesser: jagt, natur, vildt, hund, osv
Geografisk sted: sydjylland
Has thanked: 111 times
Been thanked: 44 times

Indlæg af Bobo » 8. apr 2016, 14:22

Tak Lasse - god info :thumbup:
Jeg begriber bare ikke logikken. Du må eje en halvauto riffel der kun må anvendes i udlandet til grisejagt. Natsigter der kun må anvendes meget få steder i udlandet, osv.
men haglpatroner der må bruges stort set alle andre steder end i Danmark, er totalt og sindsygt farlige at besidde :wall: :wall: :wall:

Jeg ved godt det ikke er det rigtige forum at lufte det i, men der er efterhånden mere videnskab og jura der bygger på varm eller kold luft, end nogle af de fremherskende religioner i Danmark gør :moon:

Og det bliver nok ikke en Pind bedre med den enøjede hævner som sherrif :zombie:
Bobo ------ Igen uden billeder

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 8. apr 2016, 15:03

Jeg begriber bare ikke logikken.
HOOOOLLD INDE! Stop, stands øjeblikkelig den tanke. Hvis du regner med at finde logik i våbenloven, vil du ende som et lallende rystende vrag der skal tvangsfixeres dagligt. Det kan ikke lade sig gøre. Våbenloven er et kludetæppe af lapper og hovsaløsninger som efterhånden ikke indeholder mere af den oprindelige materie, men kun holdes sammen af stingene. Der er ingen logik, sammenhæng eller fornuft i noget af det. Man kan kun tage bestemmelserne til efterretning, ikke finde begrundelser for dem :alcohol: :alcohol: :alcohol:
Hilsen Lasse.

458hunter
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydning, jagt og MC
Geografisk sted: Øst-Sjælland
Has thanked: 348 times
Been thanked: 160 times

Indlæg af 458hunter » 8. apr 2016, 15:15

Husk lige at natsigter kræver tilladelse for at man lovligt kan have dem liggende i DK.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 8. apr 2016, 16:31

Lassescout skrev:
Jeg begriber bare ikke logikken.
HOOOOLLD INDE! Stop, stands øjeblikkelig den tanke. Hvis du regner med at finde logik i våbenloven, vil du ende som et lallende rystende vrag der skal tvangsfixeres dagligt. Det kan ikke lade sig gøre. Våbenloven er et kludetæppe af lapper og hovsaløsninger som efterhånden ikke indeholder mere af den oprindelige materie, men kun holdes sammen af stingene. Der er ingen logik, sammenhæng eller fornuft i noget af det. Man kan kun tage bestemmelserne til efterretning, ikke finde begrundelser for dem :alcohol: :alcohol: :alcohol:
Næsten rigtigt formuleret.
Og hvorfor bliver den så ikke lavet helt om, forfra?
Jaaaeeeee, det er jo ikke alle, der ønsker dette....

Brugeravatar
Warming
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Warming » 8. apr 2016, 21:48

har da ihvertfald prøvet og ansøgt, de kan da højst gi mig et nahaj.

Lassescout
Platin Member
Platin Member

Indlæg af Lassescout » 9. apr 2016, 07:16

Og hvorfor bliver den så ikke lavet helt om, forfra?
Jaaaeeeee, det er jo ikke alle, der ønsker dette....
Våbenlovgivningen trænger i den grad til en gennemgribende revision, men jeg tror ikke den er lige på trapperne. Der er ikke politisk vilje til andet end lapperier og administrationen er snart så hårdt presset af de årlige besparelser at den kun løser absolut krævede opgaver. Og i det nuværende politiske klima der gennemsyres af terrorfrygt og gensidig mistillid mellem befolkning og magthavere tror jeg i grunden heller ikke vi skal ønske os en ny våbenlov. Der er alt for mange forskrækkede husmødre (af begge køn) blandt politikerne, så vi kunne nemt ende med noget som måske bliver mere logisk og sammenhængende, men langt mere restriktivt end det vi har nu.
Hilsen Lasse.

Brugeravatar
Langenge
This member is
This member is

Indlæg af Langenge » 9. apr 2016, 09:28

Lassescout skrev: . Og i det nuværende politiske klima der gennemsyres af terrorfrygt og gensidig mistillid mellem befolkning og magthavere tror jeg i grunden heller ikke vi skal ønske os en ny våbenlov. Der er alt for mange forskrækkede husmødre (af begge køn) blandt politikerne, så vi kunne nemt ende med noget som måske bliver mere logisk og sammenhængende, men langt mere restriktivt end det vi har nu.
Præcis min tanke.

Besvar