Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Brugeravatar
Fast Fumble
Moderator
Moderator
Interesser: Pistoler, IPSC, motorsport
Geografisk sted: Nordjylland
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 327 times
Been thanked: 947 times
Kontakt:

Re: Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Indlæg af Fast Fumble » 8. apr 2016, 21:09

ReneKJ skrev:Hvis det endeligt skulle være, så ville jeg langt heller at de indførte en begrænsning på magasinstørrelsen.
Jeg er godt klar over at der vil være nogle discipliner der bliver ramt, men de fleste kunne vel tilpasses regelsættet fra revolver-disciplinerne hvor der i forvejen er en begrænsning i den størrelsesorden.

Dermed ikke sagt at forbuddet er en god ide, jeg mangler argumenter for at nogen af de seneste episoder ville have udspillet sig væsentligt anderledes fordi gerningsmanden var nødt til at skifte magasin.
Det giver bare absolut ingen mening!
Der er hundrede tusinder magasiner med høj kapacitet i omløb, der vil gå flere generationer før et forbud vil nogen effekt overhovedet. Og man vil igen kun ramme de lovlydige borgere med forbuddet - og i mit univers betyder det at terroristerne har vundet.
Football, tennis and golf, requires only one ball. Racing requires two.
Slava Ukraini!

Brugeravatar
CQB
Platin Member
Platin Member
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 11 times
Been thanked: 25 times

Indlæg af CQB » 8. apr 2016, 21:24

Fast Fumble skrev:
ReneKJ skrev:Hvis det endeligt skulle være, så ville jeg langt heller at de indførte en begrænsning på magasinstørrelsen.
Jeg er godt klar over at der vil være nogle discipliner der bliver ramt, men de fleste kunne vel tilpasses regelsættet fra revolver-disciplinerne hvor der i forvejen er en begrænsning i den størrelsesorden.

Dermed ikke sagt at forbuddet er en god ide, jeg mangler argumenter for at nogen af de seneste episoder ville have udspillet sig væsentligt anderledes fordi gerningsmanden var nødt til at skifte magasin.
Det giver bare absolut ingen mening!
Der er hundrede tusinder magasiner med høj kapacitet i omløb, der vil gå flere generationer før et forbud vil nogen effekt overhovedet. Og man vil igen kun ramme de lovlydige borgere med forbuddet - og i mit univers betyder det at terroristerne har vundet.
ikke hvis de indrager alle pistoler der kan tage magasiner større end 6 skud :moon: og jo terroristerne har vundet

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Interesser: IPSC og pistolskydning
Has thanked: 58 times
Been thanked: 423 times
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 8. apr 2016, 21:45

ReneKJ skrev:Dermed ikke sagt at forbuddet er en god ide, jeg mangler argumenter for at nogen af de seneste episoder ville have udspillet sig væsentligt anderledes fordi gerningsmanden var nødt til at skifte magasin.
Magasinbegrænsning, som den har været/fortsat er implementeret i f.eks. Canada er en dårlig vittighed.
Ud over det, vil jeg nøjes med at påpege, at når der benyttes ulovlige fuldautomatiske våben, smuglet ind fra konfliktområder, så vil det have helt præcis ingen effekt at begrænse hvilke magasiner der må benyttes af lovlydige borgere. I øvrigt er magasiner et af de få områder hvor man rent faktisk kan bruge en forbruger 3D printer til noget fornuftigt, indenfor skydning. Og der findes naturligvis allerede printklare modeller af magasiner til AK-47 med mere.
Slava Ukraini!

IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 8. apr 2016, 22:01

Fast Fumble skrev: Det giver bare absolut ingen mening!
Rigtigt nok, det skulle bare ses i forhold til det oprindelige forslag som giver totalt absolut ingen mening.

Brugeravatar
Elbæk
Platin Member
Platin Member
Interesser: WW2/jagt/CAS/blankvåben
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 268 times
Been thanked: 1158 times

Indlæg af Elbæk » 8. apr 2016, 22:07

Så har jeg sendt vore danske EU parlamentarikere og justitsminister Søren Pind en e-mail med mine nøgterne og venligt formulerede betragtninger omkring emnet.

Uanset om man (som jeg desværre er tilbøjelig til) tror at kampen ér tabt på forhånd eller ej, så kan jeg kún anbefale at man gør de folkevalgte opmærksom på sine bekymringer i den retning. Om ikke andet, så skal de ikke have lov til at påstå at der ingen protester har været.
"Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein."
-Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Sviptue
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt, madlavning
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Sviptue » 8. apr 2016, 23:09

Også her sendt mail til Danske EP-medlemmer. Fået svar fra Bendt Bentsen og Jørn Dorhmann.
In spite of the cost of living, its still popular

Brugeravatar
Kruffe
Platin Member
Platin Member
Interesser: Historiske våben og jagt
Geografisk sted: Kongeriget Jylland
Has thanked: 75 times
Been thanked: 68 times

Re: RE: Re: Modstand mod EU våbendirektiv, Forslag til forbud mod ½auto.

Indlæg af Kruffe » 8. apr 2016, 23:46

Sviptue skrev:Også her sendt mail til Danske EP-medlemmer. Fået svar fra Bendt Bentsen og Jørn Dorhmann.
Hvad svarede de?
Enfield - everything else is just a rifle. Unless it's a Garand.

Sviptue
Silver Member
Silver Member
Interesser: jagt, madlavning
Geografisk sted: midtsjælland
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Indlæg af Sviptue » 9. apr 2016, 23:28

Hr. Bentsen:

Jeg er i fuld gang og i tæt kontakt med de borgerlige politikere som arbejder i samme retning.
Der er ingen tvivl om, at de såkaldte modificerede våben, eks gamle Kalasnikov m.v som er gjort uvirksomme i stor grad ændres igen i Østeuropa. Det er dem som bruges sammen med illegale våben til terror. Det er ikke jægere og sportsskytternes våben som bruges til terrorhandlinger.
Derfor arbejder vi hårdt på, at lovlige borgere som er under striks kontrol i hjemlandene stadig kan dyrke deres sport og interesse, altså sportsskytter og jægere.
Jeg har været jæger i over 50 år, så jeg skal nok gøre hvad jeg overhovedet kan.

Hr. Dohrmann:

På vegne af Jørn kan jeg fortælle, at vi er på sagen, og vi mener, at Kommissionen skyder helt ved siden af med deres foreslåede revision af våbendirektivet. Selvsagt skal jægere og sportsskytter ikke bøde for en flok galninges arbejde – som du måske ved, kom Kommissionens udspil i umiddelbar forlængelse af terrorangrebene i Paris. Vi har dog i bedste fald at gøre med et stykke lovsjusk.

Vi arbejder tæt sammen med Vicky Ford, der er britisk, konservativ EU-parlamentariker, som er ordfører på forslaget, og som skal forsøge at finde parlamentets samlede ståsted. Hun er heller ikke alt for imponeret med Kommissionen, så det tegner i hvert fald godt for, at vi kan få skruet ned for den del af forslaget, der kan ramme jægere og sportsskytter.

Vi har netop fået publiceret et indlæg på Dansk Land og Strandjagts hjemmeside, hvor vi forklarer lidt nærmere om situationen, hvis det skulle have din interesse.
In spite of the cost of living, its still popular

Knivfyren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, skydevåben, blankvåben
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Knivfyren » 10. apr 2016, 15:56

Bendt Bentsen: Der er ingen tvivl om, at de såkaldte modificerede våben, eks gamle Kalasnikov m.v som er gjort uvirksomme i stor grad ændres igen i Østeuropa.

Gad vidst om han tænker på deaktiverede våben her, eller f/a konverteret til halvauto? Tror ikke jeg har hørt om kriminalitet med sidstnævnte.

Øboen
This member is
This member is
Interesser: IPSC, jagt, genladning og luft
Geografisk sted: Bornholm
Has thanked: 191 times
Been thanked: 42 times

Indlæg af Øboen » 14. apr 2016, 10:26

Nu er EU kommissionen og ´GENVAL´ så desperate, at de vil bruge alle kneb for at få deres våbenrestriktioner igennem hurtigst muligt:

"Last − but even more frighteningly so − the Dutch Presidency of the EU, while announcing that GENVAL will finalize its proposal by late May, reportedly stated that "something in the context of semi-automatic firearms MUST BE BANNED!"

The European institutions show no intention of refraining or retreating from their gun grab attempts; according to our sources, the European Commission would be absolutely mad at Vicky Ford and disappointed with her draft report − which is definitely not restrictive enough for their tastes − and would thus be doing everything it can to shoot it down and reinstate their own almost full gun ban proposal. According to the sources, a risk exists that the Commission could be planning a desperate attempt to approach the MEPs that oppose the gun ban, one by one, and attempt to change their mind by bribery, blackmail, or threats."
https://www.all4shooters.com/en/Shootin ... ms-United/

I overstående kilde opfordres der stærkt til, at vi alle sammen tager kontakt til vores medlemer i Europa-parlamentet, og deler vores bekymring over denne lovgivningsproces. Det der er på spil nu, er det mest stramme våbenlovgivningsforslag, der endnu er set fra EU, og som vil ramme de fleste våbentyper. Salamimetoden er åbenbart blevet for langsom, og nu tager man hele stykket på en gang.

De danske EU parlaments medlemmer kan kontaktes her: http://www.europarl.dk/da/dine_meps/bes ... e_mep.html

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 14. apr 2016, 10:38

Øboen skrev:. According to the sources, a risk exists that the Commission could be planning a desperate attempt to approach the MEPs that oppose the gun ban, one by one, and attempt to change their mind by bribery, blackmail, or threats."
Nu skal man også lige passe på at sølvpapirshatten ikke sidder for stramt.
Det kan godt være at der bliver lavet noget kraftigt lobby arbejde fra våbenmodstandernes side, men jeg forventer trods alt at det foregår inden for lovens rammer.

EU kommissionen er vel heller ikke een stor skummel enhed. Ligesom vores egen regering så består det af forskellige levebrødspolitkere med forskellige meninger. Jeg har svært ved at tro at de har dannet en sammensværgelse om at tryne folk der er imod det nye direktiv.

Øboen
This member is
This member is

Indlæg af Øboen » 14. apr 2016, 10:46

ReneKJ skrev:
Øboen skrev:. According to the sources, a risk exists that the Commission could be planning a desperate attempt to approach the MEPs that oppose the gun ban, one by one, and attempt to change their mind by bribery, blackmail, or threats."
Det kan godt være at der bliver lavet noget kraftigt lobby arbejde fra våbenmodstandernes side, men jeg forventer trods alt at det foregår inden for lovens rammer.

EU kommissionen er vel heller ikke een stor skummel enhed. Ligesom vores egen regering så består det af forskellige levebrødspolitkere med forskellige meninger. Jeg har svært ved at tro at de har dannet en sammensværgelse om at tryne folk der er imod det nye direktiv.
Man skal altid være kritisk overfor alt information, men lige på dette punkt vil jeg ikke sætte mine våben på højkant :blink:

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 14. apr 2016, 10:47

Øboen skrev:I overstående kilde opfordres der stærkt til, at vi alle sammen tager kontakt til vores medlemer i Europa-parlamentet, og deler vores bekymring over denne lovgivningsproces. Det der er på spil nu, er det mest stramme våbenlovgivningsforslag, der endnu er set fra EU, og som vil ramme de fleste våbentyper. Salamimetoden er åbenbart blevet for langsom, og nu tager man hele stykket på en gang.

De danske EU parlaments medlemmer kan kontaktes her: http://www.europarl.dk/da/dine_meps/bes ... e_mep.html
Personligt har jeg behov for noget konkret at henvise til, for at skrive til vores MEP igen.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

Øboen
This member is
This member is

Indlæg af Øboen » 14. apr 2016, 10:54

Mapzter skrev:Personligt har jeg behov for noget konkret at henvise til, for at skrive til vores MEP igen.
Fuldt forståeligt, og nu har du jo allerede gjort dit :smile: . Essensen ifølge kilden er ligeså meget det, at EU parlamentets medlemmer får vished om, at befolkningen følger med i hvad der foregår, og at de har vores opbakning mod kommissionens forslag.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 14. apr 2016, 11:16

Øboen skrev: Man skal altid være kritisk overfor alt information, men lige på dette punkt vil jeg ikke sætte mine våben på højkant :blink:
Jo, men det her ville jeg ikke så meget kalde information som propaganda.
Det er som at hører nogen af de amerikanere der troede at Jade Helm øvelsen var et cover for at inddrage alle våben i Texas, eller hvad det nu var for nogle rygter de spredte.
Jeg har ikke megen fidus til EU, men jeg tror ikke på at de kører det som en afdeling af Mafiaen.

Hvis vi skriver til nogen og citere det links, så bekræfter vi bare fordommene om at danske våbenejere er i samme stil som diverse tosser man ser fra USA.

Herbert
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: film
Geografisk sted: jylland
Has thanked: 43 times
Been thanked: 73 times

Indlæg af Herbert » 14. apr 2016, 13:09

ReneKJ skrev:

Sådan foregår realpolitik fra tid til anden.
Stemmer du for tager vi de positive briller på når dit forslag angående bla bla..... tages under behandling i udvalget. Eller når du stiller op til den udvalgspost (eller anden form for ben) du så længe har ønsket kan du regne med vores opbakning.
I Danmark er den ”jyske trafikmafia” nok mest kendt for afpresningsstrategien. Stemmer du/i ikke for nye motorveje i Nordjylland stemmer vi ikke for jeres forslag etc.
Det er naivt at forestille sig den slags ikke skulle finde sted i Europa parlamentet.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 14. apr 2016, 13:30

Herbert skrev: Sådan foregår realpolitik fra tid til anden.
Stemmer du for tager vi de positive briller på når dit forslag angående bla bla..... tages under behandling i udvalget. Eller når du stiller op til den udvalgspost (eller anden form for ben) du så længe har ønsket kan du regne med vores opbakning.
I Danmark er den ”jyske trafikmafia” nok mest kendt for afpresningsstrategien. Stemmer du/i ikke for nye motorveje i Nordjylland stemmer vi ikke for jeres forslag etc.
Det er naivt at forestille sig den slags ikke skulle finde sted i Europa parlamentet.
Nej, men der er et stykke fra det og så til "Bribery, Blackmail and Threats"

Brugeravatar
Speedman
Platin Member
Platin Member
Interesser: Skydevåben og knive og jagt
Geografisk sted: Ringkøbing skjern kommune
Geografisk sted: Skjern området

Indlæg af Speedman » 14. apr 2016, 13:45

har underskrevet :sniper: :tmg:
mvh. speedman

Livet er meget sjovere med en ½ automat

Herbert
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Herbert » 14. apr 2016, 13:48

ReneKJ skrev:
Herbert skrev: Sådan foregår realpolitik fra tid til anden.
Nej, men der er et stykke fra det og så til "Bribery, Blackmail and Threats"
Udover eksemplet med den "jyske trafikmafia" herhjemme (der findes sikkert andre tilsvarende), er der snesevis af eksempler på folketingspolitikere er banket på plads under trusler om fratagelse af ordførerskaber, udvalgsposter mm. Er det ikke trusler ?

Ligeså ikke at ville støtte et givent forslag (eller opstilling til et ben/udvalgspost etc.) såfremt man ikke retter ind, eller omvendt at ville støtte det såfremt man gør det. Er det ikke afpresning og bestikkelse ?
Eller forestiller du dig den slags ikke skulle finde sted i Europa parlamentet ?
Senest rettet af Herbert 14. apr 2016, 14:27, rettet i alt 1 gang.

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 14. apr 2016, 14:27

Herbert skrev: Udover eksemplet med den "jyske trafikmafia" herhjemme, er der snesevis af eksempler på folketingspolitikere er banket på plads under trusler om fratagelse af ordførerskaber, udvalgsposter mm. Er det ikke trusler ?

Ligeså ikke at ville støtte et givent forslag (eller opstilling til et ben/udvalgspost etc.) såfremt man ikke retter ind, eller omvendt at ville støtte det såfremt man gør det. Er det ikke afpresning og bestikkelse ?
Eller forestiller du dig den slags ikke skulle finde sted i Europa parlamentet ?
Ikke i lovens forstand, nej. Og disse politikere kan kun fratagers deres bestillinger hvis de har dem som tillidsposter fra deres parti.
Sådan er det hvis man melder sig ind i flokken for at få del i goderne. Uden partiet havde de fleste af dem næppe haft en chance i politik.
Og det andet er almindelig forhandling, spis dine grøntsager ellers får du ikke dessert. Det er ikke nødvendigvis kønt, men ulovligt er det ikke.

Når man taler om afpresning, bestikkelse og trusler overfor udenforstående så tolker jeg det som noget mere alvorligt.
Især set i sammenhæng med tonen i resten af indlægget.

Herbert
Bronze Member
Bronze Member

Indlæg af Herbert » 14. apr 2016, 15:23

Hvis du med begreberne opstiller scenarier på nethinden med revolver for tindingen, og pengeoverdragelser i mørke afsidesliggende sidegader i sorte kufferter som var det taget ud af amerikanske Gangster-film har du ret. Men så lægger du også alt for meget ind i begreberne, som der ikke er dækning for eller antydes i artiklen.
Med hensyn til ben og udvalgsposter kan der faktisk være tale om ganske mange penge og trin opad karrierestigen på én og samme tid. Men overdragelsen foregår ikke som i ovenstående scenarie.

Den første del af dit indlæg er en gengivelse blot skrevet i anden form af det jeg selv skrev tidligere.

Brugeravatar
Randy M
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt og våben
Geografisk sted: Sjælland
Has thanked: 110 times
Been thanked: 116 times

Indlæg af Randy M » 14. apr 2016, 17:29

Knivfyren
Bronze Member
Bronze Member
Interesser: Jagt, skydevåben, blankvåben
Has thanked: 9 times
Been thanked: 14 times

Indlæg af Knivfyren » 19. apr 2016, 10:07

Vicky Fords rapport risikere at blive skudt ned ved et møde i morgen. Socialisterne og demokraterne mener at den er "too pro-gun" :wall:

https://www.all4shooters.com/en/mobile/ ... MCO-FESAC/

Brugeravatar
Mapzter
This member is
This member is
Kontakt:

Indlæg af Mapzter » 19. apr 2016, 10:16

Nu er et godt tidspunkt at skrive til alle medlemmer af IMCO, og sige at vi mener Vicky Ford's rapport, med de mangler den har, er bedre end kommisionens forslag.
Slava Ukraini!

Team Zero Mike Armory

ReneKJ
This member is
This member is

Indlæg af ReneKJ » 19. apr 2016, 10:30

Knivfyren skrev:Vicky Fords rapport risikere at blive skudt ned ved et møde i morgen. Socialisterne og demokraterne mener at den er "too pro-gun" :wall:

https://www.all4shooters.com/en/mobile/ ... MCO-FESAC/
De har åbenbart deres eget forslag: https://www.all4shooters.com/en/mobile/ ... C/LIBE.pdf
Det er tæt på ulæseligt, det virker som om de bare har klippet alle kommentarerne fra deres medlemmer sammen i eet dokument, selvfølgeligt uden at oversætte dem.
Så vidt jeg kan se så er der flere steder modstridende forlag om den samme tekst.

Ægte bureaukrati i funktion.

Besvar