Jeg har kontakt Radio24syv på baggrund af deres (manglende) dækning af lovforslaget og henvist til diverse høringssvar.Holmgren skrev:Det er rent bestillingsarbejde / dygtigt spindoktori fra Pindens side. Fængselsforbundet er så vidt jeg husker de eneste - udover rigspolitiet og JM - der synes det her en fantastisk ide...
Information om våbenloven ang. knive
- Marius
- Moderator
- Interesser: jagt, skydning, natur
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 193 times
- Been thanked: 349 times
Re: våbenloven ang knive
"I prefer dangerous freedom over peaceful slavery." - Thomas Jefferson
- Kambiri
- Silver Member
- Interesser: Jagt
- Geografisk sted: Aalborg - Opland
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 6 times
våbenloven ang knive
Nogen der mangler en grund til at gå med sin kniv til et anerkendelseværdigt formål? Hvad med navigation, find vej i tågen!
http://survivaltek.com/?p=3053
Advarsel: Plat humor kan forekomme!
Sent from my iPhone using Tapatalk
http://survivaltek.com/?p=3053
Advarsel: Plat humor kan forekomme!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Gamo CF30 cal.22
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:
Baikal IJ27e
Rössler Titan 6 Lux. cal .308
-------------------------------------------------
Hvis du føler dig stødt af min kommentar er det sikkert fordi du ikke forstår min ironi.
Smid mig en PB istedet for at fylde tråden med opstød, til gene for alle (-:
-
- This member is
- Interesser: Våbenrelateret information
- Geografisk sted: Jylland
- Has thanked: 141 times
- Been thanked: 503 times
Fin ide, det er eneste sted hvor jeg stadigt oplever "rigtige" journalister der kan stille intelligente spørgsmål.Marius skrev: Jeg har kontakt Radio24syv på baggrund af deres (manglende) dækning af lovforslaget og henvist til diverse høringssvar.
-
- Gold Member
- Interesser: Buejagt, buebyg og knive
- Geografisk sted: Midtvestsjælland
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 41 times
P1 kan også stadig være med. P3 derimod nåede et lavpunkt i morges da en af morgenværter sagde at "knive er klamme".ReneKJ skrev:Fin ide, det er eneste sted hvor jeg stadigt oplever "rigtige" journalister der kan stille intelligente spørgsmål.Marius skrev: Jeg har kontakt Radio24syv på baggrund af deres (manglende) dækning af lovforslaget og henvist til diverse høringssvar.
Generelt er der en desperat mangel på journalister der gider andet end overskrifter og kliks:-(.
Cheers
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Been thanked: 171 times
Man er nødt til at elske når DR argumenterer sagligtHolten101 skrev:P1 kan også stadig være med. P3 derimod nåede et lavpunkt i morges da en af morgenværter sagde at "knive er klamme".ReneKJ skrev:Fin ide, det er eneste sted hvor jeg stadigt oplever "rigtige" journalister der kan stille intelligente spørgsmål.Marius skrev: Jeg har kontakt Radio24syv på baggrund af deres (manglende) dækning af lovforslaget og henvist til diverse høringssvar.
Generelt er der en desperat mangel på journalister der gider andet end overskrifter og kliks:-(.
Cheers

Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
- Holmgren
- Bronze Member
- Interesser: Nnnn
- Geografisk sted: Nnnn
- Been thanked: 2 times
Jamen så ligger det da lige for, at Rawfood udbygges til Rawuncutfood - det bliver det helt nye! Slut med Sushi der er skåret med klamme knive, vi kører ren Gollum-stil fremover 

...
-
- Silver Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: udkantsdanmark
- Has thanked: 4 times
Holmgren skrev:Jamen så ligger det da lige for, at Rawfood udbygges til Rawuncutfood - det bliver det helt nye! Slut med Sushi der er skåret med klamme knive, vi kører rent Gollum-stil fremover

- Hedegaard
- Silver Member
- Interesser: Alt mellem himmel og jord...
- Geografisk sted: Fyn...
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 74 times
Beklager, men mit svar på de omtalte spinhistorier er det samme som det hele tiden har været, nemlig at sprede budskabet om at at der faktisk er en anden side af knivdebatten, nemlig om de mange, mange tusinde almindelige fornuftige mennesker som står til at lande i de uheldige gråzoner som L 107 lægger op til.
For de interesserede kan det anbefales at tjekke siden http://www.ft.dk/samling/20151/lovforsl ... ag.htm#dok , for opdateringer omkring L107.
Her er b.la. Følgende spørgsmål at finde som Pernille Skipper på vegne af retsudvalget har stillet idag:
Gør opmærksom på at alt bestemt ikke er som Pinden prædiker
For de interesserede kan det anbefales at tjekke siden http://www.ft.dk/samling/20151/lovforsl ... ag.htm#dok , for opdateringer omkring L107.
Her er b.la. Følgende spørgsmål at finde som Pernille Skipper på vegne af retsudvalget har stillet idag:
Som sagt, råb endelig op og tag fat i dem i kan.Spørgsmålets ordlyd:
Vil ministeren redegøre i yderligere detaljer for definitionen af anerkendelsesværdige formål, herunder om det vil være tilladt: 1) at have en mindre foldekniv liggende i sin bil i tilfælde af behov, der ikke er forudset, 2) at have en svampekniv i lommen i tilfælde af, at man ønsker at gå på svampejagt, uden at dette er planlagt på forhånd, og 3) at have multiværktøj liggende i sin bil i tilfælde af, at man skal foretage reparationer på hus, fritidshus, have m.v. uden at dette på forhånd er planlagt, samt hvorvidt lignende situationer, hvor der ikke er et konkret og direkte formål med besiddelsen, men som heller ikke er omfattet af de situationer, der er beskrevet i bemærkningerne, hvorefter det som udgangspunkt aldrig vil være berettiget at besidde knive, vil være tilladt?
Gør opmærksom på at alt bestemt ikke er som Pinden prædiker
-
- Silver Member
- Interesser: Sortkrudt
- Geografisk sted: DjævleØen
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 34 times
Nu har jeg set mødet, og må sig det er mig yderst bekymrende at der ikke er en eneste fra retsudvalget der har stillet spørgsmål til hvad f.eks. en "helt almindelig lommekniv" er?
De sagde alle sammen det samme, det eneste de ville have var en præcisering af anerkendelsesværdige formål, men resten var helt okay
De sagde alle sammen det samme, det eneste de ville have var en præcisering af anerkendelsesværdige formål, men resten var helt okay

- Hedegaard
- Silver Member
Hvis man ikke orker at se/høre 1. behandlingen af L 107, kan det anbefales at læse talerne i stedet.
De kan findes på adr.: http://www.ft.dk/samling/20151/lovforsl ... lleindlaeg
(I højre side kan Hr. Pinds fremsættelsestale også findes, så man har det hele med)
Tidsplanen for behandlingen af L 107 er endvidere:
Læg pres på medlemmerne af retsudvalget, dvs. de skal se at vi er mange der faktisk bekymrer os om sagen og ikke accepter Hr. Pinds postulater.
Giv dem ammunition til at modgå de farvede udsagn som fremkommer i både lovforslaget og ikke mindst i bemærkningerne til samme.
De kan findes på adr.: http://www.ft.dk/samling/20151/lovforsl ... lleindlaeg
(I højre side kan Hr. Pinds fremsættelsestale også findes, så man har det hele med)
Tidsplanen for behandlingen af L 107 er endvidere:
Som det fremgår af tidsplanen, er det nu der skal rykkes hvis man vil gøre sig håb om påvirke sagen.L 107
Forslag til lov om knive og blankvåben m.v.
Af justitsministeren (Søren Pind (V))
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
(1. behandles den 11/2, ikrafttræden den 1/7 2016)
Frist for spørgsmål 25.02.2016
Frist for svar 03.03.2016
Frist for ændringsforslag 14.03.2016
Politisk drøftelse 17.03.2016
Frist for politiske bemærkninger 04.04.2016
Betænkning 07.04.2016
Læg pres på medlemmerne af retsudvalget, dvs. de skal se at vi er mange der faktisk bekymrer os om sagen og ikke accepter Hr. Pinds postulater.
Giv dem ammunition til at modgå de farvede udsagn som fremkommer i både lovforslaget og ikke mindst i bemærkningerne til samme.
- TheKapow
- Silver Member
- Interesser: edc, foldeknive, paracord
- Geografisk sted: København, Vanløse
- Has thanked: 6 times
- Kontakt:
Hvor ser du egentligt henne at du kan det? har læst og læst, men det giver ikke mening for mig.Scrapper skrev:Nå, jamen jeg vil da se frem til at bestille mig en ny enhåndsbetjent folder i det mindste.
Og jeg vil da se frem til, at kunne tage i skoven med en kniv over 12 cm.
Hvad angår EDC så, vil jeg vurdere, om jeg skal ændre adfærd. Der er jeg ikke afklaret endnu.
- Scrapper
- Platin Member
- Interesser: Knive, bushcraft, vandring
- Geografisk sted: Kokkedal
Mener du det med de 12 cm?
Inedenstående link, beskrives det, at sportsaktiviteter og lignende anerkendelsesværdige formål er undtaget forbudet mod knive over 12 cm.
http://api.viglink.com/api/click?format ... remsat.pdf
Inedenstående link, beskrives det, at sportsaktiviteter og lignende anerkendelsesværdige formål er undtaget forbudet mod knive over 12 cm.
http://api.viglink.com/api/click?format ... remsat.pdf
- Scrapper
- Platin Member
I bemærkningerne, er det forklaret, at sportsudøvelse og andet lignende anerkendelsesværdigt formål ikke er udtømmende. Og det forklares, at spejder og friluftsatkivitet er dækket ind under den formulering. Givet at det er troværdigt,at du bærer kniven med det formål.
Altså vil Bushcraft i Kongens Have, med en 15 cm lang kniv, nok ikke godtages. Ej heller i et krat i Mjøllnerparken.
Alt ovenstående min opfattelse af, hvordan lovforslaget skal forstås.
Altså vil Bushcraft i Kongens Have, med en 15 cm lang kniv, nok ikke godtages. Ej heller i et krat i Mjøllnerparken.
Alt ovenstående min opfattelse af, hvordan lovforslaget skal forstås.
- Hedegaard
- Silver Member
Så ligger den nye lov om knive og blankvåben klar til 3. og sidste behandling allerede i morgen, torsdag d. 21 april.
Selve forslaget kan læses her: http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20151/lo ... ndling.pdf
Og betænkning som retsudvalget lagde til grund for at videresende forslaget til afstemning i salen kan læses her: http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20151/lo ... nkning.pdf
Jeg kan konstatere at min tiltro til politikere ikke er blevet forstærket af denne proces, b.la. kan jeg i betænkningen se at mine henvendelser omkring lovgivningen ikke er blevet medtaget, på trods af at flere af politikerne fra retsudvalget (fra både venstre og højre side af salen) har lovet at rejse mine spørgsmål for ministeren. Men sådan er det...
De to første paragraffer:
Dit gæt er lige så godt som mit, men vi kan kan konstatere at loven ikke længere indeholder en begrænsning på klinger over 7 cm (bemærk dog begrænsningen på 12 cm), at loven ikke længere indeholder et forbud mod enhåndsbetjente foldeknive og at der ikke længere omtales et forbud mod klingelåse.
At den nye såkaldte "forbedrede" knivlov så indeholder en række ikke nærmere definerede og vage formuleringer i lovens bemærkninger er så en anden sag; her er b.la. brugen af betegnelsen "alm. Lommeknive" (et begreb der ikke uddybes) samt "taktiske lommeknive" (et begreb der heller ikke uddybes, men som åbenbart er så farlige at de må være smedet i Mordor), samt en række gråzone begrænsninger i hvor en edc kniv ikke må medbringes.
Som det ser ud nu, må du f.eks. ikke medbringe din svejtzerkniv på en restaurant, selvom du her f.eks får udleveret store steakknive og andre gode skarpe genstande, alt dette ifølge bemærkningerne til loven.
Så umiddelbart sidder jeg tilbage og kan se for mig, et hav af uklarheder og problemstillinger som både alm. knivbrugere, politiet, domstolene og i sidste instans politikerne, kan se frem til at tage stilling og forholde sig til.
Selve forslaget kan læses her: http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20151/lo ... ndling.pdf
Og betænkning som retsudvalget lagde til grund for at videresende forslaget til afstemning i salen kan læses her: http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20151/lo ... nkning.pdf
Jeg kan konstatere at min tiltro til politikere ikke er blevet forstærket af denne proces, b.la. kan jeg i betænkningen se at mine henvendelser omkring lovgivningen ikke er blevet medtaget, på trods af at flere af politikerne fra retsudvalget (fra både venstre og højre side af salen) har lovet at rejse mine spørgsmål for ministeren. Men sådan er det...
De to første paragraffer:
Så hvor efterlader det vores edc-knive?§ 1. Knive og blankvåben m.v. må ikke bæres eller besid- des på offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lign., medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse eller til brug ved jagt, lyst- fiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende aner- kendelsesværdigt formål.
§ 2. Det kræver tilladelse fra politiet at erhverve, besidde, bære eller anvende
1) skarpe eller spidse våben, hvis klinge overstiger 12 cm,
2) knive med tværstillet greb beregnet til stød,
3) springknive og springstiletter,
4) faldknive og faldstiletter,
5) foldeknive med todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud
ved brug af én hånd (butterflyknive),
6) knive, der er konstrueret til at hænge om hals eller
skulder, og som fra denne placering kan trækkes ved
brug af én hånd,
7) kastestjerner, kasteknive, kasteøkser og lign. og
8) kårdestokke og andre blankvåben, der fremtræder som
en anden genstand.
Stk. 2. Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan
uanset stk. 1, nr. 1, anvendes i erhverv, til husholdningsbrug eller til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller til et andet lignende anerkendelsesværdigt formål, hvis de er udformet hertil. De nævnte dolke og knive kan erhverves, besiddes og bæres til den nævnte brug.
Dit gæt er lige så godt som mit, men vi kan kan konstatere at loven ikke længere indeholder en begrænsning på klinger over 7 cm (bemærk dog begrænsningen på 12 cm), at loven ikke længere indeholder et forbud mod enhåndsbetjente foldeknive og at der ikke længere omtales et forbud mod klingelåse.
At den nye såkaldte "forbedrede" knivlov så indeholder en række ikke nærmere definerede og vage formuleringer i lovens bemærkninger er så en anden sag; her er b.la. brugen af betegnelsen "alm. Lommeknive" (et begreb der ikke uddybes) samt "taktiske lommeknive" (et begreb der heller ikke uddybes, men som åbenbart er så farlige at de må være smedet i Mordor), samt en række gråzone begrænsninger i hvor en edc kniv ikke må medbringes.
Som det ser ud nu, må du f.eks. ikke medbringe din svejtzerkniv på en restaurant, selvom du her f.eks får udleveret store steakknive og andre gode skarpe genstande, alt dette ifølge bemærkningerne til loven.
Så umiddelbart sidder jeg tilbage og kan se for mig, et hav af uklarheder og problemstillinger som både alm. knivbrugere, politiet, domstolene og i sidste instans politikerne, kan se frem til at tage stilling og forholde sig til.
- Senserazer
- Platin Member
- Interesser: Knive, skydevåben,
- Geografisk sted: Vejle
- Been thanked: 171 times
Ud fra kun de to paragraffer, burde det nu være muligt at bære en énhåndsbetjent, låsbar lommekniv, med en klinge på op til 12cm. Ikke sandt?
Sendt fra min bjergtinde via signalbål.
-
- Silver Member
- Interesser: Jagt, natur og oplevelser
- Geografisk sted: Vestsjaelland
- Geografisk sted: Vestsjalland, Denmark
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 81 times
Ja , forudsat et anerkendelsesværdigt formål, forbundet med den specifikke anledning til at bære den... Dvs ikke nok at du måske får brug for den til et ikke-defineret formål...
12/76
.308
6,55x55
.22lr
.308
6,55x55
.22lr
-
- This member is
Som jeg læser det bliver lommeknive i praksis ulovlige, da man ikke på forhånd kan sikre sig mod at nogen mener at de ikke er anerkendelsesværdige i den konkrete situation. Der findes ikke nogen skriftlig definition som man kan henvise til.
Lovsjusk og brud på retssikkerheden, men bestemt ikke overraskende når man har set udtalelserne fra Pind.
Hvis det her bliver vedtaget så ser jeg ikke andet valg end at inddrage alle familiens lommeknive fra nøgleringe, tasker, skuffer på arbejdet osv.
Der er ikke nogen af os der skal være "prøvesag"
Lovsjusk og brud på retssikkerheden, men bestemt ikke overraskende når man har set udtalelserne fra Pind.
Hvis det her bliver vedtaget så ser jeg ikke andet valg end at inddrage alle familiens lommeknive fra nøgleringe, tasker, skuffer på arbejdet osv.
Der er ikke nogen af os der skal være "prøvesag"
-
- Bronze Member
- Interesser: Blankvåben
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 16 times
Synes ikke jeg kan genfinde de betegnelser i de links du angiver? Overser jeg noget?Hedegaard skrev:At den nye såkaldte "forbedrede" knivlov så indeholder en række ikke nærmere definerede og vage formuleringer i lovens bemærkninger er så en anden sag; her er b.la. brugen af betegnelsen "alm. Lommeknive" (et begreb der ikke uddybes) samt "taktiske lommeknive" (et begreb der heller ikke uddybes, men som åbenbart er så farlige at de må være smedet i Mordor), samt en række gråzone begrænsninger i hvor en edc kniv ikke må medbringes.
Those who beat their swords into plowshares usually end up plowing for those who kept their swords.
-Benjamin Franklin
-Benjamin Franklin
- Mapzter
- This member is
- Interesser: IPSC og pistolskydning
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 426 times
- Kontakt:
Jeg tror mit standard-svar til ordensmagten ville blive - jeg har haft den med for at skrælle en appelsin, som jeg har spist.Aratan skrev:Ja , forudsat et anerkendelsesværdigt formål, forbundet med den specifikke anledning til at bære den... Dvs ikke nok at du måske får brug for den til et ikke-defineret formål...
Slava Ukraini!
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
IPSC - absoluten Königsdisziplin im Schießsport
Team Zero Mike Armory
-
- This member is
Var Pinds holdning ikke nærmest at man skulle køre hjem med kniven når man havde skrællet sit æble?Mapzter skrev:Jeg tror mit standard-svar til ordensmagten ville blive - jeg har haft den med for at skrælle en appelsin, som jeg har spist.Aratan skrev:Ja , forudsat et anerkendelsesværdigt formål, forbundet med den specifikke anledning til at bære den... Dvs ikke nok at du måske får brug for den til et ikke-defineret formål...
Jeg syntes at han sagde noget i den stil.
-
- Platin Member
- Interesser: jagt
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 2986 times
- Been thanked: 377 times
Mit standard svar bliver at jeg har kniven med for det tilfældes skyld at jeg på min vej møder en stævningsmand, der forkynder en stævning for mig for overtrædelse af knivloven.
Kniven skal i så fald bruges til at sprætte kuverten med stævningen for overtrædelse af knivloven op med.
PS. min klasselærer i de små klasser gik med dolk i bæltet til dagligt på skolen. Det gjorde vi elever også jævnligt. Der blev aldrig rapporteret om nogen form for knivrelateret vold på egnen i avisen i hele min barndom. Jeg hørte heller ikke om noget via rygters bureau.
Hvor landet dog er ændret i min livstid.
Kniven skal i så fald bruges til at sprætte kuverten med stævningen for overtrædelse af knivloven op med.

PS. min klasselærer i de små klasser gik med dolk i bæltet til dagligt på skolen. Det gjorde vi elever også jævnligt. Der blev aldrig rapporteret om nogen form for knivrelateret vold på egnen i avisen i hele min barndom. Jeg hørte heller ikke om noget via rygters bureau.
Hvor landet dog er ændret i min livstid.
- Hedegaard
- Silver Member
De par områder jeg tager fat på her kan læses i Lovforslag 107: "Forslag til lov om knive og blankvåben mv."og som danner grundlag for den lov som de vise folketingsmedlemmer stemmer igennem imorgen. Hele forslaget med begrundelser kan læses her: http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20151/lo ... remsat.pdfSirupate skrev:Synes ikke jeg kan genfinde de betegnelser i de links du angiver? Overser jeg noget?Hedegaard skrev:At den nye såkaldte "forbedrede" knivlov så indeholder en række ikke nærmere definerede og vage formuleringer i lovens bemærkninger er så en anden sag; her er b.la. brugen af betegnelsen "alm. Lommeknive" (et begreb der ikke uddybes) samt "taktiske lommeknive" (et begreb der heller ikke uddybes, men som åbenbart er så farlige at de må være smedet i Mordor), samt en række gråzone begrænsninger i hvor en edc kniv ikke må medbringes.
( bemærk: jeg har tidligere haft beskrevet en begrænsning i besiddelsen af kniv på eks. restaurant her, men dette er ændret, se indlæg længere nede)
Her omtaler man b.la. de lommeknive der er OK til edc, Side 14, spalte 2 linie 26-31
Som anført i pkt. 2.2.3. i de almindelige bemærkninger er det ikke hensigten med forslaget, at det generelt skal være forbudt at være i besiddelse af almindelige små foldeknive – f.eks. lommeknive, multiværktøjer eller proptrækkere med indbygget kniv – når de medbringes til dagligdags og frede- lige, praktiske gøremål af den føromtalte type.
En anden uheldig ting er den konsekvente omtale af visse typer af knive som "gadelovlige taktiske foldeknive" (s. 6 sp. 1, L. 29 frem)
og det beskrives endvidere at disse er:Således udgør det ifølge politiet et væsentligt problem, at der bl.a. i nattelivet og kriminelle miljøer florerer en række farlige knive, som bevidst er udformet med henblik på at omgå særreglen om visse mindre foldeknive. Knivene, der bl.a. går under betegnelsen ”gadelovlige taktiske foldekni- ve”, er ofte udformet med inspiration fra kampsport og har en klinge på typisk lige under 7 cm, som ikke kan fastlåses i udfoldet position. Disse knive kan – som konsekvens af undtagelsesreglen om visse mindre foldeknive – i dag lov- ligt bæres i nattelivet og på gaden af f.eks. rockere og ban- demedlemmer.
Angående steder hvor edc er no-go:"... Bevidst er udformet med henblik på at omgå særregler om visse mindre foldeknive" (side 14, sp. 2 L. 13).
Så- ledes udgør det et væsentligt problem, at der bl.a. i nattelivet og kriminelle miljøer florerer farlige knive, som bevidst er udformet med henblik på at omgå særreglen om visse min- dre foldeknive. Disse knive kan – som konsekvens af undta- gelsesreglen om visse mindre foldeknive – i dag lovligt bæ- res i nattelivet og f.eks. af rockere og bandemedlemmer på gaden.
Side 7, spalte 1, linie 3 og frem:
Og hvornår er en offentlig forsamling så at regne for at være for tilpas stor/af en type der gør at din svejtzerkniv ikke længere er et dagligdags edc værktøj, men pludselig gør dig til frådende voldspsykopat? Er det i en kø på biblioteket? I lobbyen på Nationalmuseet? En sommerdag i Frederiksberg have?Der kan herudover også forekomme andre steder eller situa- tioner i det offentlige rum, hvor det som udgangspunkt ikke vil være anerkendelsesværdigt at medbringe en kniv, uanset knivens størrelse og art. Der tænkes her på tilfælde, hvor der generelt må antages at være en forøget risiko for, at der kan opstå konfrontationer eller tilspidsede situationer, og hvor der samtidig ikke ses at være hensyn, der taler for, at en kniv skal kunne medbringes. Som eksempel kan det nævnes, at knive som udgangspunkt ikke har noget at gøre til f.eks. de- monstrationer, større koncerter eller offentlige forsamlinger mv.
Senest rettet af Hedegaard 21. apr 2016, 08:25, rettet i alt 2 gange.
- Scrapper
- Platin Member
Hvis jeg lige tager mine pessimistiske briller af, så ser jeg det således, at vi opnår flere rettigheder end vi mister.
Vi får retten til at eje og bruge enhåndsbetjente lommeknive.
Vi får retten til at bruge knive over 12 cm i skoven.
Vi beholder retten til EDC, med undtagelse af nattelivet (barer og diskoteker), demonstrationer, fodboldkampe og koncerter.
Som jeg læser det, så må man gerne have en lille lommekniv i lommen på restaurant. Men hvis du går i byen, altså bar eller diskotek, så holder den ikke.
Så det vi har mistet, er retten til at gå med Lanskys knive, som EDC.
Med de pessimistiske briller tilbage på næsen, så er det virkelig uheldigt, at formuleringerne er så vage. Og derfor efterlader stor tvivl om hvad en lille lommekniv er. Dog er det gjort relativt klart, for os der ved lidt om knive, at Lanskys knive ikke betragtes som små lommeknive.
Vi får retten til at eje og bruge enhåndsbetjente lommeknive.
Vi får retten til at bruge knive over 12 cm i skoven.
Vi beholder retten til EDC, med undtagelse af nattelivet (barer og diskoteker), demonstrationer, fodboldkampe og koncerter.
Som jeg læser det, så må man gerne have en lille lommekniv i lommen på restaurant. Men hvis du går i byen, altså bar eller diskotek, så holder den ikke.
Så det vi har mistet, er retten til at gå med Lanskys knive, som EDC.
Med de pessimistiske briller tilbage på næsen, så er det virkelig uheldigt, at formuleringerne er så vage. Og derfor efterlader stor tvivl om hvad en lille lommekniv er. Dog er det gjort relativt klart, for os der ved lidt om knive, at Lanskys knive ikke betragtes som små lommeknive.
-
- This member is
Efter min mening så har vi ingen rettigheder, da alt hænger på subjektive vurderinger fra andre.Scrapper skrev:Hvis jeg lige tager mine pessimistiske briller af, så ser jeg det således, at vi opnår flere rettigheder end vi mister.
.
Hvis jeg bliver stoppet og det anerkendelsesværdige i min kniv bliver bestridt, så kan min advokat ikke pege på et eneste sted hvor det er defineret at jeg må have den.
Begrebet EDC giver heller ingen mening hvis du skal tømme lommerne på forhånd for at undgå problemer i hverdagssituationer.
"offentlige forsamlinger" og demonstrationer er f.eks. ting man sagtens kan blive omfattet af uden at have planlagt det.
Deres forklaringer til loven giver jeg ikke meget for, det er bare mere tågesnak der dækker over at de vil have carte blanche til at straffe folk de ikke kan lide, uden at skulle definere konkret hvad det er man ikke må.
-
- Gold Member
- Interesser: Buejagt, buebyg og knive
- Geografisk sted: Midtvestsjælland
- Been thanked: 41 times
Og det er formentlig lige præcis grunden til at loven er endt som den er....det har været pisseirriterende for politiet at se skumle typer gå rundt med lovlige, "taktiske" foldeknive uden at kunne gør noget ved det.ReneKJ skrev: Efter min mening så har vi ingen rettigheder, da alt hænger på subjektive vurderinger fra andre.
Hvis jeg bliver stoppet og det anerkendelsesværdige i min kniv bliver bestridt, så kan min advokat ikke pege på et eneste sted hvor det er defineret at jeg må have den.
Det nye totalforbud for alle andre end en SAK bærende morfar i fuld tweed og sixpence med et barnebarn på skødet og et æble i lommen, er en godtepose for politiet. Men det gør det mildest talt "spændende" for alle andre at bære foldekniv til dagligdags gøremål.
De kommende par år vil der formentlig køre en række prøvesager og hvis det går som det plejer vil hensigten med loven langsomt gå i glemmebogen og den vil blive udsat for "nyfortolkning" (som vi så med den gamle mht enhåndsbetjening). Først da vil vi se den fulde effekt af de vage vendinger og manglende definitioner.
Ja, i må meget undskylde min pessimistiske tilgang, men lige nu ville jeg sgu foretrække den gamle lov. SÅ vigtige er enhåndsbetjente foldere heller ikke for mig, at jeg er villig til at opgive retsikkerheden og muligheden for trygt at kunne have en "lille foldekniv" i lommen uden at skulle tænke på om dagen kunne byde på situationer der "generelt må antages at være en forøget risiko for, at der kan opstå konfrontationer eller tilspidsede situationer, og hvor der samtidig ikke ses at være hensyn, der taler for, at en kniv skal kunne medbringes"
Cheers
Senest rettet af Holten101 21. apr 2016, 12:12, rettet i alt 1 gang.
“You cannot reason people out of a position that they did not reason themselves into.”
― Ben Goldacre
― Ben Goldacre