Kuglefedt og tanker herom.

Skyder du med sortkrudt, røgsvagt eller samler du på skydevåben er det stedet for dig.
Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Kuglefedt og tanker herom.

Indlæg af The Dane » 6. feb 2004, 06:09

Kuglefedt til sortkrudt adskilder sig markant fra kuglefedt til nitro skydning!!!

I nitro har fedtet éen funktion: At holde løbet fri for blyaflejringer.

I sortkrudt har fedtet 2 funktioner:
1) Holde slaggen blød.
2) Holde løbet fri for blyaflejringer.

Hvis vi ser på sortkrudt så er det sådan at 2/3 af det krudt som afbrændes bliver til diverse former for aske, altså har vi masser af skidt i løbet efter blot 1 skud!

Tænk sæbe! Hvad består sæbe af? Vand, lud og fedt. Forvirret? Forklaring kommer.

Når vi afbrænder en portion sortkrudt så efterlades en del slagge som er basisk (lud).
Det fedt som kuglen afsætter i løbet på sin passage.
Sidst men ikke mindst vand. Om vinteren hvor luftfugtigheden er høj og temperaturen er lav (lav fordampning) er der ikke store problemer. Men om sommeren hvor luftfugtigheden er lav og temperaturen (fordampningen) er høj, opstår problemerne. Løsningen er et pusterør. Et udskudt patronhylster med en slange således at der kan blæses ned gennem løbet. Tilførsel af masser af vand.

Nu kan der skydes skud efter skud, uden fastbrænding. Velatmærke hvis der blæses nogle lunger ned gennem løbet.
Nå det var ikke for at komme ind på st sidespor men blodt for at forklare hvordan tingene hænger sammen.

Fedt:
En god opskrift er som følger.

5 dele ren bivoks
3 dele palmin (det til at koge klejner i)
2 dele rapsolie
1 del lanolin (købes hos materialisten)

Smelt bivoks i en gryde over lav varme (1-2).
tilsæt palmin, og lad gensmelte.
tilsæt rapsolie, og lad gensmelte.
tilsæt lanolin, og lad gensmelte.
Et godt tip er at stramme låget på lanolin bøtten hvorefter den lægges i en passende mængde kogende vand (lanolin i stuetemperatur er ufattelig sej og klistret, opvarmet til ca. 60 grader er det som olie)

De kugler der skal fedtes placeres i en plastbøtte og flydende fedt hældes ved til alle fedtriller er dækket. Kuglerne kan stikkes ud med et gammelt patronhylster i samme kaliber.
Fedtet kan hvis det ikke varmes for hårdt, genbruges i det uendelige.

Skyd hårdt og lige!
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Lycon
Admin
Admin
Indlæg: 14306
Tilmeldt: 26. jan 2004, 11:56
Interesser: Special Operations Executive
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 1736 times
Been thanked: 1265 times
Kontakt:

Indlæg af Lycon » 6. feb 2004, 11:23

Jeg har ikke det fjerneste forstand på sortkrudt skydning, men det var et interessant og lærerigt indlæg, tak for det.

Hvis i en dag holder et åbent stævne kunne du måske annoncere datoen her så os uvidende kunne blive behørigt introduceret for den ædle sport.
Hilsen
Lycon :)

Henry
Newbie
Newbie
Indlæg: 1
Tilmeldt: 3. apr 2004, 12:01
Geografisk sted: Nord Jylland

Indlæg af Henry » 3. apr 2004, 12:16

Ja der findes et utal af forskellige opskrifter på kuglefedt, jeg ynder dog at gøre det så let som muligt og efter en del prøver har jeg fundet frem til denne fantastiske opskrift:
3 dele ren bivox og 2 dele våbenolie (den billige (samme som militæret bruger))
Så let kan det gøres !! :eek:
Henry

Brugeravatar
Blunderbuss
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 161
Tilmeldt: 17. mar 2004, 12:13
Geografisk sted: roskilde
Been thanked: 1 time

kuglefedt

Indlæg af Blunderbuss » 22. apr 2004, 18:49

hej henrik
jeg har lige lavet kuglefedt efter din opskrift det ser foreløbig godt ud nu er jeg spændt på om det også virker det sidder godt fast i rillerne takket værer lanolinen.da jeg købte lanolinen i går i mates (38 kr. for 90 g)fik jeg den besked at det ville udgå af deres sortiment, om det kun er i roskilde ved jeg ikke men er det generelt. kan det værer at man skal skaffe sig et lille lager.

:razz: med krudt og kugler
baltzar
Med krudt og kugler
Baltzar

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 22. apr 2004, 18:58

Lanolin bruges meget i kosmetikindustrien, så selvom Matas lader det udgå, skal vi nok skaffe det der skal bruges i fremtiden! :D
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Indlæg af Marius » 24. sep 2004, 09:51

Lanolin kan købes her til bedre priser end på apoteket:

http://www.urtegaarden.dk/default.asp?PageID=47

Kig under sæber - fedtstoffer

blackpowder
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 31
Tilmeldt: 29. nov 2004, 11:59
Geografisk sted: Bornholm
Kontakt:

Indlæg af blackpowder » 1. dec 2004, 09:52

Har læst om en gut der laver "kager" af bivoks og smør(!) blandingen køles af i en passende tykkelse, og stikkes ud med et hylster. lagt imellem krudt og kugle. kagen har så en skive "oliepapir" (madpapir velsgtens) på hver side for at det ikke skal følge med kuglen ud. Jeg ved ikke om blandingen er god nok til rillerne på kuglerne.
Jens Christiansen

Brugeravatar
Marius
Admin
Admin
Indlæg: 5601
Tilmeldt: 3. jun 2004, 22:59
Interesser: jagt, skydning, natur
Geografisk sted: København
Has thanked: 667 times
Been thanked: 596 times

Indlæg af Marius » 1. dec 2004, 10:05

blackpowder skrev:Har læst om en gut der laver "kager" af bivoks og smør(!) blandingen køles af i en passende tykkelse, og stikkes ud med et hylster. lagt imellem krudt og kugle. kagen har så en skive "oliepapir" (madpapir velsgtens) på hver side for at det ikke skal følge med kuglen ud. Jeg ved ikke om blandingen er god nok til rillerne på kuglerne.
Smør kan nok ikke anbefales, idet det jo bliver harsk med tiden ::-;<<
Men man kunne da prøve at lave en stivere kuglefedt til formålet, hvis man er bekymret for viskousiteten ved ren bivoks...men det er nu mit indtryk at de fleste bruger ren bivoks i plader til at stikke i, med tanke på det tryk der opstår mellem voks, mellemlægspap (avispapir, madpapir, vokspapir, mælkekarton) og projektil skal vokskagen nok blive trykket ud mod siderne :mrgreen:

Brugeravatar
Sharpsole
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 1. nov 2004, 15:58
Been thanked: 1 time

Indlæg af Sharpsole » 1. dec 2004, 11:31

Hvis i vil have noget fedt der ikke harsker eller rådner er fåretalg et godt gammelt gennemprøvet produkt.det kan stå i årevis uden at forandre sig.(Mus og hunde æder det altså)Den gamle opskrift på projektil-smørelse er 1 del bivoks og 2 til 3 dele fåretalg alt efter temperaturen.
En fedtkage,eller "cokie" som den også kaldes til at sætte bag projektilet,må gerne være så blød at den forstøver i affyringen,den når nemlig ikke at smelte,så lang tid er den ikke i løbet.En god cokie laves ved
at presse en tynd bivoks skive ned på krudtet(f.ex. vokstavle fra en biavler)og så hælde noget blødt fedt ned på den.Voksskiven ødelægger ikke krudtet,men går itu under affyrringenMan kan smelte fedtet og sprøjte en afmålt mængde ned oven på bivoksen med en lille kanyle-sprøjte,de kan fås med med meget små inddelinger.Cokie-fedt kan laves af lige dele bivoks og oliven-olie eller anden madolie.Bivoks alene smører ikke særligt godt.Man kan selvfølgelig også bruge samme fedt som man bruger på projektilet. :razz:
SHARPSOLE

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 5. dec 2004, 18:54

Lanolin i seig selv smører som bare fanden! Det er stort set umuligt at vaske af fingrene og andet. Men det er lige så dyrt som sortkrudt.

Ideen med GC der er for bløde tror jeg ikke rigtigt på. Når kuglen sættes i hylsteret vil en luftlomme opstå. Er resten tæt og kuglen løs vil den kravle op af hylsteret igen, det fænomen kender vi. Men passer kuglen godt så vil det bløde fedt blive presset ned i krudtet og det vil vi ligegodt ikke!
Næ, brug dit kuglefedt til GC, Det får et spark i røven på 800-1200 bar af krudtet så det skal nok komme ud i alle hjørner og krinkelkroge under afskydning!
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Sharpsole
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 1. nov 2004, 15:58
Been thanked: 1 time

Indlæg af Sharpsole » 6. dec 2004, 15:25

Jeg havde engang en Sharps med et modificeret kammer.Det skulle have været .45-110(2-7/8" kammer),men af en eller anden grund var den røget op på 3" i kammerlængde,og et friløb på 14! MM.Det var altså i praxis en .45-120.Jeg prøvede først med projektilet og kartonskiven direkte oven på krudtet.Total tilslamning.kugler der vælter.Så prøvede jeg en skive kuglefedt mellem to kartonskiver.det hjalp lidt.Så prøvede jeg et blødere kuglefedt,det var meget bedre.Bedste resultat var med en bivoksskive presset hårdt ned på krudtet,blødt fedt der var hældt flydende ned på voksskiven og en karton-skive.Hylsteret var sized så meget at jeg kunne presse projektilet ned med en vis kraft med fingrende.Jeg kunne mærke når det var i bund på kartonskiven og det blev på plads.En senere adskillelse af patronen viste at der var ikke kravlet noget fedt ned i krudtet.Når jeg siger blødt fedt mener jeg ikke det rene splat,men noget nær den konsistens man bruger i forladere.Min nuvernde Sharps i kal. .45-90 tolererer hverken cokies eller voksskiver.Den bryder sig ikke engang om en extra kartonskive.Det hænger måske sammen med en meget kort friflugt og en kugle med masser af fedt. :razz:
SHARPSOLE

Brugeravatar
Sharpsole
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 1. nov 2004, 15:58
Been thanked: 1 time

Indlæg af Sharpsole » 8. dec 2004, 17:40

Hej.jeg faldt lige over denne side:
http://www.ssbpcrc.co.uk/SubFrameSet.htm
Der er lidt om smørelse og cookies.
Klik på guns and ammo.
SHARPSOLE

Brugeravatar
Sharpsole
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 1. nov 2004, 15:58
Been thanked: 1 time

Indlæg af Sharpsole » 14. dec 2004, 17:49

Dane,på din gode hjemmeside,som desværre er væk,syntes jeg du skrev noget om rensning/raffinering af bivoks.Kan vi lige få den igen?Altså både hjemmesiden og det om bivoksen?
SHARPSOLE

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 14. dec 2004, 18:21

Tag en stor gryde med vand og smelt/kog voksen. Vandet opløser de honningrester der er i voksen, og en filtrereing af voksen gennem et stykke klæde tager urenheder. Voksen tages med en øse og hældes igennem klædet. Er du doven og nærrig så slukker du for gryden og lader vand/voks blive koldt, voksen ligger nu øverst som en kage. Voksen kan så tages op, smeltes og sis.

Thor har i sin spæde sortkrudt ungdom brugt voks der ikke var raffineret. Resultat: En forlader der efter 8 skud var så glaseret i løbet at en kugle satte sig uhjælpeligt fast halvvejs i en genladning. Rensningen tog timer!
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Sharpsole
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 1. nov 2004, 15:58
Been thanked: 1 time

Indlæg af Sharpsole » 15. dec 2004, 12:59

Det lyder fornuftigt.Karamel hører hjemme på brune-kartofler,IKKE i et løb! :mrgreen: Det må være sukker-stofferne der farver voksen,fordi hvis man køber raffineret bi-voks(DYRT!),så er det hvidt.
SHARPSOLE

Brugeravatar
The Dane
Platin Member
Platin Member
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 2. feb 2004, 18:46
Geografisk sted: Sjælland
Been thanked: 12 times

Indlæg af The Dane » 15. dec 2004, 22:26

Det bleges med UV lys! Læg et stykke i vindueskarmen og så sker der løjer når solen skinner.
Opinions are like a$$holes, everybody seems to have one.


Henrik

Brugeravatar
Sharpsole
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 1. nov 2004, 15:58
Been thanked: 1 time

Indlæg af Sharpsole » 16. dec 2004, 18:26

Det må være en bi-effekt. (ha-ha) :eek:
SHARPSOLE

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 22. feb 2005, 09:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 37 times
Been thanked: 36 times

Indlæg af Scott » 22. feb 2005, 09:17

Du kan piske / røre 40% vand ind i animalsk fedt.
Smelt fedtet med den afmålte vandmængde, lad køle ned under omrøring. Rør i bunden så der ikke røres luft ind. Så har du de ingredienser der skal til for at opbløde sortkrudt.
(Dette er også hvad mange "øko" landbrug sælger som fugtighedscreme, dog tilsat parfume).
Lad evt. patroner med en vokset papskive og en 4-5 mm. fedtskive over krudtet, den smule fedt der kan være i fedtrillerne er sjældent nok.

NB: Skal smøres / presses på, da det skiller ved opvarmning.

Brugeravatar
Sharpsole
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 1. nov 2004, 15:58
Been thanked: 1 time

Indlæg af Sharpsole » 22. feb 2005, 15:42

Scott skrev:Du kan piske / røre 40% vand ind i animalsk fedt.
Smelt fedtet med den afmålte vandmængde, lad køle ned under omrøring. Rør i bunden så der ikke røres luft ind. Så har du de ingredienser der skal til for at opbløde sortkrudt.
(Dette er også hvad mange "øko" landbrug sælger som fugtighedscreme, dog tilsat parfume).
Lad evt. patroner med en vokset papskive og en 4-5 mm. fedtskive over krudtet, den smule fedt der kan være i fedtrillerne er sjældent nok.

NB: Skal smøres / presses på, da det skiller ved opvarmning.
Lyder fornuftigt,lidt sæbe hjælper på emulgeringen,der er flere opskrifter med sæbe,flydende brun vegetabilsk sæbe skulle være godt,kan dog ikke gensmeltes,da sæben reagerer med fedtet og hæver smeltepunktet til over "svitsepunktet".Hvad er din personlige erfaring med "majonæsen"?En elektrisk flødeskums-pisker vil vel gøre arbejdet lidt hurtigere. :razz:
SHARPSOLE

Brugeravatar
HappyNanoq
Gone But Not Forgotten
Gone But Not Forgotten
Indlæg: 6630
Tilmeldt: 16. jan 2005, 06:55
Interesser: Mekanik
Geografisk sted: Ikast, midtjylland.
Has thanked: 302 times
Been thanked: 481 times

Indlæg af HappyNanoq » 22. feb 2005, 16:03

Jeg husker der engang blev lavet en kugle fedt som blev harsk efterhånden den blev gammel.

Dette var en grum fordel, forstået på den måde, at der af og til gik betændelse i såret - hvis målet ikke døde af kuglen.
Selv hvis kuglen blev fjernet, var man ikke sikker på at overleve - microber der havde udviklet sig i den harske smørelse kunne leve godt i menneskets fedtvæv og give komplikationer et stykke tid efter en evt behandling.

Det var naturligvis ikke formålet at lave kuglefedtet sådan - men det var en uventet sideeffekt.

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 22. feb 2005, 09:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 37 times
Been thanked: 36 times

Indlæg af Scott » 23. feb 2005, 08:13

Jeg har ikke den store erfaring med det endnu, har hidtil kun prøvet i en storcalibret patron-revolver, og den kræver ikke så meget som en riffel.
Glæder mig til at afprøve det i en minie-riffel.
Ang. elpisker: det kan måske give problemer med luft i blandingen.
Jeg har mest skudt rundkugle, med en fed opløsning af sæbespåner som patch-smørring, det fungerer perfekt.
Fri mig for fanatikere af alle arter.

Brugeravatar
Sharpsole
Bronze Member
Bronze Member
Indlæg: 83
Tilmeldt: 1. nov 2004, 15:58
Been thanked: 1 time

Indlæg af Sharpsole » 19. mar 2005, 14:39

Den her blanding har har virkelig skudt godt i de lange Sharps-patroner,
.45-70, -90 og så videre.:
60 % renset bivoks.
15 % renset fåretalg.
15 % vandfri lanolin.
10 % Neatsfoot-olie,olivenolie,rapsolie eller lignende.
Der står lidt om rensning af bivoks længere oppe i tråden.
Renset fåretalg betydere bare at det er kogt og siet så der ikke er vand,
gélé og grever i.Det stinker ad helvede til når man laver det
Neatsfoot-olie (klovolie) fås i læder-vare forretninger,det bruges primært til læder-indprægnering,men indgår i mange fedt-opskrifter jeg har fået fra U.S.A. Andre olier kan vel også bruges,bare ikke mineral-olie.Man kan variere olie-indholdet lidt efter årstiden.Lanolinen gør at fedtet ikke smuldrer i meget koldt vejr.Men vores skydere er individualister,hvad der kører godt i én,duer måske ikke i en anden.Da jeg for et par år siden fik nyt løb på min Sharps og skulle til at oparbejde en ladning til den,sagde jeg til mig selv at der var ligesom variabler nok at trækkes med,så derfor købte jeg en stor klump SPG direkte fra fabrikken der laver det, for ikke at spekulere på om det var den rigtige smørelse jeg brugte,for det virker som regel,både til sort- og nitro.Det virker selfølgelig pissedyrt at give 75$ plus forsendelse for 3 pund fedt,men man bruger faktisk kun ca. 2 grains fedt pr. kugle hvis det er en .45 med 4 dybe fedt-riller.Det vil i praksis sige at det koster ca. fem øre at fedte en kugle,så jeg har valgt at bruge min tid på sjovere ting end at stå og blande ildelugtende ting sammen ved komfuret.Det skal naturligvis ikke afholde andre fra at forsøge.Det kunne være sjovt hvis en af vore egne skyttebrødre opfandt noget super-godt smørelse som kom i handlen.
SHARPSOLE

Slettet bruger

Re: Kuglefedt og tanker herom.

Indlæg af Slettet bruger » 11. nov 2009, 12:47

Hej alle

Det her er simpelthen for nørdet!!! :crying: Men nu ved jeg godt at I blot tager diskussionen op på et højere niveau. Jeg er ny til sortkrudtskydning og bliver mere forvirret end oplyst ved alle disse muligheder. Jeg leder efter en simpel "opskrift" på hvordan jeg vedligeholder min nye hawken riffel.

Hvis det skal være så besværligt at skyde, så ender det sgu med et jagttegn og en moderne riffel. :wall:

Brugeravatar
Scott
Gold Member
Gold Member
Indlæg: 648
Tilmeldt: 22. feb 2005, 09:06
Geografisk sted: Vestsjælland
Has thanked: 37 times
Been thanked: 36 times

Re: Kuglefedt og tanker herom.

Indlæg af Scott » 11. nov 2009, 20:10

Hawken er en rundkugleskyder, derfor, hæld krudt i, læg en patch dyppet i en fed sæbe-spån opløsning over mundingen, "sæt" kuglen og pres den ned til krudtet, fænghætte på - skyd.
Renses med kogende sæbevand (sæbespåner).
Kuglediameteren er som udgangspunkt boremålet (kaliberen) minus en gange patchtykkelse.
Krudtmængde som udgangspunkt kaliberet i grains, dvs. 54 grains i en .54
Fri mig for fanatikere af alle arter.

Slettet bruger

Re: Kuglefedt og tanker herom.

Indlæg af Slettet bruger » 12. nov 2009, 15:08

Kanon, tak for det, Scott, lige hvad en n00b som mig trængte til. :yo:

Må man skyde med minie-kugler i sådan en fætter?

Mvh, Thomas

Besvar