Jeg kunne godt, tænke mig at købe en Luger P08, som et samlevåben?

Om Våbenloven, klagesager og hvordan reglerne skal tolkes i praksis
Besvar
Prankster420
Newbie
Newbie
Interesser: WW1 & WW2, samlevåben420
Geografisk sted: Danmark

Jeg kunne godt, tænke mig at købe en Luger P08, som et samlevåben?

Indlæg af Prankster420 » 20. maj 2016, 16:57

Hej

Jeg kunne godt, tænke mig at købe en Luger P08, som et samlevåben. Så jeg ville gerne vide, om jeg skal have våbentilladelse for, at eje sådan en pistol? Og så ville jeg gerne hører, om der er andre ting, udover våbentilladelse, jeg skal være obs på.

På forhånd tak
Senest rettet af Refraktorius 24. maj 2016, 15:32, rettet i alt 1 gang.
Begrundelse: overskrift udbedret. Tænk på de 10000 brugeres tid du sparer, når de reelt kan se hvad det går ud på.

Brugeravatar
BentxBetjent
Platin Member
Platin Member
Interesser: Rifler, airguns
Geografisk sted: Udenfor Horsens
Has thanked: 109 times
Been thanked: 91 times

Re: Luger P08

Indlæg af BentxBetjent » 20. maj 2016, 17:09

Enten skal den være deaktiveret... Dvs. hoveddelene / piben skal være skåret på langs.
Eller det nemmeste vil nok være at købe en replika.
Når statsmænd tyr til vold, er det menneskeheden der lider.
( ͡° ͜ʖ ͡°)

Det tager kun 2 minutter ..........

BasicReality
Silver Member
Silver Member
Interesser: Sortkrudt
Geografisk sted: DjævleØen
Has thanked: 61 times
Been thanked: 34 times

Indlæg af BasicReality » 20. maj 2016, 18:18

Prankster420 skrev:Hej

Jeg kunne godt, tænke mig at købe en Luger P08, som et samlevåben. Så jeg ville gerne vide, om jeg skal have våbentilladelse for, at eje sådan en pistol? Og så ville jeg gerne hører, om der er andre ting, udover våbentilladelse, jeg skal være obs på.

På forhånd tak
Hvis du skal have en Luger som ikke er savet i stykker og eller er et stykke legetøj, så skal du bevæge dig ned i en skytteforening der har historisk skydning på programmet, så vil du efter 2 års aktivt medlemskab kunne købe dig sådan en på en såkaldt SKV2 våbentilladelse.

Samlertilladelse er kun våben der er designet og produceret indtil 1890 med få undtagelser, og Luger er ikke en af undtagelserne så den går ikke på samlertilladelse.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 20. maj 2016, 18:39

BasicReality skrev: Hvis du skal have en Luger som ikke er savet i stykker og eller er et stykke legetøj, så skal du bevæge dig ned i en skytteforening der har historisk skydning på programmet, så vil du efter 2 års aktivt medlemskab kunne købe dig sådan en på en såkaldt SKV2 våbentilladelse.
.
Er der nogen grund til at det skal være historisk? Opfylder den ikke kravene for almindelig SKV2?

T-REX
This member is
This member is
Interesser: Våben, Pistolskydning, Jagt
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Geografisk sted: Nuuk, Grønland
Has thanked: 127 times
Been thanked: 260 times

Indlæg af T-REX » 20. maj 2016, 18:41

Derudover skal du være opmærksom på, at den som andre tilladelseskrævende/Registreringspligtige våben skal opbevares i et godkendt Våbenskab.

Hvis du vil have den hængende på væggen, så er det nemmeste at købe et vellignende modelvåben, eller en Airsoft udgave.

ZIB Militaria, er et af de steder der har vellignende modelvåben.

http://www.zib-militaria.de/epages/6143 ... etal%22/WH

Bemærk: Hold dig LANGT væk fra tyske deaktiverede våben. Disse kan IKKE lovligt besiddes i DK.
Skyttehilsen fra Nuuk, Grønland
T-Rex
But ain't many troubles that a man cain't fix
With seven hundred dollars and a thirty ought six."
http://dvc.org.uk/jeff/lindy2.html

BasicReality
Silver Member
Silver Member

Indlæg af BasicReality » 20. maj 2016, 20:58

ReneKJ skrev:Er der nogen grund til at det skal være historisk? Opfylder den ikke kravene for almindelig SKV2?
Ikke anden grund end det bliver et bøvl med nogen foreninger der ikke vil give samtykke til sådan en tilladelse.

Har været i en forening hvis formand ikke ville være med til at give SKV2 på "useriøse" våben.

Er du i en historisk forening er der ingen ko på isen da en Luger jo høre hjemme der.

Brugeravatar
Bofhenator
Moderator
Moderator
Interesser: Pistol, Riffeljagt, Genladning
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 413 times
Been thanked: 969 times
Kontakt:

Indlæg af Bofhenator » 20. maj 2016, 21:08

BasicReality skrev:
ReneKJ skrev:Er der nogen grund til at det skal være historisk? Opfylder den ikke kravene for almindelig SKV2?
Ikke anden grund end det bliver et bøvl med nogen foreninger der ikke vil give samtykke til sådan en tilladelse.

Har været i en forening hvis formand ikke ville være med til at give SKV2 på "useriøse" våben.

Er du i en historisk forening er der ingen ko på isen da en Luger jo høre hjemme der.
Træls!

Den ville ikke give bøvl der hvor jeg skyder (der har faktisk været eksempler på P08'ere før), men i en historisk forening ville der naturligvis slet ikke være bøvl, det er helt korrekt.
/bofh
"never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Hanlons razor

Lassescout
Platin Member
Platin Member
Interesser: Jagt. Riffelskydning.
Geografisk sted: Fyn.
Has thanked: 306 times
Been thanked: 1125 times

Re: Jeg kunne godt, tænke mig at købe en Luger P08, som et samlevåben?

Indlæg af Lassescout » 27. maj 2016, 09:16

Personligt synes jeg det er en fantastisk god løsning at have en sådan pistol på SKV i en våbenhistorisk skytteforening.

Selvom den kunne fås på samlertilladelse, er det sku da sørgeligt at have et velfungerende våben man ikke må skyde med. I en almindelig skytteforening formodes man at have en pistol for at træne og konkurrere med den, og det er jo ikke hovedformålet med at have en P08.

I en historisk forening derimod møder du ligesindede som har våbnene af lige dele historisk teknisk interesse og besiddeglæde. De vil kunne berige dig med detaljer om, hvad du skal passe på med lige netop dit våben, og man kan bruge meget længere tid på at beundre hinandens våben og tale om dem, end på at skyde med dem. Havde jeg en original P08 ville jeg nok ikke skyde ret meget med den, men derimod have den med til hver eneste træningsaften for at blære mig med den :oops: Og så ville jeg nok have en P38 til at skyde med.
Hilsen Lasse.

... Buy the best and cry once.

ReneKJ
This member is
This member is
Interesser: Våbenrelateret information
Geografisk sted: Jylland
Has thanked: 141 times
Been thanked: 503 times

Indlæg af ReneKJ » 27. maj 2016, 14:43

Lassescout skrev: Selvom den kunne fås på samlertilladelse, er det sku da sørgeligt at have et velfungerende våben man ikke må skyde med. I en almindelig skytteforening formodes man at have en pistol for at træne og konkurrere med den, og det er jo ikke hovedformålet med at have en P08.
.
Ah, det er da vist en generalisering.
Som i alle andre sportsklubber er der vel både dem der er konkurencefikserede og dem der bare har en hobby.
Det gælder bare om at finde en klub der matcher ens egne ønsker :smile:

Dermed ikke sagt at en historisk forening ikke er det bedste match, men der er vist noget længere mellem dem end mellem almindelige skytteforeninger.
Senest rettet af ReneKJ 28. maj 2016, 00:06, rettet i alt 1 gang.

dksith
Gold Member
Gold Member
Interesser: Jagt
Geografisk sted: silkeborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Indlæg af dksith » 27. maj 2016, 20:07

BasicReality skrev:

På forhånd tak
Hvis du skal have en Luger som ikke er savet i stykker og eller er et stykke legetøj, så skal du bevæge dig ned i en skytteforening der har historisk skydning på programmet, så vil du efter 2 års aktivt medlemskab kunne købe dig sådan en på en såkaldt SKV2 våbentilladelse.
Formanden/instruktørerne skal vel også sige god for det......? :smile:

BasicReality
Silver Member
Silver Member

Indlæg af BasicReality » 27. maj 2016, 22:40

dksith skrev:
BasicReality skrev:

På forhånd tak
Formanden/instruktørerne skal vel også sige god for det......? :smile:
Selvom jeg har oplevet smagsdommeri i skytteforeninger, så har jeg endnu ikke oplevet at nogen var blevet afvist at få deres SKV2 hvis de har været aktive skytter i 2 år.

Hvis man er et fjols som de ikke stoler på, får man nok ikke lov til at være hængende så længe til at begynde med.

Hvis du opfører dig ordentligt og lytter til hvad der bliver sagt, mød op så ofte som du overhovedet kan, så kunne jeg ikke forestille mig du ikke ville få samtykke i en historisk forening til en Luger.

S
Bronze Member
Bronze Member
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Indlæg af S » 28. maj 2016, 12:56

Du kan teoretisk godt få en P08 på samlertilladelse (§ 13 stk. 4) https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=158802, hvis du kan argumentere godt nok for hvorfor våbenet er af "særlig historisk/teknisk interesse". Aner ikke om der nogensinde er givet en tilladelse på dette grundlag til en P08, men ellers er det vel bare at spidse pennen og prøve.

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 28. maj 2016, 13:08

Fascinerende...

Senest aktiv:
lørdag, 21. maj 2016 20:31

Brugernavn: Prankster420

Der har været lidt spændende annoncer omkring denne pistol på DBA også. Jeg er betænkelig.
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Brugeravatar
Refraktorius
Admin
Admin
Interesser: Skydning, dimser og alu-bats
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 50 times
Been thanked: 428 times

Indlæg af Refraktorius » 28. maj 2016, 15:45

Du mener denne:
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.p ... 5&start=27
?

Men ja, vi er "opmærksomme på ham".
"Det tager kun 2 minutter at læse opslagene øverst i et forum."

C-X
Platin Member
Platin Member
Interesser: Guns 'n' bunnies
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 213 times
Been thanked: 817 times

Indlæg af C-X » 28. maj 2016, 16:37

Yes sir!
V: People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.

Besvar